Kirjoittaja Aihe: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin  (Luettu 1449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

perunakulkee

• Käyttäjä
  • *
Vs: 508 - Adaptiivinen vakionopeussäädin
« Vastaus #15 : 22.06.2024, 18:35:13 »
Mä en kyllä nyt tunnista tällasta käytöstä tossa mun autossa lainkaan. Pikemmin minusta sen pitäisi kiihdytellä vähän rivakammin kun hitaamman alueen jälkeen on vähän sellainen pikkuhiljaa -tyyppinen kiihdytys aina. Siististi kyllä sitten ottaa kiinni lopulta sen edelläolleen ja ihan jarruttelematta jää oikealle etäisyydelle.

Onko teillä se etäisyysasetus se mahdollisimman lyhyt? Voisi kuvitella että jos on niin se aiheuttaisi tuollaista nykivää käytöstä kun reaktiot on pakko olla nopeammat. Itselläni se on talvella pisimmällä asetuksella ja kesällä siinä keskellä. Lyhyttä väliä en käytä ikinä. Inhoan puskurissaroikkujia.

Vai onko kyse siitä että ette tykkää jonkun muun tavasta ajaa? Oli se sitten ihminen tai cruise.
Mahdolisimman lyhyt.
En pidä siitä, että ruuhka-aikaan edessä on viiden auton mittainen väli, johon kaikki änkevät (koskee toki vain teitä, joilla on kaksi kaistaa samaan suuntaan.)

Adaptiivisella muu, kuin lyhin väli -> joku änkee joku väliin ruuhka-aikaan -> hidastaa niin helvetisti, että takanaolevat lähtee ohi -> loputon kierre.
Tuotakin on siis tullut testattua, siihen adaptiivisen lyhimpäänkin väliin ängetään todella innokkaasti, kai sekin on joillekin kutsuvan suuri täällä pääkaupunkiseudulla.

Motarilla sitten isompi väli asetettuna ja nyt kun asiaa miettii, siellä tuo liike on tosiaan pienempää.

Ja ei, en myöskään tykkää tiettyjen vapaakaasulla ajavien "ajan 80-140 120 alueella" -moodista, kun kysyit, ettei tykkää muiden tavasta ajaa :)
508 GT Hybrid 225 2022

SamiK

• Ylläpitäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #16 : 22.06.2024, 21:52:00 »
Mahdolisimman lyhyt.
En pidä siitä, että ruuhka-aikaan edessä on viiden auton mittainen väli, johon kaikki änkevät (koskee toki vain teitä, joilla on kaksi kaistaa samaan suuntaan.)

Ai viiden, kyllä se riittää että siinä on auton kokoinen aukko että siihen tungetaan. En kyllä itse käyttäisi ruuhkassa vakkaria vaikka kuinka olisi adaptiivinen.

Minusta paras keino välttää väliin tunkijat on ajaa rekan perässä, ei haittaa edes 100 m väli, siihen ei tunge kukaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

• Käyttäjä
« Vastaus #17 : 22.06.2024, 23:04:04 »
No joo. Jos ruuhkassa pitää vakkaria päällä niin tottakai se on nykivää. Ruuhkassa ihan kaikki ajaminen on nykivää oli puikoissa sitten vakkari tai oma jalka. Etenkin jos ei suvaitse että joku tulee eteen niin ei siinä mitään isoja ennakointivälejä voi itse ajaenkaan pitää.

JPL

• Käyttäjä
  • 508 GT-Line 225
« Vastaus #18 : 22.06.2024, 23:17:22 »
No joo, osa autoilijoista joko tyhmyyttään tai tahallaan tunkee heti likelle eteen ja roiskuttaa rapaa tai kiveä, vaikka olisi tyhjää suoraa ohittaa fiksusti. Mutta aiheseen saada adapt. vakkari jälkiasennuksena. Vertailu jossa on ja jossa ei ole. BSI-valikoista selviää, onko aseteltavissa joko basic tai adapt. Valikoista reffiä, esim. kääntyvät Xenon-valot, CAN-väylä tunnistaa boxin, joka on parametravoitavissa eli 508in boxit, tarvitseeko lisätä jotakin adapt.  boxi?  Tarvitaan ainakin vakkariviiksen vaihto.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aakku

• Käyttäjä
« Vastaus #19 : 23.06.2024, 07:07:13 »
Minä olen ajatellut tätä vakkaria toiselta kantilta. Pidän normaalista vakkarista ja käytän sitä ikäänkuin kaasupolkimena. PSA:n perinteinen vakkari toimii siihen tarkoitukseen hyvin. Adaptiivinen käy, jos sen saa kytkettyä pois ilman, että koko vakkari poistuu käytöstä. Liikenteessä kun ei varmaan kukaan tarkkavainen kuski sopeuta nopeuttaan vain toisen takapuskuriin tuijottamalla.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

drinkalot

• Käyttäjä
« Vastaus #20 : 23.06.2024, 18:01:58 »
Kyllä se nopeus on ihan pakko pääasiassa sovittaa sen edessä olevan mukaan. Toki seurataan liikennettä myös kauempaa ja tarvittaessa reagoidaan jos siellä jotain aihetta on mutta varmaan 99% mennään sen edessäolevan tahdissa.