Kirjoittaja Aihe: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin  (Luettu 1450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rallyedriver

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« : 20.06.2024, 22:40:56 »
Auto: 2021 508 GT-line SW Hybrid

Ostin kyseisen pelin, tuli kotimatkalla jo pettymys kun huomasin ettei autossa ollut adaptiivistä vakkaria. Kuvittelin että se olisi vakiovaruste näissä kaikissa. Oon niin tottunut sen kanssa elämään ettei ilman haluaisi olla, että mitä osia tarvitsisi jotta tämän ominaisuuden saisi käyttöön ruksia?

Tutka löytyy ilmeisesti jo keulasta kun muutaman kerran varoitti lähellä ajamisesta.




allure308sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #1 : 21.06.2024, 02:31:35 »
Aika holtitonta kalliin ajoneuvon ostaminen jos ei perusvarusteita osata katsoa. Tietty jos myyjä valehtelee, jos ei, sitten katse suoraan peiliin.

Käytännössä kyseisen korimallin adapt. Cruise toimii Suomessa vain muutaman kuukauden, syksyllä, talvella ja keväällä olosuhteet eivät yleensä kelpaa PSA:n aivolaatikolle ja herjaile epäsuotuisia olosuhteita eikä toimi missään muodossa silloin.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 213
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #2 : 21.06.2024, 08:47:13 »
Kyllä inhimillisiä virheitäkin voi sattua.

Aikoinaan liikkeessä oli kaksi samanlaista ja saman väristä autoa, kuin kaksi marjaa. Kuumekin (auto) oli kova. Toinen oli manuaali ja toinen automaatti, toisessa vetokoukku ja toisessa ei. Valitsin autoista toisen. Kotiin päästyäni, vaimo kysyi, missä vetokoukku?
Sanoin, että kyllä se siellä on. Ei ollut. 😮
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #3 : 21.06.2024, 09:13:12 »
Käytännössä kyseisen korimallin adapt. Cruise toimii Suomessa vain muutaman kuukauden, syksyllä, talvella ja keväällä olosuhteet eivät yleensä kelpaa PSA:n aivolaatikolle ja herjaile epäsuotuisia olosuhteita eikä toimi missään muodossa silloin.

Kyeisestä korista en tiedä, muta Berlingossa tuo kyllä käy ja kukkuu reilusti yli 95% tilanteista. Loska on tietty pahasta kun se tukkii tutkan, mutta myös kaatosade ja siitä koituva vesiliirron riski aiheuttaa cruiselle off-tilan. Tuossa meinaan eräskin kerta painettiin motaria cruisella menox ja sen kerran kun osuttiin ajouraan, eturenkaat nousi sekunnin murto-osaksi vesipatjan päälle ja sittenhän tultiin kokonaan ilman cruisea joitain kymmeniä km ennen kuin tuo suostui uudelleen menemään päälle. Seh'n tuosa meinaan on todella tampiota kun se on joko act tai ei cruisea lainkaan, ns. tyhmäksi perinteiseksi sitä et saa mitenkään :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 894
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #4 : 21.06.2024, 09:28:11 »
Vahinkoja sattuu, harmi. Kun katselin GT-malleja ja GT-linejä, osassa oli adaptiivinen ja osassa oli myös aktiivijousitus (ohitse aiheen 508 varustelusta tässä samalla, GT-Linehän on karsittu GT), varsinkin GT-hybridistä puuttui aktiivijousitus, mutta olikin adaptiivinen vakkari. Ilmoituksessa luki adaptiivinen jousitus ja mainitsinkin tästä myyjälle, että korjaa ilmoituksen, koska puuttuu kyseisestä autosta. Otin myös maahantuojaan yhteyttä ja sain vastauksen, että jälkikäteen ei onnistu kovinkaan helposti rakentaa adaptiivista vakkaria, Brittifoorumilla on asiaa myös pohdittu. Samoin on langattomasti toimivan AndroidAuton lisääminen jälkikäteen.  Testiajossa adaptiivinen vakkari toimi melko hyvin, kerran herjasi toimimattomuuttaan ja vaati buuttauksen. Ei tuo mikään must-varuste ole, varsinkin kun saa liikennemerkkikameran ehdotuksesta tuplaklikattua tienopeuden päälle. Vakkarin viiksi on kätevä ilmankin adaptiivistakin, samanlainen löytyy 407:sta ja parilla napautuksella välttyy adaptiivisen vakkarin jarrutus- ja kiihdyttelyrumbasta. Ehkä suurin etu adaptiivisesta on, että ei vahingossakaan aja toisen auton perään...tieliikennelaissahan lukee, että auto on...eli "liikenteessä uneksivan" hyvä apuväline ;). Onnittelut 508:llesi!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #5 : 21.06.2024, 11:22:59 »
Kyllä minulla adaptiivinen vakkari toimii lähes aina. Korimalli tosin hybrid 225 sw. Kaatosade, lumipyry ja roiskuva loska sen kyllä sammuttaa mutta ei niitä niin usein kohdalle ole osunut että häiritsisi.

Sitä tyhmäksi kytkemismahdollisuutta olen kyllä kaivannut muutaman kerran kun tuo pois päältä mentyään ei ihan äkkiä tokene vaikka olosuhteet muuttuvat. Pysähtymällä ja virrat hetkeksi pois sen kyllä saa tokenemaan mutta ei sitä aina ole sellaisessa paikassa missä voisi kätevästi pysähtyä.

Se automaattiohjaus onkin sitten paljon herkempi lopettamaan toiminnan ja tekee sen vielä ihan varoittamatta. Sen kanssa pitää tosiaan olla tarkkana.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #6 : 21.06.2024, 11:48:43 »
parilla napautuksella välttyy adaptiivisen vakkarin jarrutus- ja kiihdyttelyrumbasta

No juu, tuon act.cruise on kieltämätät melko kulmikas, polkee kaasua oikein urakalla jotta saa välin kurottua taas kiinni ja kohta sitten seisotaankin jarrulla kun otettiin liikaa vauhtia. Varsin epämiellyttävää ja siksi tuon cruisen käyttö itsellä rajoittuukin pidempiin, ruuhkattomiin taipaleisiin ja heti liikenteen taas lisääntyessä vaihdan takaisin limitterille, kaasun hoitaessani ihan perinteisesti polkimella manuaalisesti.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #7 : 21.06.2024, 12:38:45 »
Sulla on kyllä sitten ihan erilainen adaptiivinen vakkari kun mulla. Tuossa ei kyllä ole mitään jarruttelu ja kiihdyttelyrumbaa. Erittäin hyvin hoitaa hommansa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #8 : 22.06.2024, 09:07:01 »
Sulla on kyllä sitten ihan erilainen adaptiivinen vakkari kun mulla. Tuossa ei kyllä ole mitään jarruttelu ja kiihdyttelyrumbaa. Erittäin hyvin hoitaa hommansa.

Tai sitten olen vain jotenkin yliherkkä tuollaiselle nytkyttelylle. Joskus meinaan takseissakin kun se kuski humppaa sillä kaasujalallaan jatkuvasti ees-taas, tulen jopa ihan oikeasti pahoinvointiseksi tuollaisessa kyydissä, hyvä ettei ns. laatta lennä. Mikä siinä on ettei sitä kaasujalkaa voi vaan asettaa sille polkimelle ja jumpata nilkkaa jossain ihan muualla ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

perunakulkee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #9 : 22.06.2024, 09:36:19 »
Tai sitten olen vain jotenkin yliherkkä tuollaiselle nytkyttelylle. Joskus meinaan takseissakin kun se kuski humppaa sillä kaasujalallaan jatkuvasti ees-taas, tulen jopa ihan oikeasti pahoinvointiseksi tuollaisessa kyydissä, hyvä ettei ns. laatta lennä. Mikä siinä on ettei sitä kaasujalkaa voi vaan asettaa sille polkimelle ja jumpata nilkkaa jossain ihan muualla ???
Kyllä se mullakin nytkyttelee, jokapäiväistä ja tiedostan kyllä olevani myös yliherkkä asialle.
Ihan selkeää sellaista "hei kiihdytän, oho liian lähellä, otan etäisyyttä, oho liian kaukana, kirin lähemmäs"-rumbaa.
508 GT Hybrid 225 2022

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #10 : 22.06.2024, 12:18:49 »
Ihan selkeää sellaista "hei kiihdytän, oho liian lähellä, otan etäisyyttä, oho liian kaukana, kirin lähemmäs"-rumbaa.

Niin no jonossakaan kun se cruise ei näe kuin korkeintaan sen edellämenijän /c ja itse kuskina voit nähdä sitä jonoa pitkänmatkaa eteenpäin. Näin tuo nilkkakin käskyttää sitä moottoria pikkasen eri tavalla kuin cruise ja ajosta tulee lupsakan jouheaa.

"Pikkasen" pitää autodatan kehittyä, jotta ne voisivat keskustella keskenään, välittää omaa tietoaan toisille ja näin jossain liik.valolähdössäkin koko se autojono liikahtaa välittömästi kuin liukuhihnalla vs. nykyinen jonoilu. Tällöin myös niistä valoista pääsee samoilla vihreillä huomattavasti enempi kerralla läpi. Tuollaisessa letka-ajossa jos se jonon eka joutuu äkkijarrutukseen, syttyy myös sillä tasan samalla sekunnilla sen letkan vimosenkin jarruvalot ja näin turvallisuus paranee, vaikka turvavälejä voidaankin lyhentää ja näin ekologisesti hyödyntää sitä edellämenijä imua => koko letka liikkuu nykyistä taloudellisemmin, jne...

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #11 : 22.06.2024, 13:27:37 »
Kyllä se mullakin nytkyttelee, jokapäiväistä ja tiedostan kyllä olevani myös yliherkkä asialle.
Ihan selkeää sellaista "hei kiihdytän, oho liian lähellä, otan etäisyyttä, oho liian kaukana, kirin lähemmäs"-rumbaa.

Mä en kyllä nyt tunnista tällasta käytöstä tossa mun autossa lainkaan. Pikemmin minusta sen pitäisi kiihdytellä vähän rivakammin kun hitaamman alueen jälkeen on vähän sellainen pikkuhiljaa -tyyppinen kiihdytys aina. Siististi kyllä sitten ottaa kiinni lopulta sen edelläolleen ja ihan jarruttelematta jää oikealle etäisyydelle.

Onko teillä se etäisyysasetus se mahdollisimman lyhyt? Voisi kuvitella että jos on niin se aiheuttaisi tuollaista nykivää käytöstä kun reaktiot on pakko olla nopeammat. Itselläni se on talvella pisimmällä asetuksella ja kesällä siinä keskellä. Lyhyttä väliä en käytä ikinä. Inhoan puskurissaroikkujia.

Vai onko kyse siitä että ette tykkää jonkun muun tavasta ajaa? Oli se sitten ihminen tai cruise.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2024, 13:31:00 kirjoittanut drinkalot »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 894
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #12 : 22.06.2024, 14:15:47 »
Joo, suurempi ero kuin 508 liftback/farkku on näppärä Citroen, vaikka melko varmasti samat vakkarihilut. Ongelman ratkaisu on pääfocus, miten saada  jälkikäteen asennettua? Sama karsinta tehty Polestar 2:een, eikä tuunaajia ole ilmaantunut. Toiminta on mitä on, pääosin ihan ok, mutta ilmankin pärjää, verrattuna, ettei olisi vakkaria ollenkaan. Kaistavahti sopinee jatkossa eri aiheeseen, kiinnostaa kuulla toki. 508 on hieno auto!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #13 : 22.06.2024, 15:28:50 »
Onko teillä se etäisyysasetus se mahdollisimman lyhyt?
Vai onko kyse siitä että ette tykkää jonkun muun tavasta ajaa? Oli se sitten ihminen tai cruise.

Totta, mitä lyhyempää käyttää, sen terävämmäksi tuo menee, mutta kun sillä 3/3 loivimmallakaan ei mielestäni ole läheskään tarpeeksi loiva. Eikä ole tässä 4v aikana loiventunutkaan, auto ei ole oppinut tavoilleni - eikä toisinpäin.

No kieltämättä aina välillä tuolla liikenteessä sattuu jonkun sellaisen taakse, jossa ei nyt ihan välttämättä haluaisi körötellä. No tilanteesta riippuen sitä kuitenkin vain körötellään, ootetaan perillepääsyä taikka että hän siitä edestä kääntyisi toisaalle, joskus se on vain pieni ranneliike ja "problem" solved ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #14 : 22.06.2024, 16:08:08 »
Eihän se silloin toimi jos jatkuvasti pumppaa. Vai painaako kuljettaja kaasua ja päästää jolloin automatiikka hiljentää liikaa. Tai ei liikaa vaan just sen mitä pitää.

Ite en tykkää tutkavakkarista varsinkaan kun sellanen on perässä minimi mitalla motarilla. Ihan perus vakkarilla suurinta sallittua ja omalla kaasujalalla säätää vähän enemmän.
Peugeot 406 executive 2004