Kirjoittaja Aihe: 508 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2018-)  (Luettu 17301 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Ok, karstaongelmat tulevat ilmeisesti sitten joskus 100tkm jälkeen? Puhdistustoimenpiteistä tai näiden kustannuksesta saa todennäköisesti myyjätaho vääntää maahantuonnin kanssa. Ilmeisesti kuitenkin venyvästä jakoketjusta on päästy kehitystyön seurauksesta?
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
... tosin olen pitänyt vaihtovälin 15 tonnissa alusta alkaen.
Miksi? Eikö se vaativakin huolto-ohjelma ole 20 tkm välein?

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Kävin koeajamassa 508 sw allure 2020 hybridin, hinta pyörii tällä hetkellä 25k hujakoilla. Kyyti oli kyllä jämäkkä ja perää lukuunottamatta muotoilu on kyllä nättiä.
Nykyisestä tarjottiin mielestäni kuitenkin liian vähän, joten kauppoja ei tullut ainakaan vielä.
Kannattaako moinen kapistus ostaa ~60-80tkm ajettuna ja jos käytössä on vain taloyhtiön tolppapaikka (josta täytyisi vielä taloyhtiön kanssa keskustella että voiko siinä ladata (2h)).
Kaikista autoistahan saa lukea kaikenmoista mutta tuo akkuhomma hieman jännittää. Verot olisi pienet, sekä myös kulutus. Onko noissa akkutekniikan pettämisen lisäksi myös THP-koneen vaivat?
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Miksi? Eikö se vaativakin huolto-ohjelma ole 20 tkm välein?

30 tkm. dieselissä.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tota sitä kannattaako ei voi mitenkään tietää kukaan muu kuin ostaja, sillä kannattavuus on hyvinkin pitkälti kiinni ajoprofiilista. ks aihe Hybridin latauksen kannattavuus

Ei pysty koska auton ajotietokone tai sovellus ei kerro miten paljon sähköä mihinkin matkaan kului. 30-180 min tilasto näkyy auton näytöllä, lukema alkaa aina 50 kwh/100 km, pudoten matkan edetessä johonkin arvoon, riippuen kelistä ja ajoista haarukka pyörii mun ajoilla 12-30 kwh/100. Ajotietokone näyttää vain bensan kulutuksen / 100 km. Eli kyllä tosta voi tehdä exceliä, saman tuloksen saa heittämällä tikkaa, mitään tieteellistä ei pysty tosta datasta tekemään.

Mä pyöritin tosta excelin joka ottaa huomioon sähkön hinnan ja vertaa sitä kuvitteelliseen bensan kulutukseen. Tollanen katiska vie mulla matka-ajossa 4,4-5,8 l/100, kirkolla ajan mieluiten sähköllä, mutta joskus on tullut testattua että ihan helposti vie 9-10 l/100, ainakin kärry perässä akku tyhjänä (paikka Helsinki).

Sähkön kulutuksen jos muuttaa bensaksi niin tulos on jossain määrin ymmärrettävämpi, hyvin karkeasti siirtämällä pilkkua muuttuu bensa kilowattia ja toisin päin, tarkkuus on riittävä, ei kuitenkaan tieteellinen. Eli 10 kwh/100 vastaa noin 1 l/100, 20 noin 2 jne, auton asteikko loppuu 50 kwh/100, 5 l/100. Noin periaatteessa siis maksimi kulutuksella 50 kwh/100 sähkö saa maksaa 25 c/kwh, 25 kwh/100 kulutuksella 50 c/kwh, talvella ei sen alle varmaan pääse, kesällä sitten seuraavat 20 kwh/100 ja 62,5 c/kwh, ja 15 kwh/100 ja 83 c/kwh.

Itse kyllä lataan asiointi latureilla vaikka sähkö maksaisi yli 40 c/kwh, pääosin sähkö noilla latureilla 15-30 c/kwh, kotona sitten päivällä 13,77 ja yöllä 12,36 c/kwh sisältäen perusmaksut, verot ja siirron.

Murheista en osaa sanoa kamalasti, akku varmaan yksi, siitähän on foorumilla, THP moottori on näitä 120 ja 200 hv tupla VVTi virityksiä. Varmasti joskus tulee vastaan jotain, riippuu edelleen ihan ajoprofiilista. Halpa ajaa mutta huoltaminen on kalliimpaa kuin polttomoottori vehkeen. Joo, valitettavasti joudut itse päättämään kannattaako vaiko ei.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
30 tkm. dieselissä.

Ei varmasti ole vaativan olosuhteen huolto-ohjelma 30 tkm, normaali voi olla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Ei varmasti ole vaativan olosuhteen huolto-ohjelma 30 tkm, normaali voi olla.

Totta. Vedetään takaisin. Tuli lukihäiriö. 30 tkm. tosiaan normaanli ja 15 tkm. välein olen vaihatanut lisäksi öljyt.

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Tota sitä kannattaako ei voi mitenkään tietää kukaan muu kuin ostaja, sillä kannattavuus on hyvinkin pitkälti kiinni ajoprofiilista. ks aihe Hybridin latauksen kannattavuus

Murheista en osaa sanoa kamalasti, akku varmaan yksi, siitähän on foorumilla, THP moottori on näitä 120 ja 200 hv tupla VVTi virityksiä. Varmasti joskus tulee vastaan jotain, riippuu edelleen ihan ajoprofiilista. Halpa ajaa mutta huoltaminen on kalliimpaa kuin polttomoottori vehkeen. Joo, valitettavasti joudut itse päättämään kannattaako vaiko ei.

Jep, ehdottomasti. 10tkm vuodessa tulee, josta valtaosa 7km+7km päivittäistä työmatka-ajoo + kauppahommat, tässä sähkö olis ehdottomasti plussaa. Kerran parissa kuukaudessa vähän pidempi ~600km matka. Siinä mielessä hybridi olisi oivallinen.
Mutta kun rahaa lyö kiinni autoon enemmän, niin siinä alkaa miettiä sen ylläpitokustannuksia, lähinnä sitä kuinka luotettava auto on.
Mainitsitkin tuossa yhdessä ketjussa, että harva tulee vain kehumaan autoaan, vaan yleensä ne viestit ovat jostain iiden ongelmista joka luo vääristyneen kuvan vioista.

Noh, täytyy pohtia ja punnita että hybrid vai ihan bensa. Aika varmasti se 508 tulee kuitenkin olemaan.
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
...
Kannattaako moinen kapistus ostaa ~60-80tkm ajettuna ja jos käytössä on vain taloyhtiön tolppapaikka (josta täytyisi vielä taloyhtiön kanssa keskustella että voiko siinä ladata (2h)).
...
Käy nyt nuo keskustelut taloyhtiön kanssa etukäteen. Ei ole yksi, eikä kaksi taloyhtiötä, joissa on ehdoton kielto lämpötolpasta lataamiselle.
Perustelujakin löytyy monenlaisia. Jotkut kieltävät vain koska Tukes ei tuollaista suosittele, ja hallitus vetoaa siihen
Paljon pätevämpi perustelu on vuokrapaikalla vuokran suuruus ja omistuspaikalla vastikkeen suuruus.
Lämpötolppiahan yleensä käytetään vain talvisaikana max 5 kk vuodesta ja se 2 h vuorokaudessa. Tehotkin jäänevät latausta (8A) pienemmiksi.
Jos nyt sähköautoa ladataan joka päivä ympäri vuoden ja mahdollisesti vielä vaikka pari kertaa vuorokaudessa, niin sähkönkulutus on aivan toista luokkaa. Tämän hinnoittelu on sitten ilman kWh-mittaria oma kuvionsa.
Niinpä täyskielto taloyhtiöissä schuko-lataukselle on hyvin yleistä.

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Itsellä 2019 Puretech 180 GT Line ja ajettu 70 tkm. Ei ongelmia lasien kanssa. Kylmästä katoksesta lähdetään aamuisin. Samoin ei oikeastaan mitään muutakaan mainittavaa perushuoltojen lisäksi toistaiseksi.

KimSa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Morjesta!

 
Harkinnassa olisi käytetyn Peugeot 508 SW hybrid:n hankkiminen joten toivottavasti teksti osuu oikeaan viestiketjuun. Nykyinen auto on vm.-20 Passat GTE, mutta kyseinen kulkine on ollut omistuken aikana (6kk) enemmän pajalla kun omassa tallissa. Edelliset omistamani autot on ollut ruotsalaisia ja nyt tämän VAG kokeilun jälkeen päätin, että yhtään kyseisen yrityksen autoa ei itselleni enään tule. Sen verran lapsentautisia tuntuu olevan ja osaavat kyllä rahastaa varaosilla, joten ajattelin kokeilla tällä kertaa jotain uutta.

Mutta asiaan, omaan silmään "Pösö" 508 SW näyttää kyllä todella tyylikkäältä niin sisältä, kuin ulkoa ja nuo hybridin speksit on kyllä todella kilpailukykyiset muihin hybrideihin verrattuna. Muutama kysymys silti heräsi, sillä itsellä ei suurempaa kokemusta kyseisestä merkistä ole. Mitä noita autoja olen selaillut niin silmään on pistänyt ettei noissa hybrideissä ole minkään sortin moottorinlämmitintä, jos olen ymmärtänyt oikein? Onko porukka asennellut näihin webastoja tms. jälkikäteen vai kuinka hyvin tuo bensakone kestää kylmäkäynnistyksiä näillä leveyksillä?

Mitä tuosta aiemmin lueskelin niin koneen karstoittumisesta oli kirjoitusta. Pystyykö tuota itse toteamaan kuinka hyvin vai pitääkö autoa käyttää pajalla, tuon karstaongelman toteamiseksi?

Sen verran olen tutkinut nettiä, että monessa paikassa on moitittu 508 takatiloja, mutta itsellä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten tuolla jalkatilalla takana ei ole niinkään suurta merkitystä.

Mitähän tuollaisesta hybridistä kannattaisi koeajolla käydä läpi, eli onkohan jotain tyyppivikoja tms. joihin kannattaa kiinnittää huomiota? Malli on tietty sen verran tuore ja mitä noita suomessa myytäviä autoja olen katsonut, ei niissä suuria kilometrejä ole vielä mittarissa joten mitään suurempia vikakohteita noissa tuskin on?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 16.01.2024, 21:14:37 kirjoittanut KimSa »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ei ole moottorin lämmitintä vakiona, vain sisätilan lämmitin on, lohkolämmittimiä noihin on laiteltu jonkun verran, ihan siis perinteisiä defan silitysrautoja öljypohjan kylkeen. Kestävyydestä en tiedä minkään suhteen, jos pystyy ajamaan pääasiassa sähköllä niin polttomoottorin luulisi kestävän paremmin kuin peruspolttiksen. Lisäksi lohkolämmittimellä pystyy siirtämään -5 oC polttiksen pakko käynnistyksiä -15 oC nurkille.

Automaattisesta toimenpiteestä oli jossain kohtaa kirjoituksia, kyseessä on suunniteltu ominaisuus mikäli polttomoottori käynnistyy liian monta kertaa eikä lämpene tarpeeksi, auto ei suostu liikkumaan pelkällä sähköllä ennen kuin moottori on käytetty kuumaksi. Mulla ei ole vielä kertaakaan tullut tuota käyttöpakkoa, asun sen verran syrjässä ettei lyhyttä alle 6 km ajoa ole lainkaan. Se millaiseen ajoon auto tulee vaikuttaa paljon, mutta itse pyrin talvella ajamaan polttomoottorin kuumaksi lähes joka kerta kun se käynnistyy. Lämpimänpään aikaan akku riittää normi ajoissa välillä niinkin hyvin ettei polttomoottori käynnisty edes joka kuukausi. Toki olen ahkera asiointilaturien käyttäjä

Aiheeseen tulee varmasti lisää ko mallilla ajavien kommentteja, noin muuten foorumilla on paljon juttua ennestään. Kaikki ongelmathan foorumilta löytyy varmasti, muita kokemuksia pitää kysellä.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KimSa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Kiitos vastauksesta.

Nykyisessä Passatissa tuo pakotus on ohjelmoitu -10 asteeseen ja webastolla tuota pakotusta saa hilattua webaston käyntiajasta riippuen -18 asteeseen saakka.

Itse asun n.30km päässä Tampereelta, joten näin pakkasaikana polttiksella tulee ajettua väkisinkin, sillä työ- ja arkiajot suuntautuu Tampereelle. Itsellä on latausasema kotona sekä mahdollisuus ladata töissä ja lukeudun itsekkin ahkeraksi asiointilaturien käyttäjäksi, joten lämpimällä kelillä tosiaan polttis ei paljoa töitä joudu tekemään :D

Eniten mietityttää polttiksen kylmäkäynnistely pakkasesta, mutta tällä hetkellä tuo Peugeot tuntuu tilanteeseen nähden sen verran varteenotettavalta vaihtoehdolta, että pitänee ratkaista tuo moottorilämmittimen kysymys ennen kuin ensi talvi koittaa.  ;D
 

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Säteilylämmittimen siihen voi laittaa ja esim Defalta löytyy lämmitinhausta tarvittavat osat koko sarjaan. Letkulämmitin tai Webasto aiheuttaa mitä todennäköisimmin moottorin vikavalon syttymisen käynnistettäessä tai hieman sen jälkeen.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Hyvin on käynnistynyt kovillakin pakkasilla vaikka välillä alkuun kuulostaakinnsilloin 80-luvun dieselväyryseltä. Itselläni ei ole mitään moittorinlämmitintä siinä enkä ole kaivannutkaan. Nyt kun tuo ajoakku on ollu 3kk paskeena uutta odottaessa niin on ollut kyllä sisätiladefaa ikävä.