Kirjoittaja Aihe: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää  (Luettu 4321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #15 : 25.01.2024, 17:27:18 »
Kyllä noi kulumis ja levottomuus haasteet taitaa liittyä 300 malliin - tehoon, nelivetoon ja renkaisiin…. mutta kun ostaessani (kesäkelillä) välttämättä halusin nelivedon…
Kaveri manasi samoja haasteita, jopa ihan samoilla sanoilla, tehokkaassa Kia (neliveto) sportagessa…

Ja lisää - käytin auton katsastuksessa ja lopputulos: hylätty!
Edessä vasemmalla: alatukivarren pallonivel, välyksellinen…
 Ensin, kuten tuolla aiemmin kirjoitin, vika oikealla takana ja nyt tämä…. mitenköhän nuo kaksi muuta kestää… Auto on vajaa 4 v vanha, ajettu n. 57 tkm…

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 183
  • 508 GT-Line 225
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #16 : 25.01.2024, 20:43:43 »

Ja lisää - käytin auton katsastuksessa ja lopputulos: hylätty!
Edessä vasemmalla: alatukivarren pallonivel, välyksellinen…
 Ensin, kuten tuolla aiemmin kirjoitin, vika oikealla takana ja nyt tämä…. mitenköhän nuo kaksi muuta kestää… Auto on vajaa 4 v vanha, ajettu n. 57 tkm…

Huonolaatuinen osa alihankkijalta ja takuunahan tuon pitäisi mennä selkeästi. Jos ref. Tesla, niin alustanivelet kuluneet vastaavilla ilometreillä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ista

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #17 : 19.12.2024, 16:14:32 »
Nyt kun on talvi tullut ja päässyt testailemaan autoa vaihtelevissa keleissä kitkarenkailla, niin olen kyllä ollut pääasiassa hyvin tyytyväinen varsinkin tuohon 4 vetoon. Ainoastaan nyt viimeaikoina tuo auton takapään levottomuus on ruvennut häiritsemään 4 vedolla ajaessa. Noin 80 km/h vauhdissa takapää vetää vuoroin oikealle ja sitten vasemmalle noin 100 metrin välein muttaen puolta. Tuntuu kuin ajaisi saippuapalalla, toki tähän vaikuttaa tienpinnan lumisuus/ liukkaus, mutta säpsäyttelee mukavasti aina välillä. Muutenkin tuo 4 vedolla ajaminen on mielenkiintoista, kun auto säätää itseään kokoajan nelivedon/ etuvedon/ takavedon ja vielä polttomoottorin välillä käydessä. Ei ihan kauheasti uskalla leikitellä liukkaalla ja testailla auton rajoja, kun automatiikka korjaa heti pieniäkin ajovirheitä ihan yllätyksellisesti.

Varmaan pitää lähiaikoina käydä tarkastuttamassa aurauskulmat ja puslien välykset. Autolla ajeltu nyt 53tkm, joista itse viimeiset 5000km. Syksyllä en huomannut takapäässä mitään vaeltelun oireita, mutta kesäkumit oli kuulemma rakentteeltaa ihan loppu, vaikka pintaa oli tasaisesti jokaisessa pyörässä vielä hyvin jäljellä.

Ohjaus on hieman ratasmainen, eli rattia kääntäessä suoralla tiellä ajettaessa takavetoisena tuntuu ohjauksessa hyvin pientä kulmikkuutta, jota ei niin huomaa etuvedolla ja polttomoottorilla ajaessa, kun silloin ohjaus on huomattavasti jämäkämpi. Onko tämä yleinen ominaisuus?
Peugeot 3008 Hybrid4 GT 300 -20

peugeotia-ostamassa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #18 : 19.12.2024, 18:50:00 »
Kannattaa ehkä lukaista tämä ketju Opel-forumin puolelta, siellä ongelmat paikallistettiin taka-akselin pitkittäisiin tukivarsiin, kyseessä siis käytännössä sama auto, https://www.opelclubfinland.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=278047
Peugeot 508 SW II (225 PHEV) & Peugeot 208 I

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 183
  • 508 GT-Line 225
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #19 : 19.12.2024, 20:59:38 »
Kannattaa ehkä lukaista tämä ketju Opel-forumin puolelta, siellä ongelmat paikallistettiin taka-akselin pitkittäisiin tukivarsiin, kyseessä siis käytännössä sama auto, https://www.opelclubfinland.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=278047

Tuossa lukematta linkkiä ratkaisu, clippi Pallosalama-foorumilta:

"--ONGELMA KORJATTU-- Eli autoon vaihdettu molemmat taka-akselin pitkittäiset tukivarret, jonka jälkeen vielä ohjauskulmien säätö. Ongelmat kadonneet, ja auton ajokäytös normaalia liukkaalla sekä huomattavasti vakaampaa myös kuivalla tiellä.

Tuntuu melkein kuin alla olisi eri auto, vaikka muuten tutulta vaikuttaakin... eikä mennyt kuin melkein vuosi aikaa, takana kolme merkkikorjaamoa joista vain yhdessä auton käytös todettiin kerran epävakaaksi. Ohjauskulmia säädetty lukuisia kertoja. Renkaita ostettu sekä talvelle että kesälle :evil:
Kuitenkaan puheitani tukivarsien puslien mahdollisesta viallisuudesta ei huomioitu missään vaiheessa, kenenkään toimesta.
Yksikään huoltoliike, eikä edes autotohtori(katsastusmies) arvioinut puslien kuntoa viallisiksi ulkoapäin tarkasteltuna. :no:

En ikävä kyllä nähnyt uusia tukivarsia jotta olisin voinut verrata vanhoihin, mutta molemmissa vanhoissa etummaisen puslan takaosan kumi oli n.40% matkalta revennyt irti. Tätä on käytännössä mahdoton nähdä mikäli tukivarsi on kiinni autossa, ainoastaan voi hämmästellä/epäillä liikkeen suuruutta autoa heiluttaessa.
Eli vika periaatteessa sama kuin tuolla Peugeot foorumin kaverilla, huollon mukaan kuitenkin käytännössä jokainen heidän aiemmin vaihtamansa tukivarsi oli revennyt metallin ja kumin vulkanoinnista. Ei siis samalla tavalla kuin minun tapauksessani. Oireet kuitenkin täsmäsi yksi yhteen".
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #20 : 19.12.2024, 22:28:07 »
Opel-foorumi tosin tainnut käydä tämän viestiketjun ekalla sivulla hakemassa ratkaisua?  ;)
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 433
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #21 : 20.12.2024, 06:30:13 »
Kyllä näissä monimerkki yhteistuotanto autoissa selkeästi on havaittavissa että ihmiset tietää auton olevan karkeasti sama keksintö.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 183
  • 508 GT-Line 225
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #22 : 20.12.2024, 10:26:43 »
Opel-foorumi tosin tainnut käydä tämän viestiketjun ekalla sivulla hakemassa ratkaisua?  ;)

Loistavaa, että tieto kulkee ja samassa veneessä Citroen sekä DS Automobiles, jossa No 8 on enne uudelle 508:lle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 638
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #23 : 25.12.2024, 23:58:30 »
DS:llä ihan takaisinkutsukampanja.

Tämäkö aiheuttaa sitä takarenkaiden nopeaa kulumista myös ?

https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/17529
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peugeot foorumille paluumuuttaja
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #24 : 08.01.2025, 10:05:52 »
Hieman on tullut itsellekkin ajokokemusta tuosta 3008 Hybrid4 ja onhan tuo takapää tässä talvella hieman livakka. Tesla Model 3 jälkeen, jotenkin osaa odottaa, että takapotku sähkömoottori antaa vääntöä ja hieman luistelee ja regeneroidessa
taas toki liukkaalla luistelee. Mutta ilmeisestikkin tässä levottomuudessa on kyse siitä, että se on sitten jotenkin levoton myös kesällä kuivalla asfaltilla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 433
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #25 : 08.01.2025, 12:56:39 »
Mun mielipide on se että jos auraukset on säädetty tehtaan arvoihin laitos ei ole paras mahdollinen ajaa mikäli on liukasta. Edessä on hiukan haritusta, mutta takapäässä on aika reippaasti aurausta, ja ainakin oma mielipide on se että sitä aurausta nyt vaan on liikaa. Omassa autossa on säädetty sekä eteen että taakse omat asetukset, kulmat on haarukassa, vaikkakin ihan sisälaidassa, eli mahdollisimman vähän haritusta ja aurausta. Oma kokemus on se että auto on ihan merkittävästi parempi ajaa liukkaalla, eikä se nyt pitävälläkään huono ole. Jos kulmat on aivan tehtaan arvojen keskellä niin laite on minusta uraherkempi riippumatta pidosta.

Ajatus koko homman takana on se että enemmän aurausta lisää suuntavakavuutta pitävällä pinnalla, mutta heikentää pitoa liukkaalla. Ihan lähdettiin koittamaan merkkihuollon kanssa mitä muutos vaikuttaa ajettavuuteen. Minun kokemus on se että auto on muutoksen jälkeen aivan yhdellä kädellä ajettava, mukava, looginen eikä yllätä, pidon raja on helppo havaita ja hallita.

Edelleen oletan että tehtaan pyörän kulmat on kompromissi, keksintö kun kulkee yli 230 km/h niin on haettu hyvää suuntavakavuutta isompiinkin nopeuksiin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jaris

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 3008 - Hybrid4 Levoton takapää
« Vastaus #26 : 16.01.2025, 20:11:59 »
Se on just noin kuin SamiK sanoi, pitää itse hakea sopivat säädöt, minulla Opelissa on haritusta niin edessä kuin takana, tehtaan arvoilla ei pysty liukkaalla ajamaan yli 70km/h, niin järkyttävän vaeltava oli takapää, pitävällä alustalla ok.