Auto: 2013 308 SW 1,6 e-HDi 115 Style Sportium (DV6C, 9HD, 84 kW, DAM 13266/05.03.2013, 98 000 km).
Vaihdoin kyseiseen autoon moottoriöljyt. Vaihtoväliksi muodostui nyt 18 047 km, vaikka tarkoitus olikin vaihtaa öljyt jo 15 000 km kohdalla. Onneksi autolla on ajettu kuitenkin lähes pelkästään maantieajoa. Peugeotin korjaamokirjallisuuden mukaan tässä autossa käytetyn DV6-moottoriversion öljytilavuus on 3,75 l (ilman suodattimen vaihtoa 3,25 l). Moottoriöljyn mittatikun minimi- ja maksimimerkkien välinen määrä on saman ohjeen mukaan 1,5 l.
Aiempi öljynvaihto suoritettiin merkkikorjaamolla. Öljyä tuli nyt ulos peräti n. 4,2 l, kun ohjearvo on tosiaan vain 3,75 l. Vanhoilla öljyillä taso oli mittatikun ylärajamerkin kohdalla ja uusilla pinta asettuu jonkin verran puolivälin yläpuolelle, ehkä viisi viivaa ylärajamerkistä. Tosin auto ei ollut kummallakaan tarkastuskerralla aivan täysin suorassa (ensimmäisellä kerralla etupää ehkä hieman takapäätä alempana ja toisella kerralla puolestaan etupää hieman korkeammalla), mutta ainakin yli 10 minuuttia moottori oli ollut sammuksissa ennen tarkastamista.
Tietääkseni autoon ei ole vaihtovälin aikana lisätty öljyä, mutta varmistan asian vielä. Onkohan tuo Peugeotin ilmoittama 3,75 l liian vähän eli onkohan korjaamolla laitettu öljyä sen verran enemmän, että taso on ollut mittatikusta tarkasteltuna ylärajalla? Vai onko öljyn määrä lisääntynyt käytön aikana, jos siihen on päässyt sekaan palamatonta polttoainetta mahdollisten epäonnistuneiden hiukkaspolttojen seurauksena? Auto ei ole ollut nykyisen omistajansa käytössä vielä niin kauan, että tilannetta olisi päässyt tarkemmin seuraamaan.
DV6-moottorin kohdalla korjaamot ovat aiemminkin kovasti arponeet oikeaa öljymäärää:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28145.0