Kirjoittaja Aihe: 508 - hybrid sähköajo  (Luettu 34657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zeizei

  • Vieras
508 - hybrid sähköajo
« : 01.02.2021, 18:36:30 »
Auto: 508 Hybrid vm. 2020

Moro
Onko muilla ollut sähkönajon kanssa ongelmia/(ominaisuus) 508 hybrid kyseessä alle 2 kk vanha ajettu 2200 km näytössä 'elektroninen tila ei käytössä ...automaattinen toimenpide '.... reilu 2 vko sit kesti 6 päivää ja yli 200 km kunnes käynti huollossa korjasi tilanteen, nyt taas 5 ttä päivää sama tilanne pelkällä bensalla mennään ei käytä sähköä ajeluun eikä lataa akkua hidastettaessa , huoltoon aika viikon päästä... ei auttanut lämmin talli ja alkoi 0 asteessa eli ei ihan paukkupakkaset syynä... ja lataus ja esilämmitys enston latauslaitteesta ... suurin osa ajosta olisi tarkoitus ajella sähköllä ja niin ajeltukin liekö syy siinä

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #1 : 02.02.2021, 12:12:02 »
Just eilen juttelin 508 SW Hybrid -kuskin kanssa ja sanoi, että hyvin on toiminut pelkällä sähkölläkin, mitä nyt range tuppaa jäämään 30 km:iin pakkasella.

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #2 : 07.02.2021, 17:37:34 »
Molemmat mainituista ongelmista löytyy.
Kun sähköajo toimii, range on 28 km.
Nyt pari päivää menty bensalla. Ei tosin mitään ilmoituksia näytöllä.

Samalla voisin.kyselöä onko muilla ilmennyt hybridissä yllättävästi tulevaa vetoa etupyörille?
Ihan kuin joku painaisi kaasun puoliväliin noin 3-4 sekunnin ajaksi. On todella miellyttävä ylläri keskellä mutkaa näillä keleillä  >:(

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #3 : 08.02.2021, 08:20:27 »
Itse olen huomannut reilun viikon kokemuksella, että kun pakkasta on riittävästi niin sähköajoa ei saa pakotettua päälle. Kun pakkanen laskee alle 10 asteen, niin sähköajo onnistuu taas. Vastaavasti aamun ensimmäin startti on aina hybridinä, kun kone on kerran käytetty lämpimäksi niin sähköajo onnistuu taas.

Lämmitys tosiaan vie kyllä sähkökantamaa siten,että sitä on vain 24 km.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #4 : 08.02.2021, 08:40:29 »
Sähköajoa hybridillä kovalla pakkasella voi auttaa lataamalla akkua lähtöaikaan, jolloin lataus lämmittää akustoa. Lämpimästä hallista eli alle kymmenen pakkasta lähtemällähän auto kulkee sähköllä, vaikka pakkasta ulkona olisi - 25 astetta.

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #5 : 08.02.2021, 09:57:47 »
Itse olen huomannut reilun viikon kokemuksella, että kun pakkasta on riittävästi niin sähköajoa ei saa pakotettua päälle. Kun pakkanen laskee alle 10 asteen, niin sähköajo onnistuu taas. Vastaavasti aamun ensimmäin startti on aina hybridinä, kun kone on kerran käytetty lämpimäksi niin sähköajo onnistuu taas.

Lämmitys tosiaan vie kyllä sähkökantamaa siten,että sitä on vain 24 km.

Juuri noin omakin auto toimi aiemmin.
Nyt ensimmäinen käynnistys +17 asteisesta tallista on polttomoottorilla. Missään välissä sen jälkeen kone ei sammu.
Kun palaa kotiin, kone kunnolla lämpimänä, ajaa auton takaisin lämpimään talliin ja jää odottelemaan koneen sammumista, se ei edelleenkään sammu.
Aiemmin kone sammui aina sinä aikana, kun avasin tallin oven.

Eilen testasin lämpimässä parkkihallissa, lämpimällä koneella, mittarin näyttäessä + 8 astetta. Sähköajoa ei saa päälle.

Oman kokemuksen mukaan siis 28 km on talvella range. Kun lähtee liikkeelle +17 asteisesta tallista ja autossa on pidetty piuha kiinnitettynä lämmitystä päällä valmiiksi.
Toivottavasti tämä lukema paranee edes hieman lähemmäksi sitä 47-52 km tasoa kun kelit lämpiää.


HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #6 : 08.02.2021, 10:29:09 »
Moro
Onko muilla ollut sähkönajon kanssa ongelmia/(ominaisuus) 508 hybrid kyseessä alle 2 kk vanha ajettu 2200 km näytössä 'elektroninen tila ei käytössä ...automaattinen toimenpide '.... reilu 2 vko sit kesti 6 päivää ja yli 200 km kunnes käynti huollossa korjasi tilanteen, nyt taas 5 ttä päivää sama tilanne pelkällä bensalla mennään ei käytä sähköä ajeluun eikä lataa akkua hidastettaessa , huoltoon aika viikon päästä... ei auttanut lämmin talli ja alkoi 0 asteessa eli ei ihan paukkupakkaset syynä... ja lataus ja esilämmitys enston latauslaitteesta ... suurin osa ajosta olisi tarkoitus ajella sähköllä ja niin ajeltukin liekö syy siinä


Kertoivatko mitä tuolle oli huollossa tehty ?
Kiinnostaisi mikä tuollaista aiheuttaa, ja voisiko tämä olla yhteydessä tuohon yllättäen pyörille ilmestyvään lisätehoon.

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #7 : 10.02.2021, 13:29:50 »
Noniin, tänään ei sitten suostunut minullakaan vaihtamaan sähköajolle :-[ Ei mitään varoitusvaloja tai tekstejä. Virtaa näyttäisi kuitenkin välillä kulkevan akkujen ja sähkömoottorin välillä hybridi-tilassa, mutta kovin vähän. Bensamoottori ei sammunut missään vaiheessa. Jarrutuntuma oli ihan outo, jarrutuksen loppuvaiheessa oli kuin bensamoottori olisi vetänyt sähkömoottoria vasten. Jarrutuksesta oli vaikea saada nykimätöntä.

Eilen illalla toimi vielä ihan normaalisti sähköajolla...

Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #8 : 10.02.2021, 14:44:58 »
Lyhyt arvio mahdollisesta syystä: olisikohan kyse auton lyijyakkujen (lisävarusteakut) tyhjenemisestä? Lyhyet matkat pakkasella hyydyttää lyijyakun, jolloin polttomoottoria pidetään päällä sen lataamiseksi kunnes se on saavuttanut riittävän varaustilan?

Hybridiakkuja ei kai käytetä polttomottorin käynnistämiseen, vaan se hoidetaan lyijyakulla. Näyttäisi olevan Start-Stop -toiminnon osalta ongelma.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #9 : 10.02.2021, 18:06:32 »
Noniin, heitin kotona auton lyijyakun akkuvaraajaan kiinni. Tyhjänä jännite oli 13,1V. Lähti lataamaan. Katsotaan miten vaikuttaa.

Edit: eipä näyttänyt olevan vaikutusta. Muistuipa mieleen, että tänään oli autolla kuitenkin polttomoottorin käynnistymisvaikeuksia. Ei lähtenyt kerralla napista painamalla käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 19:07:09 kirjoittanut ArtZi »
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 314
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #10 : 10.02.2021, 18:45:08 »
Noniin, heitin kotona auton lyijyakun akkuvaraajaan kiinni. Tyhjänä jännite oli 13,1V. Lähti lataamaan. Katsotaan miten vaikuttaa.
Ei se näyttäisi olevan vähäisestä varauksesta kiinni. Alla on Vartan taulukko akun kunnon arviointiin.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #11 : 10.02.2021, 19:28:21 »
Olikin hyvä taulukko. En ollut tietoinen, että agm akulle on omat arvonsa. Eihän tuo. Yksiselitteisesti akun kuntoa kerro, mutta ainakin jotain kannattaa koittaa jos se pelkän jännitemittauksen perusteella on vaikkapa puolillaan. Omaan deiseliin vaihdettiin akku ajassa 1 vuosi ja 3 kuukautta.

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #12 : 10.02.2021, 22:43:36 »
https://www.peugeotforums.com/threads/hybrid-only-no-electric-operation.351353/

Ruotsalainen käyttäjä oli kirjoittanut näitä huollossa ohjelmistopäivityksillä.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #13 : 10.02.2021, 23:31:54 »
Tuo kuulostaa lupaavalta. Toivottavasti keksivät Suomessakin päivittää samat boksit.
Täytyne taas soitella huoltoon, jos sieltä saisi luvatun takaisinsoiton.

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #14 : 12.02.2021, 09:39:11 »
Onkohan näissä jotain resettiä, jota voisi itse kokeilla ? Akkukengät irti minuutiksi tms ?

Huollon sai heti kahden viikon päähän, joten sähköautoilun riemut on 3 viikkoa tauolla. Kohta 2 kk vanhalle autolle se alkaa olla prosentuaalisesti aika paljon.
Siihen kun lisää, että tätä on käytetty sinä aikana kolme kertaa maalipinnan takia laitettavana, sekä kerran sadetunnistimen, sisävalojen ja roiskeläppien vuoksi, niin voisi sanoa kuherruskuukauden olleen vähän karu.

Ehkä se lupaa sitten pitkää ja onnellista liittoa  ::)

Edit: Mainittakoon että maalipinnan kunnostuksista kaksi ei ole merkkihuoltoa, vaan kiillotus - ppf kalvo - keraaminen pinnoitus, ja nyt konepellin kalvon ja pinnoitteen uusiminen, koska kalvossa oli ylimääräinen raita. Kalvon maahantuojan piikkiin uusi kalvo ja Restyling Point haki jopa auton kotoa uusimista varten. Tuo siis hoidettiin varsin hienosti, mutta onhan uusi auto ollut paljon poissa kotoa.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2021, 09:44:18 kirjoittanut HYbrid508sw »