Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaite on tehoton  (Luettu 12407 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ExXm

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #30 : 25.07.2013, 08:55:42 »
Auto: 1996 406 1,8 (XU7JP4, 210 000 km).

Ko. kulkine tuli käyttööni kevättalvella ja kohtuullisen heikosti antoi lämmintä ilmaa. Nyt kun pohjolanliikenteen tallissa tarkenee niin tarttis alkaa selvittää asiaa. Autossa ei ole ilmastointia ja kaikki säädötkin perinteisiä "käsinveivattavia." Raitisilmasuodatin on uus ja ilma kyllä kiertää. Kiertääkö siellä kennossa koko ajan kuuma vesi ja läpällä vaan otetaan sieltä sekoitusta? Vähän tahmeesti liikkuu lämmönsäädön nuppi, näkeekös sen läpän liikeradan toiminnan, ilman että tarttee koko autoa purkaa? Sitten olis tuo kennon huuhtelu/vaihto varmaan edessä jos tuo säätö itsessään pelittää. Vai onks täs autos jo "luonnostaan" tehoton lämmityslaite? Ei huvittaisi alkaa mitään kennoakaan turhaan vaihtamaan...

jajuvi71

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #31 : 14.01.2016, 10:12:50 »
Auto: 2000 406 2,0 (EW10, automaatti-ilmastointi).

Olen lukenut useita kirjoituksia mutta haluaisin varmistaa vielä. Lämmityslaitteesta tulee vain haaleaa ilmaa. Ulkolämpötila näyttää oikein, kennolle menevät putket /letkut kuumat, moottorilämpötila ok. Puhallin ei nosta kierroksia vaikka kone lämmin käsi ohjauksella toimii.Huurteen poisto toimii eli kierrokset nousee. Vaikka asetan lämpötilan 30 asteeseen lämpö melko olematon. Missä anturissa /tunnistimessa vika? Puikkomalli kaasupolkimen lähellä vai ns. anturi kaksi jossakin hankalemmassa paikassa mittariston alla. Anturi kaksi pitäisi olla nimenomaan lämpötila anturi? Olisin todella kiitollinen vastauksesta.

jajuvi71

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #32 : 14.01.2016, 12:24:33 »
No näitä juuri olen lukenut mutta kumpi anturi siihen vaikuttaa? Kaikki toimi hyvin vielä viikko sitten kunnes auto jäätyi kun oli -28. Sulatin sen ja laitoin uudet nesteet ja nyt ajettu noin tuhat kilometriä eikä lämpiä. En oikein ymmärrä mikä olisi ilman ohjausläppiäkään juuri nyt sekoittanut.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #33 : 14.01.2016, 12:43:36 »
Eiköhän siellä ole ilmaa järjestelmässä. Ilmaa kunnolla, niin eiköhän ala lämpenenmään.

jajuvi71

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #34 : 14.01.2016, 14:45:42 »
Ilmattu moneen kertaan. Mittasin sellasella infrapuna mittarilla lämppärin letkujen päältä konehuoneesta niiin on ihan ok. Mittari näyttää yli 80 astetta. Jos siellä olisi ilmaa niin ei kai se automatiikkaakin tapa. Tarkoitan kun kierrokset ei nouse puhaltimella ollenkaan paitsi käsisäädöllä.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #35 : 14.01.2016, 21:30:15 »
Irroitappa akku autosta 15minuutiksi. (tutustu ohjeeseen) On saattanut mennä automaatti-ilmastointi tilttiin eikä ohjaa ilmankiertoa oikein.

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #36 : 15.01.2016, 11:07:39 »
Pitikös nämä ilmata niin, että nesteen pinta on korkeammalla kuin säiliön korkki. Eli sopivalla aukolla olevasta litran purkista pohja pois, se säiliön aukkoon kaula alas ja pohjasta täyteen, sitten ilmaus letkuista.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #37 : 15.01.2016, 11:20:43 »
Lämppärin kennosta ns. Väliseinä menny kuuma vesi ei kierrä kennossa tulee suoraan pois, vanhoissa femmoissa ollut vastaavaa. Mittaa menevän letkun lämpä ja kennolta tuleva jos saman lämpöisiä kenno uusiksi pitäs olla lämpötiloissa reilu ero.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #38 : 15.01.2016, 11:38:07 »
Ilmattu moneen kertaan. Mittasin sellasella infrapuna mittarilla lämppärin letkujen päältä konehuoneesta niiin on ihan ok. Mittari näyttää yli 80 astetta. Jos siellä olisi ilmaa niin ei kai se automatiikkaakin tapa. Tarkoitan kun kierrokset ei nouse puhaltimella ollenkaan paitsi käsisäädöllä.

Vaihda termostaatti, 406:n automaatti vaatii moottorin olevan täysin kuuma ennenkuin alkaa automaatilla puhaltamaan kuumaa. Se logiikka on vähän outo. Ainakin noin meidän kaikki 406:t on toiminut. Puhallinnopeus nousee vasta kun lämmöt n. 90.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #39 : 15.01.2016, 11:44:15 »
Samoin se toimii muillakin merkeillä. Moottorin ollessa kylmä, puhallus on erittäin pienellä, mutta moottorin lämmettyä alkaa kova puhallus jota jatkuu suunnilleen siihen asti kunnes saavutetaan asetuslämpötila. Sen jälkeen puhallusta vähennetään tilanteen mukaan.

Lämppärit lienevät muutamalta pajalta automerkistä riippumatta.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #40 : 15.01.2016, 12:09:19 »
Juu siinä on kaunis ajatus, että optimoidaan moottorin lämpeneminen. Mutta kyllä tuo 406:n malli on aika ehdoton, esim 607 alkaa puhaltaamaan täysillä paljon aiemmin.

jajuvi71

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #41 : 15.01.2016, 15:04:03 »
Eka kertaa laitoin viestiä näille sivuille, lukenut olen aiemminkin. Tänäänkin monta vastausta mutta en ole tiennyt kun ei enää tullut ilmoitusta s-postiin. Kiitos kaikille vastanneille. Kokeilin tänä aamuna ennen töiden alkua akun kenkää auki ja ilmasin vielä. Akun kengän irroituksesta en huomannut eroa mutta ILMAA oli vaikka kaverille. En ole varma vielä oliko siinä koko vika mutta tuokin kyllä riittää syyksi. Kennon tukkeutuminen yms. tuntuu hassulta että se iskee yks kaks.

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #42 : 15.01.2016, 15:49:59 »
On sekin mahdollista jos tulee muhjua tarpeeksi sinne kennoon , ja ettei ole katsottu/vaihdettu raitisilmasuodatinta. jos vaikka olisi pois kokonaan tai päästäisi vanhuuttaan kaikkia koivun ,etc... roinia kennon täytteeksi/läpihengityksen esteeksi läpivirtaukselle. Tukkii nekin tehokkaasti tuon ilmastoinnin toiminnan tai lämpimänkin tulon.

ramirez

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #43 : 15.01.2016, 16:07:14 »
Pakko kommentoida tähän asiaan. Ittellä 406GW 2.0 16v. 2000 vuosimallinen. Kyseinen pirssi on TODELLA lämmin, näillä pakkasilla joutuu pienentämään lämpöä, 20km. ajon jälkeen, siitä säätimestä vaikka puhallus on pienimmällä teholla. En muista että oli ollu näin lämmintä autoa vähään aikaan, ehkä 900 EMS saabi oli näin lämmin talvella.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #44 : 15.01.2016, 17:33:07 »
Vaihda termostaatti, 406:n automaatti vaatii moottorin olevan täysin kuuma ennenkuin alkaa automaatilla puhaltamaan kuumaa. Se logiikka on vähän outo. Ainakin noin meidän kaikki 406:t on toiminut. Puhallinnopeus nousee vasta kun lämmöt n. 90.

Eikös jo mitattu että putket on 80 asteiset, ei silloin termostaatin vaihto auta. Ehjä 406 alkaa automaatilla nostaa puhallustehoa kun lämpömittari on 70 asteessa, ei todellakaan tarvi olla 90 astetta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307