Kirjoittaja Aihe: 308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.  (Luettu 1263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juba93

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.
« : 03.05.2024, 17:13:04 »
Auto: 308 1.6 HDi

Tervehdys. Tuossa eilen tulin heikkona hetkenä hankkineeksi 2008vm 308 1.6hdi (9HZ) tötterö vanhan väsyneen 406 pössän tilalle.

Ihan en kerennyt autoa ajaa kotiin asti, kun veto tuntui häviävän kokonaan. Moottoritiellä vakkarilla ajellessa tuntuu pienen pieni nykäys, ja kulutus mittari pomppaa 4.x -> 6-7 l/100km

Muutenkin kiihdytellessä auto tuntuu pääsääntöisesti toimivan varsin hyvin, mutta yhtäkkiä ei tapahdukkaan enää mitään. Ihan kun hukkaportti ei menisi kiinni ollenkaan.

Mitää vikavaloahan tämä ei tunnu sytyttelevän, enkä kyllä ole vielä päässyt testeriäkään tarjoamaan.

Sitten tähän jatkoksi jälkkäri kysymys, onko uudellamaalla osaavaa porukkaa ohjelmoimaan egr:n pois käytöstä, vai onnistuuko tulppaus ihan vaan sokealla laipalla? Se nyt on tahtonut olla ensimmäinen mikä näistä maailmanpelastaja diisseleistä vikaantuu 🤣  Toki jos samoilla lämpösillä saa ohjelmoitua vähän lisää vetoja, niin sekin olisi pelkkää plussaa 👌

Kiitos jo etukäteen. Lähdenpä tästä alkupalaksi hakemaan motonetistä uuden naftan suodattimen ja prismasta kopan herra kenraalia. Sitten voiskin sukeltaa pellin alle ja tutkia vaikka alipaine letkut siinä tupakoidessa läpi, ja haistella muutenkin miten tuo pikku Hdi on toteutettu.

On meinaan melkolailla erinäkönen kun tuo 2.0Hdi....

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 283
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.
« Vastaus #1 : 03.05.2024, 18:19:36 »
9HZ koneessa on hiukkassuodatin, kulutuksen nousu varmaan siitä. Hiukkasloukku voi toki olla varsin tukkoinen. Hukkaporttia tuossa ei ole, ahdin on muuttuvageometrinen.

EGR hajoaminen aiheuttaa tyhjän kohdan kaasupolkimeen ja muutakin kummaa nykimistä, ainakin aikaisemmin olivat ihan kulutustavaraa. Ko osa on täysin sähköisesti ohjattu, tulppaamisesta en tiedä, mutta en usko sen pelkästään kamalasti auttavan jos imusarja on jo umpisavessa, eli noen tukkima. Ehkäpä se imusarja kannattaisi puhdistaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Juba93

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.
« Vastaus #2 : 04.05.2024, 00:20:28 »
Jostain syystä ei aikaisempi vastaus lähtenytkään...

No juu asiaan.. Kiitos selventävästä vastauksesta.

Tosiaan hiukkasloukun poltto ei kulutus hommissa ole kyseessä, kun kuitenkaan en usko sen regeneroivan 500m välein vaikka kuinka ylikylän pösö onkin  ;D mutta tuossa kun pikapäin kävin motomaatissa lukasemassa koodit, ja sieltä nyt löytyi seuraavat:

P1462 egr venttiilin opittava arvo
P0490 ei riittävästi egr:ää venttiili liian kiinni suhteessa viitearvoon
P0401 ilmamäärämittari: liian suuri virtaus
P0402 ilmamäärämittari: liian pieni virtaus
P0606 Ruiskusuuttimien ohjaus: ECU:n sisäinen vika.
Onko tämä nyt luokkaa: Hiotaan auto pölyksi ja lakaistaan kaivoon, vai onko joku yleinenkin höpö höpö ongelma..
P1670 ESP tiedot
P1589 virtausanturin signaali
P0104 virtausanturin signaali

No listahan oli sitten sen verran perkeleellinen omaan makuun, että löin ranskulialaisen tulille, ja suuntasin 120km hallille hakemaan läppärin ja delphin..

Kaikki viat nollaantuu, paitsi uutena ominaisuutena löytyi
P16xx (en muista) kaasupoljin - nopeuden rajoitin - vastaavuus ongelma - aktiivinen.

Tämän nyt tuskin luulisi vaikuttavan mihinkään muuhun kuin nimenomaan tuohon nopeuden rajoittimeen, ja sehän tosiaan ei toimi. Vakkari kylläkin toimii.

Hiukkassuodattimesta vielä sen verran, että hiukkassuodattimen tila näytti olevan 36% ja suodattimessa olevan lisäaineen määrä olii 126g. Vastapaine oli 0,0 joten sen luulisi olevan kunnossa.

Vikamuustin nollaus ei auttanut asiaan yllättäen millään tavalla. Huomenna katsotaan mitä nollatuista vioista tullut takaisin.


Juba93

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.
« Vastaus #3 : 06.05.2024, 23:25:36 »
Noniin, jatketaanpa aihetta.

Huomenna iltapäivästä ohjelmpidaan koko egr pois kuleksimasta, toki laitan myös tulpan laipan väliin, jotta varmistutaan siintä, että se lärpytin myös pysyy kiinni.

Vielä on luonnollisesti kaikki perus asiat tekemättä, mutta näytti sen verran ikävässä paikassa tuo egr olevan, että vaihtunee nuo polttoaine- ja ilmansuodattimet siinä samalla. Ehkäpä huomenna ollaan jo hieman viisaampia, taikka sitten ei 🤔

Btw: osaako kukaan edelleenkään sanoa tuosta P0606 koodista, ettää onko porukalla tullut moisia vastaan?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 283
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.
« Vastaus #4 : 07.05.2024, 07:43:28 »
Mahtoiko olla moottori käynnissä kun FAPin vastapaineet katsoit, minusta toi 0,0 on ehkä vähän alhainen, noin jos olet nähnyt sellaista avattuna niin se ei kyllä ole likimainkaan vapaasti virtaavaa mallia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Juba93

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - HDi tehot häviää. Ei vikavaloja.
« Vastaus #5 : 08.05.2024, 20:16:48 »
Olihan tuo käynnissä, vaan toki kierroksilla taisi muuttua johonkin suuntaan.

Mutta nytkyttely ja tehottomuus katosi samalla, kun katosi softasta koko egr..

FAPin kanssa seurataan tilannetta. Jos sekin kiukuttelee, on hänellä edessä sama kohtalo...

Kiitoksia avusta kuitenkin.