Akku on siis vaihdettu 4 vuoden sijaan jo 2 vuoden kohdalla. Jos vaihtoväli on 4 vuotta, niin seuraava vaihto on 6 vuoden ikäisenä. Näinhän se menee huolto-ohjelman mukaan. Eri juttu sitten, jos vaihtoa ei ole merkitty huoltokirjaa, joka mielestäni on järjetön käytäntö, jota jotkut huollot noudattavat, kun takuuseen jotain vaihdetaan.
Minun edelliseen 508:iin vaihdettiin takuuseen ilmastointilaitteen kompura. Se ei ole mikään määrävälein vaihdettava, mutta samalla takuuseen vaihdettu vesipumppu on. Koska jakohihna piti ottaa pois, niin sekin vaihdettiin rullineen ja meni samaan takuulaskuun. Jakohihnan, rullien ja vesipumpun vaihto oli merkitty huoltokirjaan lukemalla 60 tkm. Seuraava vaihto 240 tkm/10 vuotta tästä.
Itse olen teettänyt kaikki huollot samassa paikassa ja olen havainnut, että siitä on myös se hyöty, että nekin tiedot, joita ei ole huoltokirjaan merkitty, löytyvät sieltä huollon tiedoista. Huoltokirjassa, kun ei jokaiselle vaihdettavalle asialle ole erikseen paikkaa merkitä, niin nämä huollon tiedot ovat tärkeitä. Ennen kun minulla tuli 30 tkm vuodessa ja huoltoväli oli sama, niin huolto-ohjelmaa oli helppo seurata. Nyt kun tulee alle kolmannes tuosta, niin se on paljon vaikeampaa.