Kirjoittaja Aihe: 308 - Depollution system faulty (VTi)  (Luettu 18952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

salumi54

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #30 : 15.05.2023, 10:05:01 »
308, 1,6 bensiini, vuosimallia 2009 ajettu 175000km

Minulla kanssa tulee tuo Depollution system faulty systemaattisesti. Tulppia, puolia ja antureita putsattu ja vaihdettu, mutta aina vain lävähtää uudestaan.

Jostain syystä moottorin voi kerran käynnistää vikakoodien nollauksen jälkeen, eikä tule uudestaan, ennen kuin moottorin seuraavan kerran sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Käyttämäni huoltoliikkeet tuskaistuivat ja ehdottivat, että menen maahantuojalle tai ostan vikakoodinlukijan ja nollaan koodit ennen katsastusta. Muut liikkeet ehdottelivat 2500-5000€ remontteja. 

Ostin Bilteman lukijan ja nollaan vikakoodit katsastuksen pihassa. Menee katsastuksesta läpi, ei aiheuta ongelmaa päästömittauksessa. Sitten kun katsastuksen pihasta lähtee, niin lävähtää saman tien uudestaan palamaan.

Vaikuttanee kyllä varmaan auton jälleenmyyntiarvoon, taidan ajaa tämän auton ns. loppuun, ellei tämä jotenkin ratkea.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2023, 10:08:52 kirjoittanut salumi54 »

Meisselix

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #31 : 25.10.2023, 22:13:42 »
Päivitystä:
Katalysaattori vaihdettu ja vika edelleen päällä. Saattaa olla mekaaninen vika, esimerkiksi seetirenkaassa tai venttiilikoneistossa. Täytyypä jälleen kesämmällä ottaa kone purkuun ja kansi irti..

Syyksi selvisi imupuolen seetirenkaiden irtoaminen. Autossa on imupuolella valvetronic järjestelmä, joka muuttaa venttiilien nostoa. Tyhjäkäynnillä kun p1339 vikakoodi tuli seetit tippuivat lämpöisellä koneella pois mutta kun venttiilin nosto on alle 1mm niin eivät päässeet tippumaan kokonaan. Venttiilijouset vetivät ne nätisti paikalleen ja kun kone jäähtyi seetit näyttivät olevan kunnossa.