Kirjoittaja Aihe: 406 - V6 sammuu kuumana  (Luettu 4064 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
406 - V6 sammuu kuumana
« : 01.05.2022, 20:31:27 »
Auto: 406 V6 vm 2004


Hei.

Auto sammuu kuumana, käynnistettäessä jäähdytysnesteen varoitusvalo palaa hetken. Sammuu muutaman minuutin kuluttua. Nestettä on riittävästi.

Auto toimii muuten hyvin, mutta kun moottori on kuuma ja siirtyy vaikkapa moottoritieltä pienemmille teille missä pitää pysähdellä niin moottori sammuu. Lähtee nätisti käyntiin kun on jäähtynyt hieman tai käyttänyt akkua irti eli kun häiriövalo on nollautunut.

Vikakoodeina:
P1149 Variable timing electrovalve  - Short circuit between two wires - Intermittent
P1701  Non coherence of the gear engaged - intermittent.

Jälkimmäinen on todennäköisesti siitä johtuva, että auto sammuu ajossa.




Putsailin nuo vvt-solenoidit ja muutkin liittimet. Solenoidien putsaamisella ei ollut mitään vaikutusta. Ilmanputsarin putsasin.

Etummainen venttiilikoppa näyttää vuotavan hieman. Muovinen sellainen. Mitäs sille pitäisi tehdä?

PP2000 on käytössä.

Kiitoksia tietäjille jo etukäteen.


imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #1 : 01.05.2022, 20:56:34 »
Mitä pp2000 näyttää moottorin kierrosluvuksi auton sammumisen jälkeen startatessa? Jos näyttää 0rpm, niin vika viittaa vahvasti kampiakselin tunnistimeen. Vioittunut anturi toimii kylmänä, mutta ei enää lämmettyä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #2 : 02.05.2022, 13:46:09 »
Kiitos tästä vinkistä. Pitääpä lähteä ajelulle tietokoneen kanssa jonnekin missä auto voi sammuskella turvallisesti.

Jotenkin se tässä ehdottamassasi teoriassa mietityttää, että mitään kampiakselintunnistimen vikakoodeja ei ole. Tuo edellä mainittu p1149 tuli kun kierroksia oli noin 1500 ja vaihteiston vikakoodi syntyi kun kierroksia oli nolla eli kone oli sammunut.

Virrathan pysyvät koko ajan päällä. Sytytys vain katkeaa siksi aikaa kun ECU tunnistaa vian. Voikohan kaikki johtua tuosta nokka-akselin säätösolenoidista. Jos se ei toimi, niin tuleekohan ECUlle käsky laittaa sytytys pois päältä. Sitten kun masiina on vähän jäähtynyt/tai akun käyttää irti niin homma toimii taas aivan mallikkaasti.

Onkos tämmöisessä mitään "limp-modea" vai ottaako ECU vain sytytyksen pois päältä jos ECUn mukaan jotakin on pahasti vialla.

Yksi vikakohtahan voisi olla kai maadoituspisteet. Mistäs moisia lähtisi etsimään?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #3 : 02.05.2022, 15:31:09 »
Kampiakselin anturista ei tule vikakoodeja, ECU vaan luulee että moottori on sammuneena eikä mitään vikaa ole päällä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #4 : 02.05.2022, 19:46:08 »
Vika ei johdu VTT-solenoidista. Sulakerasian puoleen kääntyisin seuraavana, jo vika ei löydy tuosta kampiakselin asentotunnistimesta. Startilla selviää ilman testeriäkin, jos kiekkimittari jää nollille mystisen sammumisen jälkeen.

Muovinen koppa tiivistyy moottorisilikonilla (esim. https://www.mc-scatter.com/oljyt-kemikaalit/tiivisteliimat-ja-ruuvilukitteet/159875-moottorisilikoni-permatex-supra-black ), samalla tapittaisin sakarapyörän nokka-akselin päästä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #5 : 02.05.2022, 20:33:21 »
Kuten jo edellä mainittu, niin kampiakselin anturista ei jää vikakoodia. Auto sammuu laakista. Omaan 406:n tuon anturin vaihdoin muutama vuosi sitten kun hajosi. Vanhan anturin sai testattua irrallaan, kylmänä löytyi yleismittarilla järkevän oloinen vastuslukema. Vähän kun lämmitti kuumailmapuhaltimella niin vastusmittaus näytti heti ääretöntä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #6 : 02.05.2022, 22:56:33 »
Hyvä että menee hiljalleen rikki, ettei äkkistoppia tee.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #7 : 03.05.2022, 09:24:42 »
Suuri kiitos viesteistä.

Viimeksi kun stoppasi niin jäin sen verran hyvään paikkaan, että vilkaisin sulakeboksiakin. Hyvin pölyinen. Irrotin piuhat ja laitoin takaisin eikä ainakaan loppumatkalla enää stallannut.

Missäs tuo asentotunnistin sijaitsee tässä vee kutosesssa ja onko paljon purettavaa?





Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #8 : 04.05.2022, 14:44:56 »
Vika ei johdu VTT-solenoidista. Sulakerasian puoleen kääntyisin seuraavana, jo vika ei löydy tuosta kampiakselin asentotunnistimesta. Startilla selviää ilman testeriäkin, jos kiekkimittari jää nollille mystisen sammumisen jälkeen.

Muovinen koppa tiivistyy moottorisilikonilla (esim. https://www.mc-scatter.com/oljyt-kemikaalit/tiivisteliimat-ja-ruuvilukitteet/159875-moottorisilikoni-permatex-supra-black ), samalla tapittaisin sakarapyörän nokka-akselin päästä.


Hei.

PP2000 näyttää kierroksia kun on "sammahtanut". Eli siinä tilassa kun ei lähde käyntiin ennen akun irrotusta/jäähtymisen odottelua. Ilmeisesti kampiakselin asentotunnistin siis toimii. Startilla kierroksia sai sellaiset 320.

Osaisitko neuvoa miten saulakeboksi tarkistetaan? Vai meinaatko, että jokin sulake olisi siinä kunnossa että lämpimänä alkaa pätkimään?


Vähän ihmetyttää tuo että joku tietokoneen aiheuttama sytytyksenesto tuossa on koska heti akun lyhykäisenkin irrotuksen jälkeen masiina lähtee käymään välittömästi.


Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #9 : 04.05.2022, 20:51:40 »
Ja vielä yksi kysymys.

Voisikohan vika olla polttoaineensuodattimessa?

Hetken ajon jälkeen likainen suodatin tukkeutuu täysin. Ajan kanssa puhdistuu sen verran, että lähtee käyntiin.

Sama homma akun irrotuksessa. Bensalinjan paineet putoavat ja bensa virtaa takaisinpäin ja putsaa suodatinta vähän.

Aika tyhjällä tankilla olen tässä ajellut.

Suodatin lienee matkustajanpuoleisen kurasuojan takana..

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #10 : 04.05.2022, 21:41:10 »
Tutkisin vielä sähköpuolta. Kampiakselin anturi on selvästi ok kun kierrosluku löytyy. Näyttääkö muut arvot järkeviltä? Siis moottorin lämpö, imuilman lämpö, imusarjan paine ym mitä sattuukaan näkymään.

Bensapuolelta veikkaisin ennemmin itse pumppua. Jos suodatin on lähes tukossa, niin bensa loppuu todennäköisesti heti reippaalla kaasunkäytöllä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #11 : 04.05.2022, 23:26:42 »
Be-pumppu on mahdollinen, mutta äkkistoppi viittaa sähkövikaan. Suuttimien yhteinen  +12V katkeaa ja myös be-pumppu. Ecu syöttää startin jälkeen +12V sulakeboxille ja siitä +12V suuttimille. Estää pumpun jäämisen päälle, ellei moottori käy tai onnettomuustilanteissa katkaisee virram. Sulakeboxin rele toki mahdollinen tai boxin komponentti. Kun auto käy, niin 15A sulakkeen kautta syöttää akusta suoraan 12V suuttimien yhteiseen plussaan. Huolella tehden, kun seuraa johtoja pääsee tekemään kytkennän. Jos auto rokkaa sammumatta, nìin vian syytä voi haarukoida tarkemmin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #12 : 05.05.2022, 06:26:23 »
Kiitos taas!

Semmoinen ilmiö vielä eilen kävi ennen sammumisen alkamista että auto heitti anti-pollution faultin. Sitä ei ole ennen näkynyt.

Kaikki luvut pp2000:lla katsottuna ovat oikeinkin hyvät. Kaikki toimii kunnes yllättäen ei toimikaan.

Vähän olivat ne liittimien takana olleet kolme sulaketta hapettuneita. Pitääpä etsiä avustaja, laittaa auto vikatilaan ja katsoa mittarilla tuleeko sille 15A sulakkeelle(ja muille asiaankuuluville)  virtaa. Sillä lie BSI olisi tutkittu.







Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #13 : 05.05.2022, 06:48:44 »
Ai niin.

Eilen kun sammunutta autoa tietokoneella katselin niin muistaakseni siellä oli jokin paikka missä näkyi bensapumpun toiminta (joko järjestelmän mukaan tai oikeasti).

Käynnistysyriryksen aikana siinä oli eloa. Eikös puolia pysty myös testaamaan "Actuators test" osiossa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #14 : 05.05.2022, 09:38:35 »
Mittaa auton toimiessa kaikkien sulakkeiden jännite ja taas uudelleen vian ollessa päällä, niin näkee onko virransyötössä ongelmia. ECUn kytkentäkaavio olis hyvä olla vianetsinnässä.