Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)  (Luettu 72980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« : 10.11.2009, 11:36:47 »
Käyttökokemuksia 5008-malleista.

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 5008)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. Trendy, Premium, Sport, GT)
Polttoaine: (bensiini vai diesel)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin iskutilavuus, teho ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa

Helsingin Sanomat: Sateen jälkeen kirkastuu
Iltalehti: Järkevästi seitsemälle
Ilta-Sanomat: Tarjolla näppäriä ratkaisuja - Peugeot 5008
Savon Sanomat: Peugeot 5008 on lasten suosikki

Ford Grand C-Max vs Peugeot 5008
Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2017, 17:59:18 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kkimble

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #1 : 04.12.2009, 17:38:30 »
Moro!

Meikäläisellä kun perhettä on sen verran, että on tullut tila-autoilua harrastettua jo useamman vuoden niin Peugeot 5008 oli poikkeuksellisen kiva yllätys. Nykyinen auto Opel Zafira 2.0 Turbo vaihtuu kolmen vuoden jälkeen ensi vuoden alussa 5008:aan. Sitä ennen on ollut mm. Touran käytössä. Järkeviä 7 paikkaisia vaihtoehtoja ei kovin montaa markkinoilla ole (erikoista sinänsä), joten uusi Pösö on varmasti hyvä piristysruiske.

Kävin kuukausi sitten koeajamassa 150 heppaisen dieselin Sport varustelulla ja täytyy sanoa, että oli erittäin positiivinen kokemus kaikin puolin. Varsinkin kun mielessä oli ranskalaisista Renault Grand Scenicin käyttö muutama viikko ennen. Huh ! Ranskalaisissa on eroja !!! Mahtava vääntö ja tuntuma. "Saksalaisen" jämäkkä, mutta kivan pehmeä. Vaikka 150 heppainen kiinnosti tein kuitenkin päätöksen, että otin 110 hp dieselin jossa kulutus ja päästöt pienemmät, sekä tietysti hinta oli selkeästi alempi. Harkinnan ja laskemisen jälkeen otin Premium varustetason sijaan Sport tason jossa kyllä riittää vempainta moneen lähtöön. 7 paikkaisuus on meille välttämättömyys. Lisä penkit saa helposti ylös (paremmin kuin Zafirassa !) ja tila riittää lapsille pitkään, kyllä siellä aikuinenkin hätätilassa istuskelee. Ehkä Touraniin ja Zafiraan verrattuina oli kuskin kannalta parasta ajoasento ja näkyvyys. Zafirassa vielä ihan ok, mutta Touranin "rekkarattiasento" oli sitten aivan jotain muuta. 5008:ssa on aivan huippu ajoasento, istutaan korkealla, laaja näkökenttä ison tuulilasin ansiosta ja ratin - penkin säädöt yhdistettynä erittäin mukavaa menoa saa aikaan.

Muunnteltavuus on selvästi parempi kuin Zafirassa, kaikki keskipenkit liikkuvat erikseen, ovat saman kokoisia, selkänojia pystyy säätämään, koko tavaratilan saa tasaiseksi isoksi alaksi, ja takimmaisten penkkien alle jää vielä mukavat lokerot tavaroiden säilytykseen.

Kaikenkaikkiaan erittäin makea paketti!

Jos joku vaikka jostain kumman syystä on kiinnostunut ko. auton hankinnasta niin meikäläinen on kilpailuttanut 6 eri vakuutusfirmaa liikenne+kaskovakuutuksesta ja voin kertoa, että eroja on...

KariH

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #2 : 23.01.2010, 10:53:34 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 150 FAP Sport
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: 100 km

Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan ja itse tykkäsin Partnerimaisesta avaruudesta ja tilasta.

Mainio ajettava ja mielestäni hyvin hiljainen (hyvä äänieristys konehuoneen suunnalla?). Moottori teki siitä todella mahtavan. Kyllähän 150 heppasella diisselillä jo pääseekin ja vääntöä riittää..

Lehdistössä kehuttu kovastikkin ajo-ominaisuuksia ja en kyllä yhtään ihmettele. Hieno ajettava niin maantieajossa kuin kaupunkiajossakin. Kääntösäde on vaan turhan iso mutta onhan autokin iso.

Verotusarvo asiallisella tasolla liisareissa ja jos nyt olisi auton vaihto edessä niin varmasti yksi varteenotettava vaihtoehto.

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #3 : 23.01.2010, 11:41:04 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 150 FAP Sport
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: 50km

+ tehokas
+ suht tilava, mutta ei liian iso
+ hiljainen (toki oli lumitiet ja kitkat)
+ HUD

- Kuskin penkki ei laskenut itselleni tarpeeksi alas. En mahtunut autoon. 3008 penkki laskee tarpeeksi.
- Takalasi ei sulanut sellaiseen tilaan koko 50km matkalla että siitä olisi ulos nähnyt. Toki pakkastakin oli se -20´c
- Käsijarru manuaalitilassa tuotti allekirjoittaneelle ongelmia.
- led takavalot eivät myöskään sulattaneet lunta tämän lenkin aikana.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2010, 11:44:42 kirjoittanut Peugeot 307 SW »

kristianraunio

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #4 : 02.06.2010, 23:15:30 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 110 FAP Sport
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: 20km

+ Hyvät tilat
+ Miellyttävä ajokäyttäytyminen
- Turhia hilavitkuttimia (HUD)... no kehitys kehittyy ;)
- Aurinkoverhojen kiinnitys on todella heppoinen >:(
- 1.6 110 hdi on puutuneen oloinen näin suureen autoon.


Näinpä autokuumeessa  tuli tilattua 2.0 HDI 150 moottorinen Premium varusteilla.
Toivottavasti Peugeot pitää pintansa. Meillä tämä on perheen kolmas tila-auto. Ensin kokeiltiin Corolla Versoa ja nyttemmin on ajettu Touranilla.

Kirjoittelen sitten lisäkokemuksia kun on saatu ajokokemuksia omasta kulkineesta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #5 : 30.07.2010, 11:48:36 »
Lyhyt koeajolenkki tuli heitettyä,

110HDi, varustetasosta ei parempaa tietoa. Muutama positiivinen ja negatiivinen huomio.

+ melutaso oli mukavan alhainen, eikä rengasäänet tulleet läpi niin kuin monissa muissa tila-autoissa.
+ ensimmäistä kertaa automaattiset pyyhkijät jotka toimivat niin kuin piti
+ miellyttävä jousitus

- Ohjauksessa oli joku outous josta en oikein päässyt selvyyteen, tuntui kuin auto olisi puoltanut mutta se ei puoltanut, ja suuntavakuudessa tuntui olevan aluksi epämääräisyyttä?
- kovat muoviset ovipahvit, epämiellyttävät käden lepuuttamiseen.
- todella paksu keskipilari joka rajoittaa näkyvyyttä oikealle.
- käsijarrun toiminta, lähteäkseen automaattisesti pois täytyy kaasua olla painettuna, ilman kaasun painamista jarru ei vapaudu vaikka kytkintä nostaa? Aika monesti tulee liikuttua parkkipaikalla peruutuksissa tms. ilman kaasun painallusta ja tämä ominaisuus oli outo. Ilmeisesti automyyjäkään ei ollut tottunut moiseen kun sammutti auton hallista ulos ajaessaan. Itse luulin järjestelmän jo hajonneen kun kaupan parkkipaikalta ei auto suostunut vapauttamaan jarrua.

kristianraunio

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #6 : 28.08.2010, 22:29:05 »
Ensimmäiset 500 km ajettuna uudella 5008 HDI 150 Premiumilla.

Kun saatiin karistettua pettymys jälleenmyyjän toiminnasta , niin toistaiseksi fiilis autosta on ihan hyvä.

Jyväskylän Laakkosella ei homma ole ihan hanskassa. Auton luovutuksessa myyjä esitteli lapsilukkona jotain muovi pylpyrää ovessa, joka ei mitenkään vaikuttanut oven toimintoihin. Autossa kun on sähköinen lapsilukko. No... sitä sattuu, mutta ilmeisesti enää ei uuden auton ostajalle tarjota kahveja... Kuten aiempien kolmen auton kodalla on tapahtunut. Sitten vielä kun päästiin liikkeele niin auto kulki kuin mato. Kotimatkalla tarkastin rengaspaineet kun niitä epäilin, niin vasen etupyörä 1,6 bar ja muut 1,8-2,2 bar. Suosituspaineet kun ovat 2,6-3,0 bar. Mitä ihmettä siellä luovutushuollossa katotaan kun ei puolityhjiä rengaspaineita huomata.

Auto muuten on hiljainen ja lähes yhtä tehokkaan tuntuinen kuin 150 hv kuulostaakin. Ainoastaan sellainen muulinpotkutunne kiihdytyksissä puuttuu. Kulutus on mielltyttävän matala. Alle 6 l/100 km eka 500 km. Jatketaan tästä kun kokemusta karttuu.

martymcfly

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #7 : 28.09.2010, 00:00:10 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 150 FAP Sport
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 1300km

Uusi duuniauto, pari viikkoa vanha ja alla hieman ensituntumia. Vertailukohtana pösöön lähinnä perheen toinen auto, Volvo V50 2.4 2008 bensatomaatti, ja VW Touran 1.9 TDI 2009 manuaali, joka oli ns. odotusajan auto viimeiset pari kuukautta 5008:a odotellessa.

+ Tehokas ja vääntävä moottori
+ Erittäin hiljainen, ei edes poikkeuksellisen äänekäs huonopintaisilla teillä kuten jotkut testit ovat väittäneet (vrt. Touran jonka ratissa 120km/h vauhdissa Lahdentiellä tuli veret korvista)
+ Mainio ajoasento ja vaihdekepin sijainti hieman "normaalia" ylempänä, lisäksi kepin liikerata mukavan lyhyehkö
+ Kevyt mutta melko tunnokas ohjaus, kevyt vaihteensiirto
+ Tilava (tosin V50 verrattuna mikä tahansa on tilava)
+ Jämäkkä jousitus (Peugeotiksi) ja tukeva ajotuntuma
+ HUD & varusteet yleensä
+ Takaikkunoiden aurinkoverhot. Eivät pääse lapset repimään ajon aikana irti kuten tarvikemallisia imukuppivirityksiä. Eivätkä mielestäni ole niin heppoiset kuin lajitoveri aikaisemmassa arvostelussa sanoi, Skoda Superbin verhot olivat ihan samanlaiset (tosin ei muista kokemuksiakaan)
+ Sisustuksen ja hallintalaitteiden yleinen laatuvaikutelma. Toivottavasti ei jää vain vaikutelmaksi, kilometrit näyttäköön

- Suuri kääntösäde yhdessä etukulman hieman hankalan hahmotettavuuden kanssa ovat (ainakin vielä tässä vaiheessa) aiheuttaneet yllättäviä vekslailuja parkkihalleissa ja jopa kotipihalla
- Vaikka vaihteensiirto on kevyt ja liikerata lyhyehkö, se ei ole mielestäni hirveän täsmällinen vaan tuntuma kepistä on hieman "hontelo"
- Peruutustutkan toiminta ja esteiden tunnistaminen epätäsmällistä (vrt. V50 jonka tutka huutaa kuin satamahinaaja just silloin kun pitääkin)
- Ei mitenkään erityisen taloudellinen, tosin on vielä ainakin tähän saakka tullut ajeltua ehkä hieman epätaloudellisesti johtuen tuosta mainiosta moottorista...  ;)
- Lisävarusteinen tavaratilanverkko ei ole mallia "rulla" joka kiinnitetään takaistuimien taakse, vaan erillinen verkko joka kiinnitetään alhaalta tavaratilan kiinnityslenkkeihin. Helppo 30 sekunnin homma tämäkin tosin, mutta käyttäjäystävällisempiäkin ratkaisuja on olemassa
- Ei kunnollisia mukitelineitä. Tai no, edessä etupenkkien ja kyynärnojien välissä, keskikonsolin ihan takaosassa on yksi 1/2 litran pullon mentävä kolo, mutta tämän käyttö on ajon aikana hankalaa, ja pahvisen kahvikupin kanssa sula mahdottomuus.  >:( Hauskaa sinänsä että kolmannen penkkirivin matkustajille sitten mukitelineetkin sivupaneeleista löytyvät...! Ok, näiden puute ei ole mikään suuri ongelma auton päivittäiskäytössä, mutta huomattiin tuossa jo vkonloppuna 600km edestakaisella ajelulla että niille ois ollut käyttöä.

Laitan lisää kommentteja jahka maileja kertyy.

kristianraunio

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #8 : 09.10.2010, 16:08:57 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 150 FAP Premium
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 5000km

No niin nyt on ajettu 5000km 5008:lla. Ei päättynyt alustan ongelmat rengaspaineisiin. Ekalla pitemmällä ajokerralla ihmettelin ratin tärinää. Olipa Ranskassa unohdettu kokonaan tasapainottaa vasen etupyörä. >:( No päätin samassa vaihtaa lukkopultit tavallisiin. Samaista vasemman etupyörän lukkopulttia irrotettaessa momentti kasvoi niin suureksi, että pultin kolot pettivät eikä nitkahtanut mihinkään. Onneksi avain säilyi ehjänä niin sai muut pultit vaihdettua. Rengasliikkeessä sitten hitsattiin mutteri pultinkantaan kiinni ja jovain lähti aukeamaan. >:(

No hyviäkin asioita on. Potkua piisaa hyvin ja enää ei ohittaminen ole tuskaisaa. Osa tilanteista tulee jopa yllättävän nopeasti eteen kun ei ole tottunut niin hyvään kiihtyvyyteen. :D

Lumilevyt asensin kun lämpötilat tipahtivat alle 10 asteen. Talvirenkaiksi valikoitui Nokian Hakkapeliitta 7 Alutec:in Grip vanteella.

Kokonaisuutena auto on hyvä ajettava maantieliikenteessä, kulutus ekan viidentuhannen kilsan aikana on ollut n. 5.7 l/100km. ;D Kaupunkiajosta ei voi tykätä kun vaihteiston välitykset on melko lyhyet alhaalla, joten joutuu vaihtamaan tiheään. Lisäksi vakionopeudensäädin ei toimi kuin 4,5 ja 6 vaihteilla.

plu

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #9 : 23.10.2010, 07:55:57 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 110 FAP Sport
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo (2 kpl)
Ajomäärä: n. 150 km

Työsuhdeliisari on menossa vaihtoon joulun alla, ja seuraavaksi autoksi valikoitui 5008 THP 156 bensakoneella, 7 -paikkaisena Sport -varusteltuna versiona. Koeajokokemukset dieselmallilla olivat sen verran vakuuttavia, että valinta oli helppo. Aiemmat kokemukset Volkswageneista, joista tila-autoista käytössä aiemmin ollut Touranin 7 -paikkainen versio, bensakoneella sekin.

5008:n parhainta antia ovat kuljettajan erittäin mukava työympäristö, hyvät varusteet, kunnolla suunniteltu muunneltavuus sekä mielestäni varsin onnistunut muotoilu. Tarkemmin siis:

+ Sport -version erittäin hyvät ja jopa halvat varusteet kuten panoraamalasikatto, HUD, vakkari, automaatti-ilmastointi, ajotieturi, aurinkoverhot, tummat lasit takana yms.
+ Mukava ja riittävän leveä etuistuin jopa kaltaisilleni "perseihmisille" :)
+ Erittäin hyvin muotoiltu ohjauspyörä ja hyvä vaihdekepin sijoitus
+ Sähköinen käsijarru, kun sitä oppi käyttämään
+ Turvavyöhälyttimet jokaisessa 7:ssä istuimessa (meillä paljon pieniä lapsia, ja toisten vöitä auotaan aina välillä vahingossa...
+ Kolme Isofixiä keskirivillä
+ Molempien takaistuinrivien erittäin helppo taittosysteemi, varsinkin kulku kolmannelle riville on poikkeuksellisen hyvä!
+ Hiljainen, Touranin jäljiltä korvat soi vieläkin vaikka se meni vaihtoon jo 3 vuotta sitten. Uudessa tämä epäkohta kyllä kuulemma korjattu...
+ Babylonian punainen on aivan mahtavan hieno väri!!!
+ Toisen istuinrivin reunapaikkojen omat lämmityssuulakkeet säädettävällä puhallusteholla. Miksei näitä ole kaikissa tila-autoissa?

- Koeajoon ei saatavilla haluamaani bensakonetta MISSÄÄN automallissa, tästä miinus Raision Automaalle! Ei ne kaikki halua sitä diisseliä...
- Isojen pilarien rajoittama näkyvyys
- Välttävät ajovalot vakiona, ksenonit meni tilaukseen koska Golf V:n kaksoisksenonien jälkeen mitkä tahansa valot tuntuvat vain välttäviltä...
- Pakkitutkan huono toiminta, tämä on Golfissa toiminut erinomaisesti, huolimatta vedestä, lumesta ja jäästä joita kertyy takapuskuriin.

Kokonaisuutena niin mainio paketti, että uskalsin tilata vaikka en bensakoneella kokeilemaan päässytkään. THP 156.tta on kyllä paljon kehuttu joka puolella, vaikkei se Volsun TSI -koneiden taloudellisuuteen ylläkään. Tällä tietysti on itselleni vähäisempi merkitys... Tulemme myös tarvitsemaan ainakin ajoittain jokaisen istuimen käyttöön, joten tilaratkaisujen toimivuus ja tietysti tilan määrä sinänsä olivat omalla kohdallani ehkä ne merkittävimmät valintaperusteet.

tgrr

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #10 : 06.11.2010, 07:52:08 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Varustetaso: Sport 7p
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: THP 156
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: n. 900 km

Vajaa viikko tullut ajeltua uudella autolla, kokemukset pääosin erittäin hyvät.
Loppusuoralla valintaa tehdessä olivat Gran Scenic ja Touran. Valinta meni Peugeotiin
- ajo-ominaisuuksien (Rellu hontelo. kuin istuisi kannon päällä irtoratti sylissä verrattuna 5008:n) ja
- varustelun (Touraniin olisi saanut laittaa huomattavan kasan enemmän valuuttaa saadakseen saman varustetason)
ansiosta. Yksinkertaisesti paras kokonaispaketti.

+ kohtuullisen hyvä varustelutaso (Sport).
+ Mainio moottori. Valoista lähdettäessä tällä ei jää jalkoihin mukavan alaväännön ansiosta.
+ (Tila-autoksi) erinomainen ajettavuus.
+ Kuskin työympäristön ergonomia.
+ Erittäin hiljainen. 407:n jälkeen tulee ajeltua vahingossa maanteitä nelosella, koska moottoriäänet eivät kuulu ollenkaan.
+ Vakiona liitäntä iPodille (joskin paikoitus liittimelle voisi olla parempikin).
+ Tilava. Muunneltavuus myös oikeasti helppoa ja loogista.
+ Kerroinko jo, että moottori on hieno. Se nimittäin on.


- Keulaa vaikea hahmottaa. Suosittelen parkkitutkaa myös eteen (itsellä puuttuu). Ehkä tuonkin oppii.
- Ei sitten minkään maailman pidikettä kahvikupille edessä. Jollakin toisella tuo ei haittaa pätkääkään, mutta itsellä aiheuttaa Bilteman/ Motonetin keikan.
- Avattavaa takalasia jää kaipaamaan. Takaluukku on todella kookas ja ahtaissa tiloissa aukeava lasi olisi paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2010, 08:08:54 kirjoittanut tgrr »

plu

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #11 : 06.01.2011, 09:57:29 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2011
Varustetaso: Sport 7h
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: M6
Moottori: 1,6 THP156
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 150 km  :D

Jaahas, eilen illalla saatiin loppiaisen pyhiksi jo käyttöön uusi 5008, ja kokemukset ovat pitkälti edellisen kirjoittajan kanssa yhteneväiset. Minäkin totean siis moottorista että se on mainio! Minulla myös etututka, joten keulan hahmottamisongelmat ei toivottavasti vaivaa niin paljoa, mutta kääntöympyrä on kyllä iso!

Harjoiteltiin heti koko perheen (7h) lastausta autoon. On todella erinomainen asia, että keskirivi on niin leveä kuin se on, sillä käyttöoppaasta kävi ilmi ettei reunapaikoille saa asentaa tukijalallista turvaistuinta. Syynä on se, että tukijalka asettuu jalkatilan tavaralokeron suht ohkaisen kannen päälle, ja se ei sitten välttämättä kolarissa kestäisi vaan voisi antaa periksi. Noh, kun sitten kokeilin telakkaa (Brio) tuohon keski-istuimelle huomasin ilokseni että molemmat reunapenkit mahtuu vielä menemään nippuun, eli kolmannelle riville pääsee kummalta puolelta vaan! Kerrassaan positiivista, eipä olisi onnistunut esim. Touranissa aikoinaan. Kun vielä penkkien nosto / laskurumba on tehty huomattavan helpoksi, ei irrotettavia niskatukia aseteltaviksi omiin pikku koteloihinsa yms, olen monikäyttöisyyteen kyllä varsin tyytyväinen.

Olivat asentaneet kolmesta irtorivasta koostuvan etualasäleikön lumisuojuksen paikoilleen jo valmiiksi, kun sitä etukäteen osasin jo penätä. En tiedä tuon vaikutuksesta lämpeämiseen, mutta mukavan lämpimältä auto tuntui ainakin 10 asteen pakkasella, jopa lasikaton suojaverho auki. Lisäksi ikkunat pysyivät kaikki auki täydelläkin kuormalla, kun takapuhallus oli käytössä ja b -pilareiden suuttimet säädettu asentoon 2 / 4. Varsin hyvältä siis tuntuu tuonkin toteutus, Touranissa oli paksuista b -pilareista ja heikosta lämmityslaitteesta johtuen takasivulasit huurussa ja jäässä yleensä koko pakkaskauden.

Ajettavuus maantiellä häviää ehkä aavistuksen aiemmin ohjastamilleni Volkkareille, mutta varsin mukavaa meno on vaikka pientä hakemista esiintyikin. Talvirenkaina 16 -tuumaiset Nokian 7:t.

Kääntyvät ksenonit vaikuttivat varsin asiallisilta valoilta, vaikka Golfin halogeenilisäpitkien aikaansaama kantomatkan lisäys niistä puuttuukin. Vielä kun saisivat nuo huomiovalot ohjelmoitua oikein  >:(.

Perheellinen osaa arvostaa myös hallintalaitteiden fiksua sijoittelua ja toimintalogiikkaa suurimmilta osin, useimmat toiminnot oppii ihan luonnostaan ilman manuaalin pläräämistäkin, toki niitä jo luovutuksessakin vähän käytiin läpi. Samoin "ylimääräiset" valot oven edustan ja jalkatilojen valaisemiseen tuntuvat kovin huomaavaisilta.

Sähköisen käsijarrun toimintaa pakkasilla vähän pelkään, mutta katsotaan mitä eteen tulee sen kanssa... muutenkin odotan vaan milloin ne päivittäiset sähköviat alkavat, joista minua niin varoiteltiin ranskalaiseen siirtyessäni  :-\.

Semmoinen lisäys edellä olevaan, että huomiovalot toimivat kuin toimivatkin ihan oikein myös hämärätunnistimen ohjaamina; tarpeeksi valoisia päiviä vaan ei oikein osunut kohdalle aiemmin, tai ainakaan en ollut niinä oikeina tunteina liikkeellä autolla. Myös takavalot toimivat huomiovaloilla, mikä on erittäin hyvä asia!

Torstaina vielä vetokoukku tuohon kiinni!

telluride

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #12 : 23.01.2011, 20:06:31 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Varustetaso: Sport 5h
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: A6
Moottori: 2,0 HDI 120 kW
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Aiemmat:  Opel Vectra 1,9 cdti Wagon autom, 2,2 Wag autom 2 kpl, Peugeot 406 Wag  3,0 autom,  Wag 1,9 HDI, Wag  2,2 sport
Farmareita vuodesta -87.
12.11. rekisteröinti ja nyt reilut 8000 km viisaanpana. Eipä suurta moitittavaa, tuo kääntösäde on suuren tuntuinen, mutta kun on totutellut yllättävän lyhyeen keulaan niin jo mahtuu pysäköimään. Kulutus hieman korkeampi maantiellä kuin ent. Opelissa, syynä lähinnä kai 6-vaihteen lyhyempi välitys. Mukavan hiljainen ja erinomainen näkyvyys ulospäin. Riittävä varustelu. Ranskalaiseksi hyvät istuimet. Tavaratila on selkeä, mutta myös selkeästi lyhyempi kuin aiemmilla autoillani. Korkeus jossain määrin korvaa lievää puutetta, autoa olisi voinut jatkaa 10 cm ilman, että ulkonäkö olisi kärsinyt (makuasioita) :o

+  hyvän näköinen   8)
+  panoraama lasikatto
+  tehokas lämmityslaite  (lämpeni hyvin myös ennen webaston asennusta)
+  hyvä muunneltavuus
+  hieno moottori / vaihteisto

-  hieman pintakova jousitus ilman kuormaa
-  kulutus   :-\
-  kääntösäde
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 20:13:53 kirjoittanut telluride »

L-A

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #13 : 26.04.2011, 20:52:43 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2011
Varustetaso: Sport 7h
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: AUT
Moottori: 1,6 THP156
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 900km

No niin nyt on auto saatu ja 2 viikkoa täynnä. Ensimmäisenä täytyy kehua alustaa joka on todella napakka ja kantaa  jopa 5 aikuista  todella hyvin.
Automaatti toimii kyllä loistavasti ja sport asennossakin muuttaa menoa hieman.  Näkyvyys on hyvä jokapuolelle. Kääntyvät ksenonit ovat kyllä aivan loistvat. Tälläviikolla pitäisi saada vielä niskatuki näytöt toimintaan kun olivat unohtaneet langattomat kuulokkeet tehtaalle. Kahden viikon jälkeen ei ole kuin positiivista palautetta autosta. Paitsi yksi puute löytyy: Etupenkeillä ei ole mukitelineitä...

martymcfly

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #14 : 20.05.2011, 11:06:09 »
Do dii, päivitystä edelliseen viestiin syksyltä, ja autohan on edelleen 5008 HDi 150 Sport, vm. 2010.

Kilometrejä kertynyt nyt n. 14'000, ja suurin osa aikasemmin antamistani plussista ja miinuksista pitää edelleen paikkansa. Jotkin käsistykset ja tuntemukset muuttuneet kokemuksen karttuessa, ja päivitetty plusmiinuslista alla:

+ Tehokas ja vääntävä moottori. Siis todella mainio, varsinkin ohituskiihtyvyydet maantie ja moottoritienopeuksissa
+ Ajo- ja matkustumukavuus, johon sisältyy allaolevia pointteja
+ Hiljainen, ei edes poikkeuksellisen äänekäs huonopintaisilla teillä kuten jotkut testit ovat väittäneet
+ Kevyt mutta melko tunnokas ohjaus, kevyt vaihteensiirto
+ Vaihdekepin sijainti hieman "normaalia" ylempänä jolloin vaihdetta voi vaihtaa siirtämättä kättä kyynärnojalta
+ Erittäin tilava ja monikäyttöinen (3 erillistä istuinta takana)
+ Jämäkkä jousitus (Peugeotiksi) ja tukeva ajotuntuma
+ HUD & varusteet yleensä
+ Takaikkunoiden aurinkoverhot. Pieni asia mutta lapsiperheelliselle todella kätevät, en ostais autoa ilman.

Ja sitten hieman "ei-niin-hyviin-mutta-silti-ok" ominaisuuksiin:

+/- Kohtuullinen ajoasento, mutta jos pitkäpitkäjalkainen haluaa asettaa penkin siten että penkin etäisyyttä/korkeutta säätäen saa hieman reisitukea aikaiseksi, ratti jää hieman liian kauas
+/- Kulutus pienenhkö maantieajossa, mutta kaupungissa hörppii ihan kiitettävästi (tosin enpä ole erityisen säästeliäästi yrittänytkään ajaa)
+/- Sisustuksen ja hallintalaitteiden yleinen laatuvaikutelma. Edelleen yleistuntuma on laadukas, mutta kuljettanapuoleisen oven sisältä on alkanut kuulua jatkuvaa natinaa, HUD (tai joku muu kojelaudassa) resonoi epämääräisin väliajoin, ja alustasta on alkanut kuulua kolinaa lämpimälläkin kelillä (joka tosin vaimenee nytkin parin kilsan jälkeen. Talvella kolinaa oli enemmän). Pyydän että tsekkaavat kesän jälkeen 20tkm:n huollossa.

Ja sitten miinukset:

- Vakkarissa ja vaihto-opastimessa toimintahäiriöitä 5000kms:sta alkaen. Automaasta ei ongelmaan ole löytynyt ratkaisua (yllätys? Ei.), joten seuraavaksi kokeillaan uutta merkkihuoltoa, viimeistään 20tkm:n huollon yhteydessä
- B-pilarin katvealueetja etukulmien vaikea hahmotettavuus (vaikka tähän on jo tottunut)
- Suuri kääntösäde ja kankeahko muutenkin kaupungissa
- Peruutustutkan toiminta ja esteiden tunnistaminen epätäsmällistä
- Ei kunnollisia mukitelineitä edessä. Kahvia ois kiva pitkällä matkalla otta huoltamolta mukaan, mutta ei. Ristus!!!
- Talvella auto jätti kerran tielle viallisen lämpöanturin vuoksi. Vaihdettiin takuuna ja jälkimarkkinointi sijaisautoineen, huoltoineen yms. toimi tosin mallikkaasti

Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen autoon. Ottaisinko saman uudelleen jos saisin valita? Ottaisin, mutta ehdottomasti automaatilla ja mahd. myös xenon valoilla. Niin ja bluetoothilla kans, nykyiseen laitettiin jälkiasenteinen Nokian CK-100 mikä tosin sekin on ok.