Kirjoittaja Aihe: 508 - ohjausvaihde vuotaa  (Luettu 1314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
508 - ohjausvaihde vuotaa
« : 22.10.2022, 15:04:16 »
Eilen huomasin, että ohjausvaihde tihuttelee öljyä pihalle. Mitä ilmeisemmin rattiakselin stefa korkannut. Millanen projekti irroitella? Tarviikos apurunko irroitella, että pääsee vaihdetta irroittelemaan?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 571
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #1 : 22.10.2022, 22:54:24 »
Pitää pudottaa hieman apurunkoa alas, että mahtuu irrottamaan. Kokemusta 407 vastaavasta, jossa sama etuakselistokonstruktio.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #2 : 24.10.2022, 09:54:35 »
Pitää pudottaa hieman apurunkoa alas, että mahtuu irrottamaan. Kokemusta 407 vastaavasta, jossa sama etuakselistokonstruktio.

Kuinkas paljon pitää purkaa, että apurunkoa pääsee tiputtelemaan? Nimimerkillä Peugeot huolton tarjous 1990€..  :P

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #3 : 23.11.2022, 12:21:38 »
Päivitystä.. Tarvikkeena ei tuntunut löytyvän ohjausvaihdetta mistään joten auto meni maanantaina merkkiliikkeen pajalle hoidettavaksi. Maanantaina ilmoittelivät ettei auto tule kuntoon, kun apurungon pultit eivät lähde suosiolla auki joten hommaa jatketaan tiistaina. Tiistaina tuli alkuun tietoa ( soittelin iltapäivästä tilanne päivitystä ), että homma saadaan kyllä tehtyä, mutta tunti ennen hakua tuli uusi puhelu ettei auto valmistukkaan, kun nyt ESP:n varoitusvalot loimottaa ja eivät saa kuitattua pois. Tänään hommaa toivon mukaan jatkettu ja edelleen odottelen puhelua auton valmistumisesta. Niin ja auton matkamittarissa siis 255 tkm.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2022, 12:27:16 kirjoittanut MarkusR »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 571
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #4 : 23.11.2022, 21:30:02 »
Harmi kuulla. Jos alle 2000 eurolla saat pois, niin ok. ABS-anturin johto tai ratin kääbtökulman kalibrointi, veikkaan kalibrointia tai ratti on pyörähtänyt irroituksessa ja kaantökulman folio on poikki asennusvirheen vuoksi, toivotaam että ei. Testerin koodit syyniin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #5 : 24.11.2022, 07:09:47 »
Auto "kunnossa". Kalibroinnin myötä saivat vikavalot poistumaan. Homma meni pikkasen yli 2000€ apurungon "ylimääräisen" työn takia ( pillillä lämmittelyä yms.. ). Laina-autosta en kuitenkaan onneksi joutunut maksamaan.  ::)
Kotiin ajellessa huomasin vain, että ratti hivenen vinossa ja nyt BSI:n päivityksen myötä webaston ajastus ( auton oma ) ei suostu toimimaan. Lienee asetuksissa nyt jotain hämärää? Tänään pitäisi taasen soitella työnjohtajalle ja kysellä kuinkas saadaan ratti suoraksi ja saisikos samalla tuon webaston ajastuksen heräteltyä..  :P 

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #6 : 24.11.2022, 10:05:24 »
Tulipas kalliiksi! Eikö tuota olisi voinut korjata? Vai mikä oli osan osuus tuossa?

Omissa autoissa ei ole koskaan tullut edes läheskään tonnin korjausta vastaan, tosin pääosin olen itse tehnyt enkä koskaan merkkihuollossa teettänyt. Kallein taitaa olla 405:n taka-akseli, joka maksoi itsekin vaihdettuna tolkuttomasti joskus 90-luvun puolivälissä. Oisko ollut 1800 mk Automaasta?
508 1.6 BlueHDi -16 (20-) ja 607 2.2 -05 (09-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20)

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #7 : 24.11.2022, 10:20:41 »
Tulipas kalliiksi! Eikö tuota olisi voinut korjata? Vai mikä oli osan osuus tuossa?

Omissa autoissa ei ole koskaan tullut edes läheskään tonnin korjausta vastaan, tosin pääosin olen itse tehnyt enkä koskaan merkkihuollossa teettänyt. Kallein taitaa olla 405:n taka-akseli, joka maksoi itsekin vaihdettuna tolkuttomasti joskus 90-luvun puolivälissä. Oisko ollut 1800 mk Automaasta?

Osan hinta on reilu 1600€ ( 9801479380 ) ja kuten sanottu harakiri osana en löytynyt mistään. Korjaus olisi niin ja näin, kun akselinosa oli aivan ruostunut ( korjauksessa vaatii konestuksen tai jonkin holkituksen ) josta syystä tuo stefa hajoaa.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #8 : 24.11.2022, 10:29:03 »
Ja kyllä itsekkin yritän itse korjata, mutta itseltä ei löydy nosturia niin nuo apurungon tiputtelu ruljanssit ovat pikkasen haasteellisia pelkällä tunkilla ja pukeilla. Toisekseen, kun tajusin ettei osaa harakirinä löydy niin alkuperäisosana parempi, että marmori hoitaa itse paikalleen niin saa sille sen täyden varaosatakuun ilman mutinoita virheasennuksista. Tässäkin tapauksessa ensiviikosta pirssi uudelleen pajalle ja ratin suoristelua toivon mukaan ilman ylimääräisiä velotuksia. Webaston ajastus probleema täytyy vielä katsastaa johtuisikos ongelma väsyneestä akusta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #9 : 24.11.2022, 13:10:37 »
Osan hinta on reilu 1600€ ( 9801479380 ) ja kuten sanottu harakiri osana en löytynyt mistään. Korjaus olisi niin ja näin, kun akselinosa oli aivan ruostunut ( korjauksessa vaatii konestuksen tai jonkin holkituksen ) josta syystä tuo stefa hajoaa.
Onpa osalla hintaa. Onkos tuo ruostuminen tyypillistä? Mikä siis oli tarkemmin se ruostunut osa? Ohjauspyörältä tulevaan akseliin liitettäväkö?
508 1.6 BlueHDi -16 (20-) ja 607 2.2 -05 (09-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 325
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #10 : 24.11.2022, 13:48:19 »
Itse vaihdoin keväällä omaan 508:iin ohjausvaihteen kun se alkoi vuotaa öljyä ulos rattiakselin juuresta. Ainakin tuossa näytti siltä, että juuri rattiakselin päälle pääsee kertymään likaa joka ruostuttaa akselin niin, että lopulta stefa ei enää pidä. Mutta en avannut osaa kun se piti lähettää takaisin.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #11 : 24.11.2022, 13:51:51 »
Onpa osalla hintaa. Onkos tuo ruostuminen tyypillistä? Mikä siis oli tarkemmin se ruostunut osa? Ohjauspyörältä tulevaan akseliin liitettäväkö?

Sanoisin että tyyppivikaa. Citikka puolella vissiin ollut jonkin verran samaa ongelmaa. Ohjausvaihteesta lähtee pikku pätkä akselia auton sisälle ja ko.pätkä ruostuu ja rikkoo stefan.
Toivon mukaan uudessa osassa on käytetty parempaa rautaa.. ( kuva ei ole omasta )

https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/images/6768/original/https:/cdn.sideo.es/K63fYBjQl3IgryVLwTdcWg.jpg 

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 507
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #12 : 24.11.2022, 14:40:07 »
Eikös tuossa riitä akselin hiominen pois ruosteista ja uusi stefa paikoilleen.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 137
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 325
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #14 : 24.11.2022, 15:41:12 »
Eikös tuossa riitä akselin hiominen pois ruosteista ja uusi stefa paikoilleen.

Riippuu varmasti tapauksesta eli kuinka pahoin akseli on ehtinyt syöpyä..?