Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnestevuoto (kansitiiviste) (HDi)  (Luettu 4891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ajaja

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110 ST (290 000 km).

Jäähdytysnestettä joutuu lisäilemään päivän tai parin välein (kun ajoa noin 120 km/pv). Kesäkuussa taisi mennä noin 2000 km:n ajoissa noin 6 litraa. Selvää vuotokohtaa ei tunnu löytyvän. Paisuntasäiliön korkin ympäristö saattaa joskus ajon jälkeen olla märkä, kun nestettä on tullut korkin kautta ulos. Painetta kertyy siis jonkun verran järjestelmään. Joskus ajon jälkeen parkkipaikalle saattaa kertyä pieni lätäkkö moottoritilan keskikohdan alle tai oikeanpuolen lokasuojan etureunan kohdalle. Tuntuma on, että lyhyillä kaupunkiajoilla vuotoa ei välttämättä ole yhtään, mutta jo noin 50 km ajolla sitä tapahtuu. Eli vasta kunnolla lämminneenä vuotaisi. Jäähdytysnesteen lämmöt ei mittarin mukaan nouse vaan pysyy tasaisesti normaalissa 90 asteessa.

Autoa käytetty kahdessa eri huoltopaikassa. Ensimmäisessä huoltopaikassa eivät löytäneet vuotopaikkaa. Suosittelivat moottoritilan pesua ja vientiä kansiremontteja tekevään korjaamoon. Toisessa huoltopaikassa putsasivat itse moottoritilaa, mutta eivät kunnollista vuotopaikkaa löytäneet. Vaihtoivat kuitenkin jäähdyttimen yläreunan ilmausruuviin tiivisteen painetestin jälkeen. Tämä ei kuitenkaan auttanut.

Voikohan jäähdyttimen tuulettimella olla osaa vuodon syntyyn? Keulalla on yksiropellinen malli, joka ei taida nykyään lähteä käyntiin ilman ilmastoinnin kytkemistä päälle. Lämpimän auton sammutuksen jälkeen tuuletin pysähtyy myös. Muistelisin että aikaisemmin talvipakkasillakin tuuletin on jäänyt vielä hetkeksi pyörimään sammutuksen jälkeen. Jostain lueskelin että tälläinen yksiropellinen tuuletin olisi nopeudeltaan portaattomasti säätyvä ja sitä ohjaa kaksi relettä. Jospa tuuletin ei nyt viilennä jäähdytintä kunnolla ja järjestelmä vuotaa jostain liiallisen kuumenemisen takia (jota mittari ei kuitenkaan näytä). Vai epäilettekö kannen tiivistettä? Öljyä ei siis kuitenkaan jäähdystysnesteen paisuntasäiliöön ole tullut.

Ratkaisu:

Kansitiiviste oli mennyt. Vaihdon jälkeen ei ole ollut ongelmia.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (kansitiiviste) (HDi)
« Vastaus #1 : 10.07.2014, 19:33:07 »
Tuntuma on, että lyhyillä kaupunkiajoilla vuotoa ei välttämättä ole yhtään, mutta jo noin 50 km ajolla sitä tapahtuu. Voikohan jäähdyttimen tuulettimella olla osaa vuodon syntyyn?

Just se, että nestettä häviäisi pitkillä matkoilla viittaa muualle kuin tuulettimeen. Kun liikutaan yli 30-50 km/h:n nopeudella, saa jäähdytin aika hyvin ilmaa eikä tuuletinta tarvita. Pystyisiköhän joku mittaamaan tuleeko pakokaasua järjestelmään? Jos tulee, vuotaa joko tiiviste tai sitten kannessa on hiushalkeama.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (kansitiiviste) (HDi)
« Vastaus #2 : 11.07.2014, 00:12:03 »
Paisuntasäiliön korkin ympäristö saattaa joskus ajon jälkeen olla märkä, kun nestettä on tullut korkin kautta ulos. Painetta kertyy siis jonkun verran järjestelmään. Joskus ajon jälkeen parkkipaikalle saattaa kertyä pieni lätäkkö moottoritilan keskikohdan alle tai oikeanpuolen lokasuojan etureunan kohdalle. Tuntuma on, että lyhyillä kaupunkiajoilla vuotoa ei välttämättä ole yhtään, mutta jo noin 50 km ajolla sitä tapahtuu. Eli vasta kunnolla lämminneenä vuotaisi. Jäähdytysnesteen lämmöt ei mittarin mukaan nouse vaan pysyy tasaisesti normaalissa 90 asteessa.

Myös jäähdyttimen (tai tässä tapauksessa paisuntasäiliön) korkki voi olla viallinen, jolloin se ei pidä suunniteltua painetta järjestelmässä, vaan päästää nestettä ulos. Kokeile ylävesiletkua puristelemalla, kertyykö järjestelmään painetta normaalisti. Samalla voi myös kuunnella, kuuluuko jäähdyttimen korkista sihisevää ääntä letkua puristettaessa.

Toinen mahdollinen vuotopaikka on vesipumppu, joka laakerin kuluessa alkaa suunnitellusti vuotamaan nestettä pienestä reiästä. Jos autossa on vielä alkuperäinen vesipumppu, saattaa se hyvinkin olla käyttöikänsä päässä n. 300 000 km:ssä. Vesipumpun vuodon pitäisi olla melko helposti havaittavissa, kun tutkii jakopään puoleista osaa moottorista.

Joka tapauksessa kannattaa tarkkailla jäähdytysnesteen määrää erittäin huolellisesti, jottei se vahingossa pääse liian vähiin ja siten moottori ylikuumenemaan. Jos lisäät järjestelmään pelkkää vettä (vaikka niin ei tulisikaan tehdä), niin viimeistään ennen pakkasia pitää muistaa tyhjentää järjestelmä ja täyttää se pakkaskestoltaan sopivalla seoksella...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ajaja

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (kansitiiviste) (HDi)
« Vastaus #3 : 11.07.2014, 00:33:55 »
Motonetistä ostettua tarvikekorkkia kokeiltu myös noin viikon verran. Samalla tavalla käyttäytyi. Vaihdoin takaisin alkuperäiseen kun en saanutkaan sitä kerran menemään kunnolla kierteilleen.

Jakohihna ja vesipumppu vaihdettu noin 19 tkm / 8 kk sitten. Viime huollossa (pari viikkoa sitten) sanoivat että vesipumpun kohdalla on joku valuma jälki, mutta eivät osanneet sanoa koska valunut. Onkohan jäänyt vesipumpun vaihdon yhteydessä.

Nesteitä oon lisäillyt 50/50 suhteella. Lämpötila-anturi vaihdettu myös 8 kk sitten.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (kansitiiviste) (HDi)
« Vastaus #4 : 11.07.2014, 11:13:39 »
Ota jäähdytinnestettä kirkkaaseen astiaan ja katso näkyykö valoa vasten nokihiukkasia. Neste saattaa myös haista pakokaasulle. Itse käytin tätä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sylinterin-vuototestisarja-191299/ kun samaa oiretta diagnosoin.