Kirjoittaja Aihe: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)  (Luettu 27416 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Auto: 2008 308 1,6 HDi 110 Sport 2-tronic.

Se oli sitten 5,3c tänään aamulla, josta tuli mieleeni tuo webaston hankinta. Olen harkinnut webaston asentamista, mutta haluaisin kuulla hieman käyttäjien kokemuksia webastosta ko. autossa. Muistan ainakin foorumilla puhuttaneen puhallinmoottorin nopeudensäädöstä, oliko se nyt sitten liian hiljainen tms., mutta mitenkäs tuo automaatti-ilmastointi muuten käyttäytyy? Pysyykö lämpötila-asetukset muistissa? Olisiko joku jopa itse sen sinne asentanut ja osaisi antaa vinkkejä kohdista missä voi tulla haasteita?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #1 : 20.08.2010, 07:43:53 »
Suosittelen suuresti, vaikka Webasto onkin 407ssani. Ei tuo 308 poikkea suuresti, yksi piuha lämmityslaiteyksikön pistokkeelle, jotta puhallin toimii. Muisti taitaa hävitä tai ainakin 21 asetus on startissa aina taulussa. Harkitse akkulaturia samalla, kun Webaston piuhoja vedellään autoosi. Ohjaus kauko-ohjaimella ja erillisellä napilla, kellon ohjelmointi on historiaa. GSM-ohjaus luxusta, mutta sen voi rakentaa itsekin, jos ei halua maksaa siitä maltaita. Pirautappa Uudenmaan Autovarustelu Oyhyn ja saat asiantuntevan liikkeen lausunnon. Tankkianturin asennuksessa imuputki niin, että toimii alle varttitankilla, koska normaali imuputki jää pumpun syvennykseen (ainakin 407ssa) ja startti tuottaa kylmän yllätyksen, juuri silloin, kun sitä vähiten odottaa  ;) 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 947
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #2 : 20.08.2010, 07:53:26 »
Tuota, sen verran pitää nyt toppuutella, että +4-5 astetta on yleensä se lämpötila missä lisälämmitys vasta kytkeytyy. Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä tänä aamuna ei lisälämmitys ole vielä edes ollut päällä. Kyllä, autossa on sähkövastukset ilmakanavissa. Tässä pitää nyt muistaa se että jos otat vastaavan bensiini käyttöisen mallin jossa ei ole näitä vastuksia, niin sen kabiini lämpenee hitaammin kuin diesel mallin. Moottorin läpeneminen on sitten eri juttu. Molemmilla malleilla olen ajanut ja eroa todella on. Viimeksi eilen juttelin ihmisen kanssa jolla oli nyt 308 wagon VTi 120, hänellä oli ollut ennen 307 HDi, hän kertoi myös että diesel mallin lämmityslaite pukkaa nopeammin lämmintä.

Jos kuitenkin päädyt hankkimaan webaston, niin ilman muuta: Webasto + telestart. Kellon tuoma lisäarvo on hiukan kyseenalainen. Webaston automaatti-ilmastointi puhaltimelle on olemassa säätöyksikkö jonka avulla pystyy säätämään puhallusnopeutta. Kyseessä on muistaakseni IPCU-rele, maksanee luokkaa 100 €.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2010, 07:58:37 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #3 : 20.08.2010, 09:38:14 »
Mulla on 2009 308 Sport 110 HDi johon laitatin webaston viime talvena. Moitin sitä sisäpuhallin nopeutta liian pieneksi alussa mutta Jyväskylän Laakkosella asentajan kanssa yhdessä viritettiin sellaista sähköistä relettä siten että puhallinnopeus isoni sopivaksi. Webaston valmistajan ohje on pienemmälle nopeudelle siksi että akku kestää paremmin. Ei kuitenkaan ollut ongelmia viime talvena ja siksi olen tilannut webaston myös tulevaan 3008:aan. Hinta oli viime talvena tele-startilla asennettuna 1750€ koska oli joku maahantuojan kampanja. Nyt hinta on kai jotain 2500€ luokkaa mutta sehän sisältyy välirahaan vaihdossa.
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #4 : 20.08.2010, 09:44:01 »
Nyt ei olekaan kyse siitä, että sitä olisin vielä tänään tarvinnut vaan ainoastaan koin muistutuksen tuosta tulevasta talvesta kun lämpömittariin vilkaisin  ::) Edelliseen 407:n tuon GSM-ohjauksen virittelin, ja otin sen myös talteen seuraavaan autoon. 407 kokemusten takia heräsikin kysymys tuosta muistitoiminnosta, kaipaisinkin faktaa enkä MUTUa ko. asiasta. Asennuksesta 308:siin kaipaisin kokemuksia, koska ajattelin tehdä sen omatoimisesti.

ilpo: Jäikö 308:ssa ilmastoinnin asetukset muistiin aina sammutuksen jälkeen? 407:ssahan tapahtuu niin, että mm. lämpötila-asetus palautuu 21c asteeseen käynnistäessä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #5 : 20.08.2010, 21:04:56 »
ilpo kertoili yksityisviestillä muistiasetuksien säilyvän. Seuraavaksi puntaroimaan raaskiiko sitä oikeasti laittaa. Saksan maalta tuli tarjous Thermo Top E:stä mallikohtaisen asennussarjan kanssa 756 EUR toimituskuluineen. Asennuskokemukset edelleen tervetulleita.

E on 4,2kW ja C on 5,2kW. C-malli on 180 EUR kalliimpi. Kello sisältyy hintaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 947
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #6 : 21.08.2010, 07:55:47 »
Mitä mä olen kysellyt Webastoista niin väittivät, että E riittää 308 HB malliin, SW malliin tarvitsee C:n.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #7 : 21.08.2010, 10:55:21 »
Kyllä 4,2 kw riittää, 1,6 HDi vesitila ei ole kamalan iso
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #8 : 21.08.2010, 18:44:54 »
Tutkin tänään hieman lisää. Sopiva paikka laitteelle näyttäisi löytyvän kuskinpuolen eturenkaan edestä. Polttoainepumpussa(?), vai onko vain tason anturi, on merkattu pari ylimääräistä kohtaa mihin voi laittaa liittimen webaston polttoaineletkulle ja ainakin tankin kyljessä polttoainelinjan vieressä oli polttoaineletkulle yksi vapaa kiinnike. Lieneekö auton alla lisää, tiedä häntä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #9 : 21.08.2010, 18:52:45 »
Juuri sinne suunniteltu, ainakin 407aan ja loogisesti ajatellen 308iinkin. On suositus, että tankin läheisyyteen asennetaan polttoainepumppu, ettei hori ilmakuplia. Ainakin be-autoissa tehdään niin. Oheisena kuvia. Keskivaimentimen kohdalla sijaitsee be-pumppu ja kirkas putki. Muovit poistettu alustasta, eli niiden alle oli jemmattuna. Asennettu Peugeot-liikkeessä Oulussa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #10 : 21.08.2010, 20:28:10 »
Tutkin tänään hieman lisää. Sopiva paikka laitteelle näyttäisi löytyvän kuskinpuolen eturenkaan edestä. Polttoainepumpussa(?), vai onko vain tason anturi, on merkattu pari ylimääräistä kohtaa mihin voi laittaa liittimen webaston polttoaineletkulle ja ainakin tankin kyljessä polttoainelinjan vieressä oli polttoaineletkulle yksi vapaa kiinnike. Lieneekö auton alla lisää, tiedä häntä.

Sieltähän se minullakin löytyy, siis webasto kuskin puolen eturenkaan edestä. Varmaan maahantuojan ohjeilla asennettu tai webaston ohjeilla.
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #11 : 22.08.2010, 13:43:38 »
IPCU-releen ohjelmointi onnistuu näköjään suhteellisen yksinkertaisesti itsekin. Normaali KKL-adapteri ajaa asiansa. Rakennusohjeet esim. täältä tai vaihtoehtoisesti voi ostaa valmiin KKL-adapterin esim. ebaysta. Webastoa pääsee ilmeisesti muutenkin sorkkimaan ko. kaapelilla. Ohjelmointi suoritetaan suoraan releeseen webaston ohjelmalla (linkki). Nastaan 86 kytketään +12vdc, nastaan 15 K-linja ja nastaan 85 maa (IPCU asennusohje + keskustelu IPCU:n ohjelmoinnista + ohjearvot IPCU:lle). OBD2 liittimen nastasta 7 löytyy tuo mainittu K-linja (Wikipedia).

Valmis ohjelmointikaapelikin löytyy Webastolta tilausnumerolla 9011069A, tämä tosin pitää liittää vielä webaston kaapeliin.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #12 : 22.08.2010, 13:59:42 »
407ssa ei tuota IPCU-relettä taida olla ollenkaan (tai on hyvin jemmattu). Kolme relettä konehuoneessa sulakkeineen ja pari piuhaa kabiiniin, toinen lämmönsäätöyksikölle ja toinen paksumpi puhaltimelle. Lisäksi kellolle ja Telestartille. Hyvät ovat muuten vinkkisi Webaston teknisiin saloihin. GSM-ja nappiohjaus on helpoin toteuttaa siten, että laittaa kellon napille rinnaikkaiskoskettimen(t) (napin/gsm-purkin releen 2 sec pulssin).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #13 : 23.08.2010, 12:09:21 »
Webaston asennusohjeet 308:lle: linkki PDF-tiedostoon.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #14 : 23.08.2010, 20:15:03 »
Eihän tuo nyt mitenkään älyttömältä projektilta vaikuta, tällä kertaa asennusohje on jopa värikuvilla  ;D  Näin äkkiseltään mietittynä suurimman murheen aiheuttaa tuo alkuperäinen letku"klemmari" joka pitäisi uusiokäyttää  ::)  Tuo asennuskohta on oikeasti aika tilava, eturenkaan edusta on ihan tyhjänä. Mielenkiintoinen huomio asennusohjeesta: dieselissä polttoaine ryöstetään polttoaineletkusta ja bensakoneisella pitää viritellä imuputki tankkiin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2010, 20:18:17 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89