Ongelma:
Osa 1:
Auto: 2006 207 1,6 HDi 90.
Kävin kanssa mittauttamassa päästöt, mutta ei tullut mitään. Paperia en saanut mukaan, mutta huomiseksi on aika ja alkavat tutkimaan. Vissiin savutusarvo korkea, kun parhaillaan näytti yli 6 ja matalimmillaan oli 2,2. 3,5 se näytti loppujen lopuksi, vaikka polki kuinka. Missä voisi olla vika? Egr, katti, lambda? Huomenna, kun vien sen sinne, niin ajan kakkosella reilun 10 km, jotta kone tulee lämpöiseksi.
Osa 2:
Mitään vikaa ei löydy. Kaikki toimii niin kuin pitääkin. MAF:n hetkellinen katkos löytyy ja tulee aina takaisin, mutta korjaamo on sitä mieltä, ettei siitä johtuisi savutus. Tarkistavat ajoituksen, kun nokkien ketju ralahtaa, jos se vika olisi siinä. Meinasivat, että ei johtuisi EGR:n ohjelmapäivityksestä.
Ratkaisu:
Maffin katkokset ovat nyt loppu ja meni päästöistä (euro 4) kolisten läpi. Vika oli moottorinohjausyksikön johdoissa. Ovat niin kireällä, että yksi parikierrejohto oli ihan vain karvastaan kiinni ja yksi johtonippu (30 kpl) jouduttiin putsaamaan siitä mössöstä ja kiristämään liitokset. Oli se mikä lie silikonitiivistys alkanut eristämään datan kulkua. Olomuotonsa oli muuttanut ihmeelliseksi. Tämäkin löytyi ihan vahingossa. Kaippa noi maffin katkoset saivat seokset sekiasin jollain tapaa.