Kirjoittaja Aihe: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus  (Luettu 5077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

milordi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Auto: 508

Auton kamera tunnistaa nopeusrajoitukset oikein liikennemerkeistä, mutta hetken kuluttua muuttaa tiedon vääräksi ilmeisesti kaivamalla sen navigaattorin/TomTomin tiedoista. TomTomin nopeusrajoitustiedot ovat useammin väärässä kuin oikeassa varsinkin näin talvella.

Onko jossain joku täppä, josta nopeusrajoitustietojen haun navigaattorista saa pois päältä? En ole ainakaan löytänyt.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #1 : 16.12.2021, 12:52:58 »
Löytyy kyllä asetus jolla tuon tikkareiden lukemisen saa pois, mutta ei asetusta jolla tuon navarin tuoman misinformaation saisi pois päältä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

milordi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #2 : 16.12.2021, 14:49:02 »
Erikoinen logiikka, että navigaattorista haettu tieto korvaa reaaliaikaisen tiedon. Mikähän mahtaa olla nopeusrajoitusten tunnistuksen virka, jos tieto haetaan lopulta kuitenkin muualta? Ymmärtäisin, jos navigaattoridataa käytettäisiin vain pätkillä, joihin ei tien varresta ole bongattu merkkiä.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #3 : 03.01.2022, 13:59:47 »

Hei.

Vaihtoehtoina on varmaan:

1)rajoitusmerkin tai taajamakyltin antama ohje (taajamassa 50kmh ulkopuolella 80kmh), 
2)kartan antama data ja
3)80kmh perusnopeus (taajaman ulkopuolella ellei risteyksen jälkeen ole rajoitusmerkkiä). 

Olisi varmaan ihan koodattavissa valikko, jossa käyttäjä valitsee haluamansa datalähteet ja kertoo millä prioriteetillä tietoa käyttäjälle esitetään.

Nykyinen toimintamalli sopii ajatukseen työmaan tms. hetkellisestä nopeudenalentamisesta, mutta ei talvinopeuksiin. Näistä maahantuojan pitäisi patistella valmistajaa.

Talvinopeudet on nopeasti katsoen käytössä Suomessa ja Virossa. Esimerkiksi Ruotsissa ei talvinopeuksia taida olla. Autoliitto lobbaa talvinopeuksien poistamiseksi ja pitää hyvänä vastuuttaa kuljettajia turvallisen nopeuden valitsemisessa. Nyt esimerkiksi linja-autoliikenteessä on helppo laskea talviaikataulut hiukan hitaammiksi - mikäli elettäisiin "säiden armoilla" pitäisi aikatauluja tehdessä käyttää enemmän kokemuspohjaista tietoa ... tai arvata :)

Jukka P.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #4 : 03.01.2022, 16:48:51 »
Ei taida kamera tunnistaa (suomalaista) taajamakylttiä tai että se nopeusrajoitukseen vaikuttaisi. Tuossa nykyisessä logiikassa ei ole mitään järkeä missään muussa tilanteessa, kuin silloin kun nopeusrajoitusmerkki puuttuu kokonaan. Vielä vähemmän siinä on järkeä autossa, jossa ei ole tehdasnavia, kun sekin unohtaa liikennemerkistä tunnistetun nopeuden samantien ja korvaa sen puuttuvalla tiedolla.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #5 : 04.01.2022, 15:06:23 »
Menee vähän ohi aiheen, mutta niin lähellä kuitenkin että en avaa uutta ketjua (modet siirtäkööt jos katsovat aiheelliseksi).

Olen vähän ihmetellyt tuota kameran toimintaa muutenkin, sillä itselläni ainakin hyppää  adaptiivinen vakkari aina välillä pois kytöstä "ulkoisten olosuhteiden" vuoksi, eli ilmeisesti auto sokeutuu. Olen koittanut putsata sitä taustapeilin juuressa olevaa kohtaa lasista mutta ei auta. Sitten välillä tuo vakkari palaa käyttöön ilman että teen mitään. Ihan mystinen juttu. Tänään ajaessa se hyppäsi pois käytöstä pariinkin kertaan ilman että sää minusta antoi moiselle syytä. Edessä ei myöskään ajanut ketään joka olisi ihmeemmin roiskutellut ryönää antureihin.

Mikä kohta tuossa on se, joka sen sitten sokeuttaa? Ja toinen kysymys: Saako tuossa sen vakkarin adaptiivisuuden jotenkin pois niin että olisi vain perusmallinen vakkari käytössä (308 vm 2015 on tämä mahdollisuus, tästä en ole löytänyt)?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #6 : 04.01.2022, 15:24:19 »
Tutka on rekisterikilven alapuolella sen mustan lätkän takana. Vakkaria ei ikävä kyllä saa valikoista vaihdetua perinteiseen.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #7 : 04.01.2022, 16:00:29 »
Toikin on kumma miksi sitä adaptiivista cruisea ei saa perinteiseksi, koska sillähän on jo "merkkivalonsakin" olemassa. Jaa missäkö? No siinä adaptiivisen etäisyyden palkeissa. Kun on adaptiivinen käytössä, on noita etäisyyspalkkejakin sen 1...3 ihan miten käyttäjä sen asettaa. Mutta perinteisellä olisi palkit 0, eli kokonaan pois. Ja olisihan tuo loogistakin, sillä päinhän se edellämenijän persuuksiin läsäyttää jos et itse himmaile ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #8 : 04.01.2022, 16:04:06 »
Ei läsäytä, vaan ensin se varoittaa visuaalisesti, sitten äänen kera ja lopulta jarruttaa ennen törmäystä.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #9 : 04.01.2022, 16:05:02 »
Tutka on rekisterikilven alapuolella sen mustan lätkän takana. Vakkaria ei ikävä kyllä saa valikoista vaihdetua perinteiseen.

jahas, no tuo sitten selittää sen temppuilun. On meinaan aika herkässä paikassa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #10 : 04.01.2022, 16:16:23 »
Ei läsäytä, vaan ensin se varoittaa visuaalisesti, sitten äänen kera ja lopulta jarruttaa ennen törmäystä.

No juu, mutta se jarrutus ei ole cruisen ansiota, vaan kyseessä on kokonaan toinen turvalaite - jos autossa sellainen on, muussa tapauksessa kuskin pitää itse himmata ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #11 : 04.01.2022, 18:14:51 »
Se on ihan markkinamiesten ja naisten höpötyksiä miksi mitäkin koodin pätkää kutsuu. Samoja antureita käytetään moneen toimintoon, kuten myös samoja toimilaitteita. Kyllä otsikon toiminnolla varustetuista pösöistä kaikista löytyy se törmäämisen estämistä yrittävä koodin pätkä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #12 : 04.01.2022, 18:26:23 »
Kyllä otsikon toiminnolla varustetuista pösöistä kaikista löytyy se törmäämisen estämistä yrittävä koodin pätkä.

Taitaapa tuo olla jo ihan vaatimuskin, vaan niissäkin on sitten eri versiota, mikä tunnistaa milläkin nopeusalueella tai minkä tyyppisiä törmäyksiä - siis jos tunnistaa ;D

https://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 660
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #13 : 04.01.2022, 20:22:28 »
Alkaako auto jarruttamaan, jos joku ohittaa eteen keulaa hipoen? Tuumailen vain, että sellainen voisi olla aika vaarallista tämän päivän liukkailla.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #14 : 05.01.2022, 09:16:30 »
Alkaako auto jarruttamaan, jos joku ohittaa eteen keulaa hipoen? Tuumailen vain, että sellainen voisi olla aika vaarallista tämän päivän liukkailla.

Alkaa jarruttamaan. Toki tuossa on sellainen pieni "anteeksianto" että jos mittaus toteaa etäisyyden kasvavan, niin jarrutus olisi lievempi tai sitä ei välttämättä tehtäisi ollenkaan, mutta jos se eteen kiilaaja jää siihen nököttämään, niin adaptiivinen cruise kyllä survasee jarrua siihen malliin jarruvalot loistaen että huomaa! Itse sanoisin jopa varsin epämielyttävänkin voimakkaasti :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08