Kirjoittaja Aihe: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto  (Luettu 10256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

martti83

  • Vieras
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #30 : 25.04.2021, 10:56:47 »
Ravenolin öljynvalitsin ainakin tarjoaa jotakin öljyä 8-pykäläiseen lootaan. Löytyy PSA 16 350 560 80 ja AW-2 koodi.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #31 : 25.04.2021, 11:06:01 »
Tuolla Ravenolin hinnalla 15 litraa öljyä olisi kuluttajalle noin 240 € eli huuhtelutyölle jäisi silloin 160 €. Ei ole kokemusta, että kuinka iso homma se on, mutta ei tuossa yli kahta tuntia töitä parane tehdä jos meinaa että se lyö leiville. Tarvitaanko lisäksi jotain tiivisteitä? Eikös öljynjäähdytin irroiteta vaihdon ajaksi jotta saadaan adapteri kiinni? Laitteetkin pitää siivoilla seuraavaa öljyä varten. Odotettaessa homma toki luvattiin tehdä.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 790
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #33 : 25.04.2021, 19:46:42 »
Eiköhän sillä tueta merkkihuoltoja kun diy on tehty vaikeaksi :(

Se merkkihuolto laittaa sen öljyn siitä samasta kahden litran asiasta ja laskuttaa neljä litraa, kun askiin menee kolme. Kun kysyy, että kai teillä nyt on tuota jossain suuremmassa astiassa, niin saa vastauksen, ettei näitä laatikon öljyjä juuri kenellekään (lue: muille kuin Peugeot-foorumilaisille) vaihdeta eli ei ole.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 669
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #34 : 25.04.2021, 20:16:49 »
Jotain ominaisuuksia. https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2018-01-1756/
Ymmärsin kyseessä olevan viskositeetin madaltaminen. Taustalla on polttoainetalouden parantaminen. Viskositeetin alentaminen vaatii omanlaisensa perusöljyn, jotta vaurioita ei syntyisi. Tällä öljyllä päästäneen 10% häviöiden vähenemiseen vaihteistossa verrattuna AW-1 öljyyn. Vaatimustasoksi mainitaan vain AW-2.

Olisiko sitten niin, että päästöjen vähentäminen on edellyttänyt näiden öljyjen kehittämistä ja käyttämistä niin uusissa moottoreissa, kuin vaihteistoissakin.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 669
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #35 : 25.04.2021, 20:19:50 »
Se merkkihuolto laittaa sen öljyn siitä samasta kahden litran asiasta ja laskuttaa neljä litraa, kun askiin menee kolme. Kun kysyy, että kai teillä nyt on tuota jossain suuremmassa astiassa, niin saa vastauksen, ettei näitä laatikon öljyjä juuri kenellekään (lue: muille kuin Peugeot-foorumilaisille) vaihdeta eli ei ole.
Merkkihuollot eivät suostuneet tekemään missään huuhteluöljynvaihtoa. Perusteluna oli, ettei heillä ole, eikä tule olemaan sopivaa adapteria.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #36 : 25.04.2021, 20:44:45 »
Lopulta Euro 6.x kotkotuksiahan tuo öljy on. Kireät normit pakottaa tinkimään kaiken mahdollisen ja jos satutaan alittamaan normi niin voidaan heti aloittaa lobbaus jotta muutkin saavat raapia päätään asian kanssa.

Sopiva öljy on varmaan jo monella valmistajalla, mutta luokitusta ei ole saatu. Öljy voi olla lopulta hyvin lähellä jotain muuta nykyluokiteltua. Useinhan se ilmoitetaan, että ylittää luokituksen se ja se vaatimukset. Samalla öljyllä on myös monta luokitusta.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2021, 20:51:03 kirjoittanut ves_ku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 790
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #37 : 25.04.2021, 21:29:04 »
Varmasti näin on, mutta takuunalaiseen autoon ei ainakaan merkkihuollossa kannata vaihdattaa "vääriä" öljyjä.  Omaani, jossa vaatimus on AW-1, vaihdatin laatikon öljyt ja sinne ne merkkihuollossa meni itse toimittamani Opelin varaosatiskiltä haetut öljyt. Ei tullut mitään kommenttia, eikä vastaväitettä. Hyvin on toiminut, eikä ollut ensimmäinen kerta, kun pistettiin tuota samaa öljyä laatikkoon. Takuun alaiseen laatikkoon en menisi kuitenkaan vaihdattamaan edes noin.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #38 : 25.04.2021, 22:12:22 »
Volvoissa ovat käyttäneet Mannolin öljyä Aisin laatikoissa.

Muistelen että AW-1 öljyä tuossa merkissä olisi saanut noin 5 € litra. Sitikkaan laitoin aikoinaan mannol jws 3309 ölyä am6 laatikkoon. 20 litraa maksoi muistaakseni posteineen 60 € :)

https://www.mannol.de/products/o-e-m-line/mannol-atf-ag55 Tässä öljyssä GM (Opel) AW1 onko sama kuin Aw-1 en tiedä, mutta tuota saa 20 litraa satasella. Mun pitäis kaivaa puolitoista tonnia että saataisiin sama määrä sitä ainoaa ja oikeaa. Joku nyt mättää.

Yhtä kaikki väärää öljyä en tule laittamaan vaan vaikka sitten odottelen että tarjontaa tulee.

JA VIELÄ ISOLLA JOS JOKU MUU ASIAA MIETTII AUTOLLEEN NIIN AW-2 ÖLJY ON OIKEA.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2021, 22:31:10 kirjoittanut ves_ku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 790
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #39 : 25.04.2021, 22:20:23 »
Muistelen että AW-1 öljyä tuossa merkissä olisi saanut noin 5 € litra. Sitikkaan laitoin aikoinaan mannol jws 3309 ölyä am6 laatikkoon. 20 litraa maksoi muistaakseni posteineen 60 € :)

AM6 ei riitä kertomaan sitä mikä laatikko on kyseessä. Yhteen käy mainitsemasi löyty toiseen ja kolmanteen ei. Kaikkia niitä on myyty nimellä AM6.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #40 : 25.04.2021, 22:30:15 »
Joo onhan sielä alla useampaa tyyppiä. Varmin konsti selvittää oman laatikon tyyppi ja öljy on maksaa muutama euro servicestä. Vaikka valikoiden kautta ei aina oikeaan paikkaan päädy niin haku toimii aika hyvin. Sitikan laatikko oli siis aika alkupään kuus pykäläisiä Aisineita kun on vuodelta 2006.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #41 : 25.04.2021, 22:48:00 »
Varmasti näin on, mutta takuunalaiseen autoon ei ainakaan merkkihuollossa kannata vaihdattaa "vääriä" öljyjä.  Omaani, jossa vaatimus on AW-1, vaihdatin laatikon öljyt ja sinne ne merkkihuollossa meni itse toimittamani Opelin varaosatiskiltä haetut öljyt. Ei tullut mitään kommenttia, eikä vastaväitettä. Hyvin on toiminut, eikä ollut ensimmäinen kerta, kun pistettiin tuota samaa öljyä laatikkoon. Takuun alaiseen laatikkoon en menisi kuitenkaan vaihdattamaan edes noin.

Lähtökohtana pitäisi olla, että merkkihuolto ei edes suostuisi laittamaan vääriä öljyjä autoon. Ilman, että asiakas on selvillä siitä, että hei tää sun tuomasi öljy ei täytyä vaatimuksia.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

Xantippa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #42 : 25.04.2021, 22:51:50 »
Täysin eri laatikko ja myös nimellä AM6 on useampaa eri laatikkoa, joilla on eri öljyvaatimukset.

Pikkasen jäi tuosta sitikkapuoskarin viestistä epäselväksi oliko kyse yhdestä 2 litran kannusta vai jotain muuta. Oletan että siitä kyse, enkä edelleenkään ymmärrä tuota valmistajan vittuilua, että myydään öljy vielä väärän kokoisessa astiassa, että saadaan myytyä sitä ylimääräistä.

Aisinin tekemiä molemmat, ja tää 8-pykäläinen on tuoreempi versio tuosta 6-pykäläisestä.

Tiedossa on eri öljyvaatimukset, silti olen ajellut Euro5 AM6-lootalla vanhemman version öljyillä 4v ongelmitta Siekkisen neuvojen mukaisesti. Joidenkin kokemusten mukaan vaatimusten mukaiset luirummat öljyt hajottaa AM6-laatikon aiemmin. Toki kulutus on "oikeilla" öljyillä pienempi. Eli ei nämä ole ihan yksinkertaisia juttuja.

Siekkinen lienee kuitenkin yksi tämän maan pätevimpiä ellei pätevin automaattilaatikkopaja.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #43 : 25.04.2021, 23:15:05 »
Pitänee huomenna Siekkinenkin soitella ja kysyä. Hiukan eri tapaan tähän itsekin suhtautuisin jos autolla olisi jo enemmän ikää. Tosin ihan yhtä kallis osa se uusi laatikko vanhempaan on kuin uuteenkin. Riittääkö 6000 €.

Edelleenkin uskoisin että oikeaakin öljyä kohtuullisempaan hintaan saa. Muutama esimerkkihän jo niistä onkin. Jos nyt yhtään oikein arvaan niin vaikkapa taksi Volvoihin näitä vaihtoja tehdään jonkin verran. Öljyn luokitus on sama AW-2 ja ainakaan huuhteluvaihtoa tuskin kukaan teettää jos öljy siihen hommaan maksaa luokkaa 80 € litra.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 790
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #44 : 26.04.2021, 00:44:33 »
Aisinin tekemiä molemmat, ja tää 8-pykäläinen on tuoreempi versio tuosta 6-pykäläisestä.

Joo, niissä on sen verran yhteistä että TF80-SC JA AWF8F35 ovat kumpikin Aisin-Warnerin valmistamia ja ne molemmat ovat automaattivaihteistoja. Yhtään ainoaa samaa osaa niissä ei ole.