Sen verran nyt vielä ettei jää epäselväksi, kirjoitin jo aikaisemmin mitä mieltä olen noista väitteistä noin sähkötekniikan pohjalta. Sanoin jo ettei kaikissa väitteissä ole mitään järkeä, ja käyttöohjeesta tulee ihan mieleen se että sinne nyt on raavittu sähköautojen ja hybridien asiat samaan settiin, sekaisin sulassa sovussa.
Maahantuojalta sain viimein vastauksen, että kyseessä ei ole vika vaan todellakin ominaisuus (vaikka kaksi kertaa saatiin toimimattomat ohjeet ongelman korjaamiseen) kuten täälläkin jo aiemmin kirjoitettiin. Maahantuoja kirjoittaa: "Meillä on Suomessa ollut viime- ja edellisen talven aikana muutamia vastaavia asiakasvalituksia liittyen viivästytetyn latauksen ohjaukseen kun ulkolämpötila laskee -10°C alapuolelle. Saimme valmistajan tehtaan tekniseltä osastolta vahvistuksen, että kyseessä on auton latausjärjestelmään liittyvä ominaisuus: viivästytetyn latauksen aktivoinnin mahdollisuus estetään kun ulkolämpötila on alle -10°C."
Maahantuojan mukaan "viivästetyn latauksen estävä tilanne on asetettu siksi, että ajoakkua ja ajoakun kuntotilaa halutaan pitää optimaalisena koko auton eliniän ajan. Kylmä ulkolämpötila sekä alhainen ajoakuston varaustila voivat vaurioittaa ajoakustoa. Tästä edellä mainitusta tilanteesta on mainittu myös omistajan käsikirjassa". Mutta ei mainintaa missä (minkä vuosimallin) käsikirjassa. Kuten aiemminkin kommentoin, minun vuosimallini käsikirjassa mainintaa ei ole.
"Jos ulkolämpötila on nollan alapuolella on suositeltavaa, että et pysäköi autoa ulos useiksi tunneiksi varauksen ollessa alhainen (alle 20 %)."
Tämä pitää minusta täysin paikkaansa, täälläkin oli jo todettu että tuo on ominaisuus ja sillä on nimenomaan tarkoitus suojata akkua.
Lisäksi hän kirjoittaa:
"Myös jo jäähtyneen akuston lataamista tulee välttää, tästäkin on maininta omistajan käsikirjassa: Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 °C:n lämpötilassa."
Kyllä auton sisäinen laturi ei kummankaan raja-arvon ylittyessä edes kunnolla lataa akkua, en osaa sanoa onko tuo rajoite tehty ohjelmallisesti molemmissa päissä vai eikö akku vain ota vastaan latausta. Tänä talvena vielä nähtyä se että -15 asteessa ajetun auton akku ei lataudu kuin pienellä virralla aluksi, tämä tapahtui vielä +5 asteisessa parkkihallissa, se 120 kg möykky ei lämpene ihan äkkiä. Jos akku on lämpimänä päivänä liian lämmin, ei lataus käynnisty täydellä virralla vaan ensin akkua jäähdytetään.
Maahantuoja listaa myös käsikirjan muut suositukset:
"Auton kilometrimäärän ja ajoakuston kestävyyden säilyttämiseksi Peugeot suosittelee seuraavaa:
⦁ Älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein)
⦁ Älä pura akkua täysin
⦁ Älä pidä autoa pitkään käyttämättä (yli kahtatoista tuntia), kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea. Suosi 20-40%:n varaustasoa.
⦁ Rajoita pikalatauksen käyttöä
⦁ Älä altista autoa alle -30 C:n tai yli +60 C:n lämpötiloille yli 24 tunnin ajan
⦁ Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 C:n lämpötilassa"
Nämä lienee sähkötekniikan sanelemia rajoituksia. Olisin vaan erittäin kiinnostunut kuulemaan, miten noista vaatimuksista (peugeot) hybridi autoilijat selviävät. Olisikin mielenkiintoista kuulla miten suhtaudutte/noudatatte noita ohjeita Suomen talvessa? Miten te lataatte/käytätte latausta?
Nämä on suosituksia, niihin voi suhtautua nini että kaikki mitä auto antaa tehdä voi tehdä, mitä auto ei anna tehdä sitä ei pidä lähteä pakottamaan. Sama akku tekniikka on käytössä monissa laitteissa
⦁ Älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein)
akku kuluu vähemmän jos se ladataan maks 80 % eikä sitä säilytetä pitkiä aikoja käyttämättömänä ihan täyteen varattuna. Esim kesällä lataisin tyhjään akkuun hiukan virtaa ja vasta aamuyöllä täyteen. Akku ei vaurioidu vaikka sen lataa täyteen.
⦁ Älä pura akkua täysin
Hybrid auton korkeajänniteakkua ei pysty purkamaan täysin, se ei ole mahdollista, akkuun jää aina yli 2 kWh, siis tyhjänäkin kun range mittari näyttää nollaa
⦁ Älä pidä autoa pitkään käyttämättä (yli kahtatoista tuntia), kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea. Suosi 20-40%:n varaustasoa.
Ohje on jossain määrin ensimmäisen toistoa, 12 tuntia on vähän outo lukema, en nyt tähän hätään keksi sille mitään perustetta
⦁ Rajoita pikalatauksen käyttöä
mikä pikalataus? Ei Pösön hybrideissä ole mitään pikalatausta, kohta on täyssähköautoille
⦁ Älä altista autoa alle -30 C:n tai yli +60 C:n lämpötiloille yli 24 tunnin ajan
Auto on myyty suomeen, ei voida mitenkään olettaa ettei se kestäisi paikallisia olosuhteista. Myytäessä olisi pitänyt sanoa ettei tätä autoa ole suunniteltu tänne jos näin todella on. Tässä on kyllä kohta jonka perusteella voi suorastaan jopa purkaa kaupan, myyjän olisi tullut sanoa tämä ennen kaupantekoa.
⦁ Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 C:n lämpötilassa"
Perustuu ihan akkutekniikkaan, sitä voi rohkeasti koittaa laittaa oman kännykkänsä -10 asteen lämpötilaan sammutettuna, sitten eiku lataukseen.
Minun rutiini on ollut ladata lähes päivittäin - riippumatta lämpötilasta. Lähinnä seurannut pörssisähkön hintaa. Ja yleensä akku riittänyt päivän ajoihin, tyhjäksi se yleensä on tullut ajettua... tuo oli logiikka ja myyntipuheet kun auton hankin - lyhyet päivittäiset ajot sähköllä, pidemmissä bensa mukaan. Nyt pitääkin rajata lataamisia eikä ajaa tyhjäksi (vaikeaa kun talvella range 20 km) ja jos haluaa ladata - aja ensin 20 min mutta ei täyteen!
Suomen kuukausittainen keskilämpötila jaksolla 1991-2020 - 5 kuukautta alle 0!
En ole viranomainen, yksityishenkilö ja esitän tämän mielipiteeni yksityishenkilönä, Ei ole mitään syytä rajoittaa akun käyttöä 20-80% väliin, akun kapasiteetti 3008 mallissa on 13,2 kWh ja siitä voi käyttää vain 10,x kWh, jos akkua ei saisi käyttää kuin 6,6 kWh (60%) niin autoa ei olisi saanut edes myydä millään edellisellä mainospuheella. Lisäksi tässä tulee se ongelma että kun akussa ei ole lämmitystä, se pitää ladata heti ajon jälkeen. Pörssisähkön ja keskilämpötilan suhteen sanoisin vain että mikään keskiarvo ei ole koskaan hyvä mittari, on aina vaihteluväli joka kertoo enemmän kuin keskiarvo, ihan vain koska saman keskiarvon voi saavuttaa niin monen eri tavalla
Nuo ohjeet/rajoitteet ehkä myös ristiriidassa peugeotin sivuiltakin löytyviä väitteitä/markkinointiviestiä: (https://www.peugeot.fi/sahko-ja-lataushybridi/sahko/lataushybridin-lataaminen.html)
"Parhaan hyödyn lataushybridistäsi saat lataamalla ajoakkua aina, kun se on mahdollista."
Kyllä, se on juurikin näin
"Oletpa sitten kotona tai työpaikallasi, voit aina ladata lataushybridiäsi joko normaalista kotitalouspistokkeesta tai Wallbox-latauslaitteesta. Lataushybridisi latausaika optimoidaan aina sen mukaan millainen latausasema sinulla on käytössäsi."
Mainoslause iman mitään järkevää sisältöä
"Hallitse ajoneuvoasi myös etäältä: Kun Peugeot-ajoneuvosi on kytkettynä latauspisteeseen, voit hallita lataamista älypuhelimellasi. Voit aloittaa, lopettaa tai ajastaa latauksen itsellesi sopivimpaan ajankohtaan, mikä mahdollistaa eri lataustaksojen hyödyntämisen joutumatta käymään ajoneuvosi luona."
Peugeotin pikaopas lataushybridiin:
Minulla on itselläni vääntö käynnissä tästä maahantuojan ja myyjän kanssa, eivät tällä hetkellä suostu vastaamaan mitään, ilmeisesti kysymykset on pakko kierrättää kuluttajasuojan kautta. Kysyin omastamielestäni perustellusti auton käyttämän internetyhteyden ja hätäpuhelujärjestelmän toiminnasta siinä tapauksessa että matkustan autolla maahan jossa ei ole 2G tai 3G verkkoa
"Auto kannattaa aina pitää kytkettynä lataukseen kotona, jolloin esimerkiksi aamulla lähtiessä ajoakussa on aina ”tankki täynnä”"
Kyllä, väite pitää paikkaansa
Aiemmin mainitut rajoitukset kuitataan alaviitteessä seuraavasti:
"Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, joiden käyttöön ja toimintaan voi liittyä rajoituksia polttomoottoriautoon verrattuna. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi. Auton käyttöön ja säilytykseen liittyviä tietoja löydät automallikohtaisesta käyttöohjekirjasta.
Sähkö- tai hybridiautossa energianlähteenä käytetyn ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi ikääntyminen, ajokilometrit, käyttötapa sekä varausaste."
Tyhjiä sanoja, ensinnä tekniikka ei ole uutta, toisekseen rajoitteita on varmasti kaikissa, mutta tässä nyt koitetaan vain selitellä asioita parhain päin ettei tulisi mitään korvaus vaatimuksia.
Noista saa käsityksen että auto kannattaa ladata täyteen aina kun se on mahdollista. Ja sitten kun auton wltp on esim. 60 km syntyy mielikuva kuinka paljon ajoista voi hoitaa sähköllä. Lisäksi kun älypuhelimen sovelluksella pystyy hyödyntämään eri lataustaksoja, pystyy perustelemaan itselle hybridin kalliimman hankintahinnan.
Nyt on selvinnyt että juuri silloin (kovilla pakkasilla) kun ajastettua latausta eniten tarvitsisi - se on estetty - ja itse asiassa - älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein, suosi 20 - 40 % lataustasoa) ja vielä - älä pura akkua täysin (miten tuo tehdään kun kovilla pakkasilla käytettävissäsi on n. 20 km wltp tai kun yleensä olet tien päällä). Niin ja muista että jos ollaan alle nollan lämpötilassa - vältä latausta - tai lähde väh 20 min lenkille bensa vetoisesti ja sitten lataa, mutta ei täyteen!
Minusta näyttää siltä että osittain myyntipuheista johtuen olet ostanut hybridin etkä täysähköautoa vaikka näyttää suorastaan siltä että tähän käyttötarkoitukseen jälkimmäinen olisi ollut se oikea. En tuo tähän enempää pörssisähkö ulottuvuutta koska siitä on
oma keskustelunsa tuolla muualla, mutta kannattaa miettiä kumpi on lopulta järkevämpää, säästää muutama euro kovemmilla pakkasilla vai tuhota se auton akku? Minusta tuossa ollaan aika pitkälti tilanteessa missä myyjän kanssa pitäisi käydä vakava keskustelu siitä oliko tuote sellainen mistä sovittiin, mistä asioista keskusteltiin ennen päätöksen tekoa jne. Mikäli olet kysynyt ostotilanteessa että voinko ladata autoani pörssisähkön halvimpaan aikaan ja myyjä on siihen vastannut että ehdottomasti kyllä, niin on myyjä jo sen tason suossa että oksat pois.
Kuluttaja viranomainen neuvoi vaatimaan hinnanalennusta tuosta estetystä viivästetystä latauksesta - tai siis siitä että siitä ei ole kerrottu kaupanteon yhteydessä (viittasi hinnanalennukseen tapauksessa, jossa ei oltu kerrottu talvella lyhyemmästä rangesta).
Kannataa nyt oikeasti kaivaa esille kaikki dokumentaatio liittyen autokauppaan, katsoa mistä keskusteltiin, mitä luvattiin ja mikä oli todellisuus.
Edelleen autossa ei varsinaisesti ole välttämättä mitään vikaa. yksi artikkeli
https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html näitä on netti pullollaan, ihan googlella löytyy