Kirjoittaja Aihe: 508 - hybrid sähköajo  (Luettu 34658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #45 : 15.02.2021, 21:27:46 »
Hybridin vaihteistossa on D- ja B-tilat. B-tila käyttää enemmän regenerointia hidastuksissa, verrattuna D-tilaan, jossa ei välttämättä regeneroida lainkaan moottorijarrutuksella.

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #46 : 15.02.2021, 21:50:36 »
Pösön 225 hybridi rullaa niin kevyesti D-asennolla, että varmaankin aloittaa regeneroinnin vasta jarrua painaessa. B-asennolla puolestaan regeneroi heti kun nostaa jalkaa kaasulta.

Pääasiassa on tullut tuolla B:llä ajeltua kaupungissa, mutta välillä on tuo rullaaminenkin ollut tarpeen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #47 : 15.02.2021, 22:04:14 »
Grafiikan mukaan generoi myös D:llä vaikka ei jarruttaisikaan, mutta taitaa aika olematon teho olla silloin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #48 : 15.02.2021, 22:06:01 »
Jos akku ei ole tyhjä, niin tuolla regeneroigo vai ei, ei pitäisi olla mitään tekemistä sähköisen ajon kanssa. Jos akku on lähtiessä täynnä, niin ajelet lataamallasi sähköllä ja akun tyhjentyessä kaasua nostamalla tai harvemmin jarruttelemalla lataat akkua tien päällä.

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #49 : 15.02.2021, 22:21:08 »
Grafiikan mukaan generoi myös D:llä vaikka ei jarruttaisikaan, mutta taitaa aika olematon teho olla silloin.

Ajelen itse välillä siten, että säästän jarrujalkaa käyttämällä b-asentoa hidastimena vaikkapa lähestyttäessä liikennevaloja.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #50 : 16.02.2021, 11:47:30 »
Kyllä minäkin oletan jarrujen olevan nimenomaan se tuleva ongelmakohta tässä autossa.
Niitä tulee käytettyä todella vähän, mutta ympäristön kosteus on ihan yhtä paha kuin ennenkin.

Aiemmat pösö kokemukset rajoittuu 305, 405 ja 106 aikaan, joissa kaikissa oli nimenomaan jarrujen kanssa ongelmia.
Yleensä niin, että ulkona säilytetyissä autoissa alkoi jarrut makaamaan päällä, kun joku liukupinta ei enää ollutkaan ihan kiiltävä.
106:ssa tosin myös halkesi jarrulevy kesken jarrutuksen  :o

Kun hybridillä aika vähän tulee jarruja käytettyä, niin jotenkin odotan vastaavia ongelmia olevan edessä. Eli sitten kun jarrua kerrankin pitää polkaista kunnolla, niin ne ei enää palaudukaan kokonaan irti levystä. Merkkihuollossa tuo sitten tarkoittaa varmaan koko satuloiden vaihtoa. Tuskin siellä alkavat herkistelemään mitään.

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #51 : 16.02.2021, 11:51:23 »
e-Save toimintoa tuli kokeiltua työmatkalla kaupungissa.
Sain mittariston näyttämää sähköistä toimintamatkaa kasvatettua 6 km, kun ajoin kaupunkiajoa B-"vaihteella".
Hieman epäilyttää olisiko tuolla voinut ihan oikeasti ajaa 6 km, kun työmatka saattaa juuri ja juuri sen verran olla. Mutta mittariston 2 km pykälissä mitattuna tuollaista se väitti. En valittanut.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #52 : 16.02.2021, 12:15:24 »
Kyllä pelaa irrallisten johtojen kanssa. Tunnin päästä töihin ja oma johto kaivettava esille, jos meinaa autoaan ladata.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #53 : 16.02.2021, 12:18:06 »
Mitä muuten 225 hybridi kuluttelee sataselle jos ajelee vaikka pari tankillista ilman ulkopuolista lataamista? Entä bensa GT? Diesel GT kaikki ajot 52 tkm. 6.0 l / 100 km. 10 % ajosta kärry perässä.

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #54 : 16.02.2021, 12:58:15 »
Mitä muuten 225 hybridi kuluttelee sataselle jos ajelee vaikka pari tankillista ilman ulkopuolista lataamista? Entä bensa GT? Diesel GT kaikki ajot 52 tkm. 6.0 l / 100 km. 10 % ajosta kärry perässä.

Meinasin käydä katsomassa tuolta MyPeugeot appista jotain esimerkkiä ensimmäisen parin viikon ajalta, kun omassa tallissa ei vielä ollut laturia.
Mutta kuten käyttökokemuksissa mainitsin, tuon appsin vahvuus ei ole datassa. Alla kuitenkin parsittuna muutama, joissa näyttäisi olevan ainakin matka oikein.

90 km mottoritietä: 6,6 litraa
14 km kehä 1 / kaupunkiajo: 7,8 litraa (lähtö kylmänä ulkoilmasta)
5 km kaupunkiajo: 9,6 litraa
2,9 km kaupunkiajo: 17.2 litraa
10 km Kehä 1: 6,9 litraa
11 km Moottoritie / kaupunki: 9 litraa (lähtö kylmänä ulkoilmasta)
6 km kaupunkiajo: 8,2 litraa (lähtö kylmänä ulkoilmasta)
3.2 km kaupunkiajo: 12,5 litraa
13 km Kehä1 / kaupunkiajo: 7 litraa.


Tuon jälkeen taisi tulla laturi talliin, joten ei kovin luotettavasti pysty arvioimaan


edit: nuo lukemat siis "litraa / 100 km"

« Viimeksi muokattu: 16.02.2021, 13:03:29 kirjoittanut HYbrid508sw »

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #55 : 16.02.2021, 13:30:17 »
Meinasin käydä katsomassa tuolta MyPeugeot appista jotain esimerkkiä ensimmäisen parin viikon ajalta, kun omassa tallissa ei vielä ollut laturia.
Mutta kuten käyttökokemuksissa mainitsin, tuon appsin vahvuus ei ole datassa. Alla kuitenkin parsittuna muutama, joissa näyttäisi olevan ainakin matka oikein.

90 km mottoritietä: 6,6 litraa
14 km kehä 1 / kaupunkiajo: 7,8 litraa (lähtö kylmänä ulkoilmasta)
5 km kaupunkiajo: 9,6 litraa
2,9 km kaupunkiajo: 17.2 litraa
10 km Kehä 1: 6,9 litraa
11 km Moottoritie / kaupunki: 9 litraa (lähtö kylmänä ulkoilmasta)
6 km kaupunkiajo: 8,2 litraa (lähtö kylmänä ulkoilmasta)
3.2 km kaupunkiajo: 12,5 litraa
13 km Kehä1 / kaupunkiajo: 7 litraa.


Tuon jälkeen taisi tulla laturi talliin, joten ei kovin luotettavasti pysty arvioimaan


edit: nuo lukemat siis "litraa / 100 km"

Huomioitko näissä ne ajot, jolloin sähkömoottori ei ollut käytössä? Tuossa vikatilassa kun kun hybridimoodi ei ollut käytössä ei itselläni sähkömoottori osallistunut lainkaan auton kuljettamiseen kun seurasin sitä energia-näytöstä.

Itselläni polttoaineenkulutus pelkällä bensamoottorilla oli viime viikon paukkupakkasissa 6-12 l/100 km matkasta riippuen, joka on aikalailla sama kuin aiemmassa C5:ssa jossa oli sama 1,6 l turbokone ja massaa hiukan vähemmän kuin 508:ssa.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #56 : 16.02.2021, 13:43:14 »
Nämä ajot oli ennen kuin minulla oli laturia. Eli pitäisi olla pelkällä bensalla ja regeneroinnilla.

Paloturvallisuuteen vedoten taloyhtiö siis oli kieltänyt tuon 1,8 KW laturin käytön, piti odotella latausaseman asennusta kiltisti bensalla ajellen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2021, 13:46:44 kirjoittanut HYbrid508sw »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #57 : 16.02.2021, 15:27:44 »
Meinasin käydä katsomassa tuolta MyPeugeot appista jotain esimerkkiä ensimmäisen parin viikon ajalta, kun omassa tallissa ei vielä ollut laturia.
Mutta kuten käyttökokemuksissa mainitsin, tuon appsin vahvuus ei ole datassa. Alla kuitenkin parsittuna muutama, joissa näyttäisi olevan ainakin matka oikein.

Sieltä MyPeugeotista saa hyvin yksityiskohtaista dataa ulos, kun ottaa ne tiedostona. CSV-tiedosto avautuu Excelissä, mutta ei sisällä niin yksityiskohtaista tietoa, kuin .myp-tiedostopäättellä oleva JSON-muotoinen tiedosto. Toki tuossa on merkkittäviä puutteita ainakin ollut sähkönkulutustietojen osalta, enkä tiedä onko viimeisen kolmen kuukauden ajalta olevissa päivityksissä tullut tähän muutosta. Sähkön kulutuksessa oleellisin tieto on kuitenkin paljonko autoon on ladattu sähköä ja tämä tieto on otetttava latauslaitteen yhteydessä olevasta kilowattituntimittarista, jotta myös lataushäviöt ovat mukana. Auto ei tiedä onko kulutettu sähkö seinästä ladattua, regeneroitua vai polttomoottorilla generaattoria pyörittäen tuotettua. Näistä vain seinästä ladattu on polttoaineen kulutuksen lisäksi todellista kulutusta.

jsmj

  • Vieras
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #58 : 17.02.2021, 15:51:14 »
Itselläni apu tuntui tulevan kunnollisista jarrutuksista moottoritiellä, joiden jälkeen jonkin aikaa normaalia ajoa B:llä.
Kuvittelisin sen ratkaisevan asian olevan jarrujen hiominen puhtaaksi. Jarrutellessa ajoin D:llä, kuvitellen että silloin saisin aiemmin mekaaniset jarrut ottamaan kiinni. Mutta ei sillä varmaan ole merkitystä todellisuudessa. Kunhan jarruttelee sen verran reippaasti, että jarruja käytetään.

Ajoin jonkin aikaa motorilla B:llä, välillä jarrutellen, ja tosiaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen alkoi sähköinen ajotila toimimaan! Ja akkukin latautuu syystä tai toisesta tämän jälkeen nopeammin. Huoltoon oli jo jätetty soittopyyntö. Kaipa Peugeotin pitää jo tietää, että tätä tapahtuu ja tietää tarkempi syy?
Joka tapauksessa, toivottavasti nyt taas rullaa hyvin.

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #59 : 17.02.2021, 18:17:58 »
Kun nyt kerran foorumilla on ainakin neljä käyttäjää, jotka ovat saaneet ongelman hoidettua tällä konstilla, niin voisiko ketjun alkuun laittaa tästä tiedon, jotta sen löytäisi helposti?
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure