Kirjoittaja Aihe: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi  (Luettu 2002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oshar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« : 02.01.2024, 19:53:32 »
Auto: 3008 1.6 hybrid 2021

3008 hybridin latausliittimen vieressä oleva ajastettu lataus -nappi ei toimi. Sitä edelsi lataamisen saaminen ylipäätään toimimaan. Latausjohdon irrottaminen ja takaisin laittaminen auton päässä auttoi muutaman kerran. Puhelimen MyPeugeot sovelluksella ajastuksen saa toimimaan, joskin appin toiminta on hidas ja oikukas käyttää, kuten tiedätte. Voisiko vika olla auton mukana tulleessa pistorasia -mallisessa laturissa/latausjohdossa, jota päivittäin käytän?

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #1 : 03.01.2024, 17:22:44 »
Minulla ajastettu/viivästetty lataus kyseistä nappia painaen lakkaa toimimasta (tarkoittaa siis sitä että lataus käynnistyy välittömästi kun johto kiinni autoon, vaikka ajastus olisi määritelty autosta tai apista) kun pakkasta 10 tai enemmän.  Viivästetty lataus ei onnistu silloin MyPeugeot apin avullakaan vaan lataus käynnistyy välittömästi kun johto kiinni autossa. Erittäin kiusallinen vika - jos haluaa hyödyntää halvemman pörssisähkön hintoja pitäisi herätä yöllä laittamaan johto kiinni autoon.
Paikallinen valtuutettu jälleenmyyjä totesi itse saman vian jo viime talvena ja ilmoitti olleensa yhteydessä maahantuontiin, josta ilmoitus että ”tutkivat sitä tosissaan ja palaavat asiaan kun jotain selviää” viime huhtikuussa ilmoittivat että ”vastaus pitäisi saada ranskasta sen takia kestää”. Kun joulukuussa (kun taas pakkasta yli 10 ja viivästetty lataus lakkasi toimimasta) kyselin korjauksen perään, maahantuojalla ei enää tunnettukaan kyseistä vikaa eikä selvitysprosessia….. 😂😂😂. Piti käynnistää selvitys uusix uuden valtuutetun jälleenmyyjän kanssa (jolla onnex tällä hetkellä toinenkin samasta viasta kärsivä asiakas. Olisikin mielenkiintoista kuulla onko muitakin kohtalotovereita. Olen odottanut korjausta niin pitkään että taidan ottaa yhteyttä kuluttaja viranomaiseen…

Auto: 3008 GT hybrid4 300 vm. 2020

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #2 : 03.01.2024, 18:59:56 »
Kun on riittävän kylmää ajastettu lataus ei toimi vajaaseen akkuun. Ominaisuus eikä vika, ei päästä vajaata akkua "jäätymään"

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #3 : 03.01.2024, 19:01:26 »
Toi tuskin on vika, ennemmin ominaisuus mistä ei ole kerrottu, sillä lienee tarkoitus suojata ajoakkua. Ohjeen mukaan ajoakkua ei kannata ladata alle nollan lämpötiloissa mikäli autolla ei ole ensin ajettu vähintään 20 minuuttia. Kylmä akku ei ota latausta vastaan kuitenkaan, vaan akku pitäisi käytännössä ajaa ensin lämpimäksi, akun lämmitystä kun ei ole.

Käyttöohjeessa on myös lause:”Jos ulkolämpötila on alle -10 oC on suositeltavaa kytkeä auto mahdollisimman pian, koska latausaika voi olla merkittävästi pidempi. Ajoakusto ei välttämättä lataudu kokonaan.”

Jos taloudessa on hybrid niin kannattaa luopua pörssisähköstä tai hybridistä. Vaikka lopulta se on kuitenkin halvempaa ladata se hybrid heti ajon jälkeen kuin vaihtaa akku ennen aikaisesti. Ei siihen akkuun mene kuin max 11 kWh, se on ainakin sähkölämmitteisen talon kohdalla aivan itikanpaska Itämeressä. Näillä keleillä kun voi mennä sähköä 80-200 kwh lähes jokaisessa tuvassa. Meni mullakin eilen eslilämmitykset ja lataukset yhteen laskettuna yli 20 kwh, osa maksoi 30 c/kwh, kannatta silti kirkkaasti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

oshar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #4 : 03.01.2024, 21:40:06 »
Kiitos taas asiantuntijoille hyvästä infosta! Valtuutetun huollon tiskillä ei tällaisesta ollut hajuakaan, kuten Jukka_S:kin kirjoitti. Itsellä auto on aina lämpimässä tallissa, ongelma ei ole tullut aiemmin esiin, ei edellisenkään talven aikana.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2024, 22:21:09 kirjoittanut oshar »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #5 : 04.01.2024, 09:09:00 »
Jos auto on lämpimässä niin sitten ymmärrän ongelman, voiko olla että auto luulee että on vielä liikaa pakkasta. Mahtaisiko nappi toimia puoli tuntia myöhemmin? Jos ei niin sitten kyseessä voisi olla vika eikä ominaisuus. Onko käytössä auton mukana tullut laturi vai joku muu? Itse käytän pääasiassa kiinteää seinälaturia, auton omaa käytän satunnaisesti, joitakin kertoja sen kanssa on ollut erikoisiatilanteita. Vaikka erikoisin on sattunut tuon kiinteän kanssa, oli lämmin kesä ilta ja vaikka painoi viivästys nappia auto vaan lähti lataamaan heti kun lukitsi ovet. Tokeni kun irroitti laturin piuhan, lukitsi ovet ja anoi auton mennä nukkumaan, toisella yrityksellä toimi normaalisti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #6 : 04.01.2024, 10:29:46 »
kiitos erinomaisista kommenteista. olisin toivonut että valtuutetut myyjät/huollot tai maahantuoja olisi voinut antaa tuollaisia tietoja kun heihin oltu yhteydessä. tällakin hetkellä kuitenkin valtuutetulla huollolla on menossa selvitys tuosta viasta (en ole ainut siitä ilmoittanut) joka nyt onkin ehkä ominaisuus.

Opin myös sen että kannattanee lukea uudempiakin käyttöohjeita... tähän osti olen lukenut vain oman vuosimallini ohjetta. Siellä mainitsemasi lause:”Jos ulkolämpötila on alle -10 oC on suositeltavaa kytkeä auto mahdollisimman pian, koska latausaika voi olla merkittävästi pidempi" on kohdassa jossa kerrotaan latausajoista ei akun suojaamisesta. Muutenkin merkittävästi vähemmän mutta tärkeitä ohjeita. Mietin vaan että jos nuo olis tuotu esille myymisen yhteydessä olisinko päätynyt hybridiin... jotkut (uudet) ohjeet mielestäni hybridillä ajamisen filosofian vastaisia....

"Kun on riittävän kylmää ajastettu lataus ei toimi vajaaseen akkuun. Ominaisuus eikä vika, ei päästä vajaata akkua "jäätymään"". "Kylmä akku ei ota latausta vastaan kuitenkaan, vaan akku pitäisi käytännössä ajaa ensin lämpimäksi, akun lämmitystä kun ei ole".
Mutta kun laitan latausjohdon kiinni autoon yli 10 asteen pakkasella lataus käynnistyy välittömästi ja havaintoni perusteella myös latautuu - ottaa latausta vastaan! Lienee niin että pösö ajattelee puolestani ja on päättänyt käynnistää latauksen koska käyttöohjeen mukaan se kestää kauemmin....  Yleensä olen kiinnittänyt latausjohdon ja säätänyt viivästyksen illalla, jolloin akku muutenkin jo "jäähtynyt", mitä siinä enää muutama tunti vaikuttaisi... ja yöllä aikaa latautua (minulla on aikaa). Todellinen syy jotain muuta jota ei kerrota.

Kaukolämpötalossa sähkölasku 30 - 60 eur/kk. Auton lataus lähes päivittäin! Silloin sähkön hinnalla - pörssisähkö yöllä parhaimmillaan 0, cnt/kwh tai jopa negatiivinen vs. päivisin (esim. nyt 47 cnt/kwh) on kohtuullinen suhteellinen vaikutus kuukauden sähkölaskuun (ei tuosta konkurssiin mene, mutta jotenkinhan auton kalliimpaa hankintahintaa pitää yrittää saada takasin/perustella hybridin valintaa) ;D.

Uusimmassa käyttöohjeessa hurjia ohjeita kohdassa ajoakusto (kts kuva): älä lataa akkua täyteen... älä pura akkua täysin...älä pidä autoa pitkään käyttämättä (yli 12 tuntia) kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea... suosi 20-40% varaustasoa... vältä ajoneuvo lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos käynnissä yli 20 min)...

Totta: "Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää". - Oisko pitänyt pysyä dieselissä... ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #7 : 04.01.2024, 21:10:32 »
Osa noista ohjeista on aivan minustakin käsittämättömiä, lausunto akun varauksen vastaanotto kyvystä kylmässä perustui ihan sähkötekniikkaan jota on tullut vähän joskus opiskeltua. Kaikki akut menettävät jäähtyessään kapasiteettiaan ja se myös kasvaa akun lämmetessä optimaaliseen toiminta lämpötilaan. Mikäli muistan oikein pösössä on ajoakku on sellaista valmistetta että sen toiminta lämpötila rajat on luokkaa -10 - +30 oC,  niiden ulkopuolella nyt vaan alkaa tulla aavistuksen hankaluuksia niin akun lataamiseen kuin sen varauksen käyttämiseen. Sähkötekniikkaa, siitä löytyy lisää erilähteistä mikäli niitä nyt joku haluaa opiskella.

Sähköllä liikkuvan autoa ei kannata säilyttää pitkiä aikoja ajoakku tyhjänä tai täytenä, aika ei ole tunteja kuten ohjeissa lukee vaan ennemminkin puhutaan kahdesta viikosta tai kuukaudesta. Ensinnä akku ei koskaan ole täysin tyhjä, toisekseen se mitä akuista tiedän epäilen että sitä oikeasti koskaan ladattaisiin oikeasti täyteen. Auton range näytön / puhelimen sovelluksen näyttäessä että akku on tyhjä, siellä on vielä reilusti varusta.

Itse tiesin hybrid auton rajoitteet, ymmärsin sähkötekniset asiat paremmin kuin pösö kertoo yhdessäkään opuksessa, silti sellainen löytyy pihasta. Edelleen olen sitä mieltä että pösö kertoo todella huonosti asioista, eikä kovinkaan monessa merkkiliikkeessä tiedetä ko autoista yhtään mitään.

Myönnetään kuiteniin se että lausunto pörssisähkön ja hybridin yhteen sopivuudesta oli varsin karrikoitu, omalla kohdalla se pitää paikkaansa, mutta se johtuu lähinnä omasta ajoprofiilista. Pörssisähkö sopii niille jotka voivat siirtää kulutustaan, itse en halua enkä pysty.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2024, 21:17:37 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #8 : 05.01.2024, 09:15:53 »
Meidän 508 Hybridissä ja e2008 olen huomannut, ettei sitä ajastusnappia kannata pakkasilla painella. Nappi jää yleensä pohjaan, ja silloin ei ajastus yleensä lähde päälle.
Napin liike on tosi pieni, eikä sitä pohjaan jäämistä helposti huomaa. Sitten kun sille antaa lämmintä, niin liike palautuu. Ajastus on sitten laitettu apin kautta päälle. Tänä talvena meillä se toiminut yllättävän hyvin.
Nyt olen kylläkin alkanut käyttämään kotona latausaseman ajastinta, kun jouduttiin siirtymään pörssisähköön paripäivää sitten :(
Onkohan e2008 ja ehkä muissa pösön sähköautoissa joku automaattinen akun lämmitys kun on auto on sammuksissa. Parina aamuna olen OBD lukijan kautta katsellut, että kun oli lähtiessä pakkasta -22, niin akun lämpötila oli -11 ja tänä aamuna pakkasta -27 ja akun lämpötila oli sama -11. Ajot edellisinä päivinä samanlaiset sillä erolla, että viime yönä auto oli parkissa 4h pitempään, kuin tuolla edellisellä kerralla. Ja yöllä pakkasta enemmän. molempina öinä rangea oli hävinnyt noin 10km. akun varaustasoa en huomannut vertailla. Vähän tuo lämmitys kyllä epäilyttää. Pitempi lataamaton jakso kovemmilla pakkasilla ehkä tyhjentäisi koko akun jos ei ole jotain alarajaa.

Hybridissä olen huomannut näillä pakkasilla, polttis ei sammu enää ollenkaan ja aamusella ei oikein tahdo siirtyä sähkömoottorin käyttöön. Sitten oli auto ajon jälkeen pari tuntia laturissa, niin taas ajossa polttis kyllä kävi kokoajan, mutta alle 70km/h käytti ahkerammin sähkömoottoria.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #9 : 05.01.2024, 10:20:10 »
Meidän 508 Hybridissä ja e2008 olen huomannut, ettei sitä ajastusnappia kannata pakkasilla painella. Nappi jää yleensä pohjaan, ja silloin ei ajastus yleensä lähde päälle.
Napin liike on tosi pieni, eikä sitä pohjaan jäämistä helposti huomaa. Sitten kun sille antaa lämmintä, niin liike palautuu. Ajastus on sitten laitettu apin kautta päälle. Tänä talvena meillä se toiminut yllättävän hyvin.

En ole itse käyttänyt tuota nappia lainkaan talvella jos lämpötilat on alle nollan, jäänyt huomaamatta tuo ominaisuus. Onko sulla auto suojassa niin ettei luukun sisään pääse lunta tai vettä? Käytin itse viime talvena tusina motonet huppua, tälle talvelle tein istuinalustasta muotoon leikatun suojan pitämään lumet pois aukosta.

Nyt olen kylläkin alkanut käyttämään kotona latausaseman ajastinta, kun jouduttiin siirtymään pörssisähköön paripäivää sitten :(

Ainakin oman kokemuksen mukaan latausaseman (varmaan minkä tahansa niistä) käyttöliittymä on kohtuullisen paljon parempi, ei viiveitä ymv, no se purkki on talon lähiverkossa ja säädettävissä sovelluksella.

Hybridissä olen huomannut näillä pakkasilla, polttis ei sammu enää ollenkaan ja aamusella ei oikein tahdo siirtyä sähkömoottorin käyttöön. Sitten oli auto ajon jälkeen pari tuntia laturissa, niin taas ajossa polttis kyllä kävi kokoajan, mutta alle 70km/h käytti ahkerammin sähkömoottoria.

Täällä meilläkin on nyt ollut sen verran pakkasta että ei anna edes ajaa sähköllä alkuun, raja lienee jossain -16 - (-18) oC korvilla, mutta hetken matkaa kun on ajettu alkaa käyttää sähköä myös liikkumiseen. Minusta toi on hyvä vaan että pakottaa polttomoottorin käymään itsensä lämpimäksi. Parin kerran kokemuksella tuo toimii niin että kun on tarpeeksi pakkasta polttis käy vähintään tyhjäkäynnillä, voisin kuvitella että syy on nin yksinkertainen että kabiiniin ei muuten riittäisi lämmintä. Voi toki olla sekin että kun se bensamoottori on kerran sieltä raavittu tulille elämälle vihamielisissä olosuhteissa, niin se tosiaan kannattaa käyttää lämpimäksi asti (jokainen tekniikasta ymmärtävä ihminen tekisi samoin). Moottoriöljyn lämpötila nousee lohkolämmittimellä esilämmitetyn moottorin tapauksessa lähes normaalille tasolle aika pian, luokkaa 6-10 km vaikka ajettaisiin ihan paikallistiellä hiljaisella nopeudella. Jos asiointi sattuu lämpimään parkkihalliin (+3 - +6 oC ), ja jos vielä sattuu saamaan auton lataukseen hallissa niin takaisin voisin jo varmaan ajaa pelkällä sähköllä jos haluaa, ainakin auto päästää polttomoottorin sammumaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #10 : 05.01.2024, 13:25:28 »
En ole itse käyttänyt tuota nappia lainkaan talvella jos lämpötilat on alle nollan, jäänyt huomaamatta tuo ominaisuus. Onko sulla auto suojassa niin ettei luukun sisään pääse lunta tai vettä? Käytin itse viime talvena tusina motonet huppua, tälle talvelle tein istuinalustasta muotoon leikatun suojan pitämään lumet pois aukosta.

Ei katosta, mutta vaahtomuovista ite leikattu suoja. Toimii ihan hyväksyttävästi.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #11 : 25.01.2024, 18:28:44 »
Nyt on valoa tunnelin päässä - maahantuojalta viimein tullut korjausohjeet paikalliselle, valtuutetulle huoltoliikkeelle! Latauspistoke ja joku johtosarja jne… menee uusix - toivottavasti korjaa ongelman…👍

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #12 : 16.02.2024, 12:03:16 »
Tais olla ajan peluuta - ei korjaantunut ongelma latauspistokkeen ja johtojen vaihdolla, ongelma jatkuu …. ja maahantuoja neuvoo ohjeilla, jotka jo aiemmin todettu ja kommunikoitu toimimattomiksi.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #13 : 10.03.2024, 11:30:58 »
Tein kuluttajaviranomaisen neuvosta reklamaation auton myyjälle ja maahantuojalle kun auton viivästetyn latauksen toimimattomuuteen alle kymmenen asteen pakkasessa ei saatu vastausta n. vuoden odottamisenkaan jälkeen.

Maahantuojalta sain viimein vastauksen, että kyseessä ei ole vika vaan todellakin ominaisuus (vaikka kaksi kertaa saatiin toimimattomat ohjeet ongelman korjaamiseen) kuten täälläkin jo aiemmin kirjoitettiin. Maahantuoja kirjoittaa: "Meillä on Suomessa ollut viime- ja edellisen talven aikana muutamia vastaavia asiakasvalituksia liittyen viivästytetyn latauksen ohjaukseen kun ulkolämpötila laskee -10°C alapuolelle. Saimme valmistajan tehtaan tekniseltä osastolta vahvistuksen, että kyseessä on auton latausjärjestelmään liittyvä ominaisuus: viivästytetyn latauksen aktivoinnin mahdollisuus estetään kun ulkolämpötila on alle -10°C."
Maahantuojan mukaan "viivästetyn latauksen estävä tilanne on asetettu siksi, että ajoakkua ja ajoakun kuntotilaa halutaan pitää optimaalisena koko auton eliniän ajan. Kylmä ulkolämpötila sekä alhainen ajoakuston varaustila voivat vaurioittaa ajoakustoa. Tästä edellä mainitusta tilanteesta on mainittu myös omistajan käsikirjassa". Mutta ei mainintaa missä (minkä vuosimallin) käsikirjassa. Kuten aiemminkin kommentoin, minun vuosimallini käsikirjassa mainintaa ei ole.

"Jos ulkolämpötila on nollan alapuolella on suositeltavaa, että et pysäköi autoa ulos useiksi tunneiksi varauksen ollessa alhainen (alle 20 %)."

Lisäksi hän kirjoittaa:

"Myös jo jäähtyneen akuston lataamista tulee välttää, tästäkin on maininta omistajan käsikirjassa:  Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 °C:n lämpötilassa."

Maahantuoja listaa myös käsikirjan muut suositukset:

"Auton kilometrimäärän ja ajoakuston kestävyyden säilyttämiseksi Peugeot suosittelee seuraavaa:
⦁   Älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein)
⦁   Älä pura akkua täysin
⦁   Älä pidä autoa pitkään  käyttämättä (yli kahtatoista tuntia), kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea. Suosi 20-40%:n varaustasoa.
⦁   Rajoita pikalatauksen käyttöä
⦁   Älä altista autoa alle -30 C:n tai yli +60 C:n lämpötiloille yli 24 tunnin ajan
⦁   Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 C:n lämpötilassa"

Nämä lienee sähkötekniikan sanelemia rajoituksia. Olisin vaan erittäin kiinnostunut kuulemaan, miten noista vaatimuksista (peugeot) hybridi autoilijat selviävät. Olisikin mielenkiintoista kuulla miten suhtaudutte/noudatatte noita ohjeita Suomen talvessa? Miten te lataatte/käytätte latausta?

Minun rutiini on ollut ladata lähes päivittäin - riippumatta lämpötilasta. Lähinnä seurannut pörssisähkön hintaa. Ja yleensä akku riittänyt päivän ajoihin, tyhjäksi se yleensä on tullut ajettua... tuo oli logiikka ja myyntipuheet kun auton hankin - lyhyet päivittäiset ajot sähköllä, pidemmissä bensa mukaan. Nyt pitääkin rajata lataamisia eikä ajaa tyhjäksi (vaikeaa kun talvella range 20 km) ja jos haluaa ladata - aja ensin 20 min mutta ei täyteen!
Suomen kuukausittainen keskilämpötila jaksolla 1991-2020 - 5 kuukautta alle 0!

Nuo ohjeet/rajoitteet ehkä myös ristiriidassa peugeotin sivuiltakin löytyviä väitteitä/markkinointiviestiä: (https://www.peugeot.fi/sahko-ja-lataushybridi/sahko/lataushybridin-lataaminen.html)
"Parhaan hyödyn lataushybridistäsi saat lataamalla ajoakkua aina, kun se on mahdollista."
"Oletpa sitten kotona tai työpaikallasi, voit aina ladata lataushybridiäsi joko normaalista kotitalouspistokkeesta tai Wallbox-latauslaitteesta. Lataushybridisi latausaika optimoidaan aina sen mukaan millainen latausasema sinulla on käytössäsi."
"Hallitse ajoneuvoasi myös etäältä: Kun Peugeot-ajoneuvosi on kytkettynä latauspisteeseen, voit hallita lataamista älypuhelimellasi. Voit aloittaa, lopettaa tai ajastaa latauksen itsellesi sopivimpaan ajankohtaan, mikä mahdollistaa eri lataustaksojen hyödyntämisen joutumatta käymään ajoneuvosi luona."
Peugeotin pikaopas lataushybridiin:
"Auto kannattaa aina pitää kytkettynä lataukseen kotona, jolloin esimerkiksi aamulla lähtiessä ajoakussa on aina ”tankki täynnä”"

Aiemmin mainitut rajoitukset kuitataan alaviitteessä seuraavasti:

"Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, joiden käyttöön ja toimintaan voi liittyä rajoituksia polttomoottoriautoon verrattuna. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi. Auton käyttöön ja säilytykseen liittyviä tietoja löydät automallikohtaisesta käyttöohjekirjasta.
Sähkö- tai hybridiautossa energianlähteenä käytetyn ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi ikääntyminen, ajokilometrit, käyttötapa sekä varausaste."

Noista saa käsityksen että auto kannattaa ladata täyteen aina kun se on mahdollista. Ja sitten kun auton wltp on esim. 60 km syntyy mielikuva kuinka paljon ajoista voi hoitaa sähköllä. Lisäksi kun älypuhelimen sovelluksella pystyy hyödyntämään eri lataustaksoja, pystyy perustelemaan itselle hybridin kalliimman hankintahinnan.
Nyt on selvinnyt että juuri silloin (kovilla pakkasilla) kun ajastettua latausta eniten tarvitsisi - se on estetty - ja itse asiassa - älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein, suosi 20 - 40 % lataustasoa) ja vielä - älä pura akkua täysin (miten tuo tehdään kun kovilla pakkasilla käytettävissäsi on n. 20 km wltp tai kun yleensä olet tien päällä). Niin ja muista että jos ollaan alle nollan lämpötilassa - vältä latausta - tai lähde väh 20 min lenkille bensa vetoisesti ja sitten lataa, mutta ei täyteen!

Kuluttaja viranomainen neuvoi vaatimaan hinnanalennusta tuosta estetystä viivästetystä latauksesta - tai siis siitä että siitä ei ole kerrottu kaupanteon yhteydessä (viittasi hinnanalennukseen tapauksessa, jossa ei oltu kerrottu talvella lyhyemmästä rangesta).

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 268
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #14 : 10.03.2024, 11:58:10 »
Lataan akun täyteen heti kun tulen ajosta mikäli ulkolämpötila on alle 0 oC. Jos taas lämpötila on plussalla saatan ladata auton vasta aamuyöllä.

Ja auto tosiaan auto ei edes suostu lataamaan liian kylmää akkua, mikä on sähköteknisesti juuri oikea toimintatapa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.