Kirjoittaja Aihe: 308 - Rengaskoon merkitys  (Luettu 5043 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #15 : 03.04.2020, 17:05:36 »
2.0 HDI 308 SW autossa jos haluaa pienentää rengaskokoa, tulee helposti esteeksi se ettei kantavuus riitä. Koko 215/55R16 on usein selvästi kalliimpi kuin 205/55R16. 225/45R17 on suhteessa edullisempi.
Kantavuudet
215/55R16 93
225/45R17 92

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #16 : 03.04.2020, 20:52:02 »
Kaverini laittoi viime syksynä juurikin noi alkuperäiskokoiset renkulat eli 205-55/16 landsailina. Niissä näyttääpi kantavuuskin sopivan (94). Hän niitä kehui.
Ihmettelen tuon nykyisen koon aiheuttamaa mittarivirhettä.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #17 : 03.04.2020, 21:03:43 »
Mihinkähän malliin laittoi? 205/55 R16 ei ole SW mallin 'alkuperäiskoko'. Sallittu toki myös SW:ssä kun kantavuus riittää ja 94 riittää. Leveyttähän saa muuttaa +/- 30 mm. Mielestäni tuo on aika paljon. Talvirenkaina minullakin on 205/55 R16 94 kitkat.

laurisa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #18 : 06.04.2020, 13:23:54 »
Täällä ollaan huolissaan kantavuudesta. Mutta minusta kantavuusluokka 91 riittää. Vai olenko väärässä?

Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg) 2215
Akseli 1 Tekninen sallittu akselimassa (kg) 1170
Akseli 2 Tekninen sallittu akselimassa (kg) 1200

eli kantavuus 91 = 615 kg pitäisi riittää, eikö?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #19 : 06.04.2020, 14:13:02 »
Mihinkähän malliin laittoi? 205/55 R16 ei ole SW mallin 'alkuperäiskoko'. Sallittu toki myös SW:ssä kun kantavuus riittää ja 94 riittää. Leveyttähän saa muuttaa +/- 30 mm. Mielestäni tuo on aika paljon. Talvirenkaina minullakin on 205/55 R16 94 kitkat.

2008 mallin sw.
Näyttääpi olevan uudenkin mallin rengaskoko  sama.
https://peugeot.bassadone.fi/peugeot/docs/Peugeot_308_SW_tekniset_tiedot.pdf

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #20 : 06.04.2020, 14:17:54 »
^^Suomessa viranomainen on usein tulkinnut samoin, mutta jos nyt ihan tyyppihyväksyntätietojen mukaan mennään, niin alin CoC:ssä mainittu kantavuusluokka on alin sallittu. Suomessahan CoC:tä ei tarvitse auton ostajalle toimittaa, toisin kuin joissain muissa maissa, mutta yleensä ne samat merkinnät löytyvät rekisteriotteelta, jota sitäkään ei valitettavasti enää tarvitse toimittaa. Sen sisältämät tiedot sentään saa ainakin auton omistaja noudettua Traficomin verkkopalvelusta.

Itse en lähtisi tyyppihyväksyttyjä kantavuusluokkia alemmilla kikkailemaan. Onnettomuustilanteissa se voi antaa vakuutusyhtiölle syyn evätä osan korvauksesta ja jos autoilee ulkomailla, voi matka katketa siihen paikkaan.

Jos tuosta ylläolevasta lähtisi arvioimaan, niin voidaanko olettaa että se 1200 kg jakautuu tasaisesti eli 615 kg ylity yhdelläkään pyörällä? Uskoisin että tyyppihyväksynnän mukaisessa kantavuusluokassa 94 (670 kg) tämäkin on huomioitu.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #21 : 06.04.2020, 14:20:27 »
2008 mallin sw.
Näyttääpi olevan uudenkin mallin rengaskoko  sama.
https://peugeot.bassadone.fi/peugeot/docs/Peugeot_308_SW_tekniset_tiedot.pdf

308 II onkin kevyempi kuin edeltäjänsä ja siksi on voitu palata takaisin pienempään rengaskokoon.

laurisa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #22 : 08.04.2020, 11:50:44 »
^^Soitin oikein konttorille tästä. Ainakin tämän konttorin suullisen lausunnon mukaan katsotaan nimenomaan akselimassaa. Jos akselin renkaiden kantavuus ylittää suurimman sallitun akselimassan, niin homma on ok, konttorin mukaan. Eli kantavuus 91 riittää. => tällä tiedolla on vaikutusta rengassarjan hintaan.

Näin se minusta loogisesti kuuluukin olla. Saahan rengaskokoakin laillisesti muuttaa tyyppihyväksytystä. Eli autossa saa olla lain mukaan muutkin kuin tyyppihyväksytyt renkaat. Tällöin on loogista että kantavuus katsotaan akselimassan mukaan.

Meinaatko Penguin että vakuutusyhtiö alkaisi evätä korvauksia myös siinä tilanteessa että autossa on lain sallimat eri kokoluokan renkaat kuin otteeseen merkityt tyyppihyväksytyt?

Minulla on Trafin tiedoissa kolme eri rengaskokoa ja jolme kantavuusluokkaa:

225/45R17 7,5X17 32.0 94W tyyppihyväksytty
225/40R18 8X18 34.0 92W tyyppihyväksytty
215/55R16 7X16 32.0 93V tyyppihyväksytty

Sellainen huomio vielä että autoon kaavailemani 205/55/R16 on vierintäkehältään hyvin lähellä kokoa 225/45R17. Eli senkään puolesta ei ongelmia pitäisi olla.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #23 : 08.04.2020, 12:06:53 »
Kannattaa pitää myös mielessä että kuinka paljon renkaan profiilisuhde muuttuu... Tuossahan rengas on tuolla "uudella" aiotulla koolla korkeampi.

Muistan vain joskun isäni laittaneen Audi 100:een korkeamman profiilin omaavan renkaan ja autosta tuli aivan hengenvaarallinen ajaa :(
Pointtina se, että kyllä noilla tyyppihyväksynnöillä jokin tarkoitus on.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #24 : 08.04.2020, 12:26:59 »
Meinaatko Penguin että vakuutusyhtiö alkaisi evätä korvauksia myös siinä tilanteessa että autossa on lain sallimat eri kokoluokan renkaat kuin otteeseen merkityt tyyppihyväksytyt?

Jos kantavuudessa mennään alle sen mitä tyyppihyväksynnän mukaan on alin hyväksytty kantavuusluokka. Vakuutusyhtiöt ovat piruja kaivamaan syitä miksi heidän ei tarvitsisi korvata tai voisivat luistaa siitä edes osittain.

Minun on vaikeaa ymmärtää miksi suomalaisessa katsastuksessa edelleen nojataan Brežnevin ajan sääntöihin, myös sellaisten autojen kohdalla, joilla on tiedossa olevat tyyppihyväksyntätiedot. No, ehkä sillä ei suomalaisilla (laillisilla) nopeuksilla ole niin merkitystä, kun täällä riittäisi autoon kuin autoon mitkä tahansa kottikärryn renkaat. Siinä nyt tuskin valtavasti riskit kasvavat jos 92-kantavuusluokan renkaan sijaan laitat 91-luokan renkaan, mutta kun jotkut laittavat "maastureihinsa" kymmenenkin kantavuusluokkaa alhaisemmat renkaat säästösyistä.

En tiedä onko halvempi vai kalliimpi, mutta eilen huomasin, että 3008:n renkaissa on kantavuusluokka 90. Katselin sitten uteliaisuuttani, että mitäs sellaiset maksaa ja eihän sellaisia mistään löytynyt.

Itse en tosin muista, että koskaan olisi inssi katsonut autoni renkaiden merkintöjä ja verrannut niitä otteella oleviin. Ehkä ne alkaa sitten katselemaan, jos alla olevat ovat jotenkin huomiota herättävät, tavalla tai toisella.


Erot kantavuusluokassa eri kokojen kesken johtuvat saatavuudesta, sillä jokaista kantavuusluokkaa ei valmisteta jokaisessa koossa.

laurisa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #25 : 08.04.2020, 13:19:49 »
Kannattaa pitää myös mielessä että kuinka paljon renkaan profiilisuhde muuttuu... Tuossahan rengas on tuolla "uudella" aiotulla koolla korkeampi.


Eipä se hirveitä muutu. Profiilisuhde säilyy samana kuin tyypihyväksytyssä 215/55/R16 koossa. Absoluuttisesti renkaan korkeus pienenee tähän kokoon verrattuna ja suurenee noihin isomman vannekoon renkaisiin verrattuna.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #26 : 08.04.2020, 13:26:37 »
^ No, noinhan se tietysti tässä tapauksessa on. Luin viestin liian nopeasti palaverin lomassa 8)

Mutta pitää kuitenkin verrata renkaan korkeutta samaan tuumakoon renkaaseen joka on hyväksytty autoon.

Peugo308

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 308 - Rengaskoon merkitys
« Vastaus #27 : 09.04.2020, 13:09:59 »
Tässä on moni pohtinut oikeaa rengaskokoa. Minulla on Nokia 9 215/55 16 nastarenkaat 7mm kulutuspinnalla ajettu n. 3000km. Ilo tammikuusta alkaen autossani jossa oikea koko on 205/60. 16.  Voisin luopua rengassetistä edullisesti. Eli ensi talveksi halvalla talvirenkaat.Laita yv. Laitoin tähän ketjuun koska myyntipalstalla liike on aika hidasta. Kun aletaan kaupankäynti nyt ei tartte sitten syksyllä hätäillä. Miksi myyn? Autoni on parempi ajaa siihen tatkoitetulla olikealla  rengaskoolla.