Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus  (Luettu 2954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MickeNy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Moikka!

Luin yli vuoden vanha postauksn otsikkoaiheesta, johon ymmärtääkseni ei vielä ole ratkaisua.

Olen tutustunut ohjekirjaan, jossa kerrotaan, että näytölle tuodaan havaitut nopeusrajoitukset ja/tai karttapohjasta hartuu nopeusrajoitus jossain tietyssä tilanteessa.

Elävässä elämässä tämä ei toimi alkuunkaan eikä autoliikkeen huollon edustaja tunnu vouban mitään asialle.

Annan esimerkin viime viikolta: Ajoin Helsingin Mannerheimintietä pitkin Eduskuntatalolta pohjoiseen. Jossain vaiheessa ennen Hesperiankatuja näyttöön ilmeistyy nopeusrajoitukseksi 100km/h. Oikeassa elämässä rajoitus on 40km/h eikä se koskaan ole ollut 100km/h ja tuskin siksi on minkään karttasysteemin (TomTom) perustiedoissa tällä paikalla.

Kaipaan tähän oikaisua. Ehdotukseni on, että tuo karttapohjan nopeusrajoitustieto pitää olla valinnainen lisäominaisuus, jonka voi kytkeä pois päältä. Kaipaan kyös sitä, että auto muistaisi viimeksi näkemansä nopeusrajoitusmerkin pysäköinnin aikana... eihän auto liiku minnekkään tiolloin ja voidaan turvallisesti luottaa siihen, että pysäköintijetken rajoitus on edelleen voimassa.

Miten saisin tämän tiedon auton maahantuojalle toimenpiteitä varten? Olen jo tehnyt kirjallisen reklamaation tästä jeinäkuussa, mutta koska nyt on lokakuun loppu niin toiveet asian edistymisestä ovat melko vähäiset.

Hyviä ehdotuksia otan vastaan!
Peugeot 3008 hybrid-4 vm 2022

MickeNy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #1 : 30.10.2022, 17:26:07 »
Tässä hieman epätarkka kuva tilanteesta otettu kun käännyin Manskulta Helsinginkadulle.
Peugeot 3008 hybrid-4 vm 2022

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #2 : 30.10.2022, 18:33:19 »
Mulla on sellanen mielikuva että jossain asetusvalikoissa oli jotain liittyen tuohon, taisi vain olla niin että tunnustuksen pois päältä, mutta navin näyttämiä rajoituksia ei.

Valmistaja on jo näköjään pedannut ratkaisun valmiiksi, käyttöohjekirjassa mainitaan että se ettei järjestelmä välttämättä näytä oikeaa rajoitusta ja että tien poskessa olevat kyltit on määräävä. Voihan tota lähteä ajamaan kuluttaja riitalautakunnan kautta, en kyllä keksi muuta koska maahantuojan kiinnostus vastata reklamaatioihin on aika ohut.

Toisaalta eikös tuosta ole oikeuden ennakkotapaus, jos navi näyttää jotain nopeutta niin sakkoja ei tarvitse maksaa. Joskin en kyllä usko että menisi läpi oikeudessa että isolla kirkolla arkadianmäen edessä olisi 100 km/h rajoitus.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #3 : 30.10.2022, 18:44:09 »
Jos se löytää jostain tien vierestä sopivasti samannäköisen kyltin ja siinä luku 100, niin taatusti ehdottaa sitä. Itse en ikinä voisi kuvitella että tuo olisi täsmällinen ja aina luotettava järjestelmä, siksi en välitä moisista asioista.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #4 : 30.10.2022, 20:02:35 »
Jos se löytää jostain tien vierestä sopivasti samannäköisen kyltin ja siinä luku 100, niin taatusti ehdottaa sitä. Itse en ikinä voisi kuvitella että tuo olisi täsmällinen ja aina luotettava järjestelmä, siksi en välitä moisista asioista.

Joo näistähän on ollut juttua kunta- ja eduskuntavaaliehdokkaiden tienvarsimainosten aikoina.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Familiale

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
  • e-2008 kovassa ajossa
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #5 : 30.10.2022, 20:10:42 »

Annan esimerkin viime viikolta: Ajoin Helsingin Mannerheimintietä pitkin Eduskuntatalolta pohjoiseen. Jossain vaiheessa ennen Hesperiankatuja näyttöön ilmeistyy nopeusrajoitukseksi 100km/h. Oikeassa elämässä rajoitus on 40km/h eikä se koskaan ole ollut 100km/h ja tuskin siksi on minkään karttasysteemin (TomTom) perustiedoissa tällä paikalla.

Kaipaan tähän oikaisua. Ehdotukseni on, että tuo karttapohjan nopeusrajoitustieto pitää olla valinnainen lisäominaisuus, jonka voi kytkeä pois päältä.

Bussin peräseinästä se varmastikin on rajoitusmerkin bongannut ja näyttää hetken sitä. Tuolla sijainnilla on lähes aina busseja menossa Kamppiin.

Kaupunkiliikenteen busseissa ei nopeuskylttiä ole koska muutoinkin on 80 km/h rajoitus, mutta kaukoliikenteen autoissa on kaikilla 100-lätkät.

Seuraa tuota niin uskon mysteerin selviävän. Kovin vähän siinä maahantuojalla tai tomtomilla on tehtävissä.

MickeNy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #6 : 05.11.2022, 23:01:24 »
Kiitos havainnoista, jotka pitää vielä tsekata.

Mainitsin ensiviestissäni tuon Manskun 100 km/h -havainnon, joka todentotta voi johtua bussiliikenteestä. Mutta sama ongelma ja km-lukema näkyy Tammiston CM-parkkipaikalla, ja siellä ei yleensä busseja liiku häiritsemässä.

Muutama lisähavainto:

Vanhalla Tuusulantiellä on myös yksi paikka, jolla usein liikun ja joka säännöllisesti antaa ihmeellistä dataa näytölle.
1.   Alueen nopeusrajoitus 60km/h toimi oikein näytöllä
2.   Parinsadan metrin ajon jälkeen, vähän ennen kuin tulin oikealle kääntyvän Tuomarinkylän kartanolle johtavalle yksityisen sivutien kohdalle näyttöön tulee nopeusrajoitus 50km/h. Mitään liikennemerkkejä ei ole tiellä. Muistaakseni tuolla sivutiellä on 30 tai 40km/h rajoitus.
3.   Päästyäni risteyksestä ohi näytölle tulee taas 60km/h.
4.   Vähän ennen kuin tulin seuraavaan oikealle kääntyvän hevostalleille yksityisen sivutien kohdalle näyttöön tuli jälleen nopeusrajoitus 50km/h. Mitään liikennemerkkejä ei ole tälläkään kohtaa tiellä.
5.   Päästyäni tästäkin risteyksestä ohi näytölle tulee taas itsestään 60km/h.

Eräällä keskisuomen maantiellä Mänttä-Vilppulan suunnalla havaitsin tilanteen, joissa muutaman sadan metrin ajon aikana mittaristoon tulostui nopeusrajoituksina 100km/h, 50km/h ja 80km/h vaikka tienvarressa ei ole nopeusrajoitusliikennemerkkiä esillä.

51-tiellä Karjaan ja Inkoon välillä näytölle tulee myös epämääräisesti 50/80/100km/h.


Minua harmittaa, sillä eihän näin pitäisi olla! En ymmärrä manuaalissa olevaa speksiä, joka tiukasti tulkittuna sanoo, ettei se muista havaittuja liikennemerkkejä vaan korvaa niiden nopeusrajoitukset tiedolla, joka löytyy karttapohjasta. Tämä on aiva huuhaata. Minusta olisi järjestelmään lisättävä parametrojnti, jolla voisi valita käytetäänkö näkykiä liikennemerkkejä vai karttapohjan nopeusrajoitustietoja. Lisäksi järjestelmän tulisi aina pysäköidessä lauttaa nopeusrajoitukset talteen ja aloittaa seuraava matka niillä, sillä eihän auto liikahda mihinkään pysäköityneenä.


Peugeot 3008 hybrid-4 vm 2022

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #7 : 06.11.2022, 06:52:50 »
Kyllä toi tosiaan taitaa ottaa navigattorin karttapohjasta niitä rajoituksia. Kyllä se mullakin näyttää pääasiassa oikein liikennemerkin rajoituksen noin minuutin, mutta kyllä tuo näyttää paljon erilaisia rajoituksia mistä ei liikennemerkkiä ole olemassakaan mutta karttatietokannasta rajoitus löytyy, tai ei tunnista/ymmärtä mitä esim taajamamerkki tarkoittaa nopeusrajoitus mielessä vaan muistaa esim edellisen 100 km/h rajoituksen taajamamerkistä huolimatta.

Tota kun vähän tässä tutkin niin samanlaista ongelmaa on kyllä runsaasti liikkeellä, ehkä hiukan auton merkistä ja mallista riippumatta. Tolla alla olevalla linkillä kun kurkki karttaa niin pääasiassa oli rajoitukset oikein, mutta ei tästä meiltäkään tarvinnut kuin pari km päähän mennä että löytyi ensimmäinen virhe.

https://mapcreator.here.com/mapcreator/?site=global-peugeot-consumers

Itse ymmärsin tuon niin että mikäli rajoitus tulee kartasta niin sen auto "muistaa", kameran havaitsemia ei. Toisaalta edellisessä pösössä oli kameratunnistus mutta ei navia, ja sekin kyllä näytti monesti ihan mitä sattuu, usein jopa sellaisia rajoituksia mitä suomessa ei edes ole kuten 90 km/h.


Vielä lisää aiheesta: https://www.maanmittauslaitos.fi/tietoa-maanmittauslaitoksesta/ajankohtaista/lehdet-ja-julkaisut/positio-lehti/lehdet/tiestodataa-viranomaisilta
« Viimeksi muokattu: 06.11.2022, 07:06:54 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #8 : 06.11.2022, 08:36:58 »
Hmm, saako jostain valittua pois/päältä kartasta tulevat? Itse en ole e-208:ssa huomannut, että tulisi muualta ehdotuksia kuin kylteistä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #9 : 06.11.2022, 08:38:15 »
Hmm, saako jostain valittua pois/päältä kartasta tulevat? Itse en ole e-208:ssa huomannut, että tulisi muualta ehdotuksia kuin kylteistä?

Muistaakseni niitä sai hinkattua asetuksista, en vaan muista mitä ja miten päin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MickeNy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #10 : 06.11.2022, 08:40:02 »
Kiitos!

Laitoin kyselyn linkkaamasi tietoihin ja jään odottamaan mitä sieltä vastataan.
Kyselyni linkki on tämä
https://www.palautevayla.fi/aspa?id=palaute&sys_id=28f0b8f41bc751107f7dc9936b4bcbb0

Toinen asia on sitten se miten autonvalmistaja saadaan reagoimaan tähän tietopohjan virheeseen ja muuttamaan järjestelmäänsä niin, että se ottaisi liikennemerkkien (todelliset) nopeusrajoitukset huomioon näyttässään kulloisessakin kohdassa olevan nopeusrajoituksen kuskille.
Peugeot 3008 hybrid-4 vm 2022

MickeNy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #11 : 08.11.2022, 23:02:27 »
Sain vastauksen ja toisen. Väylävirasto osoittaa TomTomia siitä, että asia kuuluu heille ja TomTom puolestaan sanoo, että he saavat kaiken tiedon viranomaisilta ja käyttävät sitä.

Laitoin ehdituksen TomTomiin tukipalveluille, että he tekisivät parametroidun muutoksen softaansa siten, että me käyttäjät voisimme päättää käytetäänkö pelkkiä liikennemerkkejä vai jatkaa niinkuin tähän asti. Tuskit tekevät, mutta yrittänyttä ei moitita.

Laitoin toisen viestin väylävirastolle, jossa kerroin mitä TomTom oli minulle vastannut ja kysyin kuka tai mikä taho vastaa nopeutusrajoitustietojen oikeellisuudesta heidän karttapohjassaan. Tuskin tämäkään johtaa mihinkään konkretiaan, mutta yrittää aina voi.

Kerron lisää kun saan vastauksia.
Peugeot 3008 hybrid-4 vm 2022

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #12 : 10.11.2022, 08:03:58 »
Tietokannat on valtavia kun sieltä löytyy yksityisteitä myöten kaikki kärrypolut. Mitä tässä kotikulmilla katselin niin tuossa on kartalla parikin tien pätkää joita ei oikeasti pysty edes kävelemään ilman että ottaa vesurin mukaan, silti kartassa on rajoituksena optimistinen 80 km/h. Yksityisteiden osalta käsittääkseni tietoimikunnan toimitsijamies vastaa varsin pitkälle asioiden hoidosta ja esim siitä että tien tiedot on lähetetty maanmittauslaitokselle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 159
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #13 : 10.11.2022, 09:09:42 »
Vanhalla Porintiellä Vihdissä on jäänyt karttapohjaan joku vanha tietyön aikainen rajoituspätkä. 80-alue muuttuu yht'kkiä 50-alueeksi.

MickeNy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 3008 - hybridi ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
« Vastaus #14 : 10.11.2022, 10:07:25 »
Väylävirasto ilmoitti ystävällisesti, ettei se vastaa muista kuin valtakunnallisisten väylien tiedousta.
Kysyin erikseen miten pitää menetellä kun havaitsee heidän vastuualueensa tietovirhistä ja sain vastauksen: Ilmoita karttasovelluksesta vastaavalle, sillä he hakevat omaehtoisesti tuoreimmat tiedot keskitetystä kannasta.

Auki jää siis aina kaksi vaihtoehtoa:
- kannassa on virhe
- kannan tietoja ei ole tuoreutettu navikantaan

Mitenköhän TomTom ja Peugeot ovat asian keskenään sopineet? Ja mitenköhän päivitys sitten tapahtuu autoon?
Peugeot 3008 hybrid-4 vm 2022