Kirjoittaja Aihe: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää  (Luettu 1978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« : 01.04.2023, 13:11:17 »
Auto: Peugeot 3008 GT Hybrid4 300 EAT8-automaatti
vm: 2020
ajettu 45 tkm
Olisko vinkkiä/kokemusta mikä voi aiheuttaa (vai ominaisuus): ajan suoralla, kuivalla tiellä, jonossa, n. 100 km/t - tien oikeassa reunassa tyypillinen sulamaveden valuma, jonka kohdalla auton perä tekee voimakkaan heilahduksen oikealle ja korjaa nopeasti (tyypillinen tilanne esim. siltojen alla, jossa varjon takia asfaltti märkä). Ilmiö toistui ja paheni pohjoista kohti mennessä ja pahimmillaan tilanteissa kun oikeat pyörät lumella, lumipolanteella... vasemmat renkaat "pitävällä" pinnalla. Vastaava ilmiö tapahtui myös kerran kesäaikaan kun oikeat pyörät olivat sateen jälkeen märän bitumin päällä (jolla oli paikattu tietä) ja vasemmat (kuivalla) asfaltilla.
Ymmärrän kyllä kun takaa lähtee pito, mutta tässä oli kyse jostain muusta - ikävästä. Ikäänkuin oikea takanurkka lähtisi yllättäen pyrkimään tiukasti oikealle, auto tekee korjausliikkeen - tilanne ohi, mutta jos olosuhde jatkuu ... alkaa kirjoittaa oikein tosissaan  pakko laskea nopeus, jota ei 100 km tiellä ollut kuin 80 km/t. Huomion arvoista vielä, että polttomoottori käytössä eli silloin veto on edessä. Kun päästiin kuivalle asfaltille ei mitään "pyrkimistä" oikealle vaan takapääkin "seuraa" siististi. Minulla on suht paljon kokemusta takavetoisistakin autoista, mutta mikään niistäkään ei ole käyttäytynyt vastaavissa oloissa noin.
Voisiko syy olla aurauskulmissa. Juuri ennen reissua kävin mittauttamassa ne (kolmannella osapuolella) ja tulos oli, että säädettävää olisi, en tosin osaa ottaa kantaa noin numeroihin (kuva) kuinka pielessä arvot ovat. Säätö tilattu.
Samalla tarkistettiin renkaat ja rengasliike totesi niiden olevan hyvät. Vielä huomionarvoista, että sama auto on kuluttanut takana kesärenkaat (mielestäni) poikkeuksellisen nopeasti (mutta tasaisesti). Paikallisen jälleenmyyjän mukaan aurauskulmat ovat olleet ok ja renkaiden kuluminen painon ja tehon syytä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 060
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #1 : 01.04.2023, 17:14:30 »
Vielä huomionarvoista, että sama auto on kuluttanut takana kesärenkaat (mielestäni) poikkeuksellisen nopeasti (mutta tasaisesti). Paikallisen jälleenmyyjän mukaan aurauskulmat ovat olleet ok ja renkaiden kuluminen painon ja tehon syytä.

Tuskin renkaita piirustuspöydällä suunnitellaan kuluviksi, hiukan liikaa aurausta näyttäisi olevan. Märkä asvaltti on liukkaampi joten kun oikea rengas on liukkammalla, se ei jaksa vastustaa vasemman aurausvoimaa vaan liikauttaa perän ojaan päin. Tuo ilmiö ei ole vain sinulla vaan lievempänä muissakin autoissa. Tosin sitä ei välttämättä huomaa jos eturenkaat tekee saman, suunta ei silloin pahemmin muutu.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #2 : 01.04.2023, 17:46:02 »
Taka-akselin aurauksen säätö ei arvojen perusteella vaikuta kovin vakuuttavalta työltä. Onko säädöt tehty viitekorkeuteen vedettynä? Käsittääkseni näin pitäisi toimia kaikkien pösöjen kanssa.

Tuota mun 508:a säädettiin kolmesti ja kolmen eri paikan toimesta. Ongelma oli loiro taka-akseli ja renkaiden kuluminen sisä syrjältä. Tai ihan alkujaan vain toisen takarenkaan kuluminen sisäsyrjältä. Ensimmäisellä yrityksellä se pilattiin täysin, toisella kerralla meni jo huomattavasti parempaan ja Automeca Seinäjoki sen sitten laittoi kohdilleen. Jos ei Seinäjoki ylivoimaisen kaukana niin voin suositella.

Oletus tietty, että takana on säädöt. Kai nyt nykyisin on, näin uskoisin.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2023, 17:53:09 kirjoittanut ves_ku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #3 : 01.04.2023, 20:19:22 »
Oletus tietty, että takana on säädöt. Kai nyt nykyisin on, näin uskoisin.

3008 Hybrid malleissa on säädöt, normi polttomoottori laitoksissa ei ole. Jostain syystä ovat päätyneet käyttämään samaa taka-akselia kaikissa hybrid malleissa, etuveto hybridistä vaan puuttuu sähkömoottori takaa.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2023, 20:24:19 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #4 : 23.04.2023, 11:15:06 »
Teetin säädöt ja yritin testata tuliko auto kuntoon - liukkaiden kelien puute haittasi testaamista, kävin jopa liukkaan kelin radalla. Sain vinkin viedä auto autotohtorille. Tohtori nosti auton ylös, vilkaisi taka-akselia ja pyysi katsomaan: tuo - taka-akselin oikea pitkittäistukivarren etummainen laakerointi rikki! Havainnon vahvisti kaksi muuta asentajaa sokkona - ilman että heille kerrottiin havainnosta - katsottuaan kohdetta. ”Tohtori” myös vahvisti levottomuuden jopa kuivalla kelillä tehtyään kunnon testiajon 100 km/h vauhdilla. Olivat myös sitä mieltä että vika selittää hyvin takarenkaiden nopean kulumisen, josta olen myös kirjoittanut tällä foorumilla. Olen erittäin tyytyväinen vian löydyttyä….
Nyt vain korjausta odottaen ja keskustelua meneekö takuuseen…. auto 3v vanha ajettu 47 tkm!

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 060
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #5 : 23.04.2023, 14:21:35 »
Pahus meni säätörahat haaskoon kun saattaa muuttua arvot korjauksen jälkeen. Luulisi tukivarressa olevan nivel eikä laakeria tiedä sitten mutta vaihdon ei pitäisi olla paha homma.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #6 : 23.04.2023, 15:32:38 »
Ihan tavallisilta puslilta ne kuvissa näyttää, eikä kuvissa ole puslille varaosanumeroja, pelkästään tukivarsille. Siellä on yksi kolmiotukivarsi, yksi poikittais- ja pitkittäistanko sekä yksi säädettävä poikittaistanko (aurauksen säätö). Voin laittaa kuvan kun ehdin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #7 : 24.04.2023, 14:48:27 »
Siinä kuva
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #8 : 25.04.2023, 10:36:03 »
Tarkastuskortilla lukee: ” Hylätty: Akselistot, pyörät ja jousitus, Taka-akselisto, (5.3) Takatukivarren laakerointi, Vaurioitunut, Oikealla, Taka-akseli, oikealla, pitkittäistukivarren etummainen laakerointi vaurioitunut”

Varaosat tilattu ja perjantaina asennetaan autoon. Toivottavasti sitten pääsee ajamaan toimivalla pösöllä.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #9 : 14.01.2024, 10:49:43 »
Jukka_S, tuliko Pösö kuntoon tukivarren vaihdolla?

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #10 : 17.01.2024, 14:54:38 »
Kyllä, autosta tuli lähes miellyttävä ajettava kesäkeleillä. Taisin jopa kehua autoa rouvalle. Nyt olen viemässä autoa katsastukseen (eka kerta) samaan paikkaan missä tuo vika havaittiin ja pyydän heitä erityisesti tarkastamaan takapään.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #11 : 18.01.2024, 08:04:27 »
Rempan jälkeen sulla näyttää olleen 1 kesä ajelua. Loppuiko takarenkaiden nopea kuluminen?

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #12 : 18.01.2024, 10:58:36 »
26.4. Alle laitettiin uudet Nokia Hakka blue 3 225/55R18. 9.8. kävin rengasliikkeessä tarkistuttamassa kulumista - takana kulunut enemmän (en ottanut millejä talteen)  päätettiin vaihtaa renkaat takaa eteen. 14.11. suvikumit vaihtui talvisiin ja suvikumeissa mm jäljellä: vasen edessä 5,1 takana 5,7 oikea edessä 4,6 takana 5,5… tuo oikea edessä oli siis aiemmin takana ja se vaikuttaa olevan kuluttavin paikka.
Todettiin että voinen noilla aloittaa kesän 2024. En ole tuollaiseen kulumiseen tottunut, kilometrejä noilla tuli n. 7000. Ehkä se on vaan sitten paino + teho, joka kuluttaa. Revittelystä minua ei kyllä voi syyttää…
Noihin renkaisiin olen erittäin tyytyväinen ajo-ominaisuuksiltaan ja takapään korjaus myös paransi autoa merkittävästi.
Talvi ajo-ominaisuuksiin, varsinkin vähänkin liukkaalla kelillä, en ole ollenkaan tyytyväinen. Pösön takapää tuntuu välillä elävän ihan omaa elämää, autoa joutuu todella ajamaan. Liekö syy 225 renkaat + teho… välillä tuntuu että nelivedon päälle laittaminen auttais vähän… ja sitten taas ei… kuiva tai kunnolla luminen talvikeli - meno ihan ok. Testasin X1:n vastaavalla liukkaalla kelillä ja ajokokemuksessa oli dramaattinen ero.
Sorry, tuli vähän muutakin kun kulumaa…

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 759
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #13 : 18.01.2024, 11:54:53 »
Ei ole ollut mitään talviajo ongelmia 3008 hybrid 225 mallilla. Vakaasti kulkee oli sula, jäinen tai luminen tie. Continental kitkat ollu vuodesta 2021 asti. Orkkis renkaat alla. Ajettu 50tkm. Kesärenkaat michelin. Ei moitittavaa.
Peugeot 3008 hybrid

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #14 : 18.01.2024, 14:54:32 »
Ei ole ollut mitään talviajo ongelmia 3008 hybrid 225 mallilla. Vakaasti kulkee oli sula, jäinen tai luminen tie. Continental kitkat ollu vuodesta 2021 asti. Orkkis renkaat alla. Ajettu 50tkm. Kesärenkaat michelin. Ei moitittavaa.
Nää kulumisongelmat kesäisin onkin vain 300-mallissa. Takaveto koko ajan päällä sähköllä. eikös 225 ole etuvetoinen? Silloin sen takapyörien kulumista on kai turha vertailla takavetoisen tehopakkauksen kanssa? :-D Ei 300:kaan eturenkaat kulu juuri lainkaan...