Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 5486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #15 : 09.04.2022, 18:45:22 »
Auto: 2003 406 3,0 V6 (ES9J4S)

Edellisenä päivänä täysin normaalisti toiminut 406 ei käynnistynyt seuraavana aamua. Matkalla tosin auto luisti jäisessä liikenneympyrässä reunavalliin ja tärähti jonkin verran, mutta mitään akuuttia vikaa tästä ei tullut. Muita vikoja tai ylimääräisiä häiriöitä ei ole ollut ennen tätä. Käynnistettäessä bensapumppu surisee virrat kytkettäessä ja startti pyörii normaalisti, mutta moottori ei lupaa. Muut havaitut ongelmat:

* Mittariston tulee moottorin vikavalo/huomiovalo
* Etuovien sähköikkunat eivät toimi
* Sisävalo ei syty automaattisesti
* Ajovalot eivät kytkeydy päälle (vain parkit palavat)
* Vilkut ja hätävilkut eivät toimi

Toimenpiteinä on tehty seuraavat:

* Tarkistettu sulakkeet
* Koodattu avaimet uudelleen (avain virtalukossa ovi avattaessa tulee pling ääni)
* Mitattu akku (jännite OK) ja kokeiltu toisella toimivalla akulla. Akku on vaihdettu ohjeiden mukaan, mutta sopeutuksen yhteydessä ei kuulu pling ääntä, kun valot käännetään päälle akun kytkemisen jälkeen (takaikkunasta, kun kuskin ikkunan nostin ei toimi)

PPS:lla luettuna tulee seuraavat vikakoodit.

Built-in systems interface:

Intermittent fault. Transponder identifier not received.
Intermittent fault. Absence of communication with the engine management ECU
Intermittent fault. Coolant temperature information. Incorrect value received
Intermittent fault. Vehicle speed information. Incorrect value received
Intermittent fault. Vehicle speed information. Vehicle longitunal accleration information. Incorrect value.

Olisiko vielä jotain toimenpiteitä, joita kannattaisi yrittää, vai pystyykö näillä tiedoilla vian rajaamaan todennäköisesti vikaantuneeseen BSI-yksikköön?
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #16 : 05.08.2022, 20:35:43 »
Auto: 2003 406 3,0 V6 (ES9J4S)

Edellisenä päivänä täysin normaalisti toiminut 406 ei käynnistynyt seuraavana aamua. Matkalla tosin auto luisti jäisessä liikenneympyrässä reunavalliin ja tärähti jonkin verran, mutta mitään akuuttia vikaa tästä ei tullut. Muita vikoja tai ylimääräisiä häiriöitä ei ole ollut ennen tätä. Käynnistettäessä bensapumppu surisee virrat kytkettäessä ja startti pyörii normaalisti, mutta moottori ei lupaa. Muut havaitut ongelmat:

* Mittariston tulee moottorin vikavalo/huomiovalo
* Etuovien sähköikkunat eivät toimi
* Sisävalo ei syty automaattisesti
* Ajovalot eivät kytkeydy päälle (vain parkit palavat)
* Vilkut ja hätävilkut eivät toimi

Toimenpiteinä on tehty seuraavat:

* Tarkistettu sulakkeet
* Koodattu avaimet uudelleen (avain virtalukossa ovi avattaessa tulee pling ääni)
* Mitattu akku (jännite OK) ja kokeiltu toisella toimivalla akulla. Akku on vaihdettu ohjeiden mukaan, mutta sopeutuksen yhteydessä ei kuulu pling ääntä, kun valot käännetään päälle akun kytkemisen jälkeen (takaikkunasta, kun kuskin ikkunan nostin ei toimi)

PPS:lla luettuna tulee seuraavat vikakoodit.

Built-in systems interface:

Intermittent fault. Transponder identifier not received.
Intermittent fault. Absence of communication with the engine management ECU
Intermittent fault. Coolant temperature information. Incorrect value received
Intermittent fault. Vehicle speed information. Incorrect value received
Intermittent fault. Vehicle speed information. Vehicle longitunal accleration information. Incorrect value.

Olisiko vielä jotain toimenpiteitä, joita kannattaisi yrittää, vai pystyykö näillä tiedoilla vian rajaamaan todennäköisesti vikaantuneeseen BSI-yksikköön?

Vian syyksi paljastui akku. Uusi akku oli viallinen ja toinen testiakku myös ilmeisesti liian heikkokuntoinen, vaikka toisessa autossa toimi vielä. Uudella toimivalla akulla ja kenkien puhdistuksella lähti käyntiin normaalisti.
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

Bumper

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #17 : 10.08.2022, 23:07:08 »
Auto: 1999 406 1,8 16V (XU7JP4)
Lainaanpas itsekin tätä viestiketjua, koska oma 406 kehitti aika samankaltaisen ongelman kuin viestiketjun aloittajalla aikanaan.

Autosta tilttasi yhtäkkiä kesken ajon mittaristo ja keskinäyttö - viisarit jäivät niille sijoilleen mikä mihinkin asentoon ja näyttö pimeni kokonaan. Auto kuitenkin kävi sammutukseen asti normaalisti. Ei lähtenyt uudelleen käymään.
Hetken selvittelyn jälkeen huomasin, että BSI:n sulake F (mittariston virransyöttö, näyttö, autoradio, navigointi, ilmastointilaite, 15A) oli palanut. Lainasin ehjän sulakkeen autoradiolta/12V pistokkeelta ja sain sillä auton käymään, mutta parin minuutin sisällä se meni uudestaan. Sain kuitenkin auton ajettua kotiin, koska kone kuitenkin käy kun sen on kerran käymään saanut. Nopeus vain piti selvittää puhelimella.

En ole remonttikiireiltä hirveästi ehtinyt vikaa tutkimaan, mutta sen verran mittailin, että sulakkeen kannalta mitattuna ei ole suoraa oikosulkua maihin. Kuljettajan jalkotilasta tarkistin maton alta johtosarjan kuntoa (joka silmämääräisesti virheetön) ja totesin moninapaliittimet kuiviksi ja siistin näköisiksi. Yritin myös keskinäyttö irroitettuna laittaa uuden sulakkeen - palaa edelleen. Mittaristoa sen sijaan en ole ehtinyt vielä purkamaan irti - vaikka tuskinpa vika siinä on. Onkohan todennäköistä että BSI on vaihtokunnossa, vai voisiko vika olla jossain johtosarjassa? Saako mistään 406:n (D9 Semi-mux) sähkökaavioita?

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #18 : 17.09.2022, 19:27:54 »
Vian syyksi paljastui akku. Uusi akku oli viallinen ja toinen testiakku myös ilmeisesti liian heikkokuntoinen, vaikka toisessa autossa toimi vielä. Uudella toimivalla akulla ja kenkien puhdistuksella lähti käyntiin normaalisti.

Sama tilanne tuli uudelleen päälle. Nyt katseet kohdistuvat polttoainepumppuun, koska akku on varmistettu toimivaksi ja virrat kytkettäessä ei surinaa kuulu. Muutama kysymys:

* Pitäisikö polttoainepumpun surista, kun PP2000:lla käynnistää kaksoisreleen testin? Rele naksahtaa testin yhteydessä, mutta pumpusta ei kuulu mitään ääntä.
* Mihin liittimen navoista pitäisi tulla pumpun moottorin syöttövirta, jos pumppua testaisi vielä kytkemällä suoraan akkuun?
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #19 : 17.09.2022, 21:13:15 »
Voi olla pumpun liitinkin hapantunut tankin päällä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #20 : 19.09.2022, 10:07:58 »
Pumpun voi mitata pumpun irrotetun liittimen päästä, yleismittarin piikit pysyvät liittimessä pitelemättä. Pumpun liittimet ovat paksumpien johtimien päässä. Avaimesta virrat kääntämällä pitäisi pumpun saada virtaa n. 5 sek ajan. Jos tulee, eikä pumppu pyöri (liitin kiinni, mitatessa auki), niin pumpussa vika. Jos ei tule niin kaksoisrele ei vedä.
Pumpun ulkoinen liitin tuskin hapettuu, mutta pumpun rungon sisällä oleva abiko-liitin voi hapettua.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #21 : 19.09.2022, 14:56:25 »
Kuulee korvallakin tuon ruiskuauuttimien painetukin ennakkopainestuksen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #22 : 19.09.2022, 18:21:38 »
Liittimeen tulee avainta käännettäessä vajaan sekunnin ajan 12,6V, jonka jälkeen se putoaa nolliin. Kyseessä on vuoden 2003 "täys-CAN" versio, eli voiko tuossa olla jotain älyä sen suhteen, että katkaisee turvallisuussyistä pumpun virransyötön, kun ei saa pumpulta tankin anturin tietoja?

Kokeilen vielä virransyöttöä ulkopuolelta pumpulle, kuhan saan ehtyneeseen abikoliitinvarastoon täydennystä.

Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #23 : 19.09.2022, 19:45:25 »
Todennäköisesti on pumppu sökö, jos ei pyöri edes sitä sekuntia. Toiminnassa on varmasti pientä eroa muutaman vuoden vanhempaan nähden.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #24 : 19.09.2022, 20:42:42 »
Liittimeen tulee avainta käännettäessä vajaan sekunnin ajan 12,6V, jonka jälkeen se putoaa nolliin. Kyseessä on vuoden 2003 "täys-CAN" versio, eli voiko tuossa olla jotain älyä sen suhteen, että katkaisee turvallisuussyistä pumpun virransyötön, kun ei saa pumpulta tankin anturin tietoja?

Kokeilen vielä virransyöttöä ulkopuolelta pumpulle, kuhan saan ehtyneeseen abikoliitinvarastoon täydennystä.

PSF-1 boxi moottoritilassa tarkasteluun ja kampiakselin asentoanturi. Jos ei Ecu ei saa pulssia moottorin pyörimisestä, niin pumpulle ei anneta virtaa, eli on turvatoimi mm. kolaritilanteessa. Mittaa suuttimille tulvea jännite startissa, sama toiminto jos PSF-1 päärele ei toimi. Samaa vikaa ollut 407:ssa ja pääreleen voi ohittaa lisäreleellä. Ai niin, oliko vikakoodit luettu?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #25 : 19.09.2022, 21:02:14 »
Pumpulle tulee virta, ei tulisi sekuntiakaan jos käynnistykseen vaadittavat olosuhteet ei olisi kunnossa. Vikakoodia ei tule kun bensanpaineelle ei ole mittausta. Vikakoodi tulee kyllä jos bensanpaine on liian alhainen auton ollessa käynnissä, mutta se tulee siitä että ECU yrittää rikastaa seosta yli raja-arvojen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #26 : 20.09.2022, 08:01:03 »
Kyseessä on vuoden 2003 "täys-CAN" versio

FullCAN tuli pösöissä ensimmäisenä 407aan vuonna 2004, sitten 307aan vuonna 2005 jne. Joskus 2002 nurkilla 406 tuli VAN-CAN, tunnistaa älyttömistä viiveistä vähän joka asiassa. 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #27 : 20.09.2022, 20:20:41 »
Ajattelin vielä varmuudeksi kokeilla vaihtaa pumpun kaksoisreleen varmuudeksi, kun niitä sattui olemaan Motonetissa hyllyssä. Tässä tuli sokeasti luotettua Motonetin tietoihin, että ko. rele sopisi myös tähän malliin.

Kun pääsin kotiin ja aloin vaihtohommiin, sain todeta että ilmeisesti juurikin tässä mallissa ei ole perinteistä kaksoisrelettä, tai sitten sen on hyvin eri paikassa, kuin kaikista netissä löytämissäni kuvissa. Olisiko jollain vielä kytkentäkaaviota käsillä, että voisi tsekata on kaksoisrele tässä tapauksessa kirjaimellisesti kaksi relettä sulakeboksissa? Vai löytyykö varsinainen kaksoisrele jostain muualta, kuin sulakeboksista tai ECU:n vierestä?

Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #28 : 20.09.2022, 23:41:23 »
Ajattelin vielä varmuudeksi kokeilla vaihtaa pumpun kaksoisreleen varmuudeksi, kun niitä sattui olemaan Motonetissa hyllyssä. Tässä tuli sokeasti luotettua Motonetin tietoihin, että ko. rele sopisi myös tähän malliin.

Kun pääsin kotiin ja aloin vaihtohommiin, sain todeta että ilmeisesti juurikin tässä mallissa ei ole perinteistä kaksoisrelettä, tai sitten sen on hyvin eri paikassa, kuin kaikista netissä löytämissäni kuvissa. Olisiko jollain vielä kytkentäkaaviota käsillä, että voisi tsekata on kaksoisrele tässä tapauksessa kirjaimellisesti kaksi relettä sulakeboksissa? Vai löytyykö varsinainen kaksoisrele jostain muualta, kuin sulakeboksista tai ECU:n vierestä?

Ja tässähän olikin tosiaan jo ilmeisesti BSM:aan integroitu kaksoisrele, eikä enää irroitettavaa mallia oleva. Eli jäljelle polttoainepumpun testaus ulkoisella virralla.

Huomasin nyt vasta aiemman kysymyksen, vikakoodit on luettu Diagboxilla / PP2000:lla ja ei ollut yhtään aktiivista vikakoodia päällä.
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #29 : 10.02.2023, 13:26:36 »
Unohtui tänne raportoida, että syyllinen oli loppujen lopuksi tankin siirtopumppu. Tilalle löytyi vastaavasta autosta purkaamolta lähes uusi osa ja vaihto onnistui yläpuolen aukosta pienellä avartamisella.

Nyt takana jo monta viikkoa nautintoa Peugeotin kaikkien aikojen parhaalla automallilla. Kiitos kaikille diagnoosissa avustaneille!
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21