Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottoririkko (HDi)  (Luettu 27018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alfissimo

  • Vieras
3008 - Moottoririkko (HDi)
« : 28.05.2012, 19:04:16 »
Auto: 2009 3008 1,6 HDi 110 Sport 2Tronic (195 000 km).

Nonni.

Autohan siis 2009 vuotinen 3008 1.6HDi koneella, mittarissa 195tkm ja alkoi kesken maantiemarssin pitämään järkyttävää kolinaa ja tehot pois. Cruisella 85km/h vauhdista tiputin tietyömaan kohdalla vauhdin n.60:iin ja työmaan ohitettuani napautin cruisen takaisin, jolloin laatikko pudotti neloselle ja heti tuntui, ettei olisi tehot pelissä ja samantein alotti naputuksen. Loota vapaalle ja rullaten bussipysäkille. Tyhjäkäynnillä naputus hävisi, mutta heti kierroksien kanssa tuli takaisin.

Hinurilla huoltoon ja kerkisivät sen verran tutkiskelemaan, että epäilykset osuisivat turboon ja turbosta irronneen silpun menneen koneeseen. Sehän kuulostaa miellyttävälle ja pahin kolina koneesta kuulostaisi nimenomaan tulevan yläkerrasta, kun olin vieressä huoltomiesten tutkiessa, huom. auton luokse tuli NELJÄ mekaanikkoa kuuntelemaan. Jännä nähdä mitä sieltä löytyy, mutta mun tuurilla on koko kone entinen. Auto siis ostettu helmikuussa ja ensimmäinen soitto myyjälle johti lopputulemaan, että odotetaan tarkempia tietoja, mutta puhuu pomolleen jo valmiiksi.

Tässä sitten ihmetellään elämän hienoutta ja otin puukon ja buranan tuohon valmiiksi, kun pitää vissiin myydä toinen maksa ;) ja mennä lisäksi myymään itseään, jotta saa laskun sitten maksettua. VI**U

Tähän väliin kelpaa kaikki valistuneet arvaukset ja ehdotukset aiheen tiimoilta. Korostan, että autossa ei ole tähän asti ollut mitään, mikä olisi enteillyt tämän päiväistä. Öljyt vaihdettu ajallaan ja tällä hetkellä oli koneessa n.5tkm ajetun Castrol Magnatec 5W-30 C2-öljyt, siis oikeat ja kunnolliset litkut.

jsantala

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #1 : 28.05.2012, 19:28:57 »
Jos ostit liikkeestä niin liike maksaa eritoten koska alle 6kk on kulunut ostosta. Ei mitään epäilystäkään. Ota kuluttaja-asiamieheen välittömästi yhteyttä, jos yrittävät laittaa sinut maksamaan penniäkään. Lisätietoa vissiin löytyisi nykyään täältä, mutta sivut ovat tällähetkellä rikkipoikki: http://www.kuluttajavirasto.fi

Lisäys: Google auttaa, täältä voinee lukea pamfletin aiheesta:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:lGNhgZvSloEJ:www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu%2Bja%2Btakuu%2Bautokaupassa.pdf+autokauppa+kuluttajansuoja&hl=en&pid=bl&srcid=ADGEESh827tyrD5VhfU_yEPstQXo4vbAiqAwTN4_eKj8QF2VPHUNgzIZIIJ3hiXYAJ06nSkg20SF1LvrWZN_vMLjyASAECOHQ6k5ReMeNBwuhizrMMJq8yB6PVO3KWnIFfDqMU72WKB5&sig=AHIEtbTXIOoJlrQ5ufVyEOxHnrgDo4GIRQ&pli=1
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 19:33:15 kirjoittanut jsantala »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #2 : 28.05.2012, 20:43:19 »
Jos ajettu 20tkm öljynvaihtoväleillä lyhyttä ajoa, niin turbovika mahdollinen. Sihti tukkeutuu ja turbo ei saa voitelua. 1.6 hdi moottorissa suositellaan 10-15 tkm välein öljynvaihtoa. Ethän vaan ole käyttänyt teboilin öljyä? Myös tukossa oleva fap pistää koneen meluisaksi, kuin olisi hydr. nostin hajalla.
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Peugeot 3008 hybrid

jsantala

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #4 : 28.05.2012, 20:56:30 »
Oli miten oli, jos ohjelman mukaista huoltoa ei ole oston jälkeen laiminlyöty niin myyjä on vastuussa, jos kyseessä oli liike.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 21:11:03 kirjoittanut jsantala »

505 tbo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #5 : 28.05.2012, 21:01:34 »
Kaverin autossa tuo sama kone niin turbon öljynpoistoletku oli tukossa joka aiheutti turbon akselin katkeamisen. 

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #6 : 28.05.2012, 21:36:30 »
Pahimmillaan kiertokangen/kankien laakerointi vioittunut ja mäntä/männät osuvat sylinterinkanteen.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #7 : 28.05.2012, 22:02:30 »
Edellinen omistaja on mennyt ohjelman mukaisesti, mutta ajot on olleet pitkää siivua. Ei ole käytetyistä öljyistä tíetoa, mutta kaikki huollot tehty ajallaan merkkiliikkeessä. Itse vaihdatin nuo Castrolin öljyt "ei merkkiliikkeessä", mutta sillä nyt ei onneksi ole tähän liittyen mitään väliä.

En oleta, että tuo automaattisesti menisi 6kk virhevastuun piikkiin kokonaisuudessaan, sillä korjauksen jälkeen auto on tietenkin parempi, kuin ostettaessa. Kysymys onkin siitä, millaiseen sopuun myyjän kanssa pääsee ja mitä kallista sieltä on oikeasti rikki.

Paljon tällaisen tehdaskoneet maksaa, jos entinen on päreinä?

Edit: Hiukkasloukkukaan ei mikään mahdottoman vanha ole, nyt ei ole huoltokirjaa tässä, mutta muistaakseni n.60-70tkm ajettu fapin vaihdon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 22:08:15 kirjoittanut Alfissimo »

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #8 : 29.05.2012, 10:03:12 »
Kurja homma, osanotot!

Mitä noita kuluttajaviraston esimerkkitapauksia ahtimen ongelmista vilkaisin niin niiden ja oman näkemykseni perusteella ainakin puolet korjauksen kustannuksista pitäis saada takas esim. hinnanalennuksen muodossa (http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=71f6f414-2c2c-4120-be7b-eb55b9cfea5f). Autohan ei ole vanha mutta kilsoja on toisaalta ihan kohtuullisesti, joten kaikkia kustannuksia myyjäliike valitettavasti tuskin suostuu maksmamaan. Ja toisaalta onhan ahdin ja auto korjauksen jälkeen sitten hieman parempi kuin ostohetkellä kuten jo itsekin totesit. Tosi harmillinen juttu kuitenkin.

Oliko muutan mitään oireita/ääniä havaittavissa aikaisemmin? Siksi kysyn koska seuraavassa käytettynä ostettavassa autossamme tullee tod näk olemaan sama moottori (joko 3008 tai 308 HDi 110), ja ois kiva tietää millä toimenpiteillä tällaisen voi estää (jos edes voi) ja mitä pitää pitää silmällä/korvalla kun käytettyjä katselee.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #9 : 29.05.2012, 10:34:16 »
Tämän moottorityypin huoltoväli tiputettiin 20 tuhannesta 15 tuhanteen. Moottorivaurion estoon tärkein juuri tuo öljynvaihto 10-15 tuhannen välein.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #10 : 29.05.2012, 10:42:40 »
Voiko autoon tulla niin kallis vika, että kaupat puretaan liikkeen puolesta? Kuulemma näin on joskus jossain käynyt..
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #11 : 29.05.2012, 12:15:54 »
Viimeisin päivitys tutkimuksista: Vikamuisti tyhjä, turbo ok, öljyt ok, mutta jokin siellä hakkaa. Seuraava arvaus oli, että mäntä pääsisi osumaan kanteen tai että männän päällä olisi jotain. Tyhjäkäynnillä ääni onkin ihan normaali ja epäili, että tyhjäkäynnillä mäntä kulkisi mukana ja kierrosten kanssa alkaisi väljyyttään hakkaamaan kanteen.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #12 : 29.05.2012, 13:15:35 »
Oliko muutan mitään oireita/ääniä havaittavissa aikaisemmin? Siksi kysyn koska seuraavassa käytettynä ostettavassa autossamme tullee tod näk olemaan sama moottori (joko 3008 tai 308 HDi 110), ja ois kiva tietää millä toimenpiteillä tällaisen voi estää (jos edes voi) ja mitä pitää pitää silmällä/korvalla kun käytettyjä katselee.

Ei mitään epänormaalia johon olisin enempää kiinnittänyt huomiota. Lähtiessä täysin normaali, kiihdytyksissä ei mitään outoa ääntä, tehot ok. Tuo yksi ainoa cruisekiihdytys tuon esille ponkautti. Ainoa asia jonka huomasi hetkeä aiemmin, oli hieman noussut kulutus, jonka itse siinä hetkessä tulkitsin fapin poltoksi, käyttäytyi muutenkin samalla lailla. Nyt kun muistin, niin imuputki oli pullahtanut pois paikaltaan, jonka huoltomies huomasi heti pellin avattuaan. Joku yhteys sillä tähän on väkisinkin, mutta mikä voisi aiheuttaa moisen paineiskun koneesta takaisin päin, varsinkin, kun mikään anturi ei ole asiaan reagoinut?

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #13 : 29.05.2012, 14:14:16 »
Viimeisin päivitys tutkimuksista: Vikamuisti tyhjä, turbo ok, öljyt ok, mutta jokin siellä hakkaa. Seuraava arvaus oli, että mäntä pääsisi osumaan kanteen tai että männän päällä olisi jotain. Tyhjäkäynnillä ääni onkin ihan normaali ja epäili, että tyhjäkäynnillä mäntä kulkisi mukana ja kierrosten kanssa alkaisi väljyyttään hakkaamaan kanteen.

Olisiko nokka-akseliketjun kiristin lauennut?

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #14 : 29.05.2012, 14:23:17 »
Kovin epäilyttää, että silloin koko kone enää pyörisi. Eiköhän se olisi solmussa koko yläkerta ::).