Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid 12 V akut  (Luettu 4774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #30 : 24.02.2023, 18:21:13 »
Olikos noissa vanhemmissa joku softa päivitys mikä piti tehdä että alkaa ladata myös 12 VDC akkuja kun lataa ajoakkuja? En ole omasta akkuja mittaillut enkä ladannut, auto toimii normaalisti välillä käynnistyy hybrid tilaan mutta antaa laittaa sen pois luokkaa minuutin päästä. Automaattista toimintoa ei ole tullut vielä koskaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #31 : 25.02.2023, 14:14:39 »
No eipä auttanut akkujen latailu. Tässä alkaa jo hiljaista miestä risomaan. Pitänee vielä mitata jännitteet. pörhön tiskillä kommentti oli, että kaikki kampanjat on tehty ja softat päivitetty jne, mutta oli sen verran luotaantyöntävää meininkiä että uskottavuus on hieman heikko.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #32 : 25.02.2023, 16:05:15 »
Mittasin akut, vanha halpismittari, mutta kuitenkin. takimmainen näytti 13,9 ja etummainen 10,6. Etummainen ei ota edes virtaa kunnolla sisään kun laitan laturin päälle, niin tipahtaa neljästä ampeerista yhteen melkein samantien. Vahvasti näyttäisi että etummainen akku on täysin entinen. Sinänsä lähtee kyllä käyntiin ilman ongelmia. Taitaa olla asiaa pörhön tiskille. Mikähän mahtaa olla autoliikkeen, josta auton ostin, vastuu tästä vai vetoaako ne vaan takuuseen ja ehdottaa merkkihuoltoa.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #33 : 25.02.2023, 17:38:11 »
Huomaa akkujen irrotuksen vaiheet ohjeen mukaan. Taka-akku ensin ja vasta sitten etummainen. Muuten voi tulla ohjainlaatteille pipi. Olisko etuakku vaan mennyt huonoksi?

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #34 : 25.02.2023, 19:03:48 »
Joo, pitää toimia varovasti. Etuakun plussanavan kansi on tosin petollinen kun se löyhdyttää kuunnityksen kun sen kääntää auki. Pitää mitata huomenna vielä uudestaan.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #35 : 26.04.2023, 16:43:29 »
Olikos noissa vanhemmissa joku softa päivitys mikä piti tehdä että alkaa ladata myös 12 VDC akkuja kun lataa ajoakkuja? En ole omasta akkuja mittaillut enkä ladannut, auto toimii normaalisti välillä käynnistyy hybrid tilaan mutta antaa laittaa sen pois luokkaa minuutin päästä. Automaattista toimintoa ei ole tullut vielä koskaan.
Talvella aamuisin hybrid-tilaan käynnistyminen ihan OK, mutta nyt huhtikuussa kun lämpöä on jo 15-20 auto on pari kertaa käynnistynyt hybrid-tilaan sen jälkeen kun sillä on ensin ajettu sähköllä niin että n. 10 kilsaa on rangea jäljellä, ja on esim. käynyt kaupassa ja käynnistänyt auton uudelleen. Eli auto on ollut "lämmin". Jos ihan heti yrität laittaa takaisin sähkölle, niin "ulkoiset olosuhteet", mutta jo parin minuutin kuluttua onnistuu. Onko tämä ihan normaali ominaisuus?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #36 : 26.04.2023, 17:38:02 »
Samaa pitäisi kysyä merkkihuollosta, jostain syystä tuppaa tekemään tota erityisesti jos on satanut, auto on juuri pesty tai pysähdys on lyhyt/ vain muutamia minuutteja. Välillä saattaa päästä monta viikkoa ilman että polttomoottori käynnistyy kertaakaan ulkoisten olosuhteiden takia, tän hetken saldo on 10 päivää sähköllä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #37 : 26.04.2023, 17:45:41 »
Talvella aamuisin hybrid-tilaan käynnistyminen ihan OK, mutta nyt huhtikuussa kun lämpöä on jo 15-20 auto on pari kertaa käynnistynyt hybrid-tilaan sen jälkeen kun sillä on ensin ajettu sähköllä niin että n. 10 kilsaa on rangea jäljellä, ja on esim. käynyt kaupassa ja käynnistänyt auton uudelleen. Eli auto on ollut "lämmin". Jos ihan heti yrität laittaa takaisin sähkölle, niin "ulkoiset olosuhteet", mutta jo parin minuutin kuluttua onnistuu. Onko tämä ihan normaali ominaisuus?
Tiedä normaalista, mutta mulla on ollut tuota samaa. Eli kun auto oli varjossa, lämmintä n.6 astetta ja akku lähes täynnä, niin käynnistyi hybridiin ja "ulkoiset olosuhteet". Ja tosiaan parin minuutin jälkeen jaa voi vaihtaa sähkölle. Vähän sellaisia henkimaailman juttuja tuntuu olevan. Mitään järkeviä syitä en tuohon keksi kun ei satanut eikä ollut pakkasyö.
Merkkihuollosta kysyminen olisi kiva juttu, jos saisi puheyhteyden varsinaiseen asentajaan. Huoltotiskillä ja/tai ajanvarauksessa tehdään hartiavoimin töitä, ettei ikinä sekaantuisi edustamaansa automerkkiin uudelleen.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #38 : 26.04.2023, 18:50:18 »
Minulla on vastaava Opeli ja kysyisin mikä tehtävä tuolla taka-akulla on? Se on ainakin koon puolesta aika pieni.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #39 : 27.04.2023, 11:37:16 »
Taka-akun funktiota en tiedä, lisäakku (auxliary battery), tuosta löytyy paljonkin juttua lontoonkielisistä foorumeilta.

Kuitenkin kysyin maahantuojan tekniseltä kouluttajalta asiasta yleensä, vastaus oli että kyseinen "ulkoiset olosuhteet" voi liittyä moottoritilan matalajänniteakun varaukseen, sen laskentaan tai vain yksinkertaisesti lämpötilanhallintaan. Kuitenkin jos tätä tapahtuu runsaasti lämpimissä olosuhteissa on syytä varata aika merkkihuoltoon ja tarkistuttaa järjestelmä. Tähän voi liittyä komponenttien vaihtoa ymv.

Pitää nyt itse seurata miten tämä nyt edistyy, joku 700-800 km on menty sähköllä 11 päivän aikana, tarvittaessa varata sitten aikaa huoltoon.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #40 : 27.04.2023, 15:34:43 »
Piti kaivaa vanha mutta toimiva Fluke esiin kaapista ja mitata akkujen jännitteet, samalla taisi vahingossa aueta hiukan toimintalogiikka

Molempien akkujen jännite oli noin 12,9 VDC korvissa kun auton kaikki tietokoneen olivat nukkumassa ja ovet lukossa. Kun avasin ovien lukituksen ja kuljettajan oven etummaisen akun jännite nousi 14,5 VDC korville, vaikuttaa siis siltä että kuljettajan oven avaaminen käynnistää matala jännite akun latauksen. Toi voisi mun tapauksessa selittää miksi monta kertaa on käynyt niin että polttomoottori käynnistyy juuri tilanteessa missä olen saapunut johonkin, sammuttanut auton ja istunut joitakin minuutteja odottamassa poistumatta autosta lainkaan, jarrupoljinta painaessa tällöin tuntuu ensin kuin tehostus olisi jotenkin hukassa ja seuraavaksi käynnistyy polttomoottori. Pitää nyt vähän seurata tuota ja koittaa selvittää logiikka.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2023, 15:57:26 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #41 : 27.04.2023, 17:36:04 »
Muistanko oikein, että ei-hybridissä ei ole ollenkaan takana pikkuakkua? Silloin pikkuakun tehtävä on hoidella tätä hybridin sähköpuolta. Valmistuksessahan se helpottaa asiaa kun samaa koria voi käyttää molempiin autoversioihin. Hybridiversioihin vaan lisätään lisäkilkettä mukaan, mm. pikkuakku hoitelemaan hybridijärjestelmää.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #42 : 27.04.2023, 18:29:30 »
Piti kaivaa vanha mutta toimiva Fluke esiin kaapista ja mitata akkujen jännitteet, samalla taisi vahingossa aueta hiukan toimintalogiikka

Molempien akkujen jännite oli noin 12,9 VDC korvissa kun auton kaikki tietokoneen olivat nukkumassa ja ovet lukossa. Kun avasin ovien lukituksen ja kuljettajan oven etummaisen akun jännite nousi 14,5 VDC korville, vaikuttaa siis siltä että kuljettajan oven avaaminen käynnistää matala jännite akun latauksen. Toi voisi mun tapauksessa selittää miksi monta kertaa on käynyt niin että polttomoottori käynnistyy juuri tilanteessa missä olen saapunut johonkin, sammuttanut auton ja istunut joitakin minuutteja odottamassa poistumatta autosta lainkaan, jarrupoljinta painaessa tälläin tuntuu ensin kuin tehostus olisi jotenkin hukassa ja seuraavaksi käynnistyy polttomoottori. Pitää nyt vähän seurata tuota ja koittaa selvittää logiikka.

Tuo kyllä selittäisi parit kerrat tuota käytöstä itsellä. Hyvä tietää, kiitokset.
Tänään kävin takaisinkutsuhuollossa, Päivittivät kuulemmat 11 eri softapakettia, tarkemmin en saanut infoa, mutta kaikenlaista asiaa parani. Automaatti on jotenkin sujuvampi, ei edes vähäistä nykimistä enää. Toinen "feature" joka tuli, ovien auto-lock, en tosin tiedä tuliko tuo jonkun resetin myötä kun trippimittari ainakin nollautui. Kiva juttu kuitenkin.

Sitten tekivät jonkun ruostesuojauksen ajoakulle eli porasivat muutamat reiät akun suojukseen veden poistoon.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #43 : 27.04.2023, 18:45:57 »
Muistanko oikein, että ei-hybridissä ei ole ollenkaan takana pikkuakkua? Silloin pikkuakun tehtävä on hoidella tätä hybridin sähköpuolta. Valmistuksessahan se helpottaa asiaa kun samaa koria voi käyttää molempiin autoversioihin. Hybridiversioihin vaan lisätään lisäkilkettä mukaan, mm. pikkuakku hoitelemaan hybridijärjestelmää.

Käsittääkseni perus polttomoottori 3008ssa on vain yksi 12 VDC akku, muuten en tiedä tuosta mitään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #44 : 27.04.2023, 20:51:38 »
Sitten tekivät jonkun ruostesuojauksen ajoakulle eli porasivat muutamat reiät akun suojukseen veden poistoon.

Jossakin vuoden 21 tai 22 aikana tuotannossa on tullut muutos ja uudemmissa on reijät valmiina.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.