Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi, 272 000 km).
Takaovien saranoihin kannattaa porata voitelureiät (2,5 mm, johon mahtuu voiteluainespraypullon muoviputki sopivasti). Yksi reikä keskellä saranaa riittää, jotta saranat saa voideltua kunnolla. Jos saranat ovat todella pahasti jumissa, voi saranoihin porata kolme reikää. Reiät kannattaa porata niin, että ne jäävät piiloon/suojaan, kun ovet laittaa kiinni. Parasta olisi, jos reikään saisi laitettua suojaksi vielä jonkin muovitulpan.
Tässä autossa takaovien todella pahasti jumittavat saranat sai viimeinkin voideltua toimiksi, kun porasi nuo reiät ja jaksoi parisen tuntia suihkuttaa niistä irrotusöljyä saranoiden sisälle, välillä paineilmalla auttaen ja ovia heiluttaen. Toisen oven ylimmäinen sarana vaati kolmen reiän poraamisen ennen kuin sen sai voideltua liikkumaan kunnolla. Lopuksi laitoin sitten vähän pysyvämpää voiteluainetta saranoille.
Todella surkeasti suunniteltu nuo saranat, kunnei niitä käytännössä pysty riittävästi voitelemaan ilman tuon reiän poraamista ja ilman voitelua taas jumittavat, jonka seurauksena sitten repeytyvät ovipellistä pistehitsaukset irti saranoiden kohdalta (Peugeotilla tiedossa oleva tyyppivika, josta on tehty huoltotiedote ja korjausohjeet). Eikä niitä saranoita ole ilmeisesti tehty purettaviksi.
Onneksi tuon reiän poraaminen saranaan on todella helppo toimenpide ja sen jälkeen voitelu onnistuu todella nopeasti ja tehokkaasti.