Kirjoittaja Aihe: 306 - Etuoven johtosarja  (Luettu 19554 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

j2k

  • Vieras
306 - Etuoven johtosarja
« : 30.09.2006, 18:40:39 »
Arkistoitu ohje: 306 - Etuoven johtosarja


Ongelma:

Auto: 1996 306 SRDT.

Eli tuollainen pitäisi ruveta korjaamaan kun uudesta pyytävät 77 euroa kappale. Osaako kukaan mistä löytyisi liittimen nastajärjestys. En viitsisi turhia johtoja ruveta korjaamaan vaan ainoastaan keskuslukituksen, peilinlämmittimen ja kaiuttimen johdot.

Taitaa olla järkevintä katkaista turhat johdot ja koko liitin johdot käytöstä. Ajattelin että jos kolvaisi johdot toisiinsa ja työntäisi liitoskohta oven sisään.

Ratkaisu:

Paikallistin tuon kuskin puolen kaiuttimen toimimattomuuden aiheuttajan. Johtosarjalta kaiuttimeen lähtevän liittimen toinen johto oli hapettunut ja katkennut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #1 : 06.04.2008, 20:46:32 »
Onko joku selvittänyt, miten ovelle menevän johtosarjan johdot kulkevat auton sisäpuolella? Jos nimittäin ilman kojelaudan irrottamista saisi korjaussarjan liitokset tehtyä auton sisäpuolelle sen sijaan, että liitokset joutuisi tekemään siihen korin läpivientiaukon kohdalle (linkki). Voisi kuvitella, että ainakin matkustajan puolella johdot saisi näkyviin hansikaslokeron irrottamalla tms.?

Korjaussarjassa on n. metrin mittaiset johdot, joten siinä lienee ajateltu sitä, että liitokset voi tehdä auton sisäpuolellekin. Korjaussarjat ja muut liitostarpeet kummallekin puolelle ovat nyt valmiina odottamassa sopivaa asennusajankohtaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #2 : 08.04.2008, 13:04:50 »
Kuljettajan puolella oven johtosarjan läpivienti on juuri pahasti sulakerasian takana kojelaudan sisällä ja pikaisesti tarkasteltuna näytti siltä (verhoilulevyn irrotuksen jälkeen), että ko. kohdan purkaminen on aika työläs homma. Tulen siis tekemään liitokset alkuperäisen johtosarjan korin ulkopuolelle ulottuvaan osaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #3 : 09.04.2008, 02:16:55 »
Kuljettajan puoleinen johtosarja tulee aika ulos korista kun sitä hiukan nyhtää.. Liitoksen saa melkolailla sisäpuolelle.

Korin ulommaisesta aukosta liittimen juureen mitattuna kertyi pituutta n. 15 cm ja johtojen rikkinäisten osien katkaisemisen jälkeen jäljelle jäi n. 10  cm, joka vielä riitti työskentelyyn. En uskaltanut repiä sitä sieltä enempää, kunnei suosiolla enää liikkunut. Sisäpuolella tosin taitaa olla joku kiinnike, joka pitää johtonippua paikallaan, joten ei kai sitä vetämällä rikkikään helposti saa.

Kuljettajan oven johtosarjan vaihto onnistui hyvin. Kotelorakenteen sisälle varastoimani "ylimääräisen" osan johtosarjan pituudesta niputin vielä eristysnauhalla, joka suojanne sitä myös hiukan kulumiselta. Olisi siitä n. metrin pituudesta toki voinut lyhentääkin oman maun mukaan...

Seuraavaksi on vuorossa etumatkustajan oven johtosarjan tutkiskelu ja kytkentöjen selvittäminen. Näyttäisi, että vain muutamasta johdosta on eriste vaurioitunut hieman, joten sen voisi niiltä osin vielä korjatakin kelvollisesti, eikä koko johtosarjaa tarvitsisi uusia vielä vuosiin. Tosin pari johdinta on mahdollisesti oikosulussa (kaiuttimien johdot).

Myös keskuslukitusongelma viittaisi ongelmaan oven johtosarjassa:

- keskuslukituksen käsky ohjausyksiköltä (siis kuljettajan ovelta tai kaukosäätimeltä) avata/lukita lukko ei kulkeudu perille asti etumatkustajan ovelle
- ovia ei saa keskuslukituksella lukittua, vaan ne avautuvat heti uudelleen, koska järjestelmä tunnistaa (aivan oikein), ettei etumatkustajan ovi mennytkään lukkoon
- ovet saa lukittua keskuslukituksella, kunhan ensin lukitsee etumatkustajan oven (siis signaali etumatkustajan ovelta ohjausyksikölle lukon tilasta kulkee kyllä)
- keskuslukitus toimii normaalisti etumatkustajan ovesta käytettynä

Joten saattaa olla, että on kuitenkin helpompaa vaihtaa koko johtosarja, jollei rikkinäisiä kohtia johdoista pysty tunnistamaan ja luotettavasti korjaamaan. Kuljettajan ovessakin pari johtoa oli rikkii ihan siitä liittimen valetun osan päästä/sisältä.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2008, 02:27:18 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #4 : 12.04.2008, 06:06:17 »
Myös keskuslukitusongelma viittaisi ongelmaan oven johtosarjassa:

- keskuslukituksen käsky ohjausyksiköltä (siis kuljettajan ovelta tai kaukosäätimeltä) avata/lukita lukko ei kulkeudu perille asti etumatkustajan ovelle
- ovia ei saa keskuslukituksella lukittua, vaan ne avautuvat heti uudelleen, koska järjestelmä tunnistaa (aivan oikein), ettei etumatkustajan ovi mennytkään lukkoon
- ovet saa lukittua keskuslukituksella, kunhan ensin lukitsee etumatkustajan oven (siis signaali etumatkustajan ovelta ohjausyksikölle lukon tilasta kulkee kyllä)
- keskuslukitus toimii normaalisti etumatkustajan ovesta käytettynä

Tarkempi selvittelytyö osoitti, ettei vika ollutkaan oven johtosarjassa, vaan alkuperäisessä lukkolaitteessa vuodelta 1994, jonka moottori ei syystä tai toisesta toiminut, vaikka sille antoi suoraan virtaa. Nyt on uusi lukkolaite asennettu ja keskuslukitus toimii taas oikein.

Vanhempi Rockwellin valmistama lukkolaitemalli on korvattu uudemmalla Kiekertin osalla 9136 J1, joka vaatii myös liittimen vaihtamisen 9-napaisesta 6-napaiseen ja kytkentöjen muuttamisen, mikäli se asennetaan riittävän vanhaan autoon. Sain kopion asiaa käsittelevästä huoltotiedotteesta, mutta siinä esitetty kytkentä ei jostain syystä kaikilta osin soveltunutkaan tähän autoon, vaikka piti. Sain kuitenkin selvitettyä toimivan kytkennän kokeilemalla (lisää aiheesta myöhemmin).

Hintaa lukkolaitteelle ja tarvittaville liitinosille kertyi n. 100 e (Automaalta) ja toimituskin onnistui hienosti heti samana päivänä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

306 XR

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #5 : 13.04.2009, 08:48:20 »
306 XR -94:n kuskin puoleinen kaiutin mykistyi, johtosarjan vaihto edessäpäin. Autosta on myös ovivalokatkaisimen johto poikki vänkärin puolelta.. Tuleeko ko. johto etuoven korjausjohtosarjan mukana, vai pitääkö hommata erikseen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #6 : 13.04.2009, 13:11:26 »
Autosta on myös ovivalokatkaisimen johto poikki vänkärin puolelta.. Tuleeko ko. johto etuoven korjausjohtosarjan mukana, vai pitääkö hommata erikseen?

Oviaukon sisävalokatkaisijalle on oma johtonsa, joka ei liity oven johtosarjaan. On erittäin harvinaista, että oviaukkoon kiinnitetyn katkaisijan johto pääsee menemään rikki, koska se ei altistu rasitukselle kuten oveen menevät johdot.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #7 : 13.04.2009, 13:48:54 »
306 XR -94:n kuskin puoleinen kaiutin mykistyi, johtosarjan vaihto edessäpäin :-\

Mun 306:sta on edellisen omistajan aikana korjattu johdot oven ja korin välisestä kohdasta. Kaikki on toiminut koko sen ajan kun se minulla on ollut. Luulisin, että korjaaminen on helpompaa (ja halvempaa) kuin koko johtosarjan vaihto.

Ainakin mun 306:n etukaiuttimissa on niin kamala äänenlaatu, että olen faderilla hiljentänyt ne (takana jonkun aiemman omistajan asentamat Blaukkarin kaiuttimet).

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #8 : 13.04.2009, 14:13:16 »
Useimmissa ovikytkimissä johdin kiinnittyy 'liikkuvaan osaan', johtimeen kohdistuu yleensä hieman taivutusta avattaessa ja suljettaessa ovi.

Näin ei kuitenkaan ole 306:n ovikytkimessä 6366 78 (Peugeot 5,50 e, Citroen 5,40 e), jossa sen rungon takaosassa on kaksi "nastaa", jotka pysyvät aina paikallaan. Osaa käytetään malleissa 106, 106 new, 205 ->I AM91, 205 I-> AM91, 306, 306 new, 309, 405, 405 new, 605, 806, Expert 1 & 2, Partner (M49) ja Partner (M59). Poikkeuksena mm. 2. mallisarjan 605 ja monet uudemmat mallit, jossa on ainakin varaosanumeroltaan erilainen osa 6366 50 (Peugeot 32,00 e, Citroen 14,40 e, Saksan Peugeot 9,77 e).

6366 78: 306 (1. mallisarja), INTERIOR LAMP - CARD READER, 4 DOOR SALOON
6366 50: 605 (2. mallisarja), INTERIOR LAMP - CARD READER, FIXED ROOF
« Viimeksi muokattu: 08.10.2010, 14:03:05 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #9 : 13.04.2009, 14:26:35 »
Mun 306:sta on edellisen omistajan aikana korjattu johdot oven ja korin välisestä kohdasta. Kaikki on toiminut koko sen ajan kun se minulla on ollut. Luulisin, että korjaaminen on helpompaa (ja halvempaa) kuin koko johtosarjan vaihto.

Ei korjausjohtosarjankaan toisessa päässä ole mitään liitintä, joten sitäkin käytettäessä yksittäiset johtimet (maksimissaan 23) on liitettävä mielellään puristusliitoksilla (kestää paremmin kuin juotos) sellaiseen kohtaan, joka jää auton korin sisään ja ei siten ole alttiina taivutuksesta johtuvalle rasitukselle. Riippuu tapauksesta, mikä on järkevintä. Pari poikki mennyttä johtoa vielä korjaa, kunhan eivät ole rikki ihan valetun liittimen juuresta (usein ovat). Useimmiten korjaus ei kuitenkaan kestä muutamaa vuotta pidempään, tietysti käytöstä riippuen (omien kahdesta autosta kerättyjen kokemusten mukaan).
« Viimeksi muokattu: 13.04.2009, 15:01:12 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #10 : 13.04.2009, 15:03:51 »
Ovivalokytkimeen kiinnittyvän liittimen juuresta tuo johto oli katkennut..   Ostin uuden valokytkimenkin, mutta sitä vaihtaessani huomasin johdon olevan poikki.

Purista sitten vain uusi liitin johdon päähän.

Tässä tapauksessa varmaan kannattaisi uusia koko johtosarja,kun keskuslukitus myöskin pätkii satunnaisesti..

Kun ottaa sen suojakumin pois edestä, niin näkee johtojen kunnon ja voi sitten harkita, miten korjaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #11 : 30.04.2009, 10:19:16 »
Mitä kustantaa ovien johtosarjan korjausosat, mukana tulee ilmeisesti oveen kiinnittyvä liitin + jonkin mittaiset johdot kumisuojineen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13031.msg157655#msg157655

Ne suoja/läpivientikumit eivät tule korjausjohtosarjan mukana, vaan ne on ostettava erikseen, jos ovat menneet rikki.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

HDI

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #12 : 19.05.2009, 22:53:34 »
Auto: 2001 306 2,0 HDi.

Automaasta kyselin johtosarjan vaihtoa töineen (sähkölasin renaa kuskin puolelta), niin sanoivat hinta-arvioksi 250 e.

hannu

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #13 : 21.10.2009, 02:13:12 »
Auto: 1997 306 1,9 TD (porrasperä).

Irrotin oikean puolen etuoven johtosarjan ja edestä piti ottaa hanskalokero, kojelaudan alakulman päästin irti, irroitin oven tiivisteen ja leikkasin verhousta hanskalokeron kohdalta. Niin sain johtosarjan sisältä näkyviin. Se menee siitä alas kynnyskotelon viereen ja apukuskin penkin alle. Enempää en viitsinyt kaivaa sitä näkyviin. Johtosarjan sai pois kun työnsi läpivientikumit sisälle, väänti eristeet sivuun ja irroitti johdot kiinnikkeistään, yksi kiinnike pitää repäistä irti johdoilla. Helppo johtojen yhdistelykohta on keskellä kynnyspalkkia, jos on hankkinut uuden johtosarjan. On tilaa työskennellä.

Itse en johtosarjaa lähde ostamaan, maksaa liikaa. Todella haastava on korjata tuota vanhaa, jokunen johto katkennut ihan oveen tulevan liittimen juuresta. Johdoista näyttää murtuvan ensin eristeet, sitten vasta kuparijohtimet, siksi ne katkeavat kuin leikattuna. Johtojen muovieriste on liian kova, pitäis olla sitkeämpi ettei väsy ja murru. Lisäksi johtosarja ei pääse liikkumaan tarpeeksi pitkältä matkalta ja rasitus tulee liian lyhyelle matkalle ja se joutuu taipumaan turhan paljon.

Oliskohan kellään kytkentäkaaviota ovien johtosarjoille, jos ohittais koko oven liittimen ja laittais entisajan tyyliin? Onkohan oven sisällä jatkuvat johdot saman värisiä kuin oveen tulevatkin johdot?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #14 : 21.10.2009, 02:25:47 »
Onkohan oven sisällä jatkuvat johdot saman värisiä kuin oveen tulevatkin johdot?

Johtimet Peugeoteissa tunnistetaan numeroista ja kirjaimista koostuvan koodin perusteella, ei värin. Etuoven johtosarjan tapauksessa merkinnät voivat olla kuluneet osittain pois ainakin läpiviennin liittimen läheltä (varsinkin katkenneista), mutta viimeistään auton sisältä merkinnät löytyvät seuraavasta liitäntäpisteestä. Lisäksi kytkentäkaavion avulla voi liittimen johtojärjestyksestä tunnistaa johtimet.

Väreihin ei siis kannata ensisijaisesti luottaa, vaan ne voivat vaihdella. Oven sisällä on oma johtosarjansa, joten todennäköisesti väritkin vaihtuvat.

Oliskohan kellään kytkentäkaaviota ovien johtosarjoille, jos ohittais koko oven liittimen ja laittais entisajan tyyliin?

Jos alkuperäisen ratkaisun rikkoo pois, niin kannattaa oven sisäpuolelle laittaa jonkinlaiset irrotettavat liittimet (mielellään moninapaliitin tai ainakin selvästi merkityt johtimet, joita ei voi sekoittaa keskenään), jotta oven irrottaminen sujuu jatkossakin kätevästi... Kytkennät voi tarvittaessa selvittää itsekin moninapaliittimistä katsomalla/mittaamalla, jollei kytkentäkaaviota löydy.

Kyllähän se 103 euroa on paljon korjausjohtosarjasta, mutta toisaalta se sitten kestääkin varmaan seuraavat 10-15 vuotta taas. Purkamolta voisi hyvällä tuurilla löytää puoli-ilmaiseksi riittävän hyväkuntoisen johtosarjan.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2009, 02:37:12 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info