Kirjoittaja Aihe: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)  (Luettu 16130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pugisti

  • Vieras
607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« : 09.07.2010, 20:26:48 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Käyntiin lähtee, mutta kaasu ei toimi. Aiemmin nyki hieman, mutta tämä on aivan uusi vika. Kokemuksia?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #1 : 09.07.2010, 20:55:46 »
Kaasupolkimen käyttämisellä ei siis ole mitään vaikutusta moottorin kierrosnopeuteen? Palaako moottorin vikavalo ja onko mahdollista lukea vikakoodit (OBD-lukijalla)?

Ensin tarkistaisin, että vaijeri on ehjä ja kiinni sekä polkimessa että moottoritilan puolella. 607:n EW10- ja EW12-moottoreissa ei ole mekaanista (vaijerikäyttöistä) kaasuläppää, vaan vaijeri kiinnittyy erilliseen moottoritilassa olevaan kaasupolkimen asentotunnistimeen, jolta saamansa signaalin perusteella moottorinohjausyksikkö säätää sähköistä (motorisoitua) kaasuläppää (esim. 406:n EW10J4-moottorissa on vaijerikäyttöinen kaasuläppä).

607 (1. mallisarja), ACCELERATOR CABLE AND PEDAL, LEFT HAND DRIVE
607 (1. mallisarja), INTAKE MANIFOLD AIR DISTRIBUTOR, INJECTION EW12J4
607 (1. mallisarja), INJ CALCULATOR SENSOR, INJECTION EW12J4

Mikäli mekaaninen yhteys kaasupolkimen ja sen asentotunnistimen välillä on kunnossa, voi vika olla esim. joko asentotunnistimessa tai sähköisessä kaasuläpässä. Tällainen tapaus löytyi, jossa kyse saattoi olla kaasuläpän jumittumisesta (jäätymisestä):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42063.0

Tässä jotain tietoa liittyen ainakin johonkin EW12J4-moottorin sähköisesti ohjattuun kaasuläppään:

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=InTake%2FDriveByWireThrottle

Lainaus
PSA

I heard that PSA's shipping lotsof cars (Peugeot 307 and Citroen C5 comes to mind) with drive-by-wire throttles (for years now). That means they should be available for cheap. Dunno about bus (CAN is likely). No CAN, but just - KISS (keep it simple stupid) - gear motor with position sensor(s).

fex. Electronic throttle body fitted to EW12J4 engines (often found from Peugeot 407, 607, Citroen C5 etc.).

Casting is made by Solex (type 'Solex 1943'), electronic unit (motor and potentiometer(s) are made by Magneti Marelli (type CTS CA.0011607B).

Throttle plate diameter 61 mm, flange polt pattern 60x60 mm.

Connector has 6 pins in one row.
Throttle closed
pins 1-2, 1.89 kOhm
pins 1-5, 2.46 kOhm
pins 1-6, 3.71 kOhm
Throttle open
pin 1-2, 3.92 kOhm
pin 1-5, 2.46 kOhm
pin 1-6, 1.75 kOhm
DC motor, with gearing
pin 3-4 2.3 Ohm
pin 3 = (+)
pin 4 = (-)

- has spring return to closed position.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2010, 18:56:31 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #2 : 12.07.2010, 18:45:44 »
Käsittääkseni EW10- ja EW12-moottoreissa ei ole mekaanista kaasuläppää

Varaosakuvien perusteella pitää paikkansa EW12:n osalta, joten jatko on lievästi jo offtopiccia: EW10J4:ää on myös mekaanisella kaasuläpällä.

Siitä kaasuvaijerin vetämästä asentotunnistimesta aloittaisin itsekin vianhaun.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #3 : 15.07.2010, 18:55:00 »
EW10J4:ää on myös mekaanisella kaasuläpällä.

Kyllä, olet oikeassa. 607:n EW10J4-moottoreissa tosin on kaikissa sähköinen kaasuläppä, mutta esim. 406:n EW10J4:ssä ei (kun taas EW12J4:ssä on).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #4 : 15.08.2020, 17:59:51 »
Tuota miten tuo EW12 J4 kaasupolkimen asentotunnistin mitataan?: Auto toimi erittäin hyvin ja sitten lakkasi lämpimällä ilmalla vastaamaan kaasuun. Liittimessä on neljä pinniä. Aukaisin tunnistimen ja siinä on magneetit eli se on kapasitiivinen? Oliko tähän virtakaaviota. Yksi on maa ja toinen on jännite ja yksi on signaali, sekä tyhjäkäynnin signaalli mutta, missä järjestyksessä?

VF39D3FZB92021446
« Viimeksi muokattu: 15.08.2020, 18:39:06 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #5 : 15.08.2020, 20:10:47 »
Purin tunnistimen ja se ei ole kapasitiivinen anturi vaan siinä on magneettipari ja piirilevy, Että onko se sitten ihan moottori joka pyörii neljänneskierroksen. Arvatenkin siinä on kela piirilevyn alla johon indusoituu virta joka vahvistetaan jänniteviestiksi. Nelosnasta oli maa ja kakkosnastaan patterista virtaa laittamalla sai jännitteen patterissa hieman alenemaan. Joten mittasin niisä sitten patteri kiinni ja sain toisesta jäljelläolevasta puoli Volttia. Ja toisesta ei sitten mitään. Eli mykältä tuntuu. Nyt kun saisi pinnikaavion, niin voisi tehdä vahvistaa diagnoosin.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #6 : 16.08.2020, 16:57:16 »
Tuota, sain vinkkiä että kaasuläpän pitää likkua ja sain konetta kiertämään parituhatta jolloin läpän pitäisi liikkua. No sitten käytin,i mutterinkin avaamisen aksiaalisen voiman kääntömomentin aiheuttamana torsioliikkeenä kierteytettyyn kuusiotahokkaaseen jolloin sain hammasrattaat näkyviin ja sieltä oli mennyt rattaat. Otin läpän akselin irti ja se oli jo tuttua että akseli oli kulunut. Jolloin rattaiden ryntökylma muttuu ja kitka kasvaa jolloin rattaat antavat periksi.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #7 : 17.08.2020, 12:01:50 »
Ei pysynyt epoksi rattaissa eikä kolvilla liimaaminen onnistunut. Ei ollut Roi-osassa, eikä Lapin auto-osissa. Tilanne oli jo aika synkka aamulla ja sitten eräs kansalainen oli jo eilen ottanut yhteyttä ja tarjonnut uutta osaa. Suoritin tutkimuksia eBayssa ja sekä varaosasivustoilla ja se oli totta mitä kansalainen kertoi. Näyttäisi että hinta liikkuu kahden ja kolmensadan välillä- Niin, että osa on haluttu, kaksi hinta on kohtuullinen ja kolme läpän kuuluu liikkua kun kaasuttaa mikä helpotti vianhakua. Että osa on varmaan jo tulossa mutta kun se on siellä syrjässä jossain Tampereella. Mietin aamulla kun pyöräilin pitkin kyliä, että kuinka joku voi asua jossain Etelä-Suomessa? Eihän siinä ole mitään järkeä jos voi asua Lapissa. Kun tein vauriotutkimusta havaitsin, että kaasuläpän akseli oli kulunut ja väljä runkoon jolloin läppä jää kiinni läppärunkoon ja hampaat hajoavat. Sama on Tillotsonin ja moottorisahan kaasareissa että ovat usin hyvin väljiä. Runko voi olla vielä käyttökelpoinen mutta akseli on väljä vaikka olisi kromattu. Joihinkin saa uusia akseleita. Sahassa ei onnistu oikein mikään jos on väljä läppä. Ymmärän että on tehty hyvin tiukaksi että lisäilmaluisti toimii paremmin tässä lappärungossa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #8 : 18.08.2020, 21:38:24 »
No tänään sain uuden. Jopa suorastaan villinnyin ja poltin kumia. Kone alkoi käymään hyvin ja tehot ovat hyvät. Moottorin vikavalo vielä palaa. Mutta seurava homma on tutkia taka-akku ja sen vaikutus varoitusvaloihin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #9 : 18.08.2020, 22:22:18 »
Hyvä juttu tuo auto-osio, muut toteamukset olivat hieman tuubaa. Uuden läpän tiedot olisi hyvä ja vaihto-ohjekin muille. Myin tuollaisen ehjärattaisen läpän aikoinaan, samoin V6:seen piti uusia tuo 300 euron osa koodilla 1635P3.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #10 : 19.08.2020, 08:30:07 »
Sinäkö se kerrot mikä on tuubaa ja mikä ei? Minusta sinä olet kertonut minulla aiemmin mitä kannattaa laittaa ja mitä ei. Kerran oli Yle puheella professori puhumassa yhteiskunnallisista asiosta ja hän totesi että Suomalaisen yhteiskunnan yksi vahvuukksista on suvaitsevuus. Hän kertoi, että ennen kyläyhteisössä oli eri tyyppisiä ihmisä joita pidettiin joukon mukana, ja nyt työyhteisössä pitää kaikkien mahtua samaan muottiin. Ja näinhän se on. Hän oli erittäin huolissaan että tämä suvaitsevaisuus oli kapenemassa yhteiskunnassa. Kannustan sinuakin hieman pohtimaan tätä asiaa. Tässä on vielä tämä sukupuolikysymys. Nythän naisille sallitaan tämä ja pidetään ihan normaalina. Mutta en voi oikein miesten kirjoihin laittaa tämmöistä kansalaista.

###

En sopeuttanut läppää. Mutta huomasin että tyhjäynti oli hukassa ensin ja muutaman kilometrin jälkeen nämä oireet hävisivät ja vikavalo sammui. Eli PCM on korjaavaa tyyppiä tai mitä se oikea termi nyt sattuu olemaan.  Läppärunko on käytössä CITROEN C8; PEUGEOT 406, 407, 607, 807 2.2 ja se minun on Magneti Marelli 802001985303 Alkuperäinen valmistenumero on 1635 N0 ja muita ovat CAMBIARE: VE387075, CITROEN/PEUGEOT: 1635N0, 163615, 9653289480, ELTA AUTOMOTIVE: LTH516, ERA: 556175, FUELPARTS: TB3159, HOFFER: 7519109, INTERMOTOR: 68356, LUCAS CAV: LTH516, MAGNETI MARELLI: 802001985303, MEAT & DORIA: 89109, SIDAT: 88.092, VEMO: V22-81-0001, 68356
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 08:39:14 kirjoittanut PeugeotDriver »

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #11 : 19.08.2020, 09:08:22 »
Pysytään asiassa ja jätetään se tuuba vähemmälle. Ylempänä sitä on rivikaupalla.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #12 : 03.09.2020, 17:57:30 »
Tässä näkee akselin vauriot ja lopulta läpän leikkaaminen kotelon seinään kiinni. Akselin radiaalin värähtelevät ja vektorinsuuntaiset potentiaalikeskittymän voimat aiheuttvat aksiallisen materiaalisiirtymän nanotasolla.

Vaari1960

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #13 : 04.09.2020, 15:12:34 »
Oliko kuinka paljon kilometrejä takana päin kun tuli tälläisiä ongelmia?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Ei reagoi kaasuun (EW12J4)
« Vastaus #14 : 04.09.2020, 20:15:07 »
380 oli ja tänään tuli venttiilivaurio Roin keskustassa. Niin ja yhet sakotkin kerkesin saaha vielä kun kone oli vedossa. Kansi pois ja vähän ruuvailua vaihteeksi.