Kirjoittaja Aihe: 308 - Ovet eivät avaudu  (Luettu 2393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jezgo

  • Vieras
308 - Ovet eivät avaudu
« : 17.01.2019, 12:22:11 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Premium (5-ovinen, viistoperä).

Hei!

Kaukosäätöinen keskuslukitus ei ole toiminut autossa vuosiin, mutta nyt en saa avaimella auton ovia auki. Avain kyllä liikuu pesässä mielestäni normaalisti, mutta mitään ei vain tapahdu. Missäköhän on syy? Voiko olla, että lukitus on vai jotenkin jäässä vai voikohan autosta olla akku loppunut? Onko ideoita miten autoon pääsee sisään? Tekisi mieli myös mitata akusta, että onko siinä virtaa mutta en tietenkään ole saanut konepeltiä auki. Mitenköhän konepellin saisi auki?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 308 - Ovet eivät avaudu
« Vastaus #1 : 17.01.2019, 13:06:45 »
Noissa on jäätymisongelmia. Onko paristo vanha?

jezgo

  • Vieras
Vs: 308 - Ovet eivät avaudu
« Vastaus #2 : 17.01.2019, 14:46:16 »
Vaihdoin pariston muttei mitään vaikutusta. On usean vuoden ollut paristo loppu niin varmaan jonkun yhdistämisen vaatisi? Jäätyykö lukot tosiaan niin etteivät edes yritä napsahtaa auki vaikka aivan liikkuu pesässä ns normaalin oloisesti.

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Ovet eivät avaudu
« Vastaus #3 : 17.01.2019, 15:05:03 »
Kyllä kuskin oven pitäisi avautua mekaanisella avaimella ihan ilman sähköä. Kannattaa kokeilla sulattaa lukko joko hiustenkuivaajalla tai asettamalla muovikassillinen lämmintä vettä lukon kohdalle. Ei siis kaadeta vettä, vaan lämpöpussi pannaan lukon päälle.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Ovet eivät avaudu
« Vastaus #4 : 17.01.2019, 15:21:57 »
Olisiko tuossa käynyt niin, että mekaaninen lukko kyllä saattaa avautua mutta avausmekanismi on jäässä. Eli vaikka lukko avautuu niin se ulko-oven kahvan vipu ei liiku oikein eikä tapaa/ osu tuohon mekanismiin (koska on jäässä). Jos kyseessä on lukkomekanismin jäätyminen niin oven sisäkahvasta oven saisi saada auki, tässä tapauksessa tuota on aika hankala todeta.
Näin käy ainakin 407:ssa jos lukkolaitetta ei ole suojattu tai se on vanhaa mallia.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 308 - Ovet eivät avaudu
« Vastaus #5 : 02.02.2019, 12:41:12 »
Mä taisin tehdä siihen kuskin oveen samoihin oireisiin tällaisen jumpan. Ei ole sen jälkeen kertaakaan kuskin oven lukko jäätynyt/ollut ongelmia tuossa ovessa. Vaikka tänäkin talvena auto on ollut 1-2 viikon välein autopesukujassa pestävänä.

Se on sanottava että tämän kirjoituksen tekeminen ei ollut helpoimmasta päästä. Kokonaan puhelimella tehtävä juttu, koska tietokoneella ei saa enää selaimista googledriven kuvien url osoitetta auki, kohtuu vaivalla. Mobiililla saa melko helposti, joskin peukalokirjoitus vs 10-sormijärjestelmä on murhaa allekirjoittaneelle.

Eilen oli plussa kelit, sen verran hyvät plussat että otin oven lukon käsittelyyn. Lähtökohtaisesti mielipiteeni on että tämän ajoneuvon lukko on suunniteltu etelän leveyksille. Ei pakkaseen. Ja tämän purkamisen jälkeen olen vakuuttuneempi siitä että näin on näppylät.

potilas paisteeseen..

Näiden ovipaneelien purkaminen on suht suoraviivaista. Selkeimmät näkyvät ruuvit irti, sitten piilotetut. Ja vielä kaikki irtikammettava pois niin alkaa irrota. Oven b-pilarin päässä näkyy 2 mustaa T20 kantaista ruuvia. Ne ovat ilmeiset. Sitten oven kiinnivetokahvan suojissa piilee lisää. Eka on helppo, hatun alla kurkkiva.
suojahattu pois.

Seuraavat ovat hieman enemmän piilossa. Hopeanharmaa kirjava kahvan paneeli lähtee irti nostamalla sitä tuosta vaakaosasta reippaasti ylöspäin. Kahvan ylin osa irtoaa kun tämä vaaka osa on 2-4cm irti paikaltaan ja saa käännettyä tätä vaakaosaa ylöspäin ja samalla vähän helpottaa kärkeä alaspäin.
kahvan takana 2x t20 ruuvit.

Nämä T20 kärkiset ovat vähän erimalliset kuin nuo aiemmin irroitetut 3 ruuvia. Seuraavaksi pitäisi kammeta tasaisesti pois paikaltaan oven avauskahvan kehys. Se kehys tulee paikaltaan tasaisesti ulos kampeamalla.
perus kehyksen irroitus "pry-out" tyyliin eli hiljalleen kehystä ulospäin vetämällä.

Kun tähän asti on päässyt, on aika pitkällä tämä episodi. Pääsee jo irrottelemaan oven pahvin muovinastoja pahvin kera paikaltaan. Noi nastat kannattaa kammeta pellistä irti ja sitten vain nostaa pahvin kulmasta koko paneelin pois paikaltaan. Itselläni on tuolla kaks täysin kuollutta kiinnikettä. Ehkä ovea on joskus avattu?

täysin kuollu kiinnike.

nostamalla tästä reunasta alkaa irrota.

Siinä paneelissa on sitten neljä johtoliitint kiinni. Kolme paneelissa ja yks oven valossa. Muut liittimet on ihan helpot, lukitsimen vapautus, ja pois paikaltaan. Mutta tämä isohko keltasininen liitin, sitä piti vähän miettiä. Tämä aukesi vetämällä sininen lukitsin keltaisesta kehyksestä osittain ulos. Tällöin johtoliitin vapautuu pesästään.
liittimen avaus vetämällä sininen.
Liittimet irroitettuna

Kun pahvin irrottaa, sieltä irtoaa ikkunan ja pahvin välinen sisäpuoleinen tiiviste samalla. Helppo kiinnittää takaisin, kannattaa vaan varoa ettei tallo sennpäälle. Tässä kohta kun se tipahtaa kenttään . Sisäpuoleinen oven avauskahva on vain liutettu paikalleen oveen. Se saattaa heilahtaa vaijerinsa varaan.
tiiviste irtoo pahvin mukana.

Sitten voi irrotella T30 kannan ruuvit jotka pitävät lukkoyksikköä paikallaan.
t30 kärki

Ovessa oleva kosteussuoja on helppo avata rikkomatta sitä. Se liima irtoo mukavasti pellistä.
Sieltä pääsee kurkkaamaan lukkoa. Positiivinen yllätys on, että sähköliitin on yksikön pohjassa, osoittaen alaspäin. Ei laitteen sivussa tai päällä.
johtoliitin sentään yksikön pohjassa ei päällä.

Kun johtoliittimen irrottaa., lukon saa pois paikastaan.
Annoin tälle yksilölle kunnon huuhdonnan Carbureator Cleanerilla. Koska sitä on tullut jo voideltua olan takaa. Ja nyt kun se on käsillä, syytä puhdistaa se samalla vaivalla.
puhdistus huuhdonta carbcleaner

Kun tuo CC haihtui lukosta, tarkaselin sen rakennetta. Kovin ikävän mallinen veden suhteen. Imee varmasti sisäänsä H20:ta sen minkä ehtii.
Lisäksi ulkokahvassa olevasta lukkopesästä tulee sellainen pitkä tappi tähän lukkoyksikköön. No on siinä sentään jonkin sortin tippahuuli matkalla. Mutta sen taakse varteen tuleva vesi jatkaa suoraan lukkoon. Jippii.
avainpesän tappi on siin sentääs tippahuuli.

lukon 1
lukon 2
lukon 3

Ekaksi koitin saada pussitettua tuon lukon. Samalla kun voitelin sen crc5-50:llä. Molemmat yritykset olivat turhia koska se avaimen lukkopesältä tuleva varsi ja kaks vaijeria sekä yksi johtoliitin - osoittavat kaikki neljään eri suuntaan. Niiden lisäksi alasrullautuva ikkunalasi repisi kaikki pussit veke aikaa myöden. Joten jotain muuta piti keksiä.
pussitusyritys 2 fail

Tämän takia epäilen täällä käydyn aiemmin. Tämä sisäkahvalle tulevanvaijeri pää on melko ikävästi hieman rispautunut ja taitteella. Sen verran mutkilla, että tämä on varmaankin asennettu kerran paikalleen väärin ja sittemmin korjattu paikalleen oikein.
Vaijeri jo rispautuu.

Koska rakenne on mitä on halusin jotain keksiä ettei tartte aamulla kirota oven olevan taas lukossa. Tein solumuovityyppisestä pussista suoran suikaleen jonka asettelin mahdollisimman hyvin paikaleen. Teipaten ja varmistaen että se on paikalaan häiritsemättä ikkunan kulkua.
sadesuojan asettelu
sadesuojan asettelu 2
asettelu 3

Kasaaminen nurinperin jne. Sisäpuolen kahvassa on muuten parit metalliklipsut jotka voivat irrota kahvan hopeisehkon suojakuoren irroituksessa. Tässä kuva tuosta klipsusta paikallaan ns oikein päin asetettuna. Liipasin sen siihen ensin väärin päin.  ;D
metalliklipsi.

Tämkään tekeminen ei menny ilman kämmejä. Kokosin auton jo kerran koeajolle vain huomatakseni että lukkoyksikön johtoliitin jäi laittamatta takas kiinni  ;D ;D