Kirjoittaja Aihe: 607 2,2 16 v bensa manuaali joustintuen alapallon yhdistäminen alatukivarteen  (Luettu 3326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Moi!

Siis 607 2,2 16 v bensa manuaali joustintuen alapallon yhdistäminen alatukivarteen:

- onko jotain kikkaa jolla joustintuen ja nimenomaan alapallon saa liitettyä alatukivarteen? Mulla ei onnistu. Joustintukihan on kiinni vain yläpäästään, ja heiluu 360 asteen säteellä kun sitä yrittää hallitukilla nostaa että saisi alapallon nousemaan alatukivarren yläpuolelle.

- Joustintuki on yläpäästään kiinni, koiranluu on irti, alatukivarsi on kiinni rungossa.

Pt. Kari
« Viimeksi muokattu: 05.08.2025, 19:07:18 kirjoittanut karpel »

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Olen yrittänyt mennä jälkiäni taaksepäin, eli kuinka sain alapallon irti alatukivarresta? En muista tarkasti ja varmastikin siksi, että irtiottamisessa ei ollut erityisiä ongelmia. T. Kari

LionRouge

• Käyttäjä
  • L'être en mouvement
Pystytkö vetämään jousenkiristimillä tolppaa lyhyemmäksi? Tai myötääkö alatukivarsi alaspäin jos vääntää?
”Kyllä mä tän ymmärrän, mutta kun mun aivot ei.” M.N.

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16

Kuule ei ole jousenkiristimiä.

Alatukivarsi antaa periksi alaspäin aika paljon.

Nuo jousenkiristimet voisivatkin olla toimiva ratkaisu.

Esim. hallitunkilla nosto navan alapuolelta ylöspäin ei toimi, (kuten jo kerroin ensimmäisessä viestissäni) koska alatukivarsi tosiaankin heiluu 360 astetta sivusuunnissa, ja kun joustintuki lähtee noston aikana haluamaansa sivusuuntaan, tunkki luiskahtaa pois.

fluxpur

• Käyttäjä
406:ssa macpherson on kiinni napa-asennelmassa ja asennelman alaosassa on poikittaisvarsi kiinni isolla pallonivelellä. Mutta onko 607 samanlainen?

LionRouge

• Käyttäjä
  • L'être en mouvement
Jos jotain virityksiä jousien kiristämiseksi haluaa kokeilla, niin itse olen joskus kokeillut parilla tuhdilla kuormaliinalla kiristämistä, vaihtelevin menestyksin. Myös narulenkit ja keppi systeemi voisi toimia jos ei mitään suuria kiristyksiä tarvita (vrt vanhan puurunkoisen pokasahan kiristäminen.)

406:ssa macpherson on kiinni napa-asennelmassa ja asennelman alaosassa on poikittaisvarsi kiinni isolla pallonivelellä. Mutta onko 607 samanlainen?

Näyttää aika lailla samalta.

Antti3

• Käyttäjä
Alatukivartta alaspäin vääntämällä tuo menee. Vaikka rautakanki avuksi että on vääntövoimaa. Olen omiini (605 & 607) vaihtanut nuo ainakin 3-4 kertaa, ei ongelmia em. Tavalla toimien. Kaveri olisi hyvä olla pukkaamassa alapallo reikäänsä kun toinen kampeaa alatukivartta alas.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Skodisti

• Käyttäjä
https://toolfin.com/alatukivarren-irroitustyokalu.html?srsltid=AfmBOoo46BdO5v7qJgn_8eoX7JTHH08HAJUr4lsnC-mU4xL3lW16hVaR
Ite käyttäny lankunpätkää ja vahvaa köyttä tai vanhoja kiilahihnoja alatukivarren painamiseen alaspäin polvella.

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16

En ole ihan varma mitä tarkoitat "asennelman alaosassa on poikittaisvarsi kiinni isolla pallonivelellä." Onko poikittaisvarsi sama kuin alatukivarsi? Eli toistaiseksi en pysty ottamaan kantaa kysymykseesi - lukisitko kysymykseni alempana.

607ssä Macphersonin alapäässä on "juntturi" johon Macpherssonin iskunvaimennin kiinnitty puristusliitoksella, ja juntturin alareunassa on alapallonivel, ja alapallonivelen karan pitää mennä alatukivarressa olevan reiän läpi, ja sitten lukitusmutteri alatukivarren läpi/alapuolelle yltävään
karan kierteeseen. Alapallon kara on siis alaspäin.

Lisäksi: Alatukivarteen kiinnityy koiranluu, joka toisesta päästään kiinnittyy kallistuksenvakaajan päähän.

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Jos jotain virityksiä jousien kiristämiseksi haluaa kokeilla, niin itse olen joskus kokeillut parilla tuhdilla kuormaliinalla kiristämistä, vaihtelevin menestyksin. Myös narulenkit ja keppi systeemi voisi toimia jos ei mitään suuria kiristyksiä tarvita (vrt vanhan puurunkoisen pokasahan kiristäminen.)

Näyttää aika lailla samalta.

Nämä kaikki konstit ovat jo käytössä.... :)

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Pystytkö vetämään jousenkiristimillä tolppaa lyhyemmäksi? Tai myötääkö alatukivarsi alaspäin jos vääntää?

Kävin Motonetissä ja 49 Euron jousenkiristemet - HUOM yhdessä' päässä oikean kätinen kierre ja toisessa päässä vasemman kätinen kierre - ovat jo käytössä. Ko kiristimet ovat tosi hyvät!

fluxpur

• Käyttäjä
En ole ihan varma mitä tarkoitat "asennelman alaosassa on poikittaisvarsi kiinni isolla pallonivelellä." Onko poikittaisvarsi sama kuin alatukivarsi? Eli toistaiseksi en pysty ottamaan kantaa kysymykseesi - lukisitko kysymykseni alempana.

607ssä Macphersonin alapäässä on "juntturi" johon Macpherssonin iskunvaimennin kiinnitty puristusliitoksella, ja juntturin alareunassa on alapallonivel, ja alapallonivelen karan pitää mennä alatukivarressa olevan reiän läpi, ja sitten lukitusmutteri alatukivarren läpi/alapuolelle yltävään
karan kierteeseen. Alapallon kara on siis alaspäin.

Poikittaistukivarsi on tässä tapauksessa yhtä kuin alatukivarsi. Ja vaikuttaa samalta kuin 406 systeemi.

Kyllä 406:ssa on kanssa juntturi, samalta vaikuttaa. Sen alapuolella on vetoakseli ja alimpana on alapallonivel johon alatukivarsi kiinnittyy.

406:ssa käytän omatekemää työkalua jolla väännän alatukivarren niin alas kuin "sielu sietää". Sitten punnerran alapallonivelen kartion reikäänsä.

Onhan koiranluu irti?

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Poikittaistukivarsi on tässä tapauksessa yhtä kuin alatukivarsi. Ja vaikuttaa samalta kuin 406 systeemi.

Kyllä 406:ssa on kanssa juntturi, samalta vaikuttaa. Sen alapuolella on vetoakseli ja alimpana on alapallonivel johon alatukivarsi kiinnittyy.

406:ssa käytän omatekemää työkalua jolla väännän alatukivarren niin alas kuin "sielu sietää". Sitten punnerran alapallonivelen kartion reikäänsä.

Onhan koiranluu irti?

Terve! 6.8.2025 klo 21.30 oma hommani tuli valmiiksi tilapäisesti, eli auto on siirtokunnossa, ja siirrän sen huomenna parkkialueen reunaan, jossa voin tehdä tulityön eli alempi kannakelaakerin kiinnikepulti - T40/M8 - pitää toholla kuumentaa, ja toivottavasti sitten lähtee!
Ensimmäinen remonttipaikka oli aivan meidän rivitalon vieressä, ja hallituksen puheenjohtajan kanssa yhdessä todettiin, että JOS auto pultin kuumennuksesta syttyy, niin sitten palaa koko rivitalo! Olin aivan samaa mieltä, ja edellämainitusta johtuen tuli tällainen mutka matkaan.  Eli, remonttini jatkuu meidän pysäköintialueen ulkopuolella, sisältäen em. pultin kuumennuksen.

Sinun viestiisi liittyen:
Koiranluu oli irti.
Sinun spesiaalityökalu: itsekin haaveilin sellaisesta ja että se olisi hyvä! Mutta, eläkeläisenä ko. värkin tekemisen totesin mahdottomaksi.

ALAPALLON KARA ALATUKIVARREN REIKÄÄN: Kyllä oli tiukka homma! Minulla oli Motonetin Jousikiristimet " 80-4062 MTX Automotive Jousipuristin 65-370mm 2kpl 49,90 €. Siis tosi hyvät! Yhdessä päässä kierre on vasenkätinen, ja toisessa päässä kierre on oikeakätinen, eli tämä malli sopii tosi hyvin tilanteeseen, kun tolppa on paikallaan ja pitää kiristää jousta siinä! 49E parilta oli halpa hinta loistavasta toimivuudesta!
Sitten 3 kpl neljän euron liinoja, eli yksi veti takaviistoon, toinen veti akselin suuntaisesti, ja kolmas veti etuviistoon. Jousenkiristimet olivat tosi tiukalla, ja kolme liinaa niin tiukalla että "soivat", ja eli kiristelin kutakin liinaa, kangella kampesin alatukivartta alaspäin, ja niinhän se alapallon kara meni sinne alatukivarren reikään.

Ammattimiehiä kertomukseni ja touhuiluni varmasti huvittaa - no niin itseänikin :)! Mutta, olen lähes 70-vuotias ukko, sairastanut vakavasti eläkkeelle jäännistä lähtien. Nyt olen voin paremmin ja päässyt VÄHÄN jaloilleni, ja yritän tsempata fysiikkaani ja henkistä puoltani tällaisella  projektilla!

LionRouge

• Käyttäjä
  • L'être en mouvement

Ammattimiehiä kertomukseni ja touhuiluni varmasti huvittaa - no niin itseänikin :)! Mutta, olen lähes 70-vuotias ukko, sairastanut vakavasti eläkkeelle jäännistä lähtien. Nyt olen voin paremmin ja päässyt VÄHÄN jaloilleni, ja yritän tsempata fysiikkaani ja henkistä puoltani tällaisella  projektilla!

Suurin osa täällä taitaa olla eri tasoisia harrastajia. Eli jokainen oppii uutta koko ajan. Se vasta on on ammattimies joka tietää kuinka vähän tietää ... ja uskaltaa kysyä toisilta. Eli kiitos siitä, että jaat kokemuksesi muillekin!

Mukava, että projektisi etenee ...  :D

karpel

• Käyttäjä
  • *
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Suuret kiitokset kaikille ohjeista ja neuvoista, ja ja myös kannustuksesta!