Tein kuluttajaviranomaisen neuvosta reklamaation auton myyjälle ja maahantuojalle kun auton viivästetyn latauksen toimimattomuuteen alle kymmenen asteen pakkasessa ei saatu vastausta n. vuoden odottamisenkaan jälkeen.
Maahantuojalta sain viimein vastauksen, että kyseessä ei ole vika vaan todellakin ominaisuus (vaikka kaksi kertaa saatiin toimimattomat ohjeet ongelman korjaamiseen) kuten täälläkin jo aiemmin kirjoitettiin. Maahantuoja kirjoittaa: "Meillä on Suomessa ollut viime- ja edellisen talven aikana muutamia vastaavia asiakasvalituksia liittyen viivästytetyn latauksen ohjaukseen kun ulkolämpötila laskee -10°C alapuolelle. Saimme valmistajan tehtaan tekniseltä osastolta vahvistuksen, että kyseessä on auton latausjärjestelmään liittyvä ominaisuus: viivästytetyn latauksen aktivoinnin mahdollisuus estetään kun ulkolämpötila on alle -10°C."
Maahantuojan mukaan "viivästetyn latauksen estävä tilanne on asetettu siksi, että ajoakkua ja ajoakun kuntotilaa halutaan pitää optimaalisena koko auton eliniän ajan. Kylmä ulkolämpötila sekä alhainen ajoakuston varaustila voivat vaurioittaa ajoakustoa. Tästä edellä mainitusta tilanteesta on mainittu myös omistajan käsikirjassa". Mutta ei mainintaa missä (minkä vuosimallin) käsikirjassa. Kuten aiemminkin kommentoin, minun vuosimallini käsikirjassa mainintaa ei ole.
"Jos ulkolämpötila on nollan alapuolella on suositeltavaa, että et pysäköi autoa ulos useiksi tunneiksi varauksen ollessa alhainen (alle 20 %)."
Lisäksi hän kirjoittaa:
"Myös jo jäähtyneen akuston lataamista tulee välttää, tästäkin on maininta omistajan käsikirjassa: Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 °C:n lämpötilassa."
Maahantuoja listaa myös käsikirjan muut suositukset:
"Auton kilometrimäärän ja ajoakuston kestävyyden säilyttämiseksi Peugeot suosittelee seuraavaa:
⦁ Älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein)
⦁ Älä pura akkua täysin
⦁ Älä pidä autoa pitkään käyttämättä (yli kahtatoista tuntia), kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea. Suosi 20-40%:n varaustasoa.
⦁ Rajoita pikalatauksen käyttöä
⦁ Älä altista autoa alle -30 C:n tai yli +60 C:n lämpötiloille yli 24 tunnin ajan
⦁ Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 C:n lämpötilassa"
Nämä lienee sähkötekniikan sanelemia rajoituksia. Olisin vaan erittäin kiinnostunut kuulemaan, miten noista vaatimuksista (peugeot) hybridi autoilijat selviävät. Olisikin mielenkiintoista kuulla miten suhtaudutte/noudatatte noita ohjeita Suomen talvessa? Miten te lataatte/käytätte latausta?
Minun rutiini on ollut ladata lähes päivittäin - riippumatta lämpötilasta. Lähinnä seurannut pörssisähkön hintaa. Ja yleensä akku riittänyt päivän ajoihin, tyhjäksi se yleensä on tullut ajettua... tuo oli logiikka ja myyntipuheet kun auton hankin - lyhyet päivittäiset ajot sähköllä, pidemmissä bensa mukaan. Nyt pitääkin rajata lataamisia eikä ajaa tyhjäksi (vaikeaa kun talvella range 20 km) ja jos haluaa ladata - aja ensin 20 min mutta ei täyteen!
Suomen kuukausittainen keskilämpötila jaksolla 1991-2020 - 5 kuukautta alle 0!
Nuo ohjeet/rajoitteet ehkä myös ristiriidassa peugeotin sivuiltakin löytyviä väitteitä/markkinointiviestiä: (
https://www.peugeot.fi/sahko-ja-lataushybridi/sahko/lataushybridin-lataaminen.html)
"Parhaan hyödyn lataushybridistäsi saat lataamalla ajoakkua aina, kun se on mahdollista."
"Oletpa sitten kotona tai työpaikallasi, voit aina ladata lataushybridiäsi joko normaalista kotitalouspistokkeesta tai Wallbox-latauslaitteesta. Lataushybridisi latausaika optimoidaan aina sen mukaan millainen latausasema sinulla on käytössäsi."
"Hallitse ajoneuvoasi myös etäältä: Kun Peugeot-ajoneuvosi on kytkettynä latauspisteeseen, voit hallita lataamista älypuhelimellasi. Voit aloittaa, lopettaa tai ajastaa latauksen itsellesi sopivimpaan ajankohtaan, mikä mahdollistaa eri lataustaksojen hyödyntämisen joutumatta käymään ajoneuvosi luona."
Peugeotin pikaopas lataushybridiin:
"Auto kannattaa aina pitää kytkettynä lataukseen kotona, jolloin esimerkiksi aamulla lähtiessä ajoakussa on aina ”tankki täynnä”"
Aiemmin mainitut rajoitukset kuitataan alaviitteessä seuraavasti:
"Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, joiden käyttöön ja toimintaan voi liittyä rajoituksia polttomoottoriautoon verrattuna. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi. Auton käyttöön ja säilytykseen liittyviä tietoja löydät automallikohtaisesta käyttöohjekirjasta.
Sähkö- tai hybridiautossa energianlähteenä käytetyn ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi ikääntyminen, ajokilometrit, käyttötapa sekä varausaste."
Noista saa käsityksen että auto kannattaa ladata täyteen aina kun se on mahdollista. Ja sitten kun auton wltp on esim. 60 km syntyy mielikuva kuinka paljon ajoista voi hoitaa sähköllä. Lisäksi kun älypuhelimen sovelluksella pystyy hyödyntämään eri lataustaksoja, pystyy perustelemaan itselle hybridin kalliimman hankintahinnan.
Nyt on selvinnyt että juuri silloin (kovilla pakkasilla) kun ajastettua latausta eniten tarvitsisi - se on estetty - ja itse asiassa - älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein, suosi 20 - 40 % lataustasoa) ja vielä - älä pura akkua täysin (miten tuo tehdään kun kovilla pakkasilla käytettävissäsi on n. 20 km wltp tai kun yleensä olet tien päällä). Niin ja muista että jos ollaan alle nollan lämpötilassa - vältä latausta - tai lähde väh 20 min lenkille bensa vetoisesti ja sitten lataa, mutta ei täyteen!
Kuluttaja viranomainen neuvoi vaatimaan hinnanalennusta tuosta estetystä viivästetystä latauksesta - tai siis siitä että siitä ei ole kerrottu kaupanteon yhteydessä (viittasi hinnanalennukseen tapauksessa, jossa ei oltu kerrottu talvella lyhyemmästä rangesta).