Kirjoittaja Aihe: 3008 - HDi moottorin lämmöt  (Luettu 5345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #15 : 29.12.2023, 18:01:25 »
No niinpä tietty. Jos siellä on jotain häikkää niin luulis jonkinlaista vikakoodia tarjoavan. Nyt ainut pysyvä vikakoodi on egr:än asennosta. Vikavaloja ei sytyttele ja toimii muuten oikein mallikkaasti.
Tulipa mieleen, että auto kävi huollossa jossa vaihdettiin raitisilmasuodattimet. Voisko silloin jäädä joku asiaan liittyvä piuha irti? ???
« Viimeksi muokattu: 29.12.2023, 18:07:16 kirjoittanut Pesonen »

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #16 : 29.12.2023, 18:49:12 »
Löysin vihdoin lämppärin sähkö vastuksen. Onko kukaan vaihtanut sellaista?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #17 : 29.12.2023, 19:00:39 »
Löysin vihdoin lämppärin sähkö vastuksen. Onko kukaan vaihtanut sellaista?
Auto käyntiin ja tutkit toimiiko se, toimintaankin tarvii jotkin parametrit täyttyä kun aina se ei ole kuumana. Mutta ei se sinun moottorin lämpöön vaikuta muuta kuin laturin tuomalla lisärasituksella eikä se konetta riitä kuumentamaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

antsu

  • Vieras
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #18 : 29.12.2023, 19:21:58 »
Sähkömiehillä on käytössään laitteita joilla saa vastuksen kunnon ja toiminnan selville eikä sitä tarvitse ehkä turhaan vaihtaa. Niitä sanotaan mittareiksi. Jos ei se toimi, voi vika olla vastuksen lisäksi johdoissa, sulakkeessa, releessä, liitoksissa jne. 1000 wattia 12 voltin järjestelmässä tarkoittaa, että tarvittava sähkövirta on yli 80 ampeeria eli hitsausvirtojen kanssa samaa tasoa.


Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #19 : 29.12.2023, 19:31:50 »
Eipähän nuo paljon maksa, ainakaan käytettynä. Vaihdon hankaluudesta en sitten tiedä. Täytyy paneutua asiaan ja yritän muistaa päivittää tänne jos tulee jotain selvyyttä aiheeseen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #20 : 29.12.2023, 19:45:13 »
Ok. Vastuksen vaikutuksesta moottorin lämpöön näkyy olevan kahtaa näkökantaa. Jäänee siis arvoitukseksi jollei jollain ole omakohtaista kokemusta aiheesta.

Mulla on kokemusta, on ollu vastaava laite käytössä, tiedän parametrit miten systeemi toimii. Tollasen moottorin lämpenemistä auttaa useampi sähköllä toimiva laite, hehkut jää päälle koneen  kylmäkäynnistyksen jälkeen, lisälämmitys vastus kytketään lämmittämään kabiinia ja se myös samalla lisää moottorin kuormaa niin paljon että se vaikuttaa käyntiääneen tyhjäkäynnillä.edelleen kyseisen mallinen kone ei lämpene samalla viikolla käydessään tyhjäkäynnillä mikäli lisälämmitys vastus ei toimi.

Eipähän nuo paljon maksa, ainakaan käytettynä. Vaihdon hankaluudesta en sitten tiedä. Täytyy paneutua asiaan ja yritän muistaa päivittää tänne jos tulee jotain selvyyttä aiheeseen.

Mittauta vastus ensin, ei siihen laitteeseen kannata vaihtaa summassa osia. En ole koskaan kuullut että itse vastus olisi hajonnut, mutta niin voi varmaan käydä kun niitä myydään. Mittaa tuleeko jännite kun auto käynnistetään kylmänä, ja onko vastuksessa resistanssia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #21 : 29.12.2023, 19:48:10 »
Jees. Paneudun asiaan. Kiitos kaikille vinkeistä. Pyrin siihen ettei turhia osia enää vaihdeta. Hivenen tuo termarin turha vaihto kirveltää mutta tehty mikä tehty.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2023, 19:52:46 kirjoittanut Pesonen »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #22 : 29.12.2023, 20:17:26 »
Onneksi oli foorumilla

https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146

Lainaus
K: Sama boxi ohjaa myös lisälämpöä tuovia neljää hehkutulppaa jotka ovat jäähdytysjärjestelmässä? milloin niiden tulisi kytkeytyä päälle ja milloin sammua? lämpötila arvoja?
v: Kyllä, käyrästö, joka riippuu ulkoilman lämpötilasta (päällä kun alle +10 astetta)ja moottorin vedenlämpötilasta (pois päältä kun saavutetaan 70 - 80 astetta)

Nuo 4 hehkutulppaa oli 306 2.0 HDi, muissa on ollut lisälämpövastus lämmityslaitteen ilma kanavassa. Tohon oli joskus jollain nettisivuilla ihan käydä mistä näki tarkemmin ehtoja.

Vastuksen teho voi vaihdella eri malleissa, se voi olla useampi portainen. Vaikutus on siis se että kun se lisää kuormaa niin moottori kuluttaa enemmän polttoainetta, vääntö ei synny tyhjästä. Tuossa koneessa on muistaakseni 150 A laturi  (2kW), sekin on tiukoilla jos kaikki sähkölaitteet kytketään yhtäaikaa päälle. Suoraruisku dieseliin ei voi kylmänä ruiskuttaa ylimääräistä polttoainetta, se tiivistyisi sylinterin seiniin ja päätyisi voiteluaineen sekaan.   
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 551
  • Motion&Emotion
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #23 : 29.12.2023, 21:34:39 »
Jos moottori ollut lämmityksessä nii 10km matkalla maantie ajossa lämmöt normaalissa itselläni. Kaupunki ajossa lämmöt ei tule nousemaan koskaan 90asteeseen 10km matkalla. Itsellä ei ole käytössä tuo lisälämmitys vastus ollenkaan.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #24 : 29.12.2023, 23:00:02 »
Eikös teoria mene niin että kaikki kiertovesi menee termostaatti ---> ylävesiletkun kautta? Vai onko pikkuletkuja jotka ohittaa termarin? Voiko vaikka paisuntasäiliön kautta karata vesi, tällaista reittiä: moottori ---> paisuntasäiliö ---> jäähdytin? Jos siellä on kova ohivirtaus, siirtyy lämpöä jäähdyttimeen niin paljon ettei kone lämpene. Jos Pesonen katsot sen letkun mikä tuo paisuntasäiliöön vettä, niin että onko siihen tehty jotain virityksiä.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #25 : 30.12.2023, 06:33:19 »
Huomenta

Juu täytyy kaikki kivet käännellä, jotta saa lämpöasiat kuntoon. Alkaa tuolla pohjolan tallissa työskentely lämpötilat menemään aika raakaksi, ainakin tällä kulmalla.
Käytin auton vuosihuollossa sellaisessa monimerkkihuollossa ja sen jälkeen alkoi tämä remonttirumba alkaen syyläristä. Ilmanputsarin kansi oli huollon jälkeen pois paikaltaan ja lopulta laitoin sen itse kuntoon. Olis imeksinyt ilmat filsun ohi jollei olisi oma korva paljastanut outouksia imuäänessä.
Tuli vaan mieleen lieneekö jotain muutakin pajalla tullut kiireessä tehtyä vähän sinne päin.
Huollossa tosiaan vaihdettiin raitisilmasuodattimet ja siellä huudeilla on myös se lämmitysvastus.

Pitää vielä kerran kuskata kulkine sen vastuksen toiminnan tarkastukseen ja tsekata letkut ja flekti pihassa.

Eletään kuin viimeistä päivää ja toivotaan kaikkea parasta tulevalle vuodelle.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 551
  • Motion&Emotion
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #26 : 30.12.2023, 07:54:29 »
 3008 kannattaa kokeilla ottaa puhallin automatiikka pois päältä ja puhaltimen teho puoleen väliin. Sekä ilman suuntaukset ylös alas ja keskelle. Voi vaikuttaa sekin moottorin lämpenemiseen. Ja se maski suoja kanttii laittaa paikalleen. Pohjapanssarin puute jäähdyttää myös moottoria. Et kertonut  miten auto lämpenee maantieajossa? 
« Viimeksi muokattu: 30.12.2023, 08:07:44 kirjoittanut 407 sw 1.6 Hdi »
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #27 : 30.12.2023, 08:22:54 »

Käytin auton vuosihuollossa sellaisessa monimerkkihuollossa ja sen jälkeen alkoi tämä remonttirumba alkaen syyläristä.
Siis toimiko ennen tuota normaalisti vai ei?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #28 : 30.12.2023, 09:19:44 »
Onneksi oli foorumilla

https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146

Nuo 4 hehkutulppaa oli 306 2.0 HDi, muissa on ollut lisälämpövastus lämmityslaitteen ilma kanavassa. Tohon oli joskus jollain nettisivuilla ihan käydä mistä näki tarkemmin ehtoja.

Sen verran pitää nyt oikaista että 206ssa on ollut sama 2.0 HDi, siitä en tiedä onko hehkut vai ilmaa lämmittävä vastus.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - HDi moottorin lämmöt
« Vastaus #29 : 30.12.2023, 09:39:29 »
Eikös teoria mene niin että kaikki kiertovesi menee termostaatti ---> ylävesiletkun kautta? Vai onko pikkuletkuja jotka ohittaa termarin? Voiko vaikka paisuntasäiliön kautta karata vesi, tällaista reittiä: moottori ---> paisuntasäiliö ---> jäähdytin? Jos siellä on kova ohivirtaus, siirtyy lämpöä jäähdyttimeen niin paljon ettei kone lämpene.

Dieseleissä oli aikaisemmin ainakin kaksitoiminen termari, kun termari on kiinni kiertää neste kotelosta suoraan vesipumpulle. Kun termari aukeaa se sulkee samalla paluu kierron putken ja siis pakottaa nesteen kiertämään jäähdyttäjän kautta. Toki uudemmissa ei enää ole erillistä paluu putkea, vaan ne yhdistyy termarikotelossa, käytännössä siellä on vain lyhyt ohitus kanava samaan paluu putkeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.