Kirjoittaja Aihe: 407 - jakopään kiristin  (Luettu 2363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalmarikalmari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 7
407 - jakopään kiristin
« : 09.05.2024, 04:13:59 »
Auto: 407 2.0 HDi vm 2007

Elikkäs vaihdoin jakopään osat autoon ja nyt olen tuskaillut tuon kiristimen kanssa. Monenlaista ohjetta ja tyyliä on nyt netistä löytyny. Toiset ottaa kiristimen asennus pinnin vain pois ja vääntää viisarin suoraan siihen hahlon kohdalle ja toiset vääntää sen pinnin oton jälkeen vielä maksimi kireyteen ja pyörittää konetta ja sitten vasta viisari hahlon kohdalle. Kumpi on oikein?

Sitten olisi vielä sellainen ongelma tuon viisarin kanssa että teki kummalla tyylillä vaan, kun sen laittaa siihen hahlon keskelle ja kiristää sen kiinni ja pyörittää konetta niin se ei koskaan palaa siihen keskelle takaisin vaikka ajoitus merkit on kohdallaan.

Mitä olen tehnyt väärin?

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 509
Vs: 407 - jakopään kiristin
« Vastaus #1 : 09.05.2024, 13:56:17 »
Paljonko viisari on pielessä pyörittämisen jälkeen? Et saa pyörittää konetta yhtään takaisin päin, muuten tuo viisari ei näytä mitään järkevää. Noita kun teki joskus paljon niin oppi laittaa sopivasti viisarin yli, ja pyöritti konetta niin viisari oli paikallaan pyörityksen jälkeen. On myös tärkeää kääntää kuusio avaimella oikeaan suuntaan, kiristimessä nuoli.

jalmarikalmari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - jakopään kiristin
« Vastaus #2 : 09.05.2024, 14:48:03 »
keski lovesta viisarin verran se siirtyy kun ajoitus tapit laittaa takaisin,aina jompaan kumpaan laitaan vaikka ottais vähä ennakkoa siihen viisarii ,pysyy kuitenkin sen levyn alueella missä se lovi on. teitkö itse kummalla tyylillä? suoraan säätö loven kohdalle vai ensin ylikiristys,moottorin pyöritys ja sitten viisari loven kohdalle?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 553
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - jakopään kiristin
« Vastaus #3 : 09.05.2024, 15:03:39 »
Muista remmi veto puolelta kireälle. Ja kato se kampiakselin pyörä ettei oo jumissa..
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

jalmarikalmari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - jakopään kiristin
« Vastaus #4 : 09.05.2024, 15:14:27 »
joo merkkasin vanhan remmin ja siirsin merkit uuteen,se ohjain rullan puoli jää melko napakaksi ja löysät kiristimen puolelle. kampiakselin ratas liikkuu hyvästi,senkin keskitin ennen remmin laittoa pinneillä ja siinä se näyttää pysyvänkin kun ajoitus merkit on kohdallaan

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 246
Vs: 407 - jakopään kiristin
« Vastaus #5 : 09.05.2024, 21:13:59 »
Tehtaan ohje menee muistaakseni niin, että aluksi ylikireyteen. Pyöritys olikos 4 tai 8 täyttä kampiakselin kierrosta, sitten löysäys lopulliseen kireyteen, taas pyöritys ja lopuksi kireyden ja ajoituksen tarkistus. Ylikiristämiselle on annettu oma kireys, vaatisi kireysmittarin. Seem- yksikkönä tehdas ilmoittaa kireyden. Taakse päin ei saa missään kohtaa pyörittää, muuten kireys näyttää mitä sattuu. Noin 10 kertaa on tullut eri HDi koneiden hihnat vaihdettua, ja kunhan kiristinrullan viisari on jotakuinkin hahlossan niin eiköhän se ole ok, ainakaan itselläni ei ole ollut ongelmia. Kaikissa HDi moottoreissa ei toki ole kiristysrullassa viisaria ja silloin kireysmittari on ainoa oikea vaihtoehto.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jalmarikalmari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - jakopään kiristin
« Vastaus #6 : 10.05.2024, 08:39:13 »
joo,tein tuon nyt uudestaan vai en kerennyt konetta vielä pyörittää mutta järjestys oli näin:
-nokka ja vauhtipyörä tapitettu
-kampuran ratas keskitetty 1.5mm pinneillä
-kiristimen viritys ja pinni paikalleen
-kiristin paikalleen ja remmi myös
-kiristimen pinni pois ja sen jälkeen vastapäivään säädin kiristimen takaisin sinne missä pinni oli,tämä kohta on vissiin se kireyden maksimi ja pultti kiinni.
-ajoitus tapit pois joka paikasta,magneetti levy ja kampuran hihnapyörän paikalleen.
-kampuraa pyöritin 10 kertaa ja sitte taas vastapäivään kääntämällä säädin kiristimen siihen hahlojen väliin ja pultti kiinni.

Kuulostaako oikealta?