Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 239735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Venu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Onko näihin vastusten laittoon jotain vinkkejä.onhan niitä joku laitellut.itellä vielä ehjät akselit ja vastukset hyllyssä.en ole vielä tutkaillu johdotuksia moottoreille.

Ijasj

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
407 SW 1.8 kaksi alue ilmastointi.
Puhallus toimii molemmin puolin haluttuun suuntaan, mutta ei säädä lämpötilaa, tulee pelkkää kuumaa.
Onkohan tässä nyt jotain akseliremonttia tiedossa?

jorgen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 5
Onko niin, että kun avaa koetaulua edestä ja pääsee näkemään sisälle, niin se ylimmäinen läppä ei ole se, mikä menee rikki vaan se alempi? Ainakin itse huomasin kun säätelin sitä yläläppää, niin sen alapuolella oleva kuskin puoleinsen läpän akseli vaikutta menneen kokonaan poikki.

Ei jaksa alkaa korjaamaan, mutta onnistuisko sellainen kikkakakkonen, että tunkisi vaikka mummovainaan nahkahanskat siihen välitilaan, eli jollain tyllillä sulkisi sen reiän, minkä ehjä läppä muuten sulkee. Ja näin lämpöä tulisi taas huoneeseen. Eli toimiiko se systeemi siten, että kun se alempi läppä on kiinni, niin lämpöä tulee sisälle?

Onko muita väliaikaisratkaisuja tiedossa?

Ahmamies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Väliaikaisratkaisuna voi tehdä reiän kuskin jalkatilan puolelle konsolin kylkeen, läpän oletetulle kohdalle ja säätää esim. talttapäällä tuota tai jos läppä on poikki sieltä päästä ja 1-alue ilmastointi, niin reikä hanskalokeron alle konsolin kylkeen.

Kun reikä tehty, korjaus hyvin helppoa. Suosittelen hieman suurentamaan läpän akselin vastakappaleen reikää, ettei takertele ja mene poikki.

Tuttu tunne, pelkäsin ko. remonttia, mutta on kyllä loppupeleissä helppo korjata ja liimata kyljet kasaan. Liimasin omani pikaliimalla ja vahvistin usealla kerroksella kuitusiimaa. On kestänyt jo 6 vuotta.

JoreK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Löytyykö vantaalta tai jostain lähialueelta korjaamoa joka tekisi läppäkorjauksen? Auto 407 v.2005 ja kuskin puolelle on tehty läpän vaihto tekemällä reikä kotelon kylkeen.
Nyt pitäisi tehdä ilmeisesti molemmin puolin kun ei tule kunnolla lämmintä kummaltakaan puolelta.Saa tehdä remontin samalla menetelmällä.

JoreK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Löytyykö vantaalta tai jostain lähialueelta korjaamoa joka tekisi läppäkorjauksen? Auto 407 v.2005 ja kuskin puolelle on tehty läpän vaihto tekemällä reikä kotelon kylkeen.
Nyt pitäisi tehdä ilmeisesti molemmin puolin kun ei tule kunnolla lämmintä kummaltakaan puolelta.Saa tehdä remontin samalla menetelmällä.

Olen tattarisuolla töissä niin olisi hyvä jos sieltä löytyisi korjaamo/korjaaja,muualtakin tietysti käy.
Voi laittaa yv:lläkin vinkkiä.

JoreK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Löytyi korjaamo joka teki remontin mutta ei halua mainittavan,oli kuulemma niin ikävä homma.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 213
  • 508 GT-Line 225
Löytyi korjaamo joka teki remontin mutta ei halua mainittavan,oli kuulemma niin ikävä homma.

Hyvä juttu, mutta tästä jutustasi pitäisi olla hyötyä muillekin. Näitkö katkenneet akselit (toimilaitteen juuresta poikki?) Pääsitkö alle 500 euron vai touhutonnilla? Kannattaa sijoittaa hyvään autoon, jollainen 407 on, touhutonnikin :-). Mistä ostit uudet läpät, satkulla vai korjaamo tuunasi? Pari katkennutta akselia on tullut korjattu ja onhan se aikamoinen jumppa, varsinkin kuljettajan puoleinen läppä ja sinne kömpi pienikokoisempi kaverini :-). Jos haluaa ennakoida tai estää akselien katkeamisen, niin yläritilän kautta ujuttaa epoksiliimaa akselin kevennyskoloihin ja lisäksi virittää rajoitusvastukset läppämoottoreille. Ohjeet löytyvät aiheesta aiemmin kirjoitettuna.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JoreK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Kuskin puoleinen läppä oli toimilaitteen juuresta poikki,tämä oli kertaalleen vaihdettu niin sanottu vahvistettu malli.Apparin puoleinen läppä oli irronut akselistaan kokonaan ja tiiviste revennyt osittain,tämä oli vanhaa mallia.Uudet läpät Autoartikkelista 96 euroa.Nykyään kuulemma on vain yksialue ilmastoinnin mallia pystyy asentamaan myös kaksialue malliin,minulla kaksialue malli.
Korjaamo vahvisti uudet läpät,pääsin alle 500 euron.

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
Autoartikkelilla hinnat kohdillaan, kyllä noita läppiä saa 15€ alkaen Kiinasta, Ebaysta ym. Itse olen vaihtanut C5 sitikkaan ja 407:aan, pora, rautasahan terä (toisella kertaa monitoimityökalu), liimaa ja ruuvareita apuna. Konttaamistahan se on mutta tehtävissä ihan perustaidoilla.

jorgen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 5
Voisko joku vielä hieman tarkentaa pari juttua:

– Kun on 1-alueilmastointi, ja molemmat puolet puhaltaa kylmää, niin pääseekö molempiin läppiin käsiksi vänkärin puolen kautta, vai pitääkö läpät ottaa ulos erikseen kummaltakin puolelta?
– Liikkuuko se läppä autoon nähden sivusuunnassa vai pituussuunnassa kun se säätää sitä lämpöä?
– Jos ja kun kyljen saa auki, ja läpän akselin korjattua, niin miten sen läpän saa asemoitua siten, että kun näpelöi lämmityslaitteen mittariin esim. 24 astetta, niin läppä on oikeassa asennossa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 213
  • 508 GT-Line 225
Voisko joku vielä hieman tarkentaa pari juttua:
– Kun on 1-alueilmastointi, ja molemmat puolet puhaltaa kylmää, niin pääseekö molempiin läppiin käsiksi vänkärin puolen kautta, vai pitääkö läpät ottaa ulos erikseen kummaltakin puolelta?

Vain yhden tässä vaiheessa, eli ottamalla hansikaslokeron irti ja kääntämällä läpän akselin päästä, sakarakolosta. Jos lämmönsäätö toimii, niin siirtämällä läpän säätömoottori kuljettajan puolelta ja johtokytkennän muutos toimisuunnan muuttamiseksi. Vältyt tällä suuremmalta työltä. Katkennut akseli voi toimia toiselta puolelta säädettynä normaalisti, koska läpät ovat väliakselillanatsalla kytketty kiinteästi toisiinsa ja on ihan sama kummalta puolelta niitä käännetään.

Foorumilla on aiheesta tarinaa muutamissa aiheissa ja tuossa etsitään vielä clippi tähän säätömoottorin johtojen kytkennän muutoksesta.



« Viimeksi muokattu: 23.02.2025, 08:10:52 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
Kun läpän akseli on korjattu, läppämoottori hakee itse rajansa (kylmä/kuuma). Moottorin saa akseliin vain yhdessä asennossa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 213
  • 508 GT-Line 225
Foorumilla on aiheesta tarinaa muutamissa aiheissa ja tuossa etsitään vielä clippi tähän säätömoottorin johtojen kytkennän muutoksesta.

Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 1,8 (6E6FYC).

Oliko kenellekään sitä läpänsäätömoottorin kytkentä kuvaa, kun siirtää sen moottorin kuskin puolelta sinne apumiehen puolelle? Miten ne johdot kytkisin ”ristiin”. Pitäisi saada toimimaan nopeasti, kun on hieman kylmä ulkona mittailla, eikä ole hallia, missä asiaa tutkia.

Ratkaisu:

Vaihda jatkojohdossa liittimen johdot [violetti/ruskea] ja [violetti/keltainen] keskenään ja myös [violetti/punainen] ja [violetti/valkoinen] keskenään. Moottorin pyörimissuunta vaihtuu ja lämmitys pelaa taas.

Lainaus käyttäjältä: Benkku - 05.02.2014, 20:49:52
Entäpä jos/kun johtimet ovatkin eri värisiä? PSA ei koodaa johtimia väreillä, vaan niissä on koodi, josta selviää myös johtimen funktio.

Tiedän, että värit vaihtelevat. Siksi laitoin sen liittimen kuvan, joka on nimenomaan läppämoottorin Visteon 4PUH-19E-616-XX liitin ja xx vaihtelee joko AC tai AB ja muutama muu kirjainyhdistelmä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jorgen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 5
Piti vielä palata aiheeseen. Lämppäri on siis 1-alueinen, ja puhaltaa vänkärille täysin kylmää ja kuskille joskus jonkin verran lämmintä. Yksi citikka-ukko väitti, että silloin läppäakseli ei voi olla poikki, sillä 1-alueisessa se puhaltaa samaa kylmää tai kuumaa molemmille puolille. Ukon mukaan vika on jossain lämppärin kennossa, joka on tukossa.

Mikä on tällainen lämppärin kenno? Syyläriäkö se sillä tarkoitti?
« Viimeksi muokattu: 24.02.2025, 13:01:54 kirjoittanut jorgen »