Kirjoittaja Aihe: 3008 - Kuumuudessa nariseva etupää  (Luettu 658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Espe64

• Käyttäjä
  • **
3008 - Kuumuudessa nariseva etupää
« : 01.07.2024, 08:14:04 »
Auto; 3008 Hybrid4 vm 2020

Viime torstaina oli poikkeuksellisen kuuma päivä... 30 astetta varjossa. Ajelin mökille ja auto Hybrid-tilassa eli polttisella mentiin niin että varmasti oli moottori kuuma kun satasen aluetta pitkän matkaa. Pääväylältä mökkitielle kääntyessä kuulin oudon narahduksen ja melko pian selvisi, että se tulee edestä ja tuntuu ratissa myös. Perille päästyä ja auton sammutettuani, heiluttelin rattia ja samaan aikaan edestä kuului aika voimakastakin narinaa ja tuntui selvästi ratissakin. Sitten ulos painamaan jalalla eturengasta yläreunassa ja sama narina kuului. Tunnin kuluttua kun auto oli seisonut varjossa, kävin uudelleen vääntelemässä rattia ja heiluttelemassa renkaita: ei narise en yhtään. Ja ei sen jälkeenkään ole narissut. Joku puslahan siellä ei ole tykännyt kuumasta kelistä ja/tai kuumasta moottorista. Onkos muilla ryhmäläisillä ollut vastaavaa ja mikä paljastui syyksi?

mekabyte

• Käyttäjä
  • *
Vs: 3008 - Kuumuudessa nariseva etupää
« Vastaus #1 : 22.07.2024, 12:22:19 »
Ei nyt varsinaisesti narise vaan naksuu tai "lonksuu" kun ajaa lämpimällä matka-ajoa(bensalla) pidempään ja pysähtyy esim liikennevaloihin tms. Ratissa tuntuu jonkinasteinen välys jota ei sitten kaupunkipyörittelyssä tunnu ollenkaan. Tulee mieleen että onko ohjausakselissa joku ristinivel tms joka tuon aiheuttaa. Takuu on tietenkin mennyt jo reilu puoli vuotta sitten. Tosin olen pari kertaa muiden takuuhuoltojen yhteydessä jo aiemmin tuosta valittanyt, mutta mitään ei ole kuulemma löytynyt.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

fluxpur

• Käyttäjä
Vs: 3008 - Kuumuudessa nariseva etupää
« Vastaus #2 : 22.07.2024, 16:09:25 »
Alapallonivel saattaa narista jos on väljä, yhden kerran on omassa autossa ollut ja luulen että olen ajanut n. miljoona kilometriä, joten harvinainen vika.