Pitääkö paikkansa?
Kysyin aikoinaan huollosta, jääkö painelaakeri robotissa pyörimään, jos jättää käymään pihaan vaihde päällä. Vastaus oli, että ohjausyksikkö siirtää vaihteen vapaalle tietyn seisotusajan kuluessa. Koskaan ei tullut varmistettua, mutta pidemmän seisotuksen jälkeen auto nykäisi eri tavalla terävämmin, kun lähti liikkeelle. Eli kytkikö robotti kuitenkin vaihteen päälle.
Tämä on hyvä kysymys. En ollut itse paikalla. Hän soitti kun olin itse Budapestin helteessä moottoripyöräreissulla. Kysyi, että mikä tälle nyt tuli kun tuli merkkivalovalo ja overheating viesti tuonne ajotietokonenäyttöön.
Tässä arvailua aiheesta:
http://jimbutterworth.co.uk/5gearreset.htmTäällä todetaan, että pieni jäähdytystauko auttaa. Auttoi myös tyttäreni autossa.
Sen jälkeen kesällä satunnaisesti tuli sama, kun vaikkapa hidasti jarrulla helteessä liikennevaloihin. Merkkivalo saattoi syttyä, mutta hävisi, kun valoissa vaihtoi vapaalle ja matka jatkui normaalisti.
Tässä jonkun youtube-video:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=d0AZZXGwMZcTässä kytkin selvästi luistaa jo, kun kierrokset kasvavat, mutta auto ei liiku.
Jotain tällaista havaintoa tyttärelläni oli siitä kesästopista. Silloin muutaman minuutin odottelu bussipysäkillä poisti ongelman ja loppureissu sujui normaalisti.
Eräästä toisenmerkkisestä autosta kyselin kerren, kun omistaja oli robottivaihteiston kytkimen kai rempannut. Oli ostanut auton halvalla laatikkovikaisena ilmeisesti vastaavien valojen ryydittämänä. Kunnosti ja pani auton myyntiin. Eli onhan näissä ongelmia ollut ja osin varmaan juuri kytkimen luistatuksesta johtuvia. Siksi näillä speukuloin 3008 kokoisessa autossa.