Sekä hihnan että ketjun melko hiljattain vaihtaneena muutama kommentti. Hyvä huomioida, että omani on HDi136, mutta käsittääkseni näissä ei eroa jakopään osalta:
JakohihnaHihnan kyllä vaihtaa pihallakin, jos ei parempia vaihtoehtoja tarjolla. Hankalin vaihe ehkä kampiakselin lukitustapin paikalleen saaminen. Todennäköisesti joutuu startin irroittamaan, ja purkamista tulee vähän enemmän. Oikealla erikoistyökalulla onnistuu ilmankin, mutta ellei tiedä tarkalleen missä reikä on, hankalaa silläkin.
Omalla hihnalla oli ajettu n.130tkm, ja se koki vielä kovan repäisyn, kun venttiilit kohtasi männät kesken ajon. Hihna silti hyvässä kunnossa ilman halkeamia. Joten ainakin INA hihnalle tuo 160tkm vaihtoväli tuntuu varsin realistiselta.
Varaosapaketiksi tilasin ensin SKF:n, johon tottunut luottamaan. Hihna OK, mutta kiristin tuotti pettymyksen. Ensinnäkin laakeri ei ollut SKF:n oma, vaan jonkun "tytäryhtiön". Toiseksi kiristimen jousi/asetelma oli liian löysä. Aina kun kiristäessä alkoi saavuuttaa oikean kireyden, pomppasi kiristimen levy yli lohkon kyljessä olevasta lukitusputkesta... ja hihna valahti löysäksi. Vanha INA kiristin oli jämäkämpi. Spareton mukaan valitukset SKF paketista ei ole olleet yleisiä, mutta vaihtoivat mukisematta INA pakettiin. Antoivat myös uuden hihnan, koska kerroin ensimmäisen rispaantuneen monissa asennusyrityksissä. Siitä heille peukku!
Eli INA ainakin varma vaihtoehto.
JakoketjuOmalla oli ajettu 295tkm, ja se ketju ulkoisesti lähes uuden oloinen. Ainut missä kulumaa näkyi, oli ketjunohjain, mutta sekin OK. Itsellä meni ketju+kiristin vaihtoon vain, koska moottorin yläpää oli muista syistä purettuna.
Oma käsitykseni myös on, että ketjujen yhtäkkiset katkeamiset ovat hyvin harvinaisia. Sitä ennen venyy ja rallattaa jo kunnolla. Venymisen huomaa myös moottorin toiminnassa, koska nokat ei kulje täysin synkassa.
Jos päädyt kuitenkin vaihtamaan, sitä en kyllä tekisi pihalla!
Ensimmäistä kertaa tehdessä menee aikaa ihmetellessä, ja moottori joutuu olla kauan auki. Vähänkin tuulisella säällä on helposti roskia öljykanavissa tai polttoainepuolella. Siinä joutuu kuitenkin irroittamaan myös suuttimet ja suutinputket, liimaamaan nokka-akselien laakerikannen jne.
Joten tiivistettynä:Hihnojen ja niiden apulaitteiden vaihto varmaan riittää, ja sekin lumien sulamisen jälkeen... riippuen tietysti missäpäin Suomea asut
