Kirjoittaja Aihe: Jarrulevyjen paksuudet  (Luettu 54699 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #30 : 24.08.2014, 19:14:49 »
Mulla auto on 307, sillä kiskasin etujarrulevyillä lähes 200 tkm, tosin kaksilla paloilla, takaa meni toiselta puolelta laakeri 155 tkm kohdalla, en nähnyt järkeä vaihtaa pelkkää laakeria.

Tossa pihalla on toinenkin pösö, siinä mittarissa oli 185 tkm kun etulevyt oli todella raskaasti alamittaiset, vaikka auto oli katsastettu hiljattain.

Kävi tossa remontissa sellainenkin 307:a missä toisessa takapyörässä oli jarrusatula hajalla, käsijarru ei ottanut juuri lainkaan, käyttöjarrukin vain vähän sinnepäin, auto oli katsastettu kahtapäivää aikaisemmin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #31 : 24.08.2014, 19:17:19 »
Mulla ei 308 SW GT THP 150:sen jarruihin vaihdettu edes paloja kertaakaan 96 500 km:iin mennessä, eikä vaihtotarve ollut vielä lähelläkään. Kilometrimäärästäkin 1/10 oli ajeltu Saksan autobaanoilla, joten jarruja oli kyllä joutunut käyttämäänkin.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #32 : 25.08.2014, 09:23:42 »
Mulla meni etuleyt ja palat vaihtoon 146tkm. (1,6 hdi) (levyt oli hitusen alimitassa) luultavasti palat vaihdettu joskus aikaisemminkin.
Paakse palat on vaihdettu jossain 100tkm tietämillä. Taka levyt vielä alkuperäiset.

Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Marko73

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #33 : 13.11.2018, 01:25:25 »
Tämän vuoden keväällä mittailin 106:n levyjä. Toinen oli 7 ja toinen 7,5mm. Uusissa levyissä oli minimi mitaksi stanssattu 8mm. Kesällä sitten löytyi mies joka ne vaihtoi. Edellisenä syksynä katsuri niitä jo katseli mutta päästi kuitenkin läpi tarkastuksesta että kai siinä aika rajoilla jo mentiin hyväksymisen kanssa :D

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #34 : 13.11.2018, 09:55:52 »
Kerran vuosia sitten katsastuksessa mittasivat etulevyt ja siitä pomppasi. Nykyään ei pahemmin mitata, samoin turvakolmiota ei tarkasteta. Kulunut levy ei ole niin vaarallinen Suomessa kun on pienet mäet mutta Norjassa voi yllättää jos ei käytä moottorijarrutusta. Vaunun kanssa tultiin vuorelta alas ja yhdessä kohtaa huomasin ettei jarrut toimi normaalisti, heti pysäytettiin levikkeelle 15 min tauolle. Puijolta ei kannata tulla jarrujen varassa alas, voi käydä hullusti.

SEL

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #35 : 13.11.2018, 10:33:33 »
Isoissa laskuissa jarrutehon häviämiseen suurin syyllinen on kiehuva jarruneste joka vanhetessaan vielä herkemmin alkaa kiehua ja jarruteho heikkenee. Jarrunesteen vaihto on siksi tärkeä toimenpide.
Levyjen kuluminen on taas mekaaninen ongelma, levy voi murtua, varsinkin jos satula jumittaa hiukankin tai kulunut levy ja kuluneet palat yhdessä aikaansaa sen että jarrusylinteri tulee liian ulos ja nesteet vuotaa ulos ja jarruihin.

Marko73

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #36 : 13.11.2018, 16:13:11 »
Ostin tuon 106:n 2015 kesällä ja mulla olo aikana on jarruneste tullut vaihdettua jo 2 kertaa. Eka kerralla kävin ensin mittauttaan Motomaatissa nesteen laadun ja suosittelivat vaihtoa, silloin vaihdettiin pelkkä neste ja nyt levyjen (ja palojen)vaihdon yhteydessä tänä vuonna vaihdettiin toisen kerran. Olen huomannut että pääosin tuon pienen auton osat on työttömän budjettiin niin sopivia että ei kannata monestikaan ajella huonokuntoisilla osilla. 

SEL

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #37 : 13.11.2018, 17:23:51 »
Levyjen kulumiseen vaikuttaa monta eri tekijää, ainakin ajotapa, ajo-olosuhteet ja käytetyt jarrupalat. Lyhyet tehokkaat jarruttamiset säästää levyjä ja paloja toisin kun pitkät höyhenjarrutukset, samoin ajaako sorateillä vai päällysteellä. Pahin yhdistelmä on soratiellä höyhenjarrutukset, silloin tiestä nouseva hiekka on kuin hiomapaperi palan ja levyn välissä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #38 : 27.11.2018, 20:25:59 »
Levyjen kulumiseen vaikuttaa monta eri tekijää, ainakin ajotapa, ajo-olosuhteet ja käytetyt jarrupalat. Lyhyet tehokkaat jarruttamiset säästää levyjä ja paloja toisin kun pitkät höyhenjarrutukset, samoin ajaako sorateillä vai päällysteellä. Pahin yhdistelmä on soratiellä höyhenjarrutukset, silloin tiestä nouseva hiekka on kuin hiomapaperi palan ja levyn välissä.

Täytyy vielä palata tähän. Huomasin tosiaan että kuluneet jarrupalat on koveria, pintaa vähemmän keskellä kuin päissä. Huomasin sen kun hioin nauhahiomakoneella niitä, paperi otti vain päistä. Eli kun voimakkaammin jarruttaa, keskiosa kuluu enemmän ja kun hellittää, laukeaa jännitys palasta ja "ampuu" männän sisään. Tämä ilmeisesti tekee sen että palat irtoaa paremmin levystä eikä jää laahaamaan ja näin palat kestää pitempään?

Ja tietysti sekin että levy ei ruostu reunan läheltä niinkuin näkee joissa takalevyissä, saattaa olla sentin verran ruostetta. Ruoste on yllättävän kovaa ja raspaa palaa kevyesti.