Kirjoittaja Aihe: 3008 - HDi moottorin lämmöt  (Luettu 5962 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
3008 - HDi moottorin lämmöt
« : 22.12.2023, 13:43:08 »
Auto: 3008 HDi 110 vm. 2010

Moikka
Nyt ei vuoda enää syyläri mutta mietityttää moottorin lämmöt.
Eli kaupungissa pyöritellessä ei lämmöt meinaa nousta yli 60 asteen edes nolla kelissä, vaikka nokka on tukossa. Mimmosia kokemuksia muilla? Termarin vaihto maksaisi n. 400e eikä viittis ihan huvikseen teettää. Merkkiliikkeessä tutkittiin ja vahva arvio oli termostaatti.

T Marko

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 553
  • Motion&Emotion
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #1 : 22.12.2023, 19:43:37 »
Vaihda termari. Itellä ainaki pysyy lämmöt 25 pakkasella normissa kaupungissa ajellessa..
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #2 : 22.12.2023, 19:58:23 »
Jees. Varasin tänään ajan termarin vaihtoon. Onpahan taasen insinööri pukannut vaihdettavan osan hankalaan paikkaan. Ikävä tulee entivanhaista termarin sijaintia.😄

T Marko

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 265
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #3 : 22.12.2023, 20:14:47 »
Kuulostaa kyllä aika kalliille tuo vaihto. Termari itessään 30-70€, alkuperäinen ilmeisesti paljon kalliimpi.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #4 : 23.12.2023, 08:11:20 »
Termari ei paljon maksa mutta työtä teettää purkaa tavaraa edestä että pääsee kyseisen kikkareen vaihtamaan. Työ tunnetusti maksaa. Toivottavasti menee alle arvioidun hinnan.
Alkuperäisen osan hinta merkkiliikkeessä olis ollut luokkaa 300 e mutta riittänee Motonetin 57 e maksava vastaava. ;)

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 553
  • Motion&Emotion
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #5 : 23.12.2023, 14:55:09 »
Toivomme että tarvike termari toimii  ;) mulla on vähän huonoja kokemuksia tarvike termarista kyseissä moottorissa.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #6 : 23.12.2023, 16:54:40 »
Toivotaan, toivotaan ja kädet ristiin. :)

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #7 : 29.12.2023, 10:31:33 »
Noniin

Termari vaihdettu ilman sen kummempaa vaikutusta lämpöihin. Tuossa aamulla ajelin töihin n. 10km kaupunkiajoa, ulkolämmön ollessa n. 8 astetta pakkasta. Nippanappa nousi lämmöt 60 asteeseen ja alkoi liikennevaloissa tippumaan siitäkin.
Mitähän sitä seuraavaksi alkaisi arpomaan?   ???

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 135
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #8 : 29.12.2023, 12:47:43 »
Outo juttu, kun veden kierto on vakio niin mikä saa sen muuttumaan niin ettei saavuta normi lämpöä? Olisko kierrossa vedelle jokin oikotie? Jos pääsee vaikkapa Webaston kautta ohittamaan termarin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #9 : 29.12.2023, 14:24:24 »
Oliskohan kabiinin sähköinen lisälämmitin hajonnu, webastoahan noissa ei ole kuin korkeintaan jälkiasenteisena. Se lisälämmitin sammuu jossain 70-75 oC korvilla, jos toimii niin lämpöjen pitäisi nousta nopeasti siihen saakka, sen jälkeen on tahmeampaa jos kuormaa ei ole. -30 oC toi ei jaksa enää tyhjäkäynnillä pitää lämpöjä vaikka 1000 w sähkövastus toimisikin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #10 : 29.12.2023, 15:02:59 »
Oliskohan kabiinin sähköinen lisälämmitin hajonnu, webastoahan noissa ei ole kuin korkeintaan jälkiasenteisena. Se lisälämmitin sammuu jossain 70-75 oC korvilla, jos toimii niin lämpöjen pitäisi nousta nopeasti siihen saakka, sen jälkeen on tahmeampaa jos kuormaa ei ole. -30 oC toi ei jaksa enää tyhjäkäynnillä pitää lämpöjä vaikka 1000 w sähkövastus toimisikin.
lämmittääkö se lisälämmitin jäähdytysnestettä?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #11 : 29.12.2023, 15:22:13 »
lämmittääkö se lisälämmitin jäähdytysnestettä?

Ei
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #12 : 29.12.2023, 16:09:06 »
Ei

Miten tuo lämmitin vaikuttaa moottorin lämmön nousuun jossei lämmitä nestettä? Olen käsittänyt että monissa merkeissä lisälämmittimet sijaitsee lämpö kanavissa.
Tässäkin tapauksessa lämpöä mökkiin tulee ihan kivasti vaikkei moottorin lämmöt kunnolla nouse.
Pitää vielä tarkistaa ettei flekti pyöri kun motti on vielä kylmä.

T Marko

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #13 : 29.12.2023, 16:26:02 »
Dieselin lämpenemisessä kyse on kuormasta, tyhjäkäynnillä tai pienellä kuormalla polttoainetta palaa niin vähän ettei siitä riitä hukkalämpöä. Tarvitaan siis kuormaa, tavalla tai toisella. Kuten sanoin, mikäli vastukset ja termari on kunnossa kone lämpenee nopeasti noin 75 oC tuntumaan jolloin vastukset sammuu, siitä lämpöjen nousu 80 oC kestääkin ihan eritavalla, jos nyt sitten nousee koskaan sinne saakka. Viimasuoja pitää olla keulassa jos meinaanettä matka-ajossa lämmöt nousee.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #14 : 29.12.2023, 16:45:55 »
Dieselin lämpenemisessä kyse on kuormasta, tyhjäkäynnillä tai pienellä kuormalla polttoainetta palaa niin vähän ettei siitä riitä hukkalämpöä. Tarvitaan siis kuormaa, tavalla tai toisella. Kuten sanoin, mikäli vastukset ja termari on kunnossa kone lämpenee nopeasti noin 75 oC tuntumaan jolloin vastukset sammuu, siitä lämpöjen nousu 80 oC kestääkin ihan eritavalla, jos nyt sitten nousee koskaan sinne saakka. Viimasuoja pitää olla keulassa jos meinaanettä matka-ajossa lämmöt nousee.

Mistä tuo vastus/vastukset löytyy ja ovatko testattavissa ja vaihdettavissa? ???