Jotain hyvääkin: muotoilu on mielestäni persoonallista ja onnistunutta ( erityisesti sedan!), sanotaan nyt sitten mitä tahansa takatiloista jne...
Ulkonäöllisesti myös kestänyt paremmin aikaa, kuin kilpailijansa.
Nykypäivänä, kun kaikki autot muistuttavat koko ajan trendien tavoittelussaan enemmän ja enemmän toisiaan, on 407 tätä 'ranskalaista' persoonallista muotoilua
ylläpitävä 'poikkeus'. Uusi 508 nuoleskelee suuria massoja, samoin kuin uusi C5:nenkin. Tällöin lähestytään pelottavasti koko ajan keskiviivaa ja ulkoista persoonattomuutta.
Kun 407:aa arvosteltiin uutuutena, niin koiranleuat loksuttivat negaatioita ja unohtivat samalla auton ulkoisen erottuvuuden ( ylipitkä keula, epäonnistuneet takatilat... ).
Ihan äskettäinkin, kun joku 'asiantunteva' toimittaja lanseerasi 508:aa, niin samassa hengenvedossa hän kielteisellä sävyllä nimesi 'yleisesti?' hyväksytyt 407:n synnit: ylipiiitkää keulaa, ylisuuria valaisimia?, ja totesi samaan hengenvetoon, että epäonnistuneet muotoilukokeilut ovat nyt Peugeotilla ohi!!?
Laadun ja kestävyyden heikkoutta onkin sitten vaikeampi puolustella. Toisaalta, jos vertaan aikaisempaan 406-malliin, on 407 laadukkaamman oloinen ( oma käyttökokemus ).
Alustan ongelmat tietysti välillä vituttaa, mutta kohtuullisella rahallla niitä saa hoidettua. Nytkin oma 180tkm ajettu ensisarjalainen on alustaltaan nyt uudenveroinen ja erittäin miellyttäväkäytöksinen ( uusittu: takapuslat, laakerit kaikkiin pyöriin, pystytangot taakse, alapallonivelet eteen ).
Matka-ajossa tietynlainen vaeltelevuus, kuin lentävä harhaileva matto..oli aluksi järkytys. 406 on enempi suuntavakaa juna, tämän 407:n kanssa on ajossa oltava paljon tarkkaavaisempi, maisemia ei voi niin seurailla ajellessa, kuin 406:n ratissa ohjastaessa.
Tällaista tällä kertaa, mukavahan näistä on turista.
Olen hieman sillä silmällä katsellut viime aikoina C5:n II-koppaisia. Tiedä sitten, uskaltaisiko sellaiseen tarttua? Omituista, pulleaa muotoilua, mutta erottuu jälleen kilpailijoistaan.
