Kirjoittaja Aihe: 308 - Termostaatti (VTi)  (Luettu 1870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jutari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
308 - Termostaatti (VTi)
« : 18.09.2014, 21:29:35 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Premium.

Moottorin lämmöt eivät nousseet, joten vaihdatin termostaatin (termostaattikotelo 1336 Z8) ja olisi muutama kysymys:

1) Voiko pitää paikkansa, että tuon avautumislämpötila olisi 105 astetta?
2) Kuinkahan suuri paine jäähdytysjärjestämässä on?
3) Onko niin, että kun termostaatti vikaantuu, se jää auki-asentoon?

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #1 : 19.09.2014, 01:13:21 »
Termostaattiin voi olla merkattu myös lämpötila, jolloin elementti on täysin auki. Tyypillisesti alkaa avautumaan 10-15 astetta ennen. Jäähdytysjärjestelmän paineraja on n. 1.4-1.6 kg/cm3, jolloin  kiehumispiste n. 128-130 celciusastetta.

Termostaatti voi jumiutua auki asentoon tai vikaantua myös niin ettei avaudu kuin hieman tai ei ollenkaan. Tällöin vahapatruuna on vuotanut ja tyypillisesti paisuntasäiliössä on elementin sisältämää ainetta.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #2 : 19.09.2014, 08:08:36 »
Järjestelmässä voi vielä olla ilmaa.Mulla oli sama ongelma mutta lämpötila tasaantui vähän päästä ja näyttää nyt 90 astetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 231
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #3 : 19.09.2014, 08:44:25 »
Testeri näyttää 104-108 astetta. Auton oma mittari näyttää yleensä 90 astetta.
Peugeot 3008 hybrid

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #4 : 02.01.2022, 12:22:16 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Helmikuussa tulee 3 vuotta kun tähän autoon on vaihdatettu termostaattikotelo. Koska paisuntasäiliöstä hävisi jäähdytysnestettä, aina auton käyttämättä olon aikana. Tällöin termostaattikotelosta löytyi korjaamon mukaan, jostain hankalasta paikasta hiushalkeama joka aiheutti tällöin jäähdytysnesteen katoamisen. n. 2vkoa sitten lisäsin edellisen kerran autoon lisää jäähdytysnestettä, koska huomasin että paisuntasäiliö oli melkein tyhjä. Niin miten voi olla mahdollista, että tämä termostaattikotelo on mennyt n.3 vuoden aikana sen verran rikki, että se vuotaa taas hieman pihalle jäähdytysnestettä ?.  ???

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 200
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #5 : 02.01.2022, 12:57:14 »
Vuotaako se taas kotelosta vai onko se vain olettamus? Vaihdettiinko samalla moottorin taakse uusi muoviputki tai uusittiinko sen tiiviste?  Tuo putki yhdistää vesipumpun termostaattikoteloon ja niissä putkissakin on ollut halkeamisia. Vesipumpun tiivistys alkaa myös ajan myötä vuotamaan, joten onko vesipumppu vielä alkuperäinen?

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #6 : 02.01.2022, 13:06:46 »
Tämä termostaattikotelon vuotaminen on tällä hetkellä pelkkä olettamus, muusta en tiedä sen enempää. Tarkoituksena olisi yrittää tilata huomenna korjaamolle aika, ja tutkituttaa tämä vuodon sijainti. Vesipumppua ei ole tietääkseni vaihdettu. Autolla on ajettu n. 141 tkm :)

Vuotokohta auton edestä katsottuna oikealla puolella maassa. Samoilla kohdilla, mistä havaitsin sen ensimäiselläkin kerralla.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2022, 13:39:52 kirjoittanut Tommi6 »

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 308 - Termostaatti (VTi)
« Vastaus #7 : 09.01.2022, 14:03:36 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Eli kävin korjaamolla kuluneella viikolla tarkistuttamassa, tämän auton termostaattikotelon vuotamis ongelman korjaamolla. Ja se oli päältä märkä eli kyllä tämä termostaattikotelo vuotaa, Ensiviikolla se pyritään vaihtamaan jossain vaiheessa. :)

Miksiköhän nämä termostaatti kotelojen materiaali, on niin älyttömän heikkolaatuista. Että ne ei kestä kuin sen n. 2-3 vuotta, ennenkuin ne on jälleen vaihtokunnossa. ?