Omia havaintoja aiheesta, kun autona on 508 SW GT Hybrid 2021.
Autossa on tosiaan kaksi 12V akkua ja molemmat latautuvat ajoakun latauksen yhteydessä. Itselläni on 3,6kWh seinälaturi, joka lataa auton n. 3,5h:ssa. Pätkäajossa pidemmällä aikavälillä tämä ei riitä 12V akkujen ylläpitoon, vaikka ne latautuvat myös ajossa.
Normaalioloissa auto "käynnistyy" aina electric modessa.
Jos auton mielestä jomman kumman akun jännite on liian alhainen, auto siirtyy heti starttinapin painalluksen jälkeen hybrid tilaan ja polttomoottori käynnistyy. Tätä voi kestää useita päiviä pidemmänkin ajon jälkeen. Electric modea ei saa napista päälle, mutta auto ei myöskään herjaa mitään sitä kytkettäessä.
Kun molemmat akut lataa 12V laturilla, auto käynnistyy taas electric modeen. Huom! Akkujen välillä on ilmeisesti erotus, eli molemmat on ladattava erikseen. Ja tosiaan kumman akun tahansa liian alhainen jännite riittää poistamaan electric moden käytöstä.
Olen talven aikana joutunut lataamaan akut kolmesti tästä syystä. Millään latauskerralla kumpikaan akku ei ole ollut erityisen tyhjä yleismittarin tai älylaturin mielestä, vaan varausta on ollut yli 70%.