Kirjoittaja Aihe: 508 - Takapään kolina  (Luettu 2619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #15 : 13.10.2021, 08:18:48 »
Renkaat on kuluneet normaalisti ja koiranluut on vaihdettu. Säätötangot on erikseen. Eikös tuomoinen kolina jos olisi lähtöisin tukivarsista niin se huomattaisiin katsastuksessa.
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 801
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #16 : 13.10.2021, 08:58:01 »
Eikö 508:ssa ole koiranluut erikseen aurauksen säätötankojen lisäksi kuten 406:ssa?
Näinhän se taitaa olla.
Eli koiranluut on ne kuluvimmat osat. Mennee +-200tkm:ssa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 047
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #17 : 13.10.2021, 09:46:44 »
Renkaat on kuluneet normaalisti ja koiranluut on vaihdettu. Säätötangot on erikseen. Eikös tuomoinen kolina jos olisi lähtöisin tukivarsista niin se huomattaisiin katsastuksessa.
Kolme kertaa olen katsastanut 306n joka kolisi. Pienemmät välykset eivät välttämättä löydy katsastuksessa. Kyllä sitä kolinaa haettiin tuosta 306sta myös. Ei vaan löytynyt. Ainakin viisi vuotta ajoin kolisevana. Sitten oli jo niin paljon välystä että löytyi katsastuksessa. Kyseessä oli siis taka-akselin etummainen kiinnitys koriin vasemmalla puolella. Vaihdoin sitten kaikki muutkin samalla.

Tässä renkaiden kuluminen ei ollut mitenkään poikkeuksellista. Niissä en huomannut mitään tavallisesta poikkeavaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 567
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #18 : 13.10.2021, 19:46:14 »
508 apurungon kumit on kestävät. Ekana nuo iskarit.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JiiL

  • Vieras
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #19 : 14.10.2021, 13:47:55 »
Kannattaa tarkistaa takajarrusatulat. Muutama auto on ollut jossa korjaamo/katsastus ei ole löytänyt terävän kolinan syytä. Molemmissa tapauksissa oli jarrusatuloiden liukutapit kuluneet. Satulan kolahduksen saattaa saada kuulumaan kun potkaisee takarenkaaseen.

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #20 : 25.02.2022, 16:12:31 »
Vika on löytynyt: vasemman iskuvaimentimen ylähela.
Onko tietoa saako pelkkää helaa suomalaiselta toimittajalta vai onko viro/saksasta tilattava.
Varaosanumeroa myös kyselen?
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 567
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Takapään kolina
« Vastaus #21 : 25.02.2022, 18:31:39 »
Vika on löytynyt: vasemman iskuvaimentimen ylähela.
Onko tietoa saako pelkkää helaa suomalaiselta toimittajalta vai onko viro/saksasta tilattava.
Varaosanumeroa myös kyselen?

Paljonko on 508 ajettu? Onko kumin vulkanisointi irronnut helasta? Voisi valaa Sikaflexillä, iskarin yläpäähän on irroitettava, löytyy Autodocista tai Fixukselta. Irroitus puristamalla jousta, kiintoavain 12 mm tai liki karaan ja 22 mm liki ylähelaan. Juuri vaihdoin uuden jousen ja hela, eli iskarin yläpää oli irti. Sama konstruktio kuin 407:ssa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -