Kirjoittaja Aihe: 3008 - Lisävalojen asennus  (Luettu 8541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

seppog

  • Vieras
3008 - Lisävalojen asennus
« : 05.07.2018, 14:46:20 »
Auto: 2012 3008.

Appiukon vuoden 2012 3008:iin pitäisi asentaa lisävalot. Miten valoille saadaan ohjausvirta? Auton omille valoille tulee jatkuvasti (myös virrat sammutettuna) -12V ja kun valot pistetään päälle niin jännite laskee nollaan. Eli perinteisellä kytkevällä releellä ei onnistu. Sulkeva rele taas kuluttaisi jatkuvasti virtaa. Miten kytkentä onnistuu ilman Can-boxia?

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #1 : 22.09.2019, 20:46:17 »
Auto: 2011 3008 x,x Allure.

Useassakin edellisessä autossa ollut lisäpitkiä (peugeot 307, passat, 308, avensis) ja nyt kun tuli hankittua 3008 vanhakoppaisena, niin tuntuu ettei H7 halogeeneilla näe mihinkään pimeällä tiellä. Ajelen kuitenkin paljon reittiä, missä on paljon katuvalottomia alueita ja paljon peuroja sekä hirviä. Kiinnostelisi kovasti nähdä minkälaisia led-lisävalo asennuksia ihmiset ovat tähän 3008 asennelleet.
Tarkoitus ei olis nähdä kilometrin päähän, vaan pikemminkin pientareille. Sikäli kiinnostaa vähän jopa nuo kaarevat led-lisävalopaneelit ja kokemukset ylipäätänsä jostain halvoista led-lisävaloista. Aikaisemmassa minulla oli pyöreät led-lisävalot, mutta niiden suuntaaminen on aika operaatio. Paneelin kanssa olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi kuin korkeutta säätää. Budjetti varmaan max 250 euroa. Mielummin toki lähemmäs 150 euroa.

Laitelkaahan kuvia  :)

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #2 : 23.09.2019, 02:34:04 »
Mulla myös 3008 2s autona ja miettinyt että ostaisinko nämä valot 🤣

https://m.motonet.fi/fi/tuote/4800019/W-Light-Typhoon-600

Minulla ei siis ole vielä lisävaloja. Tosin vaihdoin juuri uudet H7 polttimet mutta kuten sanoit niin eipä niillä hirveästi näe vaikka minäkin laitoin mega blue valot 😜

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #3 : 23.09.2019, 10:16:14 »
Tuossa on about vastaava paneeli asennettuna ja yksi tukirauta ylhäällä keskellä vaimentamassa tärinät pois.
Mielestäni istuu ihan yllättävän hyvin tuohon keulaan. Itse ajattelin ensin sellaista yhden rivin matalampaa paneelia.
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/w-light-comber-550-led-kaukovalo-150w/1605-NS3820/

Mutta ei tuo kuvien korkeampimallinenkaan paha olisi.




JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #4 : 23.09.2019, 11:54:23 »
Ei tuosta nättiä saa, onhan tuo ns. "Ruotsissa tuunatun näköinen", jossa on ollut sallittua asentaa yksi valo keulalle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #5 : 23.09.2019, 11:57:37 »
Onneksi laki sallii tuon myös suomessa nykyään. Ulkonäkö on tois arvoinen seikka sen jälkeen, kun ajat peurakolarin ja kolme lukkojarrutusta metrin päähän hirvestä. Jotka olisi kaikki olleet kolareita, mikäli lisävaloja ei olisi ollut.

Itselle lisäpitkät tulee, se on varma. Mutta kiinnostaa lähinnä minkä näköisiä eri mallit olisivat 3008:ssa, jos sellaisia on ihmiset asennelleet.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #6 : 23.09.2019, 12:08:52 »
Kyllä ja e. Laki ajoneuvon ajosta liikenteessä sanoo: "Ajonopeus on sovitettava siten, että näkee edessään olevat mahdolliset vaaratilanteet..."  :D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #7 : 23.09.2019, 12:51:54 »
Menikö nyt vähän hurskasteluksi? Eikö noiden lisävalojen tarkoitus juuri ole parantaa edessä olevien mahdollisten vaaratilanteiden näkemistä, jotta voi sovitta ajonopeutensa pimeässäkin turvalliseksi?

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #8 : 23.09.2019, 13:03:01 »
Nimen omaan ja jos kerran on laissa määritetty referenssit, mihin asti valoa saa eteenpäin tykittää, niin miksipä ei käyttäisi tätä mahdollisuutta, kun se kuitenkin luo pelkkää turvaa ja ennakointikykyä.

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #9 : 23.09.2019, 22:22:15 »
Kaikki kun eivät asu Herttoniemen rannassa niin saattaa joillain seuduilla olla katuvalaistus kehnompi ja tarve lisävalaistukselle todellinen. Rumia ovat kyllä silti en niistä luovu.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 231
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #10 : 24.09.2019, 08:39:49 »
Laittaa tonne ritilän taakse. Lähes koko maskin levyinen valopaneeli.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 947
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #11 : 24.09.2019, 10:18:41 »
Noin jos tänä päivänä pääsee uutena auton ostamaan niin kannattaa maksaa niistä paremmista valoista jos ne on nk. saatavana, esim 308 Halogen / LED ei kirpaise kamalasti kun auton maksaa kuitenkin sen 25-35 k€, se on ihan sama maksaako siinä 900€ kunnon valoista. Mutta silti monessa uudessa pitkät on aika luokattomat, olen käsittänyt että uusi 508 kuuluu näihin, pitkien kantama on kehnohko. Eli ei muuta kuin lisäpitkää asentamaan, kunhan vaan löytyy sellainen sopiva yhdistelmä missä ei tule sitä efektiä että pitkillä näkee todella hyvin ja kun vaihtaa lyhyille ei näe pariin sekintiin mitään, noin mun mielestä sen on tärkeää että pitkät on hyvä mutta ero lyihsiin ei saa olla liian jyrkkä.

Itse tykkään ajaa pimeässä, mutta valojen pitää olla hyvät. Omalla työmatkalla puolet on pimeää polkua, siellä tulee helposti vaaratilanteita koska reitillä on paljon kauriita.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 425
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #12 : 24.09.2019, 10:51:56 »
Nimen omaan ja jos kerran on laissa määritetty referenssit, mihin asti valoa saa eteenpäin tykittää, niin miksipä ei käyttäisi tätä mahdollisuutta, kun se kuitenkin luo pelkkää turvaa ja ennakointikykyä.
Kuinka kiinnitit valotangon kun rekisterin takana on vain hyllyvää muovia.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 983
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #13 : 24.09.2019, 11:01:34 »
Itselläni oli 1. koppaisessa 508:ssa Bi-Xenon valojen kaverina Purelux Road 72. En ihan varauksetta suosittelisi ainakaan sitä mallia. Valoa tulee kyllä paljon, mutta omaan makuun hajavaloa tulee liikaa ja valo on turhan spottimainen. Suuntausmahdolliset ovat myös melko huonot, koska päätykiinnikkeissä on kiinteät portaat suuntaukselle. Jouduin laittamaan prikat väliin ja "ohitin" nuo pykälät, jotta löysin sopivan suuntauksen. Ilmeisesti nykyään valon mukana tulee myös kiinnitysjalat valon taakse jotka mahdollistavat paremman suuntauksen, mutta nämä eivät ymmärtääkseni kiinnityksen puolesta sovi enää suoraan kilpitelineeseen. Toisin kuin nuo päätyjalat.

Kokemusta ei ole useista lisäpitkistä, mutta tätä Pureluxia en ajatellut siirtää ph2 308:n keulalle vaikka sen 508:sta otinkin irti auton myydessäni. Täytyy nyt pimeän tullen harkita laitanko 308:n keulalle lisävaloa, mutta alustavasti olen katsellut Lazer Linear 12 tai 18 Elite -malleja. Hinta noissa kyllä hirvittää, mutta valokuviota on kehuttu leveäksi ja riittävän pitkäksi.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #14 : 24.09.2019, 11:14:30 »
Kuinka kiinnitit valotangon kun rekisterin takana on vain hyllyvää muovia.

Niin tosiaan en ole vielä kiinnittänyt mitenkään. Kuvan valkoinen pösö on nettiautosta bongattu jostain myynti-ilmoituksesta.
Mutta kuten aikaisemmissa autoissa olen kiinnittänyt, niin ihan riittänyt, että laittaa kilpitelineeseen kiinni (joka on siinä hyllyvässä puskurimuovissa) ja sitten ylätuenta vielä vaikka auton ilmanottoritilään niillä ylätukiraudoilla mitä voi ostaa vaikka motonetista. Ainakin peugeot 308 ja toyota avensiksessa loppui pyöreiden korkeiden lamppujen hytkyminen ja tärinä siihen tyysti. Vaikka olivat muoveissa kiinni kaikki tuennat. Kuitenkin kahdesta pisteestä, kun tukee, niin ei ne siinä mihinkään liiku. Tai ainakaan ei itsellä ole liki 15 vuoteen liikkuneet ja tärisseet. Suotta niitä alkaa mihinkään runkopalkkeihin asti ruuvailemaan pitkillä pulteilla. Ihan turhaa vaivaa.

Kuvan valkoisessa pösössä näyttää olevan käytössä tuo 8.5cm korkea valopaneeli ja päätykiinnikkeet, mitkä nostaa sitä vielä entisestään enemmän, kuin alapuoliset kiinnikkeet. Näköjään on laitettu yksi ylätuenta keskelle myös tuossa.

Nyt tilasin itselleni matalan paneelin. Oliko korkeus 6.3 senttiä jos käyttää alatuentoja (ei päätyjalkoja). Näin matalassa painopistekin on matalalla ja tärinää ja hytkyntää ei pitäisi kuulemma juuri esiintyä. Ehkä jopa hieman kevyempikin vielä. Se jää nähtäväksi.

W-light Comber 550 oli minkä tilasin. Kun se joskus tulee, niin saatampa laittaa kuvaa miltä se näyttää. Saattaa mennä jopa nätisti kilven alapuoliseen ilmarakoon, jos oikein sopivasti osuu kohdalleen. Luultavasti laitan kuitenkin yläpuolelle, koska mitä korkeammalta valon saa lähetettyä, sitä vähemmän se tekee varjoja pientareille tien reunoissa olevista lumivalleista. Eli maksimoidaan näkyvyys, vaikka asennuksen ulkonäkö olisi ehkä nätimpi ja huomaamattomampi kilven alla. Tosiaan itselleni täysin merkitsemätön seikka se ulkonäkö.




Tuo Comber 550 on kaareva ja ampuu valon tosi leveälle. Minulla ei ole tarve nähdä 600m päähän vaan mahdollisimman leveälle pientareille niitä hirviä ja peuroja varten. Liian pitkälle pistemäisesti ampuva saa vain vastaantulijat välkyttelemään omia pitkiään turhan aikaisin. Näkisin että leveä kirkas keila on parempi. Kuten tästä näkee, aika leveä keila tällä tulee.

Pystysuuntauskin jalkakiinnityksillä (ei päätykiinnitykset) ovat ilmeisesti siten, että saa portaattomasti säätää korkeuden. Päätytuennoissa on sitten jotain pykällyksiä.



« Viimeksi muokattu: 24.09.2019, 11:23:59 kirjoittanut jalat »