Kirjoittaja Aihe: Puretech - Jakohihna murenee (EB)  (Luettu 66625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #135 : 28.03.2021, 15:48:40 »
Meidän pösö odottelee kampiakselin stefaa Metroautossa. Tehtaan päässä ei ollut edes näköpiirissä, milloin niitä on tulossa. Arvelivat, että voi mennä jopa toukokuulle.
Siihen asti ajellaan tehtaan piikkiin sijaisautolla. e-208 vaihtui Hyundai i20 iin. :-\
No onpahan edes automaatti.
8 päivää ja yli 1300km saatiin nauttia sähköautosta.

Ja niistä kiristinrullista kysyin. Katsoivat jostain Pösön järjestelmistä, oletan että ServiceBoxista, että rullat vaihtuu joka kerta hihnan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2021, 15:52:36 kirjoittanut iwontgofast »
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Makylator

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #136 : 12.04.2021, 18:20:42 »
Ei mitata ohivuotoja. Putsataan ohjeen mukaan. Ainakin tähän asti ne on alkaneet toimia.

Mittautin mielenrauhan vuoksi nuo puristukset ja ohivuodot ennen isompaa huoltoa ja tulokset oli 10,8 - 9,3 - 9,3 bar ja ohivuotoa jokaisessa 3%. Ohjearvoissa ovat, mutta mitkä lie raja-arvot? Eli voiko noista päätellä mitään siitä, missä iskussa moottori on?

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #137 : 12.04.2021, 19:22:21 »
1,5 barin ero yhden pytyn mittauksissa kahteen muuhun verrattuna. Liekö karstaa noinkin paljon, vai onko noissa kahdessa sitten jotain vikaa? Paljonkohan noiden paineiden pitäisi olla nykymoottoreissa? Ennen muinoin omista vapaasti läähättävistä ropposista ne oli yli 10-13 baaria, jos alle niin vikaa oli jossain.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 19:35:33 kirjoittanut Pajari »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #138 : 17.04.2021, 14:23:45 »
Ohivuodot ja puristukset pitäis mitata karsta oireiden yhteydessä.

11. Moottorin puristuspaine / Sylinterien ohivuodot
11.1. Moottorin puristuspaine
Mittaa lopullinen puristuspaine järjestyksessä  sylintereistä n:o 1, 2 ja 3.
Nimike                          Minimiarvo                   Normaali arvo
Puristuksen loppupaine   9 +- 0,3 baaria           12 +- 0,3 baaria

HUOMAA: : Paine-ero 2 sylinterin välillä ei saa olla korkeampi kuin 3 bar.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2021, 14:31:46 kirjoittanut buusba »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Makylator

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #139 : 17.04.2021, 21:59:24 »
Ohivuodot ja puristukset pitäis mitata karsta oireiden yhteydessä.

11. Moottorin puristuspaine / Sylinterien ohivuodot
11.1. Moottorin puristuspaine
Mittaa lopullinen puristuspaine järjestyksessä  sylintereistä n:o 1, 2 ja 3.
Nimike                          Minimiarvo                   Normaali arvo
Puristuksen loppupaine   9 +- 0,3 baaria           12 +- 0,3 baaria

HUOMAA: : Paine-ero 2 sylinterin välillä ei saa olla korkeampi kuin 3 bar.


Kiitos ohjearvoista. Karstoittuminen ilmeisesti siis alentaa puristuspaineita? Tässä oli kyllä niin lähellä jo alarajaa, että hieman ärsyttää, etteivät edes ehdottaneet, että tehtäisiin karstanpoisto, kun se olisi ilmeisesti ollut huomattavasti halvempi jakohihnan vaihdon yhteydessä. Mitään varsinaisia karstaoireita tässä ei ole kyllä ollut. Öljyä kuluttaa hieman, mutta en tiedä, voiko karstoittuminen vaikuttaa siihen.

Makylator

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #140 : 22.08.2021, 16:34:40 »
Nyt tuli sitten engine repair needed ilmoitus ja löytyi P0011-koodi eli nokka-akselin solenoidi. Autossa ei oireita ja muutaman käynnistyksen jälkeen merkkivalo ja ilmoitus hävisivät. Nyt nollasin koodin, niin voi seurailla tuleeko takas.

Nuo solenoidit ilmeisesti vaihdetaan tai ainakin putsataan niissä tapauksissa, joissa jakohihna on murentunut? Mietin siis, että kuinka todennäköistä on, että itse venttiilissä vois olla vikaa, jos se on äskettäin vaihdettu/putsattu. Vai voiko tuo kertoa alkavasta karstoittumisesta vaikka vedossa ei vielä olekaan ongelmia?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #141 : 12.07.2022, 10:06:19 »
Nuo solenoidit ilmeisesti vaihdetaan tai ainakin putsataan niissä tapauksissa, joissa jakohihna on murentunut? Mietin siis, että kuinka todennäköistä on, että itse venttiilissä vois olla vikaa, jos se on äskettäin vaihdettu/putsattu. Vai voiko tuo kertoa alkavasta karstoittumisesta vaikka vedossa ei vielä olekaan ongelmia?

Mulle sattui ekassa Puretechissa tuollainen viallinen solenoidi, ilmoitteli itsestään pariin otteeseen vikavalon kera jo hyvinkin pienillä kilometreillä. Venttiili vaihdettiin takuuseen eikä vika sittemmin uusinut.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuplis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #142 : 18.07.2022, 14:07:45 »
Itellä vaihdettiin myös takuuhihnanvaihdossa solenoidit. Noin vuoden jälkeen tästä alkoi vilkuttelemaan P0011 koodia 100-1000km välein, paloi aina n. 5 käynnistyksen ajan ja hävisi sitten.

Käytin merkkihuollossa, eivät tehneet mitään.
Nyt tänä kesänä kaksivuotta vikavalon kanssa ajaneena valo on pysynyt poissa jo 4000km

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #143 : 26.09.2022, 13:00:55 »
...Se oli jossain vaiheessa puretechin kohdalla ihmettelyn aiheena miksi suomessa hajoaa 10 kertaa enemän hihnoja kuin muualla...

OKTO-murske?
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #144 : 26.09.2022, 13:12:13 »
OKTO-murske?
Eikai se sentään öljytilaan pääse?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #145 : 26.09.2022, 13:12:51 »
OKTO-murske?

 ;D ;D Mä luulen että Ford ja Peugeot hihna koneet on niitä ainoita jotka voi pilata lähinnä sisäkautta esim väärällä voiteluaineella kuin outokummun tuotteilla. Kuinka paljon sitten tuota samaa pölyä sitten ajautuu moottoriöljyn sekaan on toinen juttu, en siitä uskalla esittää edes arvauksia, se nyt on tietty varmaan ettei öljytila ole hermeettinen.

Edelleen uskon kyllä että väärän voiteluaineen lisäksi tuossa on pösön tapauksessa muitakin muuttujia, esim tietyn tyyppinen ajo ilmeisesti syö hihnan (bensan määrä öljyn seassa). No eikös ensivuonna tullut se 1.2 Puretech missä on hihnan sijaan ketju?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #146 : 26.09.2022, 13:16:05 »
 ^Sorry tyhmyyteni - unohdin hetkeksi, että PureTech-moottorin jakohihna on öljykylpyinen.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #147 : 26.09.2022, 13:19:55 »
Ei se mitään, kaikkea ei voi tietää, mä jäin miettimään oikeasti sitä miten paljon sinne öljyn sekaan voisi päätyä sitä pölyä, vai tarvitseeko edes päätyä koska, kyse lienee partikkeli koosta joka voisi päästä ilmansuodattimen läpi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #148 : 26.09.2022, 13:38:08 »
OT. OKTO-murske l. ferrokromikuona on silikaattipohjainen kuten asbesti!
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #149 : 26.09.2022, 13:40:38 »
Että terveellistä ja karkeasti ikuista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.