Kirjoittaja Aihe: 508 - HDi letku polttoainesuodattimelle  (Luettu 746 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
508 - HDi letku polttoainesuodattimelle
« : 26.05.2022, 19:07:04 »
Auto: 2012 508 SW 2,2 HDi DW12C

Onko jollain kokemusta tai ideaa miten korjata kun polttoainesuodatinta vaihtaessa meni yksi letkun liitoksista rikki?
Näitä erinäköisiä huoltoepäystävällisiä liitoksia jo useita kertoja avanneena onnistuin (viimein) rikkomaan yhden, kuvassa valkoisen letkun suodattimen puoleisen päädyn muovisen liittimen. Osia lensi jonnekin. Ja ei ehkä liity asiaan mutta aina ennen Purfluxin suodattimia käyttäneenä nyt kokeilin Kolbenscmidtiä.
Letku kuitenkin pysyi suodattimessa ja kiireessä oli pakko kokeilla pysyykö. Ja pysyihän se ilman ongelmia about 3000 km.
Sitten motarilla vakkari päällä 120 km/h vauhdissa vikailmoituksia ja sammutti moottorin. Sivuun vaan ja hetken kiroiltuani starttasin ja ajoin seuraavalta rampilta pois. Muutaman starttauksen ja 10 min tauon jälkeen ei enää vikavaloja.
100 km kotiin ja vikakoodien lukuun:

P0087   vika laitteella Virtaussäätimen ohjaus      
   vian kuvaus   yhteispaineputken mitattu paine alle ohjearvon   
   laskin vian ilmestymisestä   41283845   1/10 s
   kilometrimäärä   244823   km
   moottorin käyntinopeus   8330   r/min
   ajoneuvon nopeus   47   km/h
   polttoainepaine   5891100   mbar
   virtausmittarin määrä/maksimimäärä -suhde   181830   Mm3/s
   polttoaineen lämpötila   158   C
   Yhteispaineputken ohjepaine   24876970   mbar
   kaasupolkimen asento   226   %
   polttoainemäärän säätöpumpun ohjearvo   0   mA
   Polttoaineen paineen säätöpumpun ohjearvo   3   %
         
P0094   Vika-polttoainepiiri      
   vian kuvaus   epäyhtenevyys polttoaineen paineessa, kun virtaussäädin tai paineensäädin on liian auki   
   laskin vian ilmestymisestä   41283857   1/10 s
   kilometrimäärä   244823   km
   moottorin käyntinopeus   8358   r/min
   ajoneuvon nopeus   48   km/h
   polttoainepaine   335600   mbar
   virtausmittarin määrä/maksimimäärä -suhde   145990   Mm3/s
   polttoaineen lämpötila   158   C
   Yhteispaineputken ohjepaine   24877971   mbar
   kaasupolkimen asento   200   %
   polttoainemäärän säätöpumpun ohjearvo   0   mA
   Polttoaineen paineen säätöpumpun ohjearvo   3   %
         
P3024   Polttoaineen painesäätimen ohjausvika      
   vian kuvaus   Paine ohjearvoa matalampi   
   laskin vian ilmestymisestä   41283970   1/10 s
   kilometrimäärä   244824   km
   moottorin käyntinopeus   7422   r/min
   ajoneuvon nopeus   42   km/h
   polttoainepaine   5248800   mbar
   virtausmittarin määrä/maksimimäärä -suhde   115270   Mm3/s
   polttoaineen lämpötila   158   C
   Yhteispaineputken ohjepaine   24614907   mbar
   kaasupolkimen asento   142   %
   polttoainemäärän säätöpumpun ohjearvo   16000   mA
   Polttoaineen paineen säätöpumpun ohjearvo   3   %

Hulluja lukuja? Kierrokset, polttoaineen lämpötila, kaasupolkimen asento jne.

No, poistin nuo ja ajo on jatkunut taas parisen sataa kilometriä. Epäilen johtuvan ilmavuodosta, kun tuossa letkussa näkyy ilmaa vaikka käsipumpulla kuinka pumppailisi.
Siis alkuperäiseen kysymykseen: Onko ajatusta saisiko jostain tuota käsipumpun ja suodattimen välistä valkoista letkun osaa erikseen?
Toisen kuvan osa nro 8 eli 1574JN maksaa n. 150 €, mutta siinä mietityttää eniten kuinka työläs se on vaihtaa.
Nyt ei uskalla irrottaa ja vaihtaa suodatinta.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2022, 20:01:09 kirjoittanut perrye »
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 254
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 508 - HDi letku polttoainesuodattimelle
« Vastaus #2 : 26.05.2022, 21:50:59 »
Purkaamolta. Muissakin hdi koneisissa voi olla samanlaisia liittimiä.
Myös joku ystävällinen sielu voi 3-d tulostimella tehdä käypäisen, jos saa mallin jostain. Itsekin voi väkertää jos riittää intoa ja työkaluja sekä löytää muovikaupasta sopivaa värkkiä...
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 508 - HDi letku polttoainesuodattimelle
« Vastaus #3 : 16.06.2022, 22:29:32 »
Jos se on tuo liitinlukitin jopka hajosi niin tilalle kapea nippuside lukoksi. Varma ja parempi kuin orkkis. Jos taas letkussa on halkeama niin hankalampi juttu.
Toiseksi, tuohan on painepuolella tuo letku joten ei se ainakaan tuosta suodattimen puolesta voi ilmaa ottaa sisäänsä vaan jos on vuotoa se ruikkisi ainetta ohi liitoksen.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2022, 22:34:17 kirjoittanut macis »
Peugeotin ansaitsevat vain he jotka sen päälle ymmärtävät. Mutta teknilliset yksityiskohdat kuuluu jakaa jokaiselle Peugeot kuskille!!!
405, 406, 607, 508

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 508 - HDi letku polttoainesuodattimelle
« Vastaus #4 : 20.06.2022, 18:50:12 »
Vaihdoin suodattimen ja 3000 km ajon aikana ei ainakaan ole mitään oireita ilmennyt, ja käsin sai pumpattua paineen. Kai se oli suodattimen liitoksessa se vika.
OE-suodattimen laatikosta muuten paljastui Purflux. Enää en kokeile muita merkkejä.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6