Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid 12 V akut  (Luettu 9801 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #45 : 28.04.2023, 07:43:38 »
Jossakin vuoden 21 tai 22 aikana tuotannossa on tullut muutos ja uudemmissa on reijät valmiina.

Sinsänsä looginen ratkaisu nuo reiät etenkin täkäläisiin oloihin. Nuo softapäivitykset tosiaan tekivät kaikkea kivaa, MyPeugeot appi tarjoaa paremmin dataa auton statuksesta (siis silloin kun Android appis saa kunnollisen yhteyden) ja range näyttää ensimmäistä kertaa 50km. Tähän asti korkein lukema on tainnut olla 34km. Myöskään latauksen status ei päivittynyt juuri ollenkaan.  Tässähän alkaa olla suorastaan innoissaan kun hommat pelittää ja auto on muuten oikein mainio vekotin. Kesärenkaille tuntuu kuin sukkasillaan menisi taajamanopeuksissa. Kunhan en nyt jinxannut liikaa.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 830
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #46 : 28.04.2023, 11:30:33 »
Meillä range 56km, mutta pääsi tuolla tällä viikolla 72km kunnes polttomoottori käynnistyi.
Peugeot 3008 hybrid

Jupeho_

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #47 : 09.08.2024, 15:04:58 »
Jahas niin se tännekin tuli pösöön (3008 hybrid4 vm20) kaikki mahdolliset sähköjärjestelmiin liittyvät vikavalot tauluun. Soitettu huoltoon ja yhteissä tuumin todettiin että pikkuakut olisi hyvä latailla. Molemmat akut laturilla täyteen eikä vika ainakaan niillä korjautunut. Vaatiikohan vielä lisäksi vikakoodien nollauksen tai jtn muuta toimenpiteitä? Vkl puskee päälle ja huoltoon ei enään saanut aikoja.

Molemmat akut mittasin, taka-akku näytti 12,7V ja edessä 13,25V eli ei ne ainakaan aivan mykkänä ole.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #48 : 09.08.2024, 16:23:56 »
Mitä muuta kuin kaikki mahdolliset vikavalot? Mitään tekstiä? Toimiiko sähköajotila?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miksata

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #49 : 01.03.2025, 13:59:49 »
Itsellä ongelmia myös 12V akkujen kanssa, joista näin talviaikaan eniten harmitusta on aiheuttanut tuon esilämmityksen epäsäännöllinen toiminta (kirjoittelin aiheesta enemmän tuonne brittifoorumiin:
https://www.peugeotforums.com/posts/2455679/).

Vaikkakaan akkujen jännitteissä en ole mitään huolestuttavaa havainnut (mittautettu myös Motonetin mittareilla), niin tuon takapikkuakun juuri vaihdoin, kun oli suht' helposti tehtävissä. Tänään tätä ketjua uudelleen lukiessani tuli mieleen, että näinköhän ne menivät merkkiliikkeessä asentamaan autooni (Hybrid4 vm. 2020) vanhentuneen softaversion vuosi sitten, kun siihen takuuseen vaihdettiin ajoakku. Ymmärsin, että siinä päivitetyssä versiossa on tuki 12V akkujen lataamiseen ajoakun lataamisen yhteydessä. Onko tietoa, mistä saisin selville tuon ohjelmistoversion? Ja se vielä todettakoon, että tuo esilämmitys toimii hienosti, jos polttomoottorilla on ajettu "reippaasti" (yli 100 km tai 1 tunti), jolloin polttomottorin yhteydessä olevalla laturilla varmaankin noita pikkuakkuja ladataan ja silloin jännitteet saadaan tarpeeksi ylös. Samaten olen huomannut etuakun jännitettä seuratessani, että kun esilämmitys on käynnissä, niin silloin jännitaso nousee etuakultakin mitattuna 14,6V eli oman ymmärrykseni mukaan virtaa otetaan silloin myös ajoakusta - tämä kyvykkyys on siis ainakin olemassa ;-)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #50 : 01.03.2025, 14:38:24 »
Mulla ainakaan tuo esilämmityksen etäohjauksen epäsäännöllinen toiminta ei liity 12 VDC akkuhin mitenkään. Vika on ollut enemmän etäohjauksen muissa komponenteissa.

Mutta kysymys kuuluu, mistä alunperin päättelit että esilämmityksen ongelmat liittyy 12 VDC akkujen varaustasoon?

Noin siis kun mulla toimii kyllä ajastettu esilämmitys varsin pitkälti aina kuhan vaan on muistanut laittaa auton ovet lukkoon. 12 VDC akkuja aletaan käytännössä ladata kun avaat kuljettajan oven, kokeile vaikka, mittari kiinni, anna auton nukahtaa, sitten avaat kuljettajan oven, jännite akun navoilla nousee merkittävästi.

Minkä mittaista matkaa autolla ajetaan? Minkälaisella laturilla auton ajoakkua ladataan?
« Viimeksi muokattu: 01.03.2025, 14:44:07 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miksata

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #51 : 01.03.2025, 15:09:04 »
Mitä tarkoitat etäohjauksen muilla komponenteilla? Ja kyllä, Peugeot App:n toiminta on mitä on, mutta yleensä se komento autolle asti jossain kohtaa kuitenkin menee, kun sitkeesti yrittää. Esilämmityksen esiehdot ovat kyllä tiedossa.

Olen päätellyt vian liittyvän 12V akkuihin yrittämällä sulkea pois muita vaihtoehtoja ;-) eli nämä toimivat:
- komento menee perille, välittömästi tai ajastetusti
- auto "yrittää" esilämmittää, tämä "päätelty" seuraavaavasta ketjusta (virtamittukset 12V etuakusta):

Käynnistyskomento "läpi" puhelimella --> näksytys konepellin alla alkaa (jännite alussa ~12,8V, sitten hieman laskua ~12V saakka) -> joku "puhallin" menee päälle --> sitten 2 vaihtoehtoa, jotka tapahtuvat n. 5 sekunnin aikana:
 a) jännite nousee 14,6V ja puhallus/lämmitys jatkuu
 b) jännite ei nouse, puhallin sammuu ja appikin tietää, että esilämmitys ei ole enää käynnissä

Kaikki uudet tutkintalinjat otetaan vastaan ;-)

miksata

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #52 : 01.03.2025, 16:55:11 »
Ja jäi vastaamatta, että autolla on ajettu viimeiset 3 vuotta pääsääntöisesti lyhyttä sähköajoja (akullinen per päivä) ja kerta pari viikkoon reippaampaa moottoritieajoa, jolloin polttomoottori enemmän käytössä. Lataus tapahtuu öisin kotilaturissa 3,7 kWh teholla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #53 : 01.03.2025, 17:18:58 »
Autossa on useampi yksikkö joiden toiminta vaikuttaa komentojen läpi menoon, lisäksi on sitten kamala läjä muuta rautaa joiden kautta käskyt kulkee. Auton BSI ja kattoyksikkö ei välttämättä toimi oikein, mutta ne ongelman liittyy nimenomaan etäkomentoihin.

Toi että esilämmitys, vähän erikoista ettei pidä yllä latausta, jotenkin mulla on sellanen muistikuva että sen pitäisi ladata, hereillä auto on ainakin. Pitää mitata joku päivä kun ehtii.

Meillä ajot vaihtelee paljon, välillä auto seisoo parikin päivää putkeen, sitten on ajoa monena päivänä, suurin osa menee sähköllä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miksata

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #54 : 01.03.2025, 21:18:22 »
No niin, kävin vielä varmistamassa, nuo etuakun jännitteet eri tilanteissa, niin tällä nollakelillä sain tällaisilla lukemia - ja missään tilanteessa esilämmitys ei lähtenyt päälle:

 - ajoakun varaus alle 20% --> etuakku 12,6V ja Peugeot Appiin nätti ilmoitus, että ei onnaa - akun varaustaso liian alhainen
 - ajoakun lataus päälle ja odotettu, että varausta 30% --> latauksen aikana etuakun jännite 13,6V
 - ajoakun lataus pois (varaus yli 30%) --> esilämmityksen kytkeytyessä päälle (5 sekunnin yritys) etuakun jännite 14,6V

Nyt kun totesin tuon ajoakun latauksen lataavan myös etuakkua, niin tuli seuraavaan lopputulokseen: 1-3h lataus kerran yössä ei riitä pitämään etuakun varausta "hyvänä". Nyt jätin etuakun 12V akkulaturiin yöksi kiinni ja veikkaan, että aamulla etuakku on sen verran tikissä, että lämmitys pelittää. Mikäli näin, seuraavaksi edessä on etuakun vaihto. Jos jollain on siitä kokemusta, niin saa kertoa. Pikasilmäilyn jälkeen edestä pitänee poistaa jotain, jotta akun saa irti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #55 : 02.03.2025, 08:10:53 »
Mutta ilmastounnin käyttö on rajoitettu jos korkeajännite akussa on virtaa alle 20 %. Eli ei se 12 VDC akun jännite johdu siitä pikkuakusta tai auton viallisesta ohjelmasta, ei vaan pelkästään siitä ettei ilmastointia voi käyttää jos korkeajänniteakussa ei ole tarpeeksi varausta.

Lämmitysvastus toimii korkeajänniteakun kautta, puhallin 12 VDC akun kautta kutrn myös auton elektroniikka joka hallinnoi latausta tai esilämmitystä.

Toi 20% rajoitus lukee ihan käyttöohjeessakin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #56 : 02.03.2025, 10:14:46 »
Tässä suoralainaus käyttöohjekirjasta

Lainaus
Käyttöolosuhteet

- Toiminto otetaan käyttöön vain, kun sytytysvirta on katkaistu ja ajoneuvo on lukittu
- Kun autoa ei ole kytketty, toiminto käynnistyy vain jos akun lataustaso on yli 20%
- Kun autoa ei ole kytketty ja toistuva ohjelmointi on aktivoitu (esim. maanantaista perjantaihin), ja jos kaksi lämpöesikäsittelyä tapahtuu ilman että ajoneuvoa on käytetty, ohjelma kytkeytyy pois käytöstä.


Ohjekirjat

Kyllä se ajoneuvo nyt mun tulkinan mukaan toimii niin kuin sen pitääkin. Tossa on nyt vaan sekaisin korkeajänniteakun = ajoakku ja matalajänniteakku = 12 VDC akkujen varaustasosta johtuva ilmastoinnin kytkennän keskeytyminen. 12,6 VDC on oikein hyvä lepotilan jännite matalajänniteakulle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miksata

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #57 : 03.03.2025, 12:25:08 »
Tässä suoralainaus käyttöohjekirjasta

Ohjekirjat

Kyllä se ajoneuvo nyt mun tulkinan mukaan toimii niin kuin sen pitääkin. Tossa on nyt vaan sekaisin korkeajänniteakun = ajoakku ja matalajänniteakku = 12 VDC akkujen varaustasosta johtuva ilmastoinnin kytkennän keskeytyminen. 12,6 VDC on oikein hyvä lepotilan jännite matalajänniteakulle.

Nämä oli tiedossa ja nyt ihan käytännössä testattukin. Väitän edelleen, että vika on siinä 12VDC akussa eli on vaan tullut tiensä päähän. Mikään muu ei selitä sitä, että tuo joskus kuitenkin toimii. Brittifoorumilla joku tiesi kertoa, että siellä on joku mystinen algoritmi ohjaamassa tuon 12VDC akun latausta ajoakusta ja näin varmasti onkin, mutta miten se toimii - ei ole tietoa. Itseäni vain ihmetyttää, että miten ihmeessä se esilämmitys ei toimi, kun jännite kuitenkin nousee ajoakun "tukemana" sinne 14,6V...mulle ainoa maalaisjärjen selitys on se, että jo ennen tätä jännitteen nostoa siellä tutkitaan jo sen pikkuakun tilannetta ja tuomio esilämmityksen käynnistämisestä on jo annettu ennen tätä jännitteen nostoa. Tämä selittäisi ehkä myös sen, miksi lämmitys (sähkövastus) ei kytkeydy päälle, kun autolla ajetaan kylmänä sähkötilassa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #58 : 03.03.2025, 14:00:48 »
Se lämpövastus ei toimi pikkuakulla vaan ajoakulla, ei muuten mutta sille vastukselle ei mun mielestä mene sellasta paksua johtoa että ne kestäisi yli 400 A virran. Mutta siis mä en edelleen ihan käsitä mikä toi vika on. Jos ajoakussa on varausta jäljellä yli 20% niin esilämmityksen saa päälle, ja esilämmityksen aikana etuakkua ladataan isommalla jännitteellä. Käytännössä jos haluat että 12 VDC akkua ladataan pidempään, rajoita ajoakun laturilta tuleva virta 7-9A, silloin myös pikku akkuja ladataan pidempään.

Sen etuakun vaihto kuuluu huolto-ohjelmassa 4-v välein, tarina ei kerro minkä ikäinen autosi on. Onko akku vaihdettu huolto-ohjelman mukaan?

Sellanen pikku vinkki että tarkkana sen akun vaihdon kanssa, siinä oli joku tarkka järjestys missä akkuja voi irroitella, en muista sitä. Väärä järjestys voi rikkoa just sen latausta ohjaavan älylootan autosta. Järjestyksen kysyin merkkihuollosta, ellei nyt joku sitä foorumilla 110% varmuudella tiedä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miksata

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #59 : 03.03.2025, 15:45:33 »
Auto on vuosimallia 2020 ja tuotu Saksasta 3 vuotta sitten. Olen tietoinen pikkuakkujen 4-vuoden vaihtovälistä, mutta kun Motonetin testereiden mukaan molemman olivat joulukuussa pari vuotta sitten, niin aloin silloin epäilemään tuota sähkövastusta ongelman juurisyynä. No, nyt on takapikkuakku jo vaihdettu ja seuraavaksi on vuorossa etummainen. Olen tietoinen kytkemisjärjestyksessä, muta jos joltain löytyy kuvia/ohjeita, mitä akun edestä pitää irroitella, niin saa kertoa. Toki selviää sitten matkalla, mitä edestä pitää poistaa ;-)

En ole mikään akkuspesialisti, mutta veikkaan, että oman akun varauskykyä on syönyt liian lyhyet ajoakun latausajat sekä pitkän polttomoottoriajon puute.
Myös kaaviokuvat tuosta sähkövastuksesta olisi mukava yllätys.