Kirjoittaja Aihe: 3008 - ajoavustimien pähkäilyä  (Luettu 2002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 3008 - ajoavustimien pähkäilyä
« Vastaus #15 : 27.11.2022, 17:10:31 »
Nyt nolottaa...siinähän se oli keskikonsolissa, siinä ajosuunnan valitsimen vieressä, se ESC:n valintakytkin. Liukkaan, lumisen ynnä muun kelin valitsin ja ESC off myös. Ikävintä oli että tätä ihmetellessäni vaimo huomautti että "oisko se tuo pyöriteltävä juttu tuossa?"
3008 1.6HDi -18

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 634
Vs: 3008 - ajoavustimien pähkäilyä
« Vastaus #16 : 27.11.2022, 20:44:13 »
Oliko GripControl?
Sellainen on usein lisävarusteena.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 3008 - ajoavustimien pähkäilyä
« Vastaus #17 : 27.11.2022, 20:56:40 »
Oliko GripControl?
Sellainen on usein lisävarusteena.

Juurikin tuo oli se minkä vaimo löysi..
3008 1.6HDi -18

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 3008 - ajoavustimien pähkäilyä
« Vastaus #18 : 20.12.2022, 07:57:51 »
Nyt ihmetyttää että onko tosiaan niin pöljästi suunniteltu tuo grip control että se ei pysy päällä esim. seuraavaan käynnistykseen asti, vaan heti kun renkaat sutaisee tyhjää tai pikku luisto liikenneympyrässä, niin palaa takaisin tuohon normaalitilaan. Kiva kun tehdas ajattelee kuskin turvallisuutta mutta joku tolkku.

Toinen seikka mikä hieman häiritsee. Lähdin kolmion takaa tien yli mutta olikin liukas kohta keskellä tietä niin veto ikään kuin hyytyi, luistonesto iski päälle eikä meinannut kohtuudella päästä alta pois. Toki kun odottaa ettei muita liikkujia näy mailla halmeilla niin tästäkään ei haittaa ole.
3008 1.6HDi -18

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 029
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 3008 - ajoavustimien pähkäilyä
« Vastaus #19 : 20.12.2022, 08:36:51 »
Toinen seikka mikä hieman häiritsee. Lähdin kolmion takaa tien yli mutta olikin liukas kohta keskellä tietä niin veto ikään kuin hyytyi, luistonesto iski päälle eikä meinannut kohtuudella päästä alta pois. Toki kun odottaa ettei muita liikkujia näy mailla halmeilla niin tästäkään ei haittaa ole.

Riippuu ihan miten tuo vetoluistoesto on toteutettu. Itsellä ne karmeimmat kokemukset oli aikanaan Peugeot 1007, jossa heti kun etusista edes toinen sutasi, luistonesto leikkasi moottoritehot just sillä siunaamalla sekunnilla. No meno tietty hyytyi siihen paikkaan ja koska kyseessä oli aut.vaihteinen auto, niin sitten alkoi se hillitön arpominen vaihteiden kanssa, jolloin se meno todellakin hyytyi siihen paikkaan, hyvä ettei jäänyt jo pieneen lumipuuroonkin jumiin :(

Sieltä toisesta päästä taasen on useimmat Reunautit mitä itsellä on ollut. Niissä sen kun vain polki menoksi ja auto ABS:lla jarruteli sitä sutivaa pyörää siirtäen vetoa sinne paremmin vetävälle. Menohalut säilyi ja auto eteni ESC-valon vain vilkkuessa kojelaudassa, ellei sitten tullut jo niin liukasta että molemmat etuset suti tyhjää, jolloin jo puututtiin moottoritehoihinkin :)

Tämä nykyinen Berlingo on vähän ikäänkuin tuolta välistä, onneksi varsin lähellä tuota Renaultin tapaa, vaan siltikin kerran on tullut tälläkin sellainen tilanne vastaan josta ei eteenpäin päästy ihan helpolla. Piti koko ESC ottaa pois päältä, jotta auton sai lopulta sutien irti ja matka jatkui jälleen. Kyseessä sen verran jäinen paikka ettei tuolla mukana olleella lumilapiollakaan siinä tilanteessa mitään tehnyt :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08