Auto: 2011 308 1,6 e-HDi 112 (2. mallisarja, 151 000 km).
Hei.
Käytin autoni reilu viikko sitten ilmastoinnin täyttöhuollossa, koska tätä ennen auton viilennys toimi ihan yhtä tehokkaasti riippumatta siitä oliko ilmastointi päällä vai ei. Ilmastointihuollossa tälle selvisi myös syy, eli laite oli käytännössä tyhjä kylmäaineesta ja korjaavana toimenpiteena se täytettiin. Kylmäainetta lisättiin 425g. Kun ajoin pois korjaamolta ilmastointi toimi hyvin kuten myös vielä muutama päivä huollon jälkeen.Reilu viikko huollon jälkeen huomasin kuitenkin, että ilmastointi ei taaskaan toiminut. Vein auton samalle pajalle missä huolto tehtiin ja he totesivat, että järjestelmässä ei ole painetta ja aineet ovat taas pihalla. Asentajat tekivät myös huomion, että katsottaessa moottorin ja etumaskin välistä kohti maata kulkee moottoritilan pohjalla metallinen putki, joka ilmeisimmin johtaa lauhduttimelle ja tämä putki oli märkä. Väri viittasi mahdollisesti ilmastoinnin kylmäaineeseen.
Onko kellään tietoa miten tällaista ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan? Onko autossa tyyppivikaa, esim lauhdutin, joka tulisi ensimmäisenä vaihtaa, pitäisikö tuon edellä mainitun metallisen putken tiivisteet vaihtaa vai millaisista toimenpiteistä olisi syytä aloittaa vian korjaaminen, jotta selviäsi mahdollisimman edullisesti? Lauhdutinhan ei nyt ole kovin kallis osa (näköjään noin 50-90€ tarvikkeena vähän merkistä riippuen. Eli jos tuo olisi tyypillisesti tässä mallissa hajoava osa, niin kovin pitkällisiä selvitystöitä tuskin kannattaa teettää, koska selvittäminen maksaa jo suhteellisen paljon verrattuna itse osaan ja mahdollisesti sen vaihtamiseen kuluvaan aikaan.
Mutta jos jollain on kokemusta saman tyyppisestä ongelmasta, niin hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.